|
||
|
FØRSTE KVARTAL 2004 |
|
3:3 Artiklen kan her downloades som Word-dokument og PDF-fil, fx til udprintning:
|
3. Konkurrencen skærper profilen
Endnu kan man sige, at mange radiostationer ligner hinanden i profil, men vi ser allerede nu, hvordan det, at vi har fået landsdækkende kommerciel radio, får flere og flere stationer til at finde netop deres profil. Deres særpræg. Deres indhold. Lokalradioerne er igen blevet bevidste om deres lokale forankring, fordi deres styrke netop ligger der. De store kommercielle stationer finder deres egen særegne profil fra den meget ungdommelige til den brede profil til de såkaldte guld-radiostationer, der henvender sig til en ældre del af befolkningen.
Danmarks Radio har lavet nogle langt mere klare og skarpe profiler til deres kanaler. Konkurrencen stimulerer alle til at se, hvad netop deres eksistensberetigelse er og skal være.
Regeringen vil fortsat arbejde på at bedre vilkårene og skabe mere radio og tv til befolkningen.
"Det er der ikke brug for,” vil nogle sige. Men det skal vi jo som politikere ikke afgøre. Det skal lyttere og seere. Vi har alene som opgave at sikre de optimale vilkår for dem, som gerne vil prøve kræfter med medierne, og så har vi gennem vores public service-kanaler ansvaret for, at der uanset udviklingen på det kommercielle marked er et alternativ for de, som gerne vil have det.
I Venstre vil vi arbejde for en replanlægning af frekvensbåndet, så der kommer nye slagkraftige muligheder for branchen. Det giver også vores dagblade bedre muligheder for at komme ind på det elektroniske mediemarked, så de kan blive mediehuse og dermed bedre klare sig i fremtiden. Vi ønsker at se på Koda- og Gramex-afgifterne med henblik på at nedbringe omkostningerne ved at drive radio og tv til gavn for såvel radio og tv-stationerne som for dansk musik og kulturliv.
Vi privatiserer TV 2 for at sikre, at TV 2 kan brede sig over andre forretningsområder uden at forvride konkurrencen over for andre aktører. Det giver bedre indtjeningsmuligheder og dermed mere kapital at lave nyheder og dokumentarudsendelser for, samtidig med, at de får råd til at købe rettigheder til det, som danskerne gerne vil se af sport og underholdning.
Og samtidig slipper licensbetalerne billigere i licens. Ikke meget - men det kan ses som endnu et bidrag til at nedbringe udgifterne og øge købekraften for verdens hårdest beskattede befolkning.
Regeringen lægger vægt på informations- og ytringsfrihed, mangfoldighed og alsidighed. Og det agter vi løbende at skabe bedre grundlag for.
UDGIVET 25.02.04 kl.10.17
LÆS METTE FREDERIKSENS ARTIKEL: ALSIDIGHED UNDER PRES (23.02.04)
|
||
Links:
|
Illustration: KB