Kosovo Polje: KFOR-soldater besøger
ødelagte bygninger. Foto: NATO
|
|
|
5. august 2004
| ”Hvis Europa vender Kosovo ryggen, så kommer vi i den
situation, hvor radikale religiøse kræfter kan fiske i rørt
vande. Hvis vi i Vesten falder for den bl.a.
serbisk-inspirerede kampagne om den muslimske fare, så
spiller vi i virkeligheden de radikale kræfters spil.” Har
verden – og Europa – glemt Kosovo? I en stor analyse for
RÆSON beskriver Peter Duetoft situationen i provinsen, der i
marts blev hærget af voldsomme sammenstød. Hvis
pessimisterne får ret - og uroen bryder ud igen til
efteråret – vil det blive begyndelsen til en ny voldsspiral,
der igen vil overraske det internationale samfund og
understrege vores handlingslammelse. Duetoft efterlyser en
klar tidsfrist for afklaringen af provinsens fremtid:
”Hvordan skal et land forsøge at få visioner for fremtiden,
når det ikke engang ved, om det eksisterer?” |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Af Peter Duetoft
1. Minareterne og diskotekerne
2. Islam og det post-kommunistiske tomrum
3. FN-protektoratet drømmer om Europa
4. Ingen jobs, ingen ro
5. Forventninger til bristepunktet
6. Sæt en tidsfrist – og investér og koordinér
7. Hvad vi skal lære
1. Minareterne og diskotekerne
Prishtina, Kosovo, juli 2004. 41 graders varme. Den bagende sol gør
alting lidt langsommere. Som vesterlænding går man rundt med øjne så
”store som tekopper”. Ikke fordi det myldrende gadeliv – i hvert fald på
overfladen – ser afslappet og venligt ud. Ikke fordi mængden af biler,
med mærker fra internationale organisationer – OSCE, UN, EU og alle de
andre – er uendelig stor og overraskende. Nej, mest overvældende er
måske mængden af smukke damer med bare maver, korte skørter eller
uendelige snævre jeans. De vugger gennem byen, smilende, snakkende og
selvbevidste.
Jeg starter ikke med disse bemærkninger for at være mandschauvinist. Men
det er overvældende. Det myldrende gadeliv kan man forstå. Sådan er der
jo både nat og dag i Middelhavsområdet. De internationale
organisationers massive tilstedeværelse er heller ingen overraskelse.
Det ved man. Men kvinderne! Serbien og dele af Vesten – også i Danmark –
har forsøgt at fremstille Kosovo som den fundamentalistiske muslimske
verdens forpost mod kristendommen. At serbernes forbitrede forsøg på at
beholde Kosovo var i alle kristnes interesse. Men der er ikke meget
fundamentalistisk islam over livet i Prishtina denne juli dag. Selvom
man naturligvis ikke kan gøre den internationalt prægede hovedstad til
eksempel på hele Kosovo – og der i landdistrikterne er en stærkere
muslimsk tro end her – er det alligevel slående, hvor a-religiøst
samfundet er. Jo, der er minareter rundt i byen. Men når der kaldes til
bøn aften eller nat, kan man dårlig høre lyden. Den bliver totalt
overdøvet af rock-musikken fra de nærliggende diskoteker. Man skal kigge
uendelig længe for her i byen at finde tørklædeklædte kvinder. Og i
ethvert supermarked eller kiosk kan man købe Raki eller andre stærke
sager.
Dette fravær af religion i det offentlige liv er i første omgang
overraskende. Man skulle tro, det var anderledes. Konflikterne i 80erne
og 90erne er jo ofte blevet fremstillet som religiøst betingede. De
kristne ortodokse serbere overfor de muslimske albanere. Og man skulle
tro, at denne fremstilling havde gjort befolkningsgrupperne mere rabiate
i deres tro. Det er nok sket på serbisk side, hvor den ortodokse kirke
ofte er blevet brugt som begrundelse for kravet om et serbisk
kontrolleret Kosovo. Men den rabiate holdning er åbenbart ikke slået
igennem på den muslimske side. Dette på trods af, at Saudi Arabien efter
krigen i 1999 forsøgte at investere kraftigt i Moskeer og anden religiøs
virksomhed. Men den strengere form for islam slog simpelthen ikke
igennem.
2. Islam og det post-kommunistiske tomrum
Den Kosovo-albanske forfatter og debattør, Shkëlzen Maliqi,
forudså det faktisk allerede midt i 90erne. Han konstaterede, at
kommunismens fald i begyndelsen af 90erne skabte et tomrum. I Serbien
blev dette fyldt ud af en nationalistisk-socialistisk linie under
ledelse af Milosevic. I Kosovo var den albanske politiske bevægelse
imidlertid skiftet til en langt mere anti-kommunistisk retning. Forbud
mod albanske radio og Tv-stationer i Kosovo førte ikke til, at man så
lyttede til de serbisk kontrollerede medier. Nej, man vendte sig mod
vest. Det mest sete Tv-program blev MTV. Faktisk kan man – efter hans
mening - argumentere for, at udviklingen i Kosovo nærmere er en trussel
mod islam end mod kristendommen.
Efter at de radikale nationalistiske bevægelser i Kosovo kom
ind i et ideologisk vakuum da deres marxistiske og socialistiske
fundament smuldrede, var det altså ikke Islam, der blev rygraden i den
nye albanske identitet. Der er ifølge Maliqi flere grunde til det.
Kosovo var delt religiøst. Nok var op mod 70 % muslimer (i 90’erne), men
de var delte mellem sunni og andre muslimske retninger. Og de 30
% kristne var delte mellem flere kristne retninger. Der var således ikke
nogen religiøs ensartethed, når man går under overfladen. Islam kan ikke
præsentere sig som national identitet. Men hovedtruslen mod Islam er
albanernes ønske om at blive en del af Vest efter det socialistiske
Utopias død. En stor del af albanerne i Kosovo mener, det er nødvendigt
at nedtone dele af deres muslimske arv som et første skridt for at blive
inkorporeret i den vestlige civilisation og skabe en homogen baggrund.
Gang på gang gennem 90erne diskuterede muslimske kredse i Kosovo
åbenlyst ideen om at konvertere kollektivt til den katolske kirke for at
lette adgangen til Europa. Selvom det ikke blev til noget, er dette blot
ét af eksemplerne på, hvor meget befolkningen her længes efter en fælles
europæisk identitet.
3. FN-protektoratet drømmer om Europa
Dermed er vi så fremme ved dagen i dag. Denne higen efter at blive en
del af det, man her betragter som ”det rigtige Europa” kan hurtig vendes
til skuffelse og dermed også en radikalisering. Hvis Europa vender
Kosovo ryggen, hvis de lukkede døre – som er blevet flere gennem de
sidste år – bliver endnu flere – så kommer vi i den situation, hvor
radikale religiøse kræfter kan fiske i rørt vande. Hvis vi i Vesten
falder for den bl.a. serbisk inspirerede kampagne om den muslimske fare,
så spiller vi i virkeligheden de radikale kræfters spil. Der er altså
mange ting på spil i disse år. I virkeligheden ligner det debatten
omkring Tyrkiet og accepten af dette land som del af den europæiske
familie bl.a. i EU.
Irak dominerer naturligvis dagsordenen i disse måneder. Det er blevet
sagt, at den manglende sikkerhed og den langsomme opbygning af et
alternativ til Saddams diktatoriske styre kan ende i et alvorligt
nederlag for det internationale samfund og specielt USA og UK. At man
får bevist, at man ikke kan skabe fremgang for mennesker efter en krig.
Efter min opfattelse er Irak – eller for den sags skyld Afghanistan –
slet ikke det største problem i denne sammenhæng. Det er helt naturligt,
at ting tager tid i et Irak, hvor sikkerhedssituationen er skrøbelig,
hvor sabotage og mord på mennesker, der søger at bygge nyt op er
dagligdag. Hvordan kan man forvente store ændringer og fremskridt i den
sammenhæng? Men Kosovo. Det er her, Verdenssamfundets egentlige vilje,
mulighed og troværdighed står på spil.
Og sandheden er, at det ikke går for godt. Dette på trods af, at der, i
modsætning til f.eks. Irak, fra begyndelsen var en positiv folkelig
opbakning til de internationale organisationer og et ønske om at arbejde
med. Det internationale samfund har sat sig massivt på Kosovo siden
1999. I realiteten er Kosovo et FN- protektorat. På trods af opbygningen
af lokale institutioner, regering, parlament osv. er den egentlige
beslutningstager her på stedet UNMIK – FNs organisation. De har vetoret
og kan bestemme langt ned i samfundet. Blot for at tage et eksempel:
Kosovos Regering kan foreslå at en del af budgettet skal bruges til at
forbedre pensionisternes forhold. (En pensionist i Kosovo skal leve for
40 Euro pr måned). Forslaget blev støttet af parlamentet. Men da det
nåede frem til UNMIK, sagde organisationen nej. Man ville ikke
acceptere, pengene blev brugt på den måde. Det skaber naturligvis
skuffelse og frustration. Og det er fordi UNMIK sidder så hårdt på
samfundet, at Verdenssamfundet vil blive hårdt ramt, hvis tingene ikke
lykkes. Vi har denne gang ingen andre at give skylden.
4. Ingen jobs, ingen ro
I marts 2004 skete der voldsomme sammenstød rundt i Kosovo, hvor
adskillige mennesker blev myrdet. Sammenstødene blev iklædt etniske
begrundelser. Bl.a. fordi nogle af dem startede, da man påstod en serber
havde tvunget to muslimske børn ud i en flod, hvor de druknede. Dette
førte – godt hjulpet af medierne og uansvarlige politikere – til
dramatiske sammenstød. Men mennesker, man taler med i Kosovo, benægter
at de etniske modsætninger var den egentlige grund. På overfladen kom
det til at se sådan ud. Men den reelle baggrund for sammenstødene var
frustration, skuffelse og opgivenhed. En del af de internationale
institutioner blev angrebet ved samme lejlighed. Og hvad der måske viste
sig at være det værste: De internationale institutioner viste, de slet
ikke kunne håndtere en sådan situation. De forholdt sig passive – eller
trak sig helt væk, når der opstod problemer. Problemer bl.a. overfor den
serbiske minoritet, der ikke mente at blive sikret af det internationale
samfund, som nu har et troværdighedsproblem.
På den anden side er der fra albansk side vrede mod de internationale
organisationer, fordi de i flere tilfælde slog til og stoppede de
albanske uromagere. Ingen siger det er let at være udsendt til Kosovo.
Og man kan da godt være skuffet over, at dele af den albanske befolkning
– som var glade, da FN og NATO forsvarede dem mod de etniske
udrensninger fra serbisk side – nu er utilfreds, når man på samme måde
forsvarer den serbiske minoritet mod angreb. Et sådant fravær af logik
har man desværre set før i historien.
Men atter er det vigtigt at understrege, at grunden til uroen og volden
ikke skal findes i etniske modsætninger – men snarere i sociale og
økonomiske skuffelser. I dag er 50 % af befolkningen arbejdsløse. Man
taler om 60 % blandt unge under 25 år. 15 % er i bundløs nød – det vil
sige lever for under en halv euro pr. dag. Som man siger: UNMIK er god
til, sammen med NATO, at skabe fred og sikre den. Men den internationale
tilstedeværelse har ikke skabt fremgang – snarere tværtimod. Den har
skabt større ulighed i befolkningen. Veluddannede mennesker forlader
deres jobs, for at arbejde for de internationale organisationer som
chauffører og andet praktisk personel. Lønningerne her er mange gange
større end den løn, man kan få som læge eller sagfører (en akademiker
tjener vel 150-200 EUR om måneden f.eks. som ekspert i parlamentet, mens
man måske får 3 til 4 gange så meget i løn i en underordnet stilling i
en international organisation).
Samtidig er der skabt et holdningsmæssigt skel mellem mennesker i de
store byer, navnlig Prishtina og befolkningen på landet. I hovedstaden
er man internationalt orienterede, mens man på landet stadig er mere
konservative. De smarte damer og velklædte mænd, jeg omtalte i starten
af denne artikel, udgør måske 10-15.000 ud af hovedstadens 400.000
indbyggere. Det er dem, man ser hele tiden, mens de fattige, nedslidte
og arbejdsløse ikke vandrer op og ned ad gaderne eller drikker kaffe på
cafeerne. Man skal passe på, man ikke lader sig forblænde af den rare
kulisse, der navnlig er i hovedstaden. Der er dybe sociale modsætninger
og problemer i samfundet. Problemer, som det internationale samfund
hverken har vist vilje eller evne til at formindske.
Hvis man taler med ledende NGO folk er det frustrerende at høre, hvor
pessimistisk de faktisk vurderer fremtiden. Nok fortalte én af dem mig,
at han var ”konstruktiv pessimist”, men det ændrede intet ved, at hans
analyse var skræmmende. Han fastslog helt firkantet, at man til
efteråret ville få voldelige sammenstød igen ligesom i marts – og at det
internationale samfund igen ville blive overrasket og afsløre dets
handlingslammelse. Han slog fast, at den desperation, kedsomhed og
skuffelse, der er hos de mange – navnlig unge, der er arbejdsløse gør,
at de er lette ofre i sådanne sammenstød. ”Så sker der da noget i deres
liv!”, som han sagde.
5. Forventninger til bristepunktet
Der er mange ting, der er gået galt. Hos befolkningen var der for store
forventninger til ændringerne efter krigen i 1999. Man troede, man ville
få et mere åbent, demokratisk og rigere samfund – og at det ville gå
hurtigt. Men sådan gik det ikke. Der er flere grunde til det. Dels faldt
den ”frihedsbevægelse” hvis mål havde været at sikre Kosovo, fra
hinanden. I dag findes der reelt intet ”civilsamfund”, der kan samle,
koordinere og styrke befolkningens interesser. Man har forladt de gamle
organisationer og nye er ikke kommet til – andet end en række
internationalt inspirerede, der arbejder med praktiske navnlig sociale
spørgsmål. Politikerne har stort set intet at skulle have sagt.
Parlamentet forsøger at optræde som parlament, men dels er de uden reel
indflydelse, dels har befolkningen det indtryk, at mange af politikerne
meler deres egen kage. Der skal være valg i oktober – og man forventer
en meget lav stemmeprocent og ikke mange ændringer i den politiske
sammensætning. Da man trods alt har mere indflydelse som minister end
som medlem af oppositionen vil alle gerne være det – og derfor er alle
partierne i regering. Således findes der ingen opposition i praksis,
hvilket jo ikke øger politikernes anseelse i befolkningen.
Regeringens ministre har nogen indflydelse, men der er lagt endog meget
snævre rammer for deres bevægelsesfrihed fra UNMIKs side. Dette kan man
jo undre sig over. Man betaler fra OSCE, EU, USAID og mange andre
donorer ganske mange penge for at styrke det politiske system, træne
politikerne osv. Alligevel giver man dem så ingen indflydelse.
Forklaringen ligger måske i, at man fra de internationale
beslutningstageres side – navnlig FN – stadig anser Kosovo som en del af
Jugoslavien sammen med Serbien og Montenegro og derfor mener der er
snævre rammer for, hvor meget beslutningsret man kan videregive ”på
fremmed jord”.
Men igen skaber det frustration og manglende effektivitet. Den
økonomiske side er en katastrofe. Heldigvis sender pårørende i
Vesteuropa stadig mange penge hjem til familien i Kosovo. Skete dette
ikke, ville mange flere være bundløst fattige. Men de lukkede døre i
Europa har ikke gjort det lettere. Og privatiseringen er blevet stoppet.
Efter krigen i 1999 ønskede mange lokale forretningsfolk og investorer
udefra at føre virksomheder videre. Bl.a. startede man med at
privatisere de kollektive virksomheder. Men straks lød der protester fra
Serbien og krav om store erstatninger. Og dermed turde ingen investere,
for man vidste ikke, hvor disse sager ville ende. Det økonomiske liv gik
i stå – privatiseringen stoppede – og det internationale samfund viste
igen sin manglende evne til at forbedre forholdene.
6. Sæt en tidsfrist – og investér og koordinér
Hvad kan man så gøre, for at forbedre forholdene og samtidig sikre, at
det internationale samfunds troværdighed bare er lidt i behold? Først og
fremmest kan man give en tidsfrist for, hvornår man vil afgøre Kosovos
fremtidige status. I øjeblikket fastslår man, at man vil vurdere
situationen i 2005 og så drøfte, hvad der skal ske. Det er alt for løst.
Man må sætte en tidsfrist. Hvordan skal et land forsøge at få visioner
for fremtiden eller forsøge at løse dets problemer, når det ikke engang
ved, om det eksisterer? Måske er sandheden, at FN og andre ikke tør.
Sandheden er måske, at man faktisk allerede har besluttet at stå fast
på, at Kosovo er en del af Jugoslavien. At man simpelthen er så bange
for præcedensvirkningen andre steder i verden, hvis man giver Kosovo
frihed, at man hellere lader være - trods de store problemer, det
indebærer.
Man har efter 1999 skabt voldsomme forventninger om et frit Kosovo. Man
gør det jo faktisk hver dag, når man i hvert fald teoretisk styrker
Kosovos institutioner og infrastruktur. Hvordan man så vil slippe godt
fra til sidst at sige: ”Nej, I er stadig sammen med Serbien”, det er en
gåde. Det vil kræve endog meget store ”gulerødder” for at lokke dem
dertil. Men måske vil den økonomiske og jobmæssige situation på det
tidspunkt være så slem, at løfter om endog meget store investeringer,
jobskabende foranstaltninger osv. kan være den pris, man kan slippe af
med. At man så at sige giver Kosovo valget mellem ”Uafhængighed eller
jobs!”. Men let er det ikke. Imidlertid er det værste, man kan gøre, at
fortsætte i denne usikkerhed, som man fastholder befolkningen og
systemet i.
Det andet, man kan gøre, er at sætte gang i økonomien. Det er flot med
alle mulige internationale projekter, der skal styrke de politiske
institutioner, politiet osv. osv. Men det, der er brug for, er at vise
befolkningen, at der er et håb og at der et eller andet sted er et lys i
mørket. Derfor må man begive sig ind i spillet mellem Serbien og Kosovo
om ejerskabet til produktionsmidler og jord, så man kan få afklaret
tingene. Det er forudsætningen for investeringer udefra. Dernæst må man
hjælpe investorerne på vej, dels ved statsgarantier for investeringer
dels ved at Vesteuropa og USA også på offentlig plan investerer i
landet. Det kan godt være, nogle synes jeg lyder helt socialistisk i
disse liberalistiske tider, der er præget af troen på det frie marked.
Men det kan jo ikke hjælpe noget, at vi alle kan se, det er økonomien –
ikke mindst den enkeltes købekraft – der mangler og vi så tror de
problemer kan løses ved at give parlamentet en ny printer. Man er nødt
til, hvis man mener noget med stabilitet på Balkan, at bruge
utraditionelle midler – også selvom de måske lige nu støder imod
populære politiske ideologier. Måske skal man endda gå så langt, for at
skabe integration i samfundet mellem de gamle fjender, serbere og
albanere, at man indfører en lønstruktur, hvor virksomheder der hjælper
med integrationen får mulighed for at give højere lønninger end andre.
Men det kræver naturligvis, at der overhovedet er nogle virksomheder.
For det tredje må de internationale donorer koordinere deres indsats
bedre. Man vælter rundt mellem hinanden. OSCE forsøger at koordinere
noget, men det er indtil nu kun blevet til orientering om hinandens
projekter. Vi ved alle, at donorer ”render fra sted til sted”. I
øjeblikket er Kosovo målet, men om få år er det et andet sted. Derfor må
pengene benyttes så effektivt som muligt, mens de er der og derfor må
der ske en så stor koordination som muligt. Det er der ikke altid vilje
til. Hvis den danske regering ville hjælpe i Kosovo, så burde den
tilbyde at oprette en sådan koordinationsenhed, f.eks. i parlamentet.
Donorerne kan ikke gøre det, for der mistror man let hinandens
hensigter. Men en stat kunne. Jeg tvivler imidlertid på, at den danske
regering vil. For den har jo vist, at den ønsker at trække sig ud af
genopbygningen af Kosovo, hvilket er underligt, al den stund vi stadig
er medlem af KFOR. Vi vil altså gerne være med til at sikre freden
fysisk, men vi vil ikke så gerne være med til at genopbygge samfundet og
skabe stabilitet på lang sigt. Ikke helt logisk.
7. Hvad vi skal lære
Endelig må vi også lære mere generelt af situationen på Balkan. Som
tidligere nævnt, bygger de aktuelle modsætninger i høj grad på sociale
problemer og frustrationer. Men det ændrer jo intet ved, at der var
etnisk udrensning gennem mange år, at albanerne i Kosovo blev frataget
deres rettigheder, at de blev forfulgt, at der skete forbrydelser osv.
Desværre er der lang vej igen, før man heler disse sår. Et spørgsmål er
det rent psykologiske. Der er mange ofre på den muslimske side, men der
skete altså også uhyrligheder mod den serbiske befolkning. Det taler man
ikke så højt om – hverken i Kosovo eller internationalt. Men det er
nødvendigt at mindes alle ofrene og straffe alle
forbryderne - ligegyldigt på hvilken side de er. Måske er der brug for
en ”sandhedskommission” eller et ”forsoningsråd”, der faktisk kunne
skabe respekt og tillid mellem befolkningsgrupperne. Sker dette ikke,
vil man aldrig kunne få et samlet Kosovo, hverken som en selvstændig del
af Jugoslavien eller som uafhængig nation.
Men selvom man laver en sådan forsoningsproces er det ikke sikkert, den
kan lade sig gøre. Alle befolkningsgrupper – også Roma-folket, som man
ikke hører meget om i denne sammenhæng, selvom de faktisk bliver
forfulgt af alle – har tvivlen i sig. Alle, jeg har talt med, har
afvist, at en deling af Kosovo længere er på dagsordenen. Men det er jo
kun en teoretisk påstand. I praksis er landet delt i en serbisk og en
albansk del. Nøjagtig ligesom Bosnien, hvor man også holder fast i
illusionen om, at det er en nation, selvom den de facto er etnisk delt.
Disse to eksempler viser, at etnisk udrensning virker og at
verdenssamfundet nok kan stoppe den, men ikke hele sårene efter den.
Derfor gælder det om at forebygge, at man når dertil. For år tilbage var
jeg med til at skabe grundlag for ”Centeret for Holocaust og
Folkemordsstudier” i København. Meningen var, at man med udgangspunkt i
Holocaust og andre folkemord skulle forsøge at finde indikatorer, der
satte verdenssamfundet i stand til at reagere så tidligt, at man
forhindrede folkemord i at opstå. Desværre har regeringen stort set
ødelagt centret. Det, der kunne være Danmarks store bidrag til at
forebygge uhyrligheder som de på Balkan, er næsten væk. Kosovo kan lære
os, at den indsats faktisk stadig er nødvendig. Så det var måske en ide,
at Regeringen igen styrkede centret.
Frustrationerne, håbløsheden og modsætningerne gør ikke arbejdet i
Kosovo let. Men det skal gøres. Og det skal gøres på en måde, så
verdenssamfundet viser, der er vilje og evne til at løse problemer. Vi
står i et vadested. Kosovo kan ende som en katastrofe og vise, at der
ikke er vilje til en indsats. Eller Kosovo kan vise, at viljen er der.
Men der skal til at ske noget. Ellers vil vi se nye mord og voldelige
sammenstød om blot få måneder – begyndelsen på en fortsat voldsspiral.
Det vil da være trist, hvis vi til sidst må erkende, at det hele
mislykkedes fordi vi ikke var villige til at gøre den nødvendige
indsats.
.
UDGIVET
05.08.04
DOWNLOAD SOM PDF-FIL
RÆSONS FORSIDE
TILBAGE
PRESSEMEDDELELSE:
Peter Duetoft i RÆSON | Hvorfor Kosovo skal
lykkes
”Hvis Europa vender Kosovo ryggen, så kommer vi i den situation, hvor
radikale religiøse kræfter kan fiske i rørt vande. Hvis vi i Vesten
falder for den bl.a. serbisk-inspirerede kampagne om den muslimske fare,
så spiller vi i virkeligheden de radikale kræfters spil.”
Har verden – og Europa – glemt Kosovo? I en stor analyse for RÆSON
beskriver Peter Duetoft situationen i provinsen, der i marts blev hærget
af voldsomme sammenstød. Hvis pessimisterne får ret - og uroen bryder ud
igen til efteråret – vil det blive begyndelsen til en ny voldsspiral,
der igen vil overraske det internationale samfund og understrege vores
handlingslammelse:
”Grunden til uroen og volden skal ikke findes i etniske modsætninger –
men snarere i sociale og økonomiske skuffelser. I dag er 50 % af
befolkningen arbejdsløse. Den internationale tilstedeværelse har ikke
skabt fremgang – snarere tværtimod. Den har skabt større ulighed i
befolkningen.”
Duetoft efterlyser en klar tidsfrist for afklaringen af provinsens
fremtid: ”Hvordan skal et land forsøge at få visioner for fremtiden, når
det ikke engang ved, om det eksisterer? Måske er sandheden, at FN og
andre ikke tør. Sandheden er måske, at man faktisk allerede har
besluttet at stå fast på, at Kosovo er en del af Jugoslavien. At man
simpelthen er så bange for præcedensvirkningen andre steder i verden,
hvis man giver Kosovo frihed, at man hellere lader være - trods de store
problemer, det indebærer.”
Han anbefaler også at verdenssamfundet hjælper med til investeringer; at
de internationale donorer koordinerer deres indsats bedre - og endelig,
at den danske regering ændrer sit syn på det danske Center for
Holocaust- og Folkemordsstudier: ”Desværre har regeringen stort set
ødelagt centret. Det, der kunne være Danmarks store bidrag til at
forebygge uhyrligheder som de på Balkan, er næsten væk. Kosovo kan lære
os, at den indsats faktisk stadig er nødvendig. Så det var måske en ide,
at regeringen igen styrkede centret.”
LÆS ARTIKLEN NU:
Peter Duetoft i RÆSON | Hvorfor Kosovo skal
lykkes
Apropos
Kosovo: RÆSON bragte i juni en stor artikel om spørgsmålet af
sprogofficer
Eske Vinther Jensen ("Kosovo i
en kritisk fase", 25.6). Peter Duetoft har
tidligere bidraget til Kommentatorserien ("Dansk udenrigspolitik
ligner sig selv - desværre!, 30.12.03). Begge artikler er
naturligvis fortsat tilgængelige på sitet. |
UDGIVET 05.08.04
DOWNLOAD SOM PDF-FIL
|