21. maj 2004 | 2. kvartal                                                                                < >

           
 

         

 

 

   
 
 

 

 
   

 

 

3. Hvor stopper verden?

Gade påpeger helt rigtigt, at vi - ved at satse på indflydelse gennem EU - kan påvirke den globale udvikling i stedet for blot at stå på sidelinien. Om påvirkningen er god eller dårlig, står og falder til gengæld med, hvad EU’s globale rolle defineres til at være. Lige nu må man konstatere, at vores ypperste påvirkning sker gennem et fokus på militær oprustning udenom FN-rammen; en ukontrolleret våbeneksport, som får Amnesty International op af stolene; en rets- og toldmurspolitik, der bekræfter billedet af Fort Europa. Og en landbrugspolitik, der direkte bevirker, at millioner af børn i før-skolealderen dør af sult og underernæring hver evig eneste dag.

Det er global påvirkning, så det basker, men næppe af en karakter, som Gade politisk og moralsk vil stå inde for?

Ligeså oplagt er det, at EU bør være et niveau i vores demokratiforståelse, nemlig niveauet over det nationale, som Gade videre opdeler i niveauerne kommunalbestyrelse, amtsråd og Folketing. Verden er af en karakter, så det er nødvendigt at tænke flere niveauer ind.

Men der sker to ting i ræsonnementet, så Gades verden lukker dér, hvor den skulle være allermest flydende og åben. For det første overser Gade at der jo altså er flere niveauer over EU. I hans vision er de fraværende: her stopper verden ved EU’s ydre grænser. På trods af, at langt de fleste af de problemer, bogen bruger så meget krudt på at påpege, netop har globale dimensioner – flygtningestrømme, multinationale selskaber og genmodificerede afgrøder. For det andet, er Gades ambition ikke at tilføje et nyt niveau over dem, vi kender fra den nationale boks – men at gøre EU til det eneste niveau for al beslutningsmagt, mens folketing, amtsråd og kommunalbestyrelser bliver ekspeditionskontorer for at føre EU-udstukne regler ud i livet.

Flere gange afviser Gade de to yderpunkter: ”Tilbage til nationalstaterne” og ”én forenet statsdannelse” – han insisterer på, at EU’s opbygning skal ses som en fortsat proces med stadig større vægt på udvikling af demokratiet, men kommer desværre ikke videre.

Derfor bliver hele forsøget på at udregne den europæiske offentlighed (som i parentes bemærket er et af de få steder, hvor bogen nytænker), hele diskussionen af europæernes fælles værdier og af EU som global stormagt og hele den institutionelle diskussion (omkring Kommission-Parlament-Ministerråd-nationale parlamenter) et stort konservativt forsvar for selve unions-strukturen, den automatiske integrationsmekanisme. Selv indførelsen af en egentlig militær dimension i EU og oprustningsklausulen forsvares. I FN’s Sikkerhedsråd skal Frankrig og England afgive deres pladser til en EU-plads. Og på Nyt Europa’sk vis krydret med føderalisme i form af et stærkere EU-parlament og fjernelse af EU-kommunernes (læs: medlemslandene) vetoret på alle spørgsmål.

Det bliver sågar en forsvarstale for forfatningen (som altså ikke er en ”traktat med forfatningsmæssige træk”, som Gade skriver, men slet og ret en forfatning) på trods af, at den hverken er Gades føderalistiske stat, eller undertegnedes slanke og dynamiske EU. Det er jo ikke en vision, men en simpel konstatering af tingenes tilstand og blåstempling af den udvikling som EF/EU har taget siden sin start i midten af forrige århundrede.

 

ARTIKLENS FORSIDE

                                                                     NÆSTE SIDE

TILBAGE