17. maj 2004 | 2. kvartal                                                                                < >

           

 

 

   

  

 

 
 

 

        

 

 

 
 

 

5. Verdens forkrøblede stats-system

Den pointe om små lande peger i retning af nationalstaten og suverænitet - emner, der er tæt forbundne med princippet om national interesse, som du er inde på i artiklen. Der er et spørgsmål i øjeblikket om hvem, der bekræfter, og hvem, der benægter national suverænitet. Nogle ser Irak-invasionen som et brud med national suverænitet, fordi idéerne om en Ondskabens Akse; intervention osv. viser at USA ikke viser respekt for andre landes suverænitet [se interviewet med Chris Caldwell i RÆSON, Marts 2003]. Således at ALLE nu faktisk er for overskridelse af suverænitet - men spørgsmålet er: med hvilke midler!

KM: [ler] Det er et snedigt argument! Det er bestemt rigtigt at der er en kontrovers, hvor man sætter menneskeheden og indgriben på den ene hånd mod den national suverænitet på den anden. Uenigheden er endnu ikke blevet skærpet, fordi de eneste tilfælde for humanitær intervention er stater, som du ikke kan tage helt alvorligt som suveræne nationalstater. Irak ----

Jeg troede du ville nævne Frankrig.

KM: [ler] Nej da! Det er ikke sandsynligt at nogen vil prøve at lancere en humanitær intervention mod Frankrig!

Er det sandt? Det vil komme som en skuffelse for visse personer.

 KM: [ler] Well, yes. Men min pointe er: Irak er ikke et land, du kan tage mere alvorligt end fx Uganda. Serbien er muligvis et lidt mere uigennemskueligt tilfælde - den sag rejste lidt mere alvorlige spørgsmål. Men humanitær intervention er en tiltagende doktrin, fordi efter 1945 var den eneste model, efter hvilken du kunne afkolonisere og organisere det internationale samfund: den europæiske nationalstat. Og alle mulige bittesmå enheder - stillehavsøer, fx, eller stammeområder i Afrika, blev ting, man kunne kalde stater - som virkelig havde næsten intet at gøre med hvad europæere vil betragte som en rigtig liberal-demokratisk stat. Så vi har en slags forkrøblet stats-system, over en ganske stor del af verden, og doktrinen om humanitære interventioner formodes alene at være relevant her. På den anden side er det ganske sandsynligt at hvis doktrinen får fart på VIL den blive et angrebsinstrument rettet mod den nationale suverænitet - præcis som FN's Menneskerettighedskommission er blevet det overfor fx briternes behandling af IRA-fanger i Nordirland. Eller fx i Australien, hvor man lovgav om obligatorisk fængsling af tyve, og mange mennesker påkaldte FN-kommissionen: Idéen var, at FN ville have en eller anden slags autoritet over hvorvidt Australien kunne lovgive på måder, der kunne ses som en overtrædelse af menneskerettighederne.

Er det et essentielt komponent i de stater, vi kan og bør tage alvorligt, at de har liberalt demokrati?

KM: Det er liberalt demokrati samt magt, ikke? For jeg tror ikke vi vil betragte Kina som et liberalt demokrati, men der er ingen tvivl om at vi skal tage det - og selvfølgelig tager det - ganske alvorligt. På en vis måde er lande som Kina aldeles rigtige lande, for i hvert fald i øjeblikket ved deres regering hvad den gør, og hvis den siger den vil gøre noget fører den det ud i livet.

Der er et element af tilregnelighed og forudsigelighed?

KM: Der er et element af tilregnelighed - dette er et af de kriterier, som Udenrigsministeriet [the Foreign Office] altid har anvendt, når man skulle afgøre hvornår nye regimer skulle anerkendes: Har de kontrol over landet?

Hvilket fører os tilbage til Frankrig!

KM: Nu er det faktisk sådan at jeg holder ganske meget af franskmændene! Lad mig lige gøre dette ganske klart: jeg kan godt lide europæiske lande, og selvom jeg er meget skeptisk når det kommer til EU-kommissionen er jeg stærk tilhænger af at have de tættest mulige relationer til alle europæiske lande.

ARTIKLENS FORSIDE

                                                                     NÆSTE SIDE

TILBAGE