21. maj 2004 | 2. kvartal                                                                                < >

           
 

         

 

 

   
 
 

 

 
   

 

 

5. Hvor står kampen?

En central præmis i bogen er sammenkædningen af ny-nationalisme, højrepopulisme, intolerance og EU-modstand. Den er central, ikke blot fordi den er forkert, men fordi den lægger sig om hele bogens argumentudvikling og gør, at ”Gades Europa” aldrig rigtig får luft under vingerne. I stedet vedbliver den at kredse om eksempler på verdens elendighed og om at forsage: Forsage unionsmodstanden, unionskritikken og al dens gerning og al dens væsen på den ene side, samt at forsage højrenationalismen og populismen på den anden.

Det bliver aldrig rigtig afklaret, hvad det er, Gade vil – beskæftige sig med EU og lægge afstand til EU-kritikerne og sin egen tidligere position, eller udstikke et centrum-venstre alternativ til den politiske ånd (eller mangel på samme), der plager og præger Danmark. Med andre ord, er det højrefløjen, der er hovedfjenden, eller hans kampfæller på venstrefløjen, som i modsætning til ham selv holder fast i unionsmodstanden?

Det er jo to notorisk væsensforskellige størrelser, og Gade kommer til at skræve over for meget uden at nå frem til et handlingsorienteret bud på nogen af de to. Samtidig har de to problemstillinger to forskellige betydninger for Gade som person. EU-modstanden er en demokrati- og systemkritisk diskurs med internationale dimensioner, som Gade vender sig mod af mere personlige eller, om man vil, emotionelle årsager, mens højrefløjs-nationalismen i bred forstand er en værdimæssig diskurs med anti-pluralisme og intolerance som omdrejningspunkt – og som han behandler som professionel politiker på venstrefløjen. Bogen vil have vundet meget ved, at Gade havde valgt blot et af de to emner og fulgt det til dørs. Resultatet er i stedet en del fægten på stedet uden at nå frem til egentlige handlingsanvisninger.

Jeg har stor respekt for en politiker, der vil nedbryde grænserne mellem folkeslag. Men desværre begår Gade den fejl at nedlægge alle geografiske hegn for til gengæld at opbygge mentale hegn, der umuliggør enhver dialog. Problemet er, at han vil bekæmpe fremmedhad, i-sig-selv-nok-hed, chauvinisme og EU-modstand på én gang.

Mens EU-modstanden får flest tæppebank, overser han den egentlige politiske fjende. Både fjenden på højrefløjen og fjenden i form af den upersonlige anti-demokrati-tendens.

Jeg vil ikke reduceres til en mavesur modstander, der bare er ”mod” det nye og ”for” det gamle. Fordi man er mod Forfatningen, er man ikke for Nice-traktaten. Fordi man var mod Amsterdam-traktaten, var man ikke for Maastricht-traktaten. Tværtimod. Men når Forfatningen blot er mere af samme elendige skuffe, hvorfor i alverden skulle man så være for den? Det mest afslørende er sætningen på side 121: ”Jeg tror, at man må konstatere, at den danske folkesjæl først ophæver reservationen overfor demokrati på europæisk niveau, når de to valgmaskiner – som kalder sig noget så folkeligt som bevægelser – begynder at tabe terræn for alvor.” Eller sagt på en anden måde: Munden skal lukkes på de to bevægelser - og deres rolle som legitime folkelige bevægelser bekæmpes. Før det er sket, før de organiserede talerør for 50 % af befolkningens holdninger er fjernet fra denne jord – ja før kan Gades centrum-venstre vælgere ikke sove roligt og uimodsagt.

Men tænk, om de mange EU-skeptikere, -kritikere og –modstandere rent faktisk er noget så elementært som uenig med Gade i, at EU er løsningen på alle problemer. Eller ikke vil forsvare at flytte mere magt over til EU-systemet før det gøres mere demokratisk. Tænk – og jeg ved, det nærmest er kættersk – hvis de bare ikke er enige i, at EU er et paradis, hvor man ikke skal diskutere struktur og opbygning?

ARTIKLENS FORSIDE

                                                                     NÆSTE SIDE

TILBAGE