DE TO EKSEMPLER illustrerer det flimrende billede der er i Europa af forholdet mellem stat og borger. Der må ske en afklaring af dette billede før Europa kan bringes ud af sin ynkelige tilstand. Årsagen til at billedet flimrer er den placering som nationalstaten har fået i den europæiske politiske kultur i løbet af de sidste to århundreder. Den franske revolution i 1789 åbnede op for en politisk virkeliggørelse af de demokratiske principper som oplysningstidens filosoffer havde formuleret. Demokratiet blev det dominerende politiske system om end det tog årtier at få det i gang, og det er først efter den europæiske revolution i 1989 at det er blevet realiseret i hele Europa.
I de senere års debat om nationalisme er det ofte blevet fremhævet at opfattelsen og etableringen af nationalstaten baserer sig på to forskellige principper som afspejler forholdet mellem stat og borger. Ifølge den ene er det statsmagten som har skabt nationen gennem et effektivt administrations- og undervisningssystem. Herved er borgerne, folket, blevet ‘nationaliseret’ eller ‘harmoniseret’ med et liberalt retsvæsen og et ensartet sprog, og de er blevet indpodet en loyalitet som rækker udover familie, landsby, og arbejdsfællesskab til et ‘indbildt’ samfund som kaldes nationen eller fædrelandet. Demokratiet er her baseret på en borgernationalisme (civil nationalism) der kommer til udtryk i en forfatning som gennem almindelig valgret og valgbarhed sikrer at regeringsmagten udøves med borgernes samtykke. Principielt er det demokratiske system derfor universelt og ikke begrænset til nationen.
Det andet princip ser modsat på forholdet mellem borger og stat og dermed på grundlaget for nationalstaten. Her er det dybtliggende rødder i historie, slægt, tradition og sprog som betinger det nationale sammenhold. Det er ‘folket’, fælles fortid og fælles fremtid, den fælles kultur, som skaber nationen og danner grundlag for statsmagten. Man har kaldt dette for etnisk nationalisme. Et demokratisk system, et styre hvor folket har magten, forudsætter at borgerne er sig bevidst som et kulturelt fællesskab. Kun herved kan de påtage sig et politisk ansvar for nationen. Folkestyret må basere sig på og komme til udtryk i samtale mere end i retlige regler om frihed og lighed. Det er samtalen, debatten inden for folket, der sikrer at regeringsmagten har borgernes samtykke. Men samtale og debat forudsætter et fælles sprog. Principielt er demokratiet derfor begrænset til nationen.
Den tyske historiker Friedrich Meinecke præciserede i 1907 klart de to opfattelser af nationen med udtrykkene Statsnation og Kulturnation, let forståelige i de germanske sprog men svære at oversætte til engelsk og fransk. Det er teoretiske begreber der lige så lidt som den teoretiske nationalstat, ét folk – én stat, findes rendyrket i praksis. Frankrig fremføres ofte som eksempel på en ‘statsnation’, men franskmændene vil i dag være de første til at hævde at landet er karakteriseret af en særlig fransk kultur. Tyskland eller de skandinaviske lande opfatter mere sig selv som ‘kulturnationer’, men staten har i disse lande i høj grad medvirket til at skabe en enhedskultur. Under alle omstændigheder opfatter alle europæiske lande sig i større eller mindre grad som nationalstater. De er alle dybt præget af en særlig politisk og økonomisk kultur, skabt af modernismens to drivkræfter: demokrati og industrialisme. Derfor er det absurd at hævde at nationalstatens tid er forbi. Vi lever mere end nogensinde i nationalismens tidsalder, ikke som ideologi men som politisk praksis.
Illustrationsfoto:
EU
Portræt- samt bogfoto: CBS