Anja Dalgaard Nielsen
(ADN)
(f.1972) er projektforsker
ved Institut for Internationale Studier.
Hun har fornylig udsendt to research
briefs om terror-bekæmpelsen, der kan downloades fra Institut for
Internationale Studier:
-
"Frihed eller sikkerhed? Krigen mod terror og dens omkostninger"
(oktober 2003)
-
A European Department of Homeland Security? Organizing to Protect
Europeans against Large-Scale Terrorism (september 2003)
ADN er MA og Ph.d. fra Johns
Hopkins University, School of Advanced International Studies (SAIS),
Washington DC. Hendes Ph.d.-afhandling bærer tilen: "From Civilian Power
to Normal Civilized Power – Re-Unified Germany and International Crisis
Management".
I 1998 blev hun
cand.scient.pol fra Institut for Statskundskab i Aarhus og hun har dertil
studeret ved Università di Bologna, Italien og Ruprecht-Karls Universität
Heidelberg, Tyskland. Fra maj 2000 til januar 2002 arbejdede hun som
Washington-analytiker og koordinator ved the Aspen Institute Berlin.
Hun har skrevet i bl.a. Die
Welt, International Herald Tribune, Weekendavisen, Politiken og Berlingske
Tidende.
|
af Clement Behrendt Kjersgaard,
RÆSONs chefredaktør
- Europa i skudlinien
-
Terrorbekæmpelsen hører hjemme på europæisk plan
- EU og
det transatlantiske Homeland
- Man kan
ikke købe sig til fred
- Europa
har taget fløjshandskerne af
- Europa i skudlinien
Allerførst: Var du
overrasket over hvad der kom frem i afhøringen af Condoleeza Rice?
ANJA DALGAARD-NIELSEN [ADN]: Det var begrænset, hvor meget faktuelt nyt, der
blev bragt for dagens lys. Til gengæld blev det endnu engang understreget, at
de politisk ansvarlige – demokrater fra Clinton-administrationen såvel som
republikanere fra den nuværende administration - kan blive enige om én ting:
det var ikke deres skyld:
Enten, mener de, var problemerne systemiske – Washington-bureaukratiet
fungerede ikke som det skulle. Det skal fikses – muligvis med en ny
indenrigsefterretningstjeneste. På god amerikansk vis nægter man at acceptere,
at der muligvis er grænser for det mulige i spillet om at afsløre og forhindre
terrorplot før de kan føres ud i livet. Eller også lå problemet i the
public opinion og verdensopinionen – at man umuligt kunne have fået
opbakning til drastiske tiltag før 9/11.
Alt i alt bekræftede Rice hvad vi allerede har hørt fra nuværende og tidligere
ledere: det var ikke den politiske ledelse, der fejlede.
Efter EU-topmødet 25. marts har nogle tegnet et
billede af, at det var bomberne i Madrid, der genstartede den
EU-forfatningsproces, der ellers har været strandet i 3-4 måneder. Hvordan kan
det være at Madridbomberne udløste sådan et chok i Europa - og at det ikke
skete allerede med 11. september?
ADN: 11. september følte man det jo ikke på egen krop. I Europa var der sådan
en tvetydig holdning: der var dem, der mente, at man burde lægge sig meget tæt
op af amerikanerne og at denne her trussel ikke kun rettede sig mod USA, men
mod hele den Vestlige Verden. Men der var også andre, der mente at USA - i en
vis udstrækning - lidt selv havde været ude om det. Lidt selv havde bedt
om det: At truslen først og fremmest rettede sig mod USA og ikke så meget
mod Europa. Den misforståelse den blev jo nok ryddet af vejen med 11. marts -
bomberne i Madrid.
Kan man forestille sig en situation, hvor
terrortruslen accelererer den europæiske integrationsproces - og graden af
identifikation mellem de europæiske folk?
ADN: Det tror jeg ikke der er tvivl om. Der er jo altid et politisk behov for
at demonstrere handlekraft i kølvandet på en katastrofe, for at
overbevise vælgerbefolkningen om, at man gør noget - og også
selvfølgelig for reelt at gøre noget ved problemer, som er blevet meget
manifeste, meget tydelige. Så det er slet ikke udsædvanligt at europæisk
integration bliver drevet frem af kriser: vi så det samme i kølvandet på
Irakkrigen, hvor EU havde været dybt splittet, og man så følte behov for at
stramme op på tingene og demonstrere at EU stadigvæk var levende. Hvor man så
fik produceret det første strategidokument i Europas historie: Solana-papiret.
Så det er meget typisk.
Hvor vigtigt er det, at det ikke var ETA - og at
det ser ud til at have været islamiske fundamentalister? I og med at mange
europæiske nationer har haft erfaring med terrorisme, skulle præcis den samme
fællesinteresse og solidaritet vel kunne være udløst af de opgør?
ADN: Hvis det havde været ETA, så havde de fleste andre europæiske lande følt
sig knap så foruroligede - for ETA opererer hovedsagligt i Spanien og
Frankrig, og slår stort set kun til i Spanien. De har ikke interesse i at slå
til andre steder, på grund af den specifikke politiske agenda, de nu engang
har. Sådan forholder det sig jo ikke med den internationale terrorisme; med
den religiøst-inspirerede terrorisme - så derfor er der god grund til at det
her driver integrationen hurtigere frem, og at det har udløst en højere grad
af solidaritet end et ETA-angreb ville have udløst. Her er der egeninteresser
på spil, simpelthen - solidaritet med Spanien og snæver egeninteresse trækker
i samme retning: mod at man skal samarbejde tættere, på europæisk plan, om
terrorbekæmpelse.
Har man i reaktionerne på Madrid kunne se
splittelsen fra sidste år - mellem de lande, der gik med i De Villiges
Koalition og dem, der ikke gjorde det?
ADN: Der var lidt frem og tilbage umiddelbart efter bomberne og efter det blev
klart at der var en international islamisk forbindelse. Der var nogle der,
lidt tentativt, pegede på USA og ikke på international terrorisme som
problemets rod, og hvis den holdning havde fået lov at gro og vokse, så er der
ingen tvivl om, at det her ville have givet ophav til en omgang splittelse til
i EU, á la den vi så i opløbet til Irakkrigen. Det er klart, det er en farlig
vej at gå. Lad mig, for en gangs skyld, erklære mig fuldstændig enig med
Donald Rumsfeld: Man kan ikke købe sig til separat fred med terrorister. Det
er sikkert at selvom Spanien ville omlægge sin udenrigs- og sikkerhedspolitik
ville det ikke skaffe Spanien immunitet.
I efteråret diskuterede vi udsigten til 'et
transatlantisk Homeland' [jf. Daniel
Hamilton i RÆSON, 6. november 2003]. Er det det billede, der tegner sig? Vil
EU samlet nu stå med en større forståelse for USA og en større villighed til
at gå ind i den type projektbygning?
ADN: Det tror jeg godt man kunne forestille sig. Men vi er allerede i gang med
at samarbejde på de områder - i hvert fald på et af de områder, hvor det giver
god mening at samarbejde: nemlig det efterretningsmæssige og retslige. På det
retslige område underskrev EU og USA sidste sommer en aftalte om samarbejde.
Så man er gået i gang, men der er selvfølgelig rigtig meget, der afhænger af
om den politiske vilje er tilstede og af, om de forskellige bureaukratier på
de to sider af Atlanten kan bringes til at samarbejde. Vi er på vej i den
retning, men jeg tror ikke der er nogen tvivl om, at det her også skubber på -
fordi det kan få de respektive trusselsopfattelser på de to sider af Atlanten
til at nærme sig hinanden en lille smule. Det betyder ikke, at vi ikke
stadigvæk vil være uenige om hvilke instrumenter, vi skal tage i brug mod
international terrorisme, og heller ikke at vi ikke stadigvæk vil være meget
uenige om forbindelsen mellem stater og terrorisme: Hvor USA stadigvæk
fokuserer meget på statssponsorer af terrorisme, der gør man det knap så meget
i Europa. Det betyder ikke at de forskelle vil blive udvisket, men jeg tror
trusselsopfattelserne på de to sider af Atlanten trods alt vil tilnærme sig
hinanden.
Det andet område, hvor det giver en masse mening at samarbejde, det vil være
mod ikke-konventionel terrorisme, specielt biologisk terror, som kan have et
sådant omfang at den vil ramme os stort set samtidig, hvis enten Europa eller
USA bliver ramt. Men der er vi jo heldigvis ikke kommet til: vi har heldigvis
ikke set den form for terrorisme i stor stil endnu.
ARTIKLENS FORSIDE
NÆSTE
SIDE
TILBAGE
|
|