30. april 2004 | 2. kvartal | 3:6                                                                            < >

 

           

 

 

   
   

 

 

   

 

 

 

   

Illustrationsfoto:
The White House

 

3. Sharon’s motiver

Hverken amerikanske forhandleres forsøg på at forhandle en våbenhvile eller israelske militære aktioner i de besatte områder har kunnet stoppe volden. For israelerne er sikkerhed det højest prioriterede politiske mål. For at opnå sikkerhed har Sharon i erkendelse af at hans hidtidige politik har slået fejl vendt sig mod en ide, der for alvor blev fremført af Rabin i 1994 efter en serie palæstinensiske terroraktioner. Ideen går simpelthen ud på at skabe en fysisk adskillelse mellem de to parter. I 1995 førte det til en indhegning af Gaza, mens overvejelser om et hegn på Vestbredden blev stillet i bero. Efter to års væbnet konflikt med palæstinenserne blev ideen i 2002 genoptaget af Sharon med opførelsen af hvad der kaldes et sikkerhedshegn, men som nærmere må betegnes som et omfattende sikkerhedskompleks. Når dette projekt nyder udbredt opbakning blandt israelerne skyldes det det enkle faktum, at ikke en eneste palæstinensisk selvmordsaktion er udgået fra Gaza siden 2001. Indhegning virker med andre ord.

                      Der er for så vidt intet i vejen med at Israel søger at beskytte sig selv ved at bygge mure og hegn. Problemet er hvor hegnet bygges. Blev det bygget i områder af det, der var israelsk territorium før 1967-krigen kunne næppe meget indvendes. Blev det bygget i forlængelse af en israelsk-palæstinensisk aftale om en grænse i forbindelse med oprettelsen af en israelsk stat ville ingen have grund til at protestere. Ingen af delene er selvfølgelig tilfældet. Det nuværende hegn bygges på besat palæstinensisk område, hvor det menes at skære op til 20 % af Vestbredden, der således indlemmes i Israel. Imidlertid diskuteres et endnu mere vidtgående projekt, der kaldes encirclement, fordi det sigter mod en indhegning af nuværende palæstinensiske selvstyreområder. Dette projekt har navnlig Sharons bagland med Benjamin Netanyahu i spidsen argumenteret for og sat som betingelse for at støtte Sharons tilbagetrækningsplan fra Gaza. Realiseres dette projekt blot tilnærmelsesvist betyder det, at palæstinenserne sidder tilbage med ca. 40 – 50 % af Vestbredden, der vil være inddelt i små adskilte kantoner uden forbindelse til hverken hinanden eller til Gaza.

                      Sharon-modellen går således i al sin enkelhed ud på, at Israel gennemfører en ensidig tilbagetrækning fra Gaza (hvor de fleste bosættelser samtidig nedlægges) og opførelsen af et sikkerhedshegn på Vestbredden, som tilsammen medfører en total indhegning af palæstinenserne. Man har talt om Gaza som et stort fængsel og den samme status kan de palæstinensiske selvstyreområder nu se frem til. Der er næppe tvivl om, at en sådan manøvre vil begrænse palæstinenserne mulighed for at gennemføre aktioner i Israel, ligesom de meget målrettede mord på palæstinensiske ledere givetvis også svækker Hamas og de andre bevægelser.

                      Modstandere af Sharons disengagement-plan, som tilbagetrækningen fra Gaza kaldes, ser den som udtryk for svaghed og sådan vil mange palæstinensere også forsøge at fremstille den - på samme måde som Hizbollah gjorde, da Israel uden forhandling trak sig ud af det meste af Sydlibanon i 2000. Tilsvarende ser mange med skepsis på, at Sharon virkelig vil trække sig ud af dele af Vestbredden - oven i købet uden at få noget igen, som det hedder. I forhold til Sharons tidligere position er det også noget af en kovending. Men den er logisk begrundet i det andet stadig mere graverende problem for Israel, nemlig den demografiske udvikling: Hvis Gaza og Vestbredden forbliver israelske vil det føre til en binational stat, hvor palæstinenserne om få år vil udgøre flertallet, fordi deres befolkningstilvækst er markant større end israelernes. Dette vil indefra undergrave mulighederne for at opretholde Israel som en jødisk stat med mindre to ubehagelige skridt tages: Enten kan Israel nægte palæstinenserne demokratiske rettigheder - og dermed blive en apartheidstat i lighed med det tidligere Sydafrika - eller også kan Israel simpelthen deportere palæstinenserne ud af landet. Begge dele vil gøre Israel til pariastat i det internationale samfund og utvivlsomt føre til sanktioner i lighed med dem Sydafrika var underlagt i apartheidtiden. Dilemmaet synes således i stigende grad at være et valg mellem enten at blive isoleret internationalt og risikere omfattende sanktioner eller at se grundlaget for en jødisk stat langsomt forsvinde i takt med at de palæstinensiske kvinder føder deres børn. Tilbagetrækningen fra Gaza og den delvise tilbagetrækning fra Vestbredden er Sharons strategi til en imødegåelse af dette problem. Ved at overlade Gaza, der aldrig har været vigtig for Israel, og dele af Vestbredden til palæstinenserne undgår Sharon både at deportere dem ud af området og at give dem demokratiske rettigheder i en israelsk-palæstinensisk binational stat. Samtidig kan han argumentere med, at han faktisk opfylder de vigtige FN-resolutioner nr. 242 og 338, der taler om at Israel skal trække ud af områder besat i de seneste krige uden at det nærmere specificeres hvilke og hvor meget af disse områder, der sigtes til i resolutionsteksterne.

 

ARTIKLENS FORSIDE

                                                                     NÆSTE SIDE

TILBAGE