14. april 2004 | 2. kvartal | s.5:5                                                                  < >

 

 

 

 

 

5. Europa har taget fløjshandskerne af

Når du taler om bekæmpelsen af netværk, kommer vi til spørgsmålet om, hvordan dette her i Europa bliver bundet til emner vedrørende integration, multikulturalisme etc.: du nævnte selv tørklædetruslen i Frankrig. Hvad har Madrid fortalt os om det? Er europæerne nu tilbøjelige til at placere terrorismespørgsmålet i kassen med udenrigspolitik - med det transatlantiske forhold osv. - eller i kassen med multikuralisme, fundamentalistisk islam i Europa osv.?

ADN: Det er også et godt spørgsmål - og det er nok for tidligt at forsøge at give et endegyldigt svar på dét. Det er også igen noget, der vil afhænge netop af hvordan politiske ledere forholder sig - hvordan medierne forholder sig - hvordan det her bliver kommunikeret: hvad det er for nogle aspekter, man fokuserer på. Det vil være fristende for visse højreorienterede kræfter i Europa at udnytte denne her dagsorden, og koble den med immigrationsdagsordenen. Men det er nok for tidligt at sige endegyldigt hvorledes det kommer til at hænge sammen - det beror også på, hvorledes efterforskningen nu udfolder sig: i hvor vid udstrækning var det her noget, der var planlagt fra Marokko - og udført af marokkanere? I hvor vid udstrækning var det planlagt i Europa - og udført af folk, der var bosiddende i Europa?

Længe før 9/11 talte man jo om Fort Europa - skulle Europa sætte hegn op mod Øst og mod Middelhavet? Hvilken betydning får terrorkrigen dér? Hvis vi tager det helt håndgribeligt: hvordan vil man kunne mærke forandringerne, om et år eller to, når man tager fra Marokko til Spanien, eller fra Hviderusland ind i EU, at man passerer grænsen? Vil terrorbekæmpelsen være fysisk og håndgribelig?

ADN: Det er der ikke tvivl om. Man kan jo gætte, at det bliver en lille smule som det er at rejse ind i USA, hvis man ikke tilhører et af de 28 lande, der er medlem af Visa-undtagelsesprogrammet. Man kan forestille sig, at det bliver noget i retning af, at man ankommer i lufthavnen, og så går europæiske statsborgere i én række mens alle andre går i en anden, og så får man checket sit rejsedokument, som sandsynligvis vil indeholde et biometrisk kendetegn - et fingeraftryk eller et billede af ens iris, hvad det nu bliver. Før man overhovedet ankommer, har man sandsynligvis skullet ansøge om et visa, og muligvis er man blevet interviewet på et konsulat og har fået udstedt et visa, måske med et biometrisk kendetegn. Så det bliver nok på den måde, man i fremtiden ankommer til Europa som ikke-europæer.

Det er en svær balance, ikke? Jf. debatten i USA om hvilket enormt ressourceforbrug det her kræver, hvilke forhindringer man hermed opstiller for samhandel osv. Der bliver man vel fanget i dilemmaet om hvorvidt skal dette her være universelle krav og foranstaltninger, der vedrører alle - hvor man ikke på forhånd mistænker folk af en bestemt nationalitet, med en bestemt hudfarve eller religion - hvor dét bliver meget ressourcekrævende. Eller hvor langt man tør gå ift. at sige: vi fokuserer på bestemte risikogrupper - hvor man dermed risikerer at trampe på borgerrettigheder og lighedsbegreber.

ADN: Det er en utrolig delikat balance. Først det med grænsesikkerhed: det blev påpeget i den amerikanske debat, at det måske er lidt betænkeligt at man forsøger at bekæmpe terrorisme ved hjælp af grænsekontrol - en metode, der har fejlet spektakulært i kampen mod hårde stoffer. Man siger stadigvæk, at den sikreste måde at smule våben ind i USA på, det er at man får dem proppet ind i en stor halmballe af marihuana! Og der er nogle, der påpeger, at det måske er lidt betænkeligt, at den metode, der har fejlet i the war on drugs nu benyttes i the war on terror. Det er grænsekontrol-debatten.

Når man så kigger på hvad man nu gør indenfor hjemlandets grænser, ved hjælp af efterretningstjenester, politimyndigheder, undersøgeselsdommere osv., så er der en super-delikat balance. På den ene side, ja, det er noget, som er utroligt vigtigt, når man forsøger at identificere og optrævle terrorceller i Europa: at man har de instrumenter til rådighed. På den anden side: hvis man får fremmedgjort store muslimske befolkningsgrupper, der lever i Europa, ved hjælp af profilering og den slags ting, så hjælper man ikke sin egen sag. Så gør man det jo langt vanskeligere på længere sigt - hvis man får fremmedgjort folk yderligere. Så vil terroristerne netop have et hav at svømme i - i store franske, tyske og måske også: danske byer.

Så er det blevet en selvopfyldende profeti.

ADN: Ja.

Til allersidst: betyder attentatet i Madrid og reaktionen på det, at vi vil se en større grad af enighed om - og fokus på - at terrorismen er et problem? Eller vil det her blive en dagsorden, der skvulper hver gang der sker en ny terrorbegivenhed?

ADN: Jeg tror egentlig, at hvis amerikanerne ville lade europæerne være, så kunne de i vid udstrækning godt blive enige om, hvad der skulle foretages her, på det indre europæiske område. Det tror jeg der er en rimelig vid udstrækning af enighed om.

Hvad mener du med 'hvis amerikanerne kunne lade os være'?

ADN At det, der potentielt set kan så lus i skindpelsen, det er, når vi begynder at tale om den udenrigs- og sikkerhedspolitiske del af kampen mod international terrorisme. Hvis vi begynder at tale om hvordan man skal forholde sig til fx regimer, som er mistænkt for at sponsorere eller sympatisere med international terrorisme; hvis vi begynder at tale om hvordan man skal forholde sig til Iran fx, så er der ingen tvivl om, at der er grobund for et splittet Europa igen - lidt i stil med hvad vi så før Irakkrigen. Jeg tror, at hvad angår de indre-europæiske områder (det retlige, det juridiske beskyttende tiltag osv.) kan europæerne langt hen ad vejen godt blive enige. Men hvis vi begynder at tale om den internationale dimension i kampen mod terrorisme, så ligger der stadigvæk en forskel og lurer, som vil kunne slå ud i lys lue hvis amerikanerne presser på for nye mellemøstlige militære eventyr.

Er det dit indtryk, at der er en større risiko for terrorisme mod Europa i dag end for 1½-2 år siden?

ADN: Måske kan man sig det på den måde, at efter 11. september begyndte europæerne i højere grad at samarbejde med hinanden, og med amerikanerne, og med andre lande i verden, om at bekæmpe international terrorisme. Europa havde indtil da fungeret som en forholdsvis sikker, logistisk base - planlægningsplatform - for terrorisme: tre af dem, der fløj flyene 11. september boede i Hamburg. Men efter 11. september fik piben en anden lyd i Europa - og man tog fløjlshandskerne af. Det betyder alt i alt at terroristerne har ikke så meget at miste ved at slå til i Europa, som de havde før 11. september. Derfor kan man måske godt sige, at nu - i en overgangsperiode, indtil vi får mere styr på det her problem - ja, der kan man godt sige, at risikoen er forhøjet. Men det var samtidig noget, der var nødvendigt, for det er jo ikke anstændigt at vi lader folk studere og bo og planlægge ting og sager her, der går ud over uskyldige mennesker andre steder i verden.

UDGIVET 14. APRIL 2004 kl. 9.15 CET

ARTIKLENS FORSIDE

DOWNLOAD SOM WORD-DOKUMENT

DOWNLOAD SOM PDF-FIL

   RÆSONS FORSIDE

TILBAGE