14. april 2004 | 2. kvartal | s.3:5                                                                  < >

 

 

   

 

 

3. EU og det transatlantiske Homeland

Vil der i nogle europæiske lande være en fristelse til at lægge terrorbekæmpelsen i NATO eller i FN?

ADN: Ja, det vil der måske nok være for nogle traditionelt atlantisk-orienterede lande, som samtidig er skeptiske overfor yderligere EU-integration. Om end jeg tror, at i de allerfleste lande er der dog en fornemmelse af, at det her er alvorligt og at det er i EU, det ligger mest naturligt - og derfor er det også ok at en del af det ligger dér.

Det skyldes jo også at vægten i så høj grad ligger på de samfundsmæssige, civile measures [tiltag].

ADN: Lige netop. Det vil jo også afhænge meget af, hvad det er for et område indenfor terrorbekæmpelsen, vi diskuterer. Hvis det er at tage ud i verden og lukke træningslejre, så er det nok de færreste, der på nuværende tidspunkt mener at det skal EU gøre selv. Og dér vil nok selv et land som Frankrig gå med på, at det - i hvert fald på kort og mellemlangt sigt - er noget, NATO eller nationalstaterne gør. Hvorimod hvis vi taler om fx retsligt samarbejde, giver det ligesom sig selv at det ikke er et NATO-område men et EU-område.

Og dog - der lå vel fx i Hamiltons analyse, at man netop bør bygge en form for transatlantisk samarbejdsområde?

ADN: Ja, men det vil så nok ikke ligge organisatorisk indenfor NATO - det vil få en anden form. Som fx den banebrydende EU-USA-traktat, der blev indgået i juni 2003 om retsligt samarbejde: den første traktat af sin art, som EU indgår med en tredjepart. Så det bliver andre konstruktioner - andre bureaukratiske eller organisatoriske strukturer, som det kommer til at foregå indenfor. Der er klart, at nu hvor EU får et homeland-security-telefonnummer, idet vi har fået en ny anti-terrorismekoordinator, vil vi sandsynligvis se at amerikanerne vil finde det nemmere at have med EU at gøre. De er jo faret vild i EUs organisatoriske labyrint et par gange--

Det kan man ikke fortænke dem i.

ADN: ---fx da de forsøgte at indgå Containe Security Initaitive-aftaler med en række EU-lande. Da kom kommissionen efter dem og sagde, 'Hov-hov! Det kan nationalstaterne slet ikke gøre - det er faktisk et EU-kompetenceområde!' Det forvirrede og irriterede amerikanerne en hel del. Men nu hvor vi har fået en organisatorisk strømlining - eller i hvert fald: fået ét ansigt og et telefonnummer - der vil det være praktisk nemmere for amerikanere at samarbejde med EU. Og det vil være oplagt at forestille sig at det her også er noget, der vil gøre arbejdet lettere.

Så nu har Henry Kissinger med 30 års forsinkelse fået det telefonnummer til Europa, han bad om!

ADN: Han har fået en slags telefonnummer - det er nok ikke til lige nøjagtig den person, han havde forestillet sig, med præcis det kompetenceområde, han havde forestillet sig.

Men en hollænder er vel bedre end ingenting?

ADN: Det er der ingen tvivl om.

Hvor meget er oprettelsen af den terrorpost symbolsk - at man vil vise at man handler - og hvor meget er der tale om en reel institutionel restrukturering?

ADN: Man foretager reelt set ikke den store restrukturering, men man placerer ansvaret for det her ét sted. Det overordnede og koordinerende ansvar bliver nu placeret. Tidligere var problemet, at terrorbekæmpelse ikke var nogens hovedområde - der var tilknyttet en hel masse forskellige generaldirektorater, kommissærer, ekspertnetværk og komitéer, men der var ikke nogen, der havde et overordnet ansvar. Dét er der én, der har nu. Man rykker ikke om på en masse i EU-systemet, men man placerer ansvaret ét sted, entydigt, og dét vil være positivt. Men det afhænger meget af hvorledes Gijs de Vries formår at fylde denne her position som anti-terrorisme-koordinator, for problemet med udnævnelsen og med positionen er, at han ikke har magt til at tvinge nogen til at gøre noget. Og han har heller ikke penge at lokke med, for han har ikke noget stort budget.

Det amerikanske Department of Homeland Security, fx, har jo direkte autoritet over en del af det apparat, der skal stå for sikkerheden: dvs. at den amerikanske Secretary kan beordre folk til at gøre ting - og derudover har han et meget stort budget, han kan bruge. Hvis han vil have stater eller regioner til at gøre noget, så kan han sige. "Hvis I gør sådan her, får I nogle penge". Han har $40 mia. om året. Det får vores koordinator ikke: dvs., han har ikke magt til at tvinge nogen til noget - han har ingen penge at lokke med. Derfor kommer det hele til at afhænge af hans politiske tæft og hans politiske gennemslagskraft: han skal overtale folk. Og hvis det viser sig at han er lige så god som Javier Solana, så er der ingen tvivl om at det her er en stor, stor opgradering. Men det kommer til at afhænge af hans tæft.

 

ARTIKLENS FORSIDE

   NÆSTE SIDE

TILBAGE