Trine
Pertou Mach er cand.scient.pol. fra Århus Universitet. Hun
arbejder som projektleder for WWF Verdensnaturfonden og er talsperson for
JuniBevægelsen og en af spidskandidaterne på liste J til
EU-parlamentsvalget. Specialist i menneskerettigheder, demokratisering og
civilsamfundsudvikling.
1998-2001 ansat som politisk akademisk medarbejder i EU-parlamentet med
fokus på EU’s institutionelle forhold (åbenhed, integration, komitologi,
traktatforhandlinger og regeringskonferencer). 2001-3 ansat på
EU-kommissionens delegation i Kairo, Ægypten med ansvar for NGO-bistand,
civilsamfund, demokrati og fattigdoms-bekæmpelse; dækkede
menneskerettigheds-situationen i landet.
Har
skrevet en række debatindlæg og bidrag til bøger (bl.a. ”Udfordring
Europa”, Forlaget Politisk Revy, 2002; ”Scenarier for europæisk
samarbejde. Hvidbog om fire mulige udviklinger af det europæiske
samarbejde” (kommer)). Hun er foredragsholder og debattør, og har bl.a.
været kommentator for Dagen og dagbladet Information.
Links:
-
Trine Machs website -
Junibevægelsen |
|
|
|
|
Af Trine Mach, cand.scient.pol.
Talsperson og EU-kandidat for JuniBevægelsen
1. Til EU stilles ingen spørgsmål
2. For de hæderlige verdensborgere
3. Hvor stopper verden?
4. Det
rødlige hjertes skønne drøm
5.
Hvor står kampen
6. Hvem er i vejen?
1. Til EU stilles ingen spørgsmål
Centrum-venstreorienteret
internationalist - med globalt udsyn, en veludviklet sans for
selviscenesættelse og en hårdnakket tro på, at svaret hverken er ”42” eller
”Allah”, men ”EU”.
Sådan er Steen Gade - og bogen
”Gades Europa” er derefter: Læseværdig og et glimrende partsindlæg i debatten
om Danmark, EU og hvordan man skal gribe den globaliserede verden an.
Der er skrevet flere sympatiske
bøger om verdens elendige tilstand og med appel om global samling mod ulighed,
miljøødelæggelser, nød og konflikter. Poul Nyrup Rasmussen begik en i
efteråret, ”Den ny Forbindelse. Vilje til at forandre Verden”, som indeholder
en lignende cocktail af vigtige og kloge betragtninger om globale processer og
markedets magtovertagelse.
Nyrups bog er grundlæggende et
forsøg på at genskabe troen på, at mennesker kan genvinde magten over de
upersonlige markedskræfter og på, at man kan etablere en gen-regulering af de
kræfter, som har bidraget til at splitte kloden op i dem, der har og dem, der
ikke har. Han tænker i større globale baner, når han beskriver, hvordan EU
(eller ’Europa’, som han skriver) skal være modstykket til USA, og brobyggeren
mellem Nord og Syd. Han vil gennem ’den ny forbindelse’ skabe sammenhæng
mellem den enkelte borger og det store upersonlige globale. På mange måder er
hans formål todelt: Nyrup vil både skabe en bedre retfærdig verdensorden med
mere social ansvarlighed, og ønsker dertil at give det enkelte menneske (især
sine vælgere) følelsen af, at det hele nok skal gå, selvom globaliseringen er
kommet for at blive, om man så må sige. Fastslå, at de altså ikke står til at
miste job, kontrol og mening med det hele. Det, må man antage, er ret hårdt
tiltrængt i det socialdemokratiske bagland. Samtidig beskrives selvsamme
segment af danskerne som nogle væsener, hvis danskhed er noget lukket,
selvtilstrækkeligt og indadvendt. Og for at gøre en lang historie kort: Den ny
forbindelse skal findes i en europæisk socialdemokratisk Union.
Men eftersom Nyrup heller ikke
byder ind på forandringer af den Unions-struktur, der af de fleste beskyldes
for at lide af et kronisk demokratisk underskud, kommer løsningsmodellen til
at bevirke det stik modsatte: Nemlig at understrege den mistede forbindelse
mellem almindelige menneskers dagligdag, der unægtelig er præget af
demokratitab, og den upersonlige magt, der i unionssystemet placeres i lukkede
kredse hos beslutningstagere, der er uden for indflydelse og kontrol. I den
kreds indgår ovenikøbet de økonomiske magthavere, Nyrup som udgangspunkt vil
tøjle: Multinationale selskaber ogde frie markedskræfter. Hvor demokrati bør
bruges til at tøjle magten med ret, da definerer Nyrup i stedet demokrati
som at være der, hvor magten udfolder sig. Det er jo ret beset det
modsatte af hans projekt: At lade mennesker genvinde magten og kontrollen over
hvor og hvordan den udfolder sig..
Forklaringen er nok, at Nyrup
forsøger at favne to ting: At være landsfaderen, der lettere revsende får sit
socialdemokratiske bagland (lønmodtagerfamilierne) til tillidsfuldt at sætte
lid til et EU, hvor Nyrup har formuleret retningen (uagtet denne retning ikke
præger det sted, hvor magten udfolder sig). Han vil gerne bringe troen på, at
vi kan gøre det bedre, tilbage. På den anden side er der en anden, langt mere
potentiel magtfuld, målgruppe: Det intellektuelle, internationalt orienterede
akademiske segment, der politisk ligger i centrum-venstre, og taler global
bevidsthed, dynamiske netværk og mobilitet. Et segment, der har valgt at gribe
EU, som det er – uagtet, at dette EU netop ikke er udtryk for dynamiske
netværk, men det stik modsatte, nemlig en tung, ufleksibel maskine. Som tilmed
ikke har de redskaber, der er nødvendige for at skabe et retfærdigt samfund i
socialdemokratisk forstand - tværtimod er rationalet i store dele af EU’s
politikker og grundprincipper jo liberale og de-regulerende.
Den form for fejlslutning –
vi skal have et europæisk fællesskab; vi er centrum-venstre visionære; EU
eksisterer; ergo er EU et centrum-venstre redskab – går igen i Gades
Europa.
Parallelt rummer både Nyrup og
Gades bøger en personlig bekendelseshistorie – stærkest hos Gade, fordi han
mere udpræget og clear-cut vender ryggen til alt det, han tidligere har stået
for, ikke mindst EU-kritikken. Skabelonen er den samme: Fremtrædende og
begavede politikere i deres bedste alder, som bekender sig til centrum-venstre
synspunkter og visioner, og som i al deres aldrende visdom har set lyset: EU
er svaret uanset spørgsmålet. Spørgsmål til EU stiller man ikke.
Al respekt for politikere, der
vedbliver at udvikle sig politisk, og som står ved denne udvikling. Men ved
læsningen af Gades bog strejfer det én, at der måske er sket noget med den
generation. Det er som om, evnen til både at se strukturer og nuancer er
forsvundet og at det globale udsyn er stivnet i et eneste fikspunkt: ”Det
internationale samfund hedder EU. EU er i formen en Union. Der skal stå ”EU”
foran alt, førend visionen er fuldført”. Alle de politikker og politiske
redskaber, som Gade nationalt har været for (virksomhedsbeskatning) eller imod
(militær oprustning og atomkraft), er helt ukritisk fjong, blot det er
EU-lovgivning. Dermed bliver EU en ideologi, der hverken kan indplaceres til
højre eller til venstre.
ARTIKLENS FORSIDE
NÆSTE SIDE
TILBAGE
|
|