|
||
|
TREDJE KVARTAL 2003 |
|
4:5 Artiklen kan på sidste side (s.5) downloades som Word-dokument, fx til udprintning |
Fra isbjerget til isflagen
Spørgsmålet endnu engang: Hvad med kvaliteten? Der er indlysende, at Nobrow-kulturen ikke i sig selv er nogen garanti. Garantier gives nemlig slet ikke i et samfund, hvor magten grundlæggende er flyttet væk fra samfundets centrum. Men ideen om uafvendeligt forfald er lige så urimelig. I det 21. århundrede springer vi til og fra isflager – i en kulturel demokratisering, som grundlæggende kun antidemokrater, eller de ledvogtere der var vant til selv at tage det vildførte massemenneske i hånden, kan forestille sig ophævet.
Dumme bliver vi altså ikke automatisk. Dét bliver vi kun, hvis vi opgiver det spørgsmål, der turde være udgangspunktet for ikke bare en interessant, men også en nødvendig kulturkamp: Hvordan i alverden kvaliteten identificeres og sikres, når alt pludselig eksisterer side om side, når vandene krydses?
Kvalitetsdiskussionen starter med overhovedet at anerkende begrebet. Som Barbara Tuchman gjorde det, da hun for mere end 20 siden i essayet ”The Decline of Quality” høfligt og i virkeligheden ganske usnobbet beskrev ”nødvendigheden” af at være elitær.
”Et spørgsmål, der optager mig, er hvorfor billige ting nødvendigvis skal være grimme; hvorfor dét at gå rundt i en discount-butik medfører akut ubehag i de æstetiske nerveceller,” skrev Tuchman så enhver snob måtte fryde sig. Men forkert var det jo ikke, eftersom det gode håndværks standarder naturligvis sagtens kan lide skade, når de erstattes med stordriftsfordele, homogenisering og i dette tilfælde almindelig grimhed.
Som kvalitetsanalyse er Tuchmans tilgang klassisk. Den bygger på tanken om, at kvalitet fremfor alt forudsætter både dygtighed og grundighed. Som når de gamle grækere i den politiske samtale forudsatte reel viden, praktiske eksempler, pragmatisk bøjelighed – og ikke blot spektakulære fornærmelser. Som når kunstens improvisation byggede på isbjerge af indsigt og forberedelse.
|
Illustrationsfotos:
Warholstore.com
Portrætfoto:
Det
Kongelige Teater