FØRSTE KVARTAL 2004
23. februar 2004

3:4

<  >

Artiklen kan på sidste side (s.4) downloades som Word-dokument og PDF-fil, fx til udprintning

ark og ulands

 

 

 

 

 

 

 

 

3. TV2-privatisering: En gambling med indholdet

I hvert fald ved vi, at regeringen som en del af sit regeringsgrundlag ønsker en privatisering af stationen. Stationen er nu omdannet til et statsligt aktieselskab. Det videre forløb er dog fortsat ukendt.  En statsstøttesag fra EU truer, og måske kan dele af regeringen ikke sidde erfaringerne fra radio-området helt overhørig.

Grundlaget for privatiseringen synes fyldt med mange mangler. En kommende ejer vil for det første træde ind på et i forvejen trængt annoncemarked. Hertil lægges, at ejeren ikke alene skal kompensere for tabte licensindtægter men også skal generere et afkast af en omfangsrig investering. Regnestykket synes nærmest umuligt at få til at gå op. Især hvis det produkt der når ud til seerne ikke skal være ringere i forhold til det niveau vi kender i dag – et niveau som måske i virkeligheden mest af alt har behov for at blive forbedret. Med mindre ejeren altså har mange midler i baghånden.

Hertil kommer spørgsmålet om, hvem der er den potentielle køber af TV2. Regeringen har indtil videre baseret sine privatiseringsplaner på, at de selv kan bestemme, hvem der skal kunne købe TV2. De fleste er vist enige om, at en køber med forståelse og sympati for public service-TV vil være at foretrække. Skandinavisk, forstås. Men er det et reelt billede, der tegnes? Kan det ikke lige så let gå sådan, at TV2 af hensyn til de almindelige principper i EU-samarbejdet skal sælges efter ganske almindelige markedsvilkår? Måske endda til højstbydende?

Bliver TV2 solgt til højstbydende, er der næppe tvivl om, at Murdoch står med gode kort på hånden for at blive den nye ejer.

Den offentlige debat i Danmark har brug for to konkurrerende public service stationer, der giver hinanden et kvalificeret modspil og kontinuerligt inspirerer hinanden til at forbedre og nytænke TV inden for public service rammerne. Det kan diskuteres, om DR og TV2 supplerer hinanden på denne måde i dag, men rammerne er tilstede og så er det op til Folketinget og ledelsen på de to stationer at indfri disse potentialer.

Med en privatisering på det foreliggende grundlag risikerer vi, at de 15 år, hvor TV2 har fungeret som både med- og modspiller til DR, ender med at blive en parentes i en proces, hvor statslig fjernsynsmonopol afløses af en begyndende global mediemonopolisering.

En privatisering af TV2 på de nuværende præmisser er al for risikabel. Det er lykkedes at skabe public service fjernsyn i Danmark, der tiltrækker så mange seere, at ca. 70 pct. af alt det TV der forbruges i Danmark, netop kommer via DR og TV2. Det må siges at være en succes. En privatisering af TV2 på det foreliggende grundlag er mest af alt en gambling med indholdet. Og dermed med den samlede offentlige debat.

    NÆSTE SIDE

TILBAGE

ARTIKLENS FORSIDE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

      

 

Illustration: Den Danske Billedbase, KB