12. maj 2004 | 2. kvartal                                                                                < >

           

 

 

   
 
 
 

        

2. Vi er stadig barbarer

Den enkleste forklaring er, at mennesket ganske enkelt er et afstumpet væsen, hvis »barbariske« natur kommer op til overfladen, hvor som helst lovens eller moralens åg af forskellige grunde lettes. Det er ikke blot den enkleste forklaring, det er også ofte den foretrukne forklaring, fordi den frikender moralen og systemet, eftersom »svigtet« så skyldes, at disse instanser blot ikke i tilstrækkelig grad har oplyst (og frem for alt disciplineret) de pågældende til at undertrykke menneskets nedrige natur.

Beslægtede forestillinger gjorde sig gældende i den tidligste fortolkning af nazismens forbrydelser. Der var tale om »sindssyge«, midlertidige »barbariske« afvigelser og tilbagefald fra det høje, civiliserede stade, som det oplyste Vesten havde nået. Men som bl.a. den polske sociolog, Zygmunt Bauman har afdækket på overbevisende vis, er grusomheder som f.eks. holocaust dybest set ikke afvigelser fra det civiliserede samfund og ikke et brud på fornuftens rationelle logik, men snarere en følge af modernitetens civilisationsproces. Han skriver i Modernitet og holocaust: »Holocaust undgik ikke bare på mystisk vis et sammenstød med modernitetens sociale normer og institutioner. Det var faktisk præcis disse normer og institutioner, som gjorde Holocaust mulig.«

Dette er ikke udtryk for nogen vellidt analyse fra et magtsynspunkt, men hvis man følger den grundige påvisning af sammenhængene, er den vanskelig at komme uden om og næppe heller særlig kontroversiel i dag. Selv en af de fremmeste fortalere for den amerikanske udenrigspolitik under George W. Bush, Francis Fukuyama fremfører f.eks. en beslægtet tanke i sit hovedværk, Historiens afslutning og det sidste menneske: »De folkedrab, som blev gennemført af de totalitære regimer i Hitlertyskland og Stalins Rusland, var uden fortilfælde i menneskehedens historie, og på mange måder var de muliggjort af moderniteten selv.« Moderne totalitære systemer har takket være »tekniske og sociale fremskridt« langt mere effektive i udøvelsen af grusomhed end tidligere regimer i historien.

Den populære myte om, at den moderne samfundsform er et »humant« fremskridt på vejen væk fra tidligere tiders »barbari«, har da heller ikke meget på sig, når vi ser på de store linjer og betragter omfanget af menneskeligt påførte lidelser og drab, der i det 20. århundrede slog alle historiske rekorder, bl.a. (men naturligvis ikke udelukkende) takket være den teknologiske udvikling og den bureaukratiske beslutningsprocedure, som i vid udstrækning fratager det enkelte individ (oplevelsen af) et personligt ansvar for sine egne handlinger, herunder mishandling og drab i »systemets tjeneste«. Den slags var – og er – desværre slet ikke begrænset til Hitlertyskland og Stalins Rusland.

Naturligvis er amerikanske troppers tortur i Irak ikke folkedrab, men de åbner ikke mindre for den principielle diskussion om bevæggrundene og årsagssammenhængene bag det, vi vel godt kan kalde menneskelig »grusomhed« generelt, og her kan den bureaukratiske kultur som element i moderniteten faktisk være et befordrende, snarere end et hæmmende træk.

I moderne konflikt og krig dræber vi ikke fysisk et menneske; oftest ser vi nemlig slet ikke hans forvredne ansigtstræk eller sønderskudte og livløse legeme for enden af et våben, men trykker i stedet upersonligt på en knap eller en aftrækker i en fjern helikopter eller et fly. Eller vi »parerer ordrer«. Det er slet ikke »os selv«, der slagter en fjende, for vi er bare et led i en uigennemskueligt lang kæde, og den »ansvarlige« er altid leddet ovenover os selv – og den overordnede kan imidlertid lige så let foretage samme ansvarsforflygtigelse, eftersom det jo ikke var ham, der konkret trykkede på aftrækkeren.

Det væsentlige i dette perspektiv er ikke »blot«, at der i forlængelse heraf er grund til at formode, at mishandlingen af irakiske fanger i meget mere end enkeltstående tilfælde har været både accepteret og beordret fra et eller andet højere niveau, men at der i videre forstand er grund til at betvivle den selvretfærdige og etnocentriske opfattelse af »vores« civilisation og epoke som udtryk for et »højere« og mindre grusomt »trin« i kulturhistorien.

Disse overvejelser er det væsentligt at forfølge i langt nøjere detalje end her og lægge sig på sinde, hvis vi skal bestræbe os på at nå nogle spadestik dybere end den blotte og bare forargelse over de »sindssyge« amerikanske soldater og nærme os en forståelse af de bagvedliggende bevæggrunde.

ARTIKLENS FORSIDE

                                                                     NÆSTE SIDE

TILBAGE