14. april 2004 | 2. kvartal | s.4:5                                                                  < >

 

 

   

 

 

4. Man kan ikke købe sig til fred

Men i det øjeblik man laver en institution - trykker visitkortene! - så er der et sted at sende skylden hen. Hvis vi nu ser på den debat, der kører internt i USA nu, og som i hvert fald demokraterne har en interesse i at prøve at holde i live til og med præsidentvalget. Er det politiske system i USA ved at lære hvordan man skal varetage denne her mærkelige debat om terrorismen - og kalkulen af risici og chancer, eller befinder man sig i virkeligheden stadigvæk i et sært grænseland, hvor ingen helt ved hvem, der skal holdes ansvarlige for hvad - og hvilke rygter, man skal reagere på?

ADN: På spørgsmålet om, hvorvidt amerikanerne er ved at lære, at når vi snakker om terrorisme, så er der ikke nogen 100%s-løsninger, der tror jeg svaret er: ja. Det er efterhånden bredt accepteret, at det nok kommer til at ske igen på et eller andet tidspunkt, til trods for alle gode tiltag. At man ikke får nogen 100% sikkerhed, men at man nok kan reducere risikoen. Når man følger debatten er der selvfølgelig stadigvæk dem, der forlanger, at der skal flere penge til dit og dat, og der er masser, der promoverer enkelt-dagsordener - forsøger at bruge det her til at få flere penge til deres constituences [valgkredse, red.] osv. Amerikanerne vil gerne fikse problemer, én gang for alle: løse dem - whamph! Men her tror jeg nok der er en erkendelse af, at det her er ikke et problem man bare lige løser.

Nu har Lars Erslev [i RÆSON, 4. februar 2003] foreslået en dansk kommission til at vurdere terrorismesikkerhed – og efter Madrid har vi haft lidt debat om hvordan vi skal forholde os. Det store spørgsmål nu er vel, hvordan man får integreret terrorismen på den politiske dagsorden - og får vægtet den i forhold til alle mulige andre sagsområder?

ADN: Ja - og får formuleret en anti-terrorisme-strategi. Fordi det her netop er et område, der dækker så bredt - fordi der netop er så mange sårbare punkter; så mange potentielle måder terrorister kan ramme os på; har der været en tendens til at folk er løbet i alle mulige retninger. Man har opført sig lidt som kyllinger uden hoved - har forsøgt at lukke én sårbarhed her, én sårbarhed dér... selvfølgelig med det kedelige resultat at man altid løber lidt efter terroristerne; hvis de slår til mod fly, så lukker man nogle af de værste huller indenfor flysikkerheden--- hvad gør de så? Så slår de til mod tog. Med den taktik så vil vi være et skridt bagude.

Den store udfordring nu bliver at forsøge at tænke strategisk. At forsøge at få formuleret en overordnet politik, på det her område, for hvordan vi skal forholde os: hvordan vi mener, vi kan få has på det her problem, også mere fundamentalt - altså ikke bare i form af at forsøge at forhindre dem i at slå til mod vores hjemlande, men: hvordan forsøger vi at komme den internationale terrorisme til livs over de næste år? Og: Hvordan får vi foretaget en nøgtern prioritering af de begrænsede ressourcer, vi har til rådighed for at få beskyttet vores hjemlande? Der er helt klar en stor opgave dér. Problemet er, at i kølvandet på en katastrofe opstår der et krav om handling: der skal ske noget. Det er ikke altid dér, man tænker strategisk.

Nu nævnte du før at nogle europæere overvejede om amerikanerne selv var skyld i 9/11. Hvad er risikoen for at man i Europa reagerer ved at sige, 'Terrorismen er et resultat af at man går i krig med Mellemøsten'. Kan man forestille sig at der udbryder en slags isolationisme i Europa?

ADN: Det vil afhænge af to ting. (1) Udefra kommende begivenheder! (2) Hvordan de politiske ledere forholder sig. Det kommer meget an på: hvis der sker yderligere angreb i Europa, hvor netværk tager ansvaret og siger: 'Det her er tak fordi I er i Irak - og noget, vi bliver ved med, indtil I distancerer jer fra amerikanerne!' - så vil det selvfølgelig være en diskurs, som vil komme mere i vælten. Men det er også meget et spørgsmål om, hvordan de politiske ledere forholder sig - og hvordan de forklarer det her. Hvis de står frem og siger, 'ja, det her er forfærdeligt, men man kan ikke købe sig til en separat fred'--- Frankrig er jo et glimrende eksempel på, at selvom man lægger afstand til USA, så er man ikke immun. Frankrig blev jo i ugen efter angrebene i Madrid truet af et netværk, der sagde: 'Med mindre Frankrig afskaffer loven om, at man ikke må bære tørklæder i skoler, så slår vi til i Frankrig'. Det viser jo, at selvom man udenrigspolitisk forsøger at lægge afstand til USA - holder sig ude af Mellemøsten osv. - så kan man ikke købe sig til fred. Det eneste man opnår, hvis man forsøger at vælge den vej, er at man gradvist indskrænker sit politiske handlerum.

Men der er en forbandet forskel på de terrorangreb det lykkes at udføre, og dem der bliver standset, ikke? Når man forsker i det, som du gør, er det klart at man lærer at vægte de ting, der bliver forhindret -- men det, der gælder terrorismen er vel at årsag og effekt ikke nødvendigvis hænger sammen: det er ikke nødvendigvis de bedst forberedte terrorangreb, der bliver udført - og det er ikke nødvendigvis de terrorangreb, der får de største tabstal, som har den kraftigste opbakning i terroristernes bagland.

ADN: Ja. Det er derfor, det er så vigtigt hvordan de politiske ledere forholder sig: Hvordan forklarer de sig? Hvilket budskab bringer de ud? Det er meget vigtigt hvordan de europæiske politiske ledere stiller sig - men samtidig det utroligt vigtigt, hvordan udviklingen er på den anden side af Atlanten. Hvis nu amerikanerne kaster sig over Syrien, eller Iran, så er det sikkert, at at det er noget, der vil vække europæisk anti-amerikanisme voldsomt. Hvis amerikanerne begynder at tale pænere til os - måske indser at deres anti-terrorstrategi har været alt for fikseret på stater, og ikke nok på netværk - så er der en chance for, at vi ikke vil se disse eventuelle angreb i Europa give sig udslag i anti-amerikanisme. Så vil vi ikke se den her trussel vil skille amerikanere fra europæere.

Så det er en europæisk opgave at få amerikanerne til at fokusere på terrornetværk?

ADN: Jeg ved ikke om man kan sige at det er en europæisk opgave, fordi det er utroligt svært at påvirke amerikanerne udefra. Du kunne se fx at da John Kerry var ude at sige, at der var europæiske ledere, der havde ønsket at han skulle vinde - dér gav det et utroligt stort bagslag: han var nødt til at sige, at han 'søgte og ønskede ikke opbakning udefra'. Så det med at påvirke amerikanerne udefra er utroligt svært - og det giver ofte bagslag, hvis det er for åbenlyst.

Men der er forskel på at påvirke den politiske debat og så gøre det på embedsmandsniveau?

ADN: Det er fuldstændig korrekt. Og det er måske dér, vi kan være en positiv indflydelse.

ARTIKLENS FORSIDE

   NÆSTE SIDE

TILBAGE