30. april 2004 | 2. kvartal | 5:6                                                                            < >

 

           

 

 

   
   

 

 

   

 

 

 

   

Illustrationsfoto:
The White House

 

5. Bush’s motiver

Selvom Bush har støttet Sharon lige siden han blev valgt og samtidig nægtet at have noget med Arafat at gøre, kom hans udelte støtte alligevel som noget af et chok for de fleste. Mange vil sige, det handler om amerikansk valgkamp, hvor store dele af Bush’s vælgere navnlig i Syden er stærkt pro-israelske. Det drejer sig altså ikke blot om amerikanske jøder i stater som Florida og Pennsylvania, som kan være udslagsgivende for, hvem der vinder valgene her, men de mange kristne vælgere i sydstaterne som af religiøse grunde sympatiserer med Sharon og Likud. Kampen om stemmerne begrunder imidlertid ikke i sig selv, at Bush ikke blot støttede Sharon, men faktisk gik et skridt videre og brød med 37 års amerikansk Mellemøstpolitik.

                      Bush har selv motiveret sin støtte til Sharons plan ved at sige, at den er et skridt på vejen tilbage til køreplanen for fred. Argumentet er, at ingen af de bestræbelser, der er gjort siden den palæstinensiske opstand brød ud i september 2000, har ført til en dæmpning af volden. Som Clintons toprådgiver Martin Indyk kunne konstatere i en artikel i Foreign Affairs er parterne simpelthen ikke i stand til at levere den vare der hedder ’stop for volden’, hvorfor han argumenterede for, at en international væbnet styrke under USA’s ledelse og med et FN-mandat simpelthen skulle besætte de palæstinensiske områder og så at sige tage ansvaret fra parterne. Filosofien var dels, at den internationale styrke skulle sørge for at stoppe volden, dels at Palæstina skulle blive et nyt mandatområde under FN indtil politiske reformer var gennemført og en ny palæstinensisk regering valgt. Man kan sige, at konsekvensen af Indyks tankegang i artiklen var, at parterne simpelthen fik dikteret en løsning, der blev garanteret af det det internationale samfund sanktioneret af en FN resolution. Dette diktat kunne så, når parterne (læs: palæstinenserne) var modne, danne udgangspunkt for et forhandlingsresultat. Dette ville både forudsætte, at USA – givet vis under stærk israelsk modstand – både skulle stemme en resolution igennem i FN og stille tropper til rådighed til en fredsstyrke i Palæstina. Dette forslag er selvfølgelig uspiseligt for enhver siddende amerikansk præsident – navnlig i et valgår.

                      Bush’s synspunkt kunne nu være, at Indyks diagnose er rigtig, men kuren forkert: En forhandlingsløsning er ikke inden for rækkevidde, hvorfor en løsning må dikteres, dog ikke af FN, men af Israel. Det er Sharon-modellen. Den kan – og det er hvad Bush gang på gang har sagt – udgøre et fornyet grundlag for en genoptagelse af køreplanen for fred. Med andre ord: Da denne køreplans første fase ikke kan gennemføres af parterne i fællesskab, må den med Sharon-modellen springes over. Ideen er, at tilbagetrækningsplanen skal danne grundlag for at gå videre med køreplanens fase to, som taler om oprettelse af en palæstinensisk stat med midlertidige grænsedragninger, der skal danne baggrund for videre forhandlinger. Dette ville indebære, at USA rent faktisk er indstillet på at fastholde Sharon-modellen som en midlertidig løsning, der alene skal tilvejebringe et grundlag for en fortsættelse af køreplanen med henblik på genforhandling af grænser osv. Dette kunne ideelt set godt føre til en endelig løsning, der til forveksling kommer til at ligne den plan Clinton lagde frem i juledagene 2000 og som de fleste endnu håber kan blive slutresultatet. Det er klart at dette – udover det sædvanlige og nærmest rutineprægede pres på palæstinenserne – vil indebære et ganske alvorligt pres på Israel. Dette skal imidlertid ikke iværksættes før efter den amerikanske valgkamp. Man kan her pege på at Bush, såfremt han genvælges, vil have langt friere hænder end nu, hvorfor han faktisk vil have mulighed for at lægge et sådan pres uden at risikere de store problemer. Tværtimod ville han kunne høste gevinster både i Mellemøsten og Europa og således genvinde noget af den kapital, han har sat overstyr i forbindelse med Irak-krigen. Om han faktisk vil det, er selvfølgeligt et helt åbent spørgsmål: Muligheden foreligger, og allerede nu kan hans alliancepartnere i Storbritannien og Danmark gøre en igangsættelse af køreplanen for freds fase 2 til et centralt forhandlingsemne i de aktuelle diskussioner om Irak, hvor Bush har store problemer og trænger til international hjælp og opbakning.

 

ARTIKLENS FORSIDE

                                                                     NÆSTE SIDE

TILBAGE