30. april 2004 | 2. kvartal | 2:6                                                                            < >

 

           

 

 

   
   

 

 

   

 

 

 

   

Illustrationsfoto:
The White House

 

2. Israel vil ikke forhandle

Det har altid stået klart, at Sharon ikke anser forhandlinger med palæstinenserne og da slet ikke med Arafat og PLO som en realistisk mulighed for at sikre Israels sikkerhed. Ligeledes har Sharon og hans Likud-parti været erklæret modstandere af at afgive territorier, Israel har besat i de krige landet har været involveret i. Dette gælder navnlig for Vestbredden som Sharon, Likud og de højrenationalistiske partier betragter som en naturlig del af Israel. Tværtimod skulle Israels sikkerhed garanteres gennem anneksion af Vestbredden, hvorfor Likud i 1977 gjorde opførelser af israelske bosættelser i de besatte områder til en egentlig strategi, der skulle skabe en sikkerhedszone med henblik på at tilvejebringe et forsvar mod de fjendtligtsindede palæstinensere og arabiske nabostater. En proces, der strengt taget er fortsat under samtlige skiftende israelske regeringer frem til i dag. Ideen om en palæstinensisk stat har således været tabu i israelsk politik helt frem til de mislykkede Camp David-forhandlinger i sommeren 2000.

                      Ganske vist sad Israel ved forhandlingsbordet op gennem 1990’erne efter igangsættelsen af den såkaldte Oslo-proces. Denne proces havde vundet tilslutning fra den daværende Arbejderpartileder Rabin, der havde erkendt, at kun en to-stats løsning, hvor palæstinenserne fik selvstyre udgjorde et reelt perspektiv for fred. To-stats løsning er nok for meget sagt, for endnu under Rabin var ordet palæstinensisk stat tabu, hvorfor han talte om en ”palæstinensiske enhed”, hvilket dog ikke friholdt ham fra barsk kritik fra Likud med Netanyahu i spidsen. Netanyahu efterfulgte i 1996 Simon Peres der havde haft regeringsmagten siden Rabin blev myrdet ved en demonstration i Tel Aviv af højrenationalister, som var imod Oslo-aftalen. Netanyahu var imod Oslo-processen, men blev af Clinton presset til at videreføre forhandlinger uden at dette førte til egentlige fremskridt i forhandlingerne. Heller ikke efterfølgeren fra Arbejderpartiet, Ehud Barak, der overtog posten som ministerpræsident i 1999, var tilhænger af Oslo-processen. I stedet insisterede han på forhandlinger om en endelig aftale, hvilket Clinton gik med til og det lykkedes den amerikanske præsident at få halet en modstræbende Arafat til forhandlingsbordet i Camp David i 2000.

                      Hverken Camp David-forhandlingerne eller Taba-forhandlingerne i januar 2001 gav resultat. USA og Israel tildeler Arafat ansvaret for fiaskoen og det forekommer unægtelig som noget af en politisk brøler, at Arafat bakkede ud af Taba-forhandlingerne. Det er forståeligt, at Arafat afviste Clintons løsningsforslag - med udsigt til et israelsk valg; komplet mangel på tillid til de israelske ledere begrundet i bitre erfaringer fra Oslo-processen samt det forhold at mange vigtige detaljer langt fra var afklaret i Taba. Men i lyset af den blodige konflikt, der har hersket i området siden, kan Arafats afvisning let fremstilles som mangel på vilje til en fredelig løsning med Israel.

                      Siden da er konflikten gået i hårdknude. Israel vil ikke forhandle, men insisterer i stedet på at tilvejebringe sikkerhed ved at gennemføre foregribende militære aktioner i de besatte områder kombineret med ensidige initiativer som opførelsen af et sikkerhedshegn på Vestbredden. Palæstinenserne på deres side har hverken evnet at sætte en stopper for terrorisme i Israel eller at gennemføre politiske reformer, der kan berede vejen for et mere legitimt og tillidsvækkende styre. Frem til køreplanen for fred, som blev vedtaget i Aqaba sommeren 2003, var de eneste modeller, de amerikanske forhandlere opererede med, forsøg på at håndtere konflikten - dvs. begrænse volden på begge sider. Formlen var, at Israel skulle stoppe opførelsen af bosættelser mens palæstinenserne skulle stoppe for terrorismen. Alt sammen uden resultat.

                      Der kunne dog spores en vis optimisme i forbindelse med køreplanen for fred, der i al sin enkelhed skulle igangsætte en proces med det klare sigte inden for en kort årrække at få etableret en palæstinensisk stat. Optimismen var begrundet i, at alle parter nu for første gang var enig i at perspektivet var en to-statsløsning; at de palæstinensiske grupper Hamas, Islamisk Jihad og al-Aqsa-brigaderne havde indvilliget i at indgå en våbenhvile, og at Sharon efter stor modstand tilsluttede sig køreplanen.

                              Den første forudsætning for planen var et stop for volden men allerede i august samme år stod det klart, at de to parter ikke kunne levere denne vare. Israel fortsatte sine likvideringer af Hamas-ledere og Hamas svarede igen med voldsomme terroraktioner i Israel. Dermed var køreplanen for fred skudt i sænk allerede inden var kommet i gang.

                      Den anden forudsætning var, at palæstinenserne gennemførte hvad der på Bush-sprog hedder et regimeskifte. Oprettelsen af en palæstinensisk premierministerpost og dermed begrænsning af Arafats magt beredte vejen for en ny palæstinensisk ledelse, der i første omgang blev varetaget af Mahmoud Abbas, som, da og da han smed tøjlerne, blev efterfulgt af Ahmed Qurai. Men deres position er svag og under pres fra tre sider: For det første vedbliver Arafat at holde fast i magten, for det andet er der en stor palæstinensisk opposition både fra unge politiske reformtilhængere og fra de islamiske grupper og for det tredje har Israel lige fra starten gjort alt for at underminere de palæstinensiske lederes magt ved ikke at give dem tid og rum til at vise, at de i det mindste vil forsøge at begrænse terrorismen, hvilket allerede stod klart med de voldsomme israelske militære aktioner i august 2003.

                      Summa summarum er, at hverken Israel eller USA mener der aktuelt findes relevante palæstinensiske forhandlingspartnere. Der er heller ikke udsigt til noget regulært palæstinensisk regimeskifte al den stund at afholdelse af egentlige valg i de palæstinensiske selvstyreområder hverken er praktisk eller politisk muligt: Områderne er så gennemkrydsede og opdelte af israelske bosættelser, såkaldte ’sikre veje’ for bosætterne, checkpoints og sikkerhedshegn at gennemførelse af en valgkamp er uden for rækkevidde. Politisk er det illusorisk at tro at palæstinensiske ledere med nogen form for troværdighed kan gå til valg nidkært overvåget af israelsk militær. Dertil kommer, at Arafat og folkene omkring ham hverken er indstillet på at afgive magt eller inddrage oppositionen, herunder Hamas, i den politiske proces. Uden udsigt til genoptagelse af fredsprocessen og frataget politisk indflydelse, sammenholdt med en stadig mere håbløs tilværelse, vælger mange palæstinensere at støtte den væbnede kamp mod den israelske besættelsesmagt, herunder i form af palæstinensiske selvmordsaktioner i Israel.

 

ARTIKLENS FORSIDE

                                                                     NÆSTE SIDE

TILBAGE