3:3

<  >

Artiklen kan på sidste side (s.3) downloades som Word-dokument, fx til udprintning

ark og ulands

 

 

 

 

 

 

DET SOM sandsynligvis kommer til at stå i centrum for den politiske kamp i det kommende århundrede er spørgsmålet om hvorledes demokratiet vil være i stand til også at udvikle principper og institutioner for at borgerretten kommer til at omfatte kulturelle rettigheder.

            Spørgsmålet har rejst sig med stigende styrke i de sidste to årtier som følge af indvandringen til Europa. I USA har man kendt det længe, men har forsøgt at overleve på myten om landet som en kulturel smeltedigel. Men i Europa er problemet væsentligt større, for her har man baseret nationalstaten på en myte om kulturel homogenitet. Ydermere må man, hvis man vil søge frem mod en form for politisk enhed i Europa, i sin opfattelse af en europæisk politisk kultur også skabe rum for nationalstatens kulturelle rettigheder.

            Spørgsmålet er og vil længe være uoverskueligt, for det rækker helt ned til roden i oplysningstidens filosofi som ligger bag vort politiske system. Det var individets frihed i forhold til samfundet, som stod i centrum for denne filosofi, og det liberale demokrati som vi hylder lægger afgørende vægt på individuelle rettigheder. Men kulturelle rettigheder må nødvendigvis opfattes som kollektive rettigheder, og de kommer derfor let i modstrid med den dominerende opfattelse af liberalt demokrati – mest absurd som tilfældet var under det kommunistiske system hvor arbejderklassens kollektive ‘ret’ fuldstændigt undertrykte individet.

            Den europæiske konstruktion har hidtil været blind over for spørgsmålet om kulturelle rettigheder selv om det i stadig stigende grad virker lammende for projektet. Sagen er at man ikke tør anvende udtrykket, og derfor kommer problemet konstant op under dække af udtrykket ‘nationale interesser’. Efter hvert eneste møde i det Europæiske Råd kommer regeringscheferne ud på stribe og forklarer pressen hvorledes de har forsvaret deres nationale interesser. Det er et udtryk som dækker over mange ting, men den seriøse kerne i det er rettigheden til at opretholde deres nationale politiske kultur.

 

DET ER EN overvejelse værd om ikke man skulle bruge tanken om et imperium, et kejserrige, som model. Det vil utvivlsomt virke provokerende fordi der knytter sig så mange negative forestillinger til dette ord, vel begrundet i Europas historie. Men i princippet respekterer den gode kejser folkenes kulturelle rettigheder mens hans opgave er at opretholde fred og stabilitet i riget. Legitimiteten til at udøve den nødvendige magt for at opretholde freden kan dog ikke som i tidligere tider findes i ‘Guds nåde’, men må nødvendigvis i den moderne tid findes i ‘de regeredes samtykke.’ Men magten til at opretholde freden ligger ét og kun ét sted i et imperium. Hos kejseren.

            For at blive i billedet, så er Europas problem at den traditionelle opfattelse af nationalstaten, hvad enten den er baseret på Statsnation eller Kulturnation, blokerer for en tanke om at skabe et europæisk imperium. Derfor er den Europæiske Union ikke en union, men et anarki, dvs. et politisk system uden regeringsmagt. I realiteten ligger magten på den anden side Atlanten, hos USA, som den har gjort siden 1940erne. Det er senest klart demonstreret ved EU's fallit over for udvidelsen mod øst. Europa er blevet del af et amerikansk imperium.

            Og nu indkalder man så atter en gang i 2004 forfatningsskrædderne til som i Maastricht, Amsterdam og Nice at sy nye klæder til det europæiske projekt. Men på grund af den ynkelige tilstand, Europa befinder sig i, skal vi nok regne med at der heller ikke denne gang vil være en kejser inden i de ny klæder.

   RÆSONS FORSIDE

TILBAGE

DOWNLOAD SOM WORD-DOKUMENT

ARTIKLENS FORSIDE

INDSIGT I EUROPAs FORSIDE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Illustrationsfoto:
EU

Portræt- samt bogfoto: CBS