Janne Bjerre
Christensen (f.1973). Amanuensis, skribent, underviser.
Cand.scient.anth. fra København og
MA i Social
Anthropology
fra School of Oriental & African Studies, University
of London. Forskningserfaring fra Iran. Primær
undervisningserfaring i forhold til køn, kulturanalyse og islam samt
Irans politiske udvikling. Erfaring i politisk administration og
strategi. 2003-4 amenuensis ved Center for Komparative Kulturstudier,
Københavns Universitet; forskningsassistent ved Center for
Mellemøststudier, Syddansk Universitet, Odense. 2001-3 politisk
konsulent for MF Naser Khader. Freelanceskribent bl.a. for Berlingske
Tidende’s ”Univers”; Mellemøst-information, Månedsbladet Press og
Weekendavisen.
Udvalgte artikler fx:
2004:
”Civilsamfundet: NGO’er et vendepunkt for Iran?” og ”Demokratiseringen:
Studenternes bevægelse” i Jarlner & Jerichow (red): Iran. Revolution
– reform? Politikens Forlag og Udenrigspolitisk Selskab.
2003: ”’Vejen til
demokrati er ikke entydig’ En beretning om det iranske civilsamfund” I:
Seeberg & Erslev Andersen (red): Et nyt Mellemøsten? Syddansk
Universitetsforlag.
Links:
Center for Komparative
Kulturstudier
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Af Janne Bjerre Christensen
DA IRAN i
1997 valgte en smilende karismatisk præsident, der
lovede ytringsfrihed og demokrati, måbede verden.
Var det virkelig muligt for Den Islamiske Republik,
udskreget til Vestens fundamentalistiske arvefjende,
at reformere deres besynderlige politiske system,
bestyret af Guds stedfortræder på jord? Var det ikke
en modsætning af dimensioner at ville indføre et
’islamisk demokrati’, som den nye præsident Mohammad
Khatami lovede sine millioner af unge støtter, der
festede i gaderne? Og havde han, en filosof,
tidligere kulturminister, power nok til at udfordre
det tvedelte styre? Ganske vist havde han fået over
20 millioner stemmer i en efter mellemøstlige
standarder temmelig demokratisk afstemning, men
ville Khatami ikke blive tvunget til at underlægge
sig landets egentlige magthavere: Den religiøse
leder Ayatollah Khamenei, hans udpegede, religiøse
råd og et regime præget af økonomiske monopoler og
mafiøse metoder?
Det sidste er helt klart blevet
tilfældet, selvom det startede glimrende. Gadernes
små avisboder blev et dagligt tilløbsstykke - de nye
reformaviser blev flået op for at læse
journalisternes amokløb mod regimet. Men snart måtte
Mohammad Khatami bøje sig for systemets strammere,
og det er en mand med prædikaterne ’vag’ og
’magtesløs’, der nu træder tilbage efter to
præsidentperioder. De fleste iranere vil i dag
udtrykke en stor skuffelse over alle de uopfyldte
løfter, Khatamis reformbevægelse (’Den 2. Khordad’)
har efterladt i sit kølvand. Men samtidig må man
understrege, at reformprocessen har haft reel
indflydelse både politisk, socialt og økonomisk. Og
selv hvis Iran vælger en konservativ præsident på
fredag, vil det ikke stoppe den forandringsproces.
Kritik af reformbevægelsen
Kritikerne har ret i, at det ikke er lykkedes
Khatami at skabe en ordentlig politisk platform.
Modige ministre, der tillod ytringsfrihed i et
hidtil uset omfang, blev afsat, og de kritiske
reformaviser lukket gang på gang. Adskillige
intellektuelle er blevet fængslet og tortureret,
flere sågar myrdet af efterretningstjenesten.
Khatamis gentagne forsøg på at give reel magt til de
folkevalgte poster – præsidenten og parlamentet –
fremfor de udpegede, gejstlige råd, er mislykkedes.
Og fordi al lovgivning stadig skal godkendes af det
udpegede, ærkekonservative Vogternes Råd er mange af
parlamentets fremsynede reformforslag blevet afvist
med begrundelsen: ”strider mod Islam.”
Helt galt gik det ved det sidste
parlamentsvalg i februar 2004, hvor Vogternes Råd på
forhånd diskvalificerede i tusindvis af
reformfløjens kandidater – vel at mærke ikke blot de
nye, håbefulde talenter, men en stor del af de
reformister, som allerede var medlemmer af
parlamentet. Resultatet var da også en forudsigelig
sejr for de konservative politikere og en udbredt
konklusion om, at Khatamis reformbevægelse, som
længe havde skrantet, var endegyldigt afgået ved
døden.
Men i modsætning til tidligere tider er
reformbevægelsen trods alt ikke blevet elimineret.
Det understreger Kaveh Ehsani fra University of
Illinois i Chicago, medredaktør af Middle East
Report og det iranske tidsskrift Goftogu: ”Hver gang
vi har haft en historisk omvæltning, blev vores
tidligere politiske ledere simpelthen udryddet – de
blev passive, forlod den politiske scene eller blev
fysisk eliminerede. Og det er ikke sket denne gang.
Folk har været virkelig rasende på reformisterne,
fordi de ikke var effektive, men de er her stadig,
de arbejder, de skriver og debatterer. De har en
kandidat, der stiller op. Det er ikke en tom
politisk arena,” understreger Ehsani, da jeg møder
ham i Holland.
Reformprocessens positive resultater
Blandt de reformivrige er der fortsat stor uenighed
om strategien ved det kommende valg. Mange
reformstøtter – bl.a. studenterorganisationerne og
fængslede reform-ideologer som Akbar Ganji – har
opfordret til at boykotte valget, fordi de ikke
længere mener, det er muligt at reformere systemet
indefra. Andre dele af reformfløjen fastholder, at
politisk deltagelse fortsat er vejen frem. Det
gælder et af de parlamentsmedlemmer, der blev
diskvalificeret ved valget sidste år, Elaheh Koolaee.
Hun er en fremtrædende feminist, er lektor i
internationale relationer på Teherans Universitet og
talskvinde for reformfløjens præsidentkandidat,
Mostafa Mo’in.
På en telefon fra Teheran siger hun: ”Der
er stadig anselige forhindringer i processen mod at
skabe demokratiske forandringer, og hvis de
konservative overtager den politiske magt, kan de
ødelægge mange af reformprocessens bedrifter.”
Koolaee hæver stemmen: ”Men de kan ikke stoppe
reformprocessen i vores land. Der er sket reelle
forandringer, så det politiske system bliver nødt
til at forholde sig til de realiteter. Den
dominerende diskurs og den politiske atmosfære i det
iranske samfund er reelt forandret.”
Tilsvarende peger iranske analytikere på
de positive resultater, reformbevægelsen trods alle
tilbageslag har haft. Økonomien er blevet mere
gennemskuelig, og selvom privatiseringsprocessen
ikke er overvældende, så sker der fremskridt,
understreger Amir Ali Nourbakhsh, der er redaktør
for månedstidsskriftet Iran Focus. Han påpeger, at
der også er langt større gennemsigtighed i den
politiske proces: ”I dag ved vi, hvem der er hvem i
Irans indenrigspolitik, vi ved hvem, der styrer
landets monopoler.”
Siamak Namazi, der er direktør for
analysebureauet Atieh Bahar Consultants i Teheran,
supplerer: ”Kritik af systemet er blevet normen.
Fordi Khatami tillod kritik af sig selv, blev den
politiske diskurs forandret. Det er meget lettere at
være kritisk i dag, end det var for otte år siden.
Nu erkender systemet åbent, at der er problemer -
fra dårlig økonomi til prostitution og narkomisbrug,
der når skyhøje rekorder. Det var bestemt ikke
emner, der kunne diskuteres tidligere.”
Valgets tema: Behov for reformer!
Den politiske diskurs er virkelig markant anderledes
ved dette præsidentvalg, og det ses tydeligt i
kandidaternes kampagner. ”Hvis du sammenligner de
konservative kandidaters slogans med dem for otte
eller bare fire år siden, vil du se, at hele det
konservative establishment har forandret sig
dramatisk,” understreger Amir Ali Nourbakhsh. At
skabe reformer er nu det eneste saliggørende. De
slogans, som Khatami chokerede med for otte år
siden, fremføres overalt: Ytringsfrihed,
menneskerettigheder, social kapital, retssamfund,
anti-korruption, økonomisk liberalisering. Sågar
tilnærmelse til Vesten. I hvert fald på
valgplakaterne er det ganske svært at kende forskel
på det, der for få år siden var den ærkekonservative
garde og de reformvenlige.
I hvert fald på valgplakaterne er det
ganske svært at kende forskel på det, der for få år
siden var den ærkekonservative garde og de
reformvenlige.
_________________________
Så hvor efterlader det os i forhold til
valgets kamphaner? Hvem vil vinde? Og vil de
virkelig skabe reformer? Også ved dette valg har
Vogternes Råd diskvalificeret over 1000 kandidater,
heriblandt samtlige kvinder. Otte kandidater er
blevet accepterede, hvoraf fem er konservative og
tre tilhører reformfløjen. Medmindre 50 procent af
stemmerne går til én kandidat, skal de to bedste
kandidater ud i en anden runde, og mange analytikere
mener, det vil blive tilfældet. Khatamis folkelige
triumfer fra 1997 og 2001 er det de færreste, som
forventer at se denne gang, og mange har ment at
valget ville blive præget af en lav
stemmedeltagelse.
De terrorbomber, der søndag dræbte ti
mennesker i Teheran og Ahvaz,, kan dog vise sig at
styrke stemmedeltagelsen. Det eneste, vi ved om
begivenheden, er, at arabiske separatist-grupper har
taget ansvaret. Bomberne er i så fald en
fortsættelse af de etniske uroligheder, der fandt
sted i april måned i Ahvaz, som ligger på grænsen
til Irak.
Bomberne kan støtte hardlinernes ønske
om skabe stabilitet gennem mere militær og politisk
kontrol med befolkningen, herunder de etniske
mindretal. Men bomberne vil også vække minder hos
iranerne - om krigen og den politiske vold i
1980’erne. Set i dét lys kan begivenheden potentielt
understrege reformbevægelsens mantra om, at vold
ikke længere er et legitimt middel, og at Irans
forandringer skal ske på en ikke-voldelig,
demokratisk måde. Et godt argument for at gå til
stemmeurnerne. Det kan gavne de reformvenlige
kandidater, fordi det primært er deres vælgere, der
har overvejet at boykotte valget.
Men bomberne – der iøvrigt er et særsyn
i Iran – pointerer derfor valgets store spørgsmål:
Hvordan skal Iran forandres? Med en stærk,
konservativ mand i spidsen, der lover stabilitet og
sikkerhed på bekostning af den politiske frihed?
Eller: af en modig reformist, der vil diskutere
politisk frihed og fortsætte den langsomme,
slidsomme og skrøbelige vej mod at skabe reelt
demokrati?
Det er et åbent spørgsmål, om den
70-årige rigmand [Rafsanjani] kan appellere til de
unge vælgere. Med en af verdens yngste befolkninger
er ca. 45 procent af de stemmeberettigede under 30
år gamle.
_________________________
Kandidaterne: de konservative
Blandt præsidentvalgets kandidater retter
opmærksomheden sig primært mod en af republikkens
ronkedorer: den gejstlige Akbar Hashemi-Rafsanjani,
der var præsident fra 1989 til 1997, og nu er leder
af Hensigtmæssighedens Råd, der rådgiver den
religiøse leder og mægler mellem Vogternes Råd og
parlamentet. Reelt er han regimets mand nummer to
efter den religiøse leder, Ayatollah Khamenei. Han
er kendt som en moderat konservativ, der med en
kamæleonagtig pragmatisme har bevaret en stor
indflydelse siden revolutionens start. Han hævder
selv, at han har den fornødne styrke til at bilægge
års antagonisme med USA, styrke Irans position i
atomkraft-forhandlingerne og gennemføre en kinesisk
reformmodel, der vil medføre en liberalisering af
landets økonomi.
Som den mest prominente af kandidaterne
er Rafsanjani i mange medier blevet udråbt til en
selvskrevet vinder. Meldingerne fra Teheran er dog
ikke entydige: ”Det overrasker mig meget, at de
vestlige medier reagerer, som om Rafsanjani er
sikret præsidentposten. Det er jeg slet ikke sikker
på,” siger Siamak Namazi. Rafsanjani vil nok være i
stand til at gøre en forskel, fordi ”han ønsker at
genopbygge sit image og blive set som Irans
moderniserende fader-figur,” pointerer Namazi, men
hans løfter om at reparere relationerne mellem USA
og Iran på et øjeblik er naive: ”Du kan ikke på én
måned gøre noget ugjort, som det har taget 26 år at
gøre. Det sker bare ikke.”
Det er også et åbent spørgsmål, om den
70-årige rigmand kan appellere til de unge vælgere.
Med en af verdens yngste befolkninger er ca. 45
procent af de stemmeberettigede under 30 år gamle.
Det får indflydelse, siger Siamak Namazi: ”Folk
under 30 stemmer med deres hjerte, ikke med deres
hjerne. De tænker endnu ikke på, hvad der vil være
godt for Teherans børsmarked.”
Endelig er det tvivlsomt, om Rafsanjani
reelt er så stærk, som han giver indtryk af. ”Han er
den, der har flest modstandere. Der er
anti-Rafsanjani-lejre både blandt de konservative og
reformisterne, og end ikke den religiøse leder
ønsker ham som præsident,” understreger Amir Ali
Nourbakhsh.
Derimod lader det til, at den religiøse
leder favoriserer den moderat konservative kandidat,
Mohammad Bagher Ghalibaf. Han har en militær
baggrund, er general og tidligere leder af Irans
politistyrke. Han har relativt succesfuldt bekæmpet
smugling og narkotika-trafik og har været i stand
til at holde de mest radikale, konservative
hizbollah-elementer i skak. På sine valgplakater
poserer den 43-årige pilot sporty og casual på en
’iransk charmør møder Tom Cruise i Top Gun’-facon -
i klar kontrast til sin tidligere, tilknappede
fremtoning i militæruniform. Netop fordi
befolkningen er så ung, skal man ikke undervurdere
Ghalibafs taktik. Det betyder dog ikke nødvendigvis,
at Ghalibaf reelt vil indføre al den frihed, han nu
promoverer. Selvom han er pragmatiker, anser flere
analytikere ham for at være en konservativ ulv i
demokratiske fåreklæder.
De åbenlyse hardlinere blandt de
konservative kandidater er Mahmoud Ahmadneshad,
borgmester i Teheran siden 2003, og Ali Larijani,
der er den religiøse leders rådgiver og repræsentant
i Det Nationale Sikkerhedsråd. Han var direktør for
IRIB (Islamic Republic of Iran Broadcasting)
1994-2004, har stor opbakning blandt de gejstlige og
særdeles gode netværker blandt hardlinerne. Desuden
opstiller Mohsen Rezai, der var leder af
revolutionsgardisterne fra 1981 til 1997 og nu er
sekretær i Hensigtmæssighedens Råd. Med dem ved
roret vil det næppe være en lysende, reformivrig
fremtid, Irans unge ser i møde, selvom specielt
Rezai siger, han vil forhandle med USA.
Reformfløjen
På reformfløjen er den mest fremtrædende person
Mostafa Mo’in. Han har siddet i parlamentet i
adskillige perioder siden begyndelsen af 1980erne,
er bl.a. tidligere minister for videnskab, forskning
og teknologi (1997-2003) og har støtte fra mange af
reformbevægelsens vigtige figurer – med præsidentens
bror Mohammad Reza Khatami og Elahah Koolaee i
spidsen. Selvom Mo’in ikke er lige så karismatisk
som den nuværende præsident, har han bevist sin evne
til at turde melde fra. I 2003 trak han sig som
minister i protest mod den måde,
studenterdemonstrationerne blev tacklet på. Det gør
ham populær blandt de studerende, som dog stadig
opfordrer til boykot.
”Vi forsøger at tale med
studentergrupperne om nødvendigheden af, at de
deltager aktivt. Selvom der er en udbredt skuffelse
hos folk, håber vi, at de vil erkende den kritiske
situation, vi er i, og nødvendigheden af at være
positive og politisk aktive,” siger Elaheh Koolaee
fra Mo’ins valgsekretariat. Hvis de desillusionerede
unge i sidste øjeblik vælger at stemme, kan Mo’in
dog potentielt blive den overraskende joker. Han vil
dog næppe få en nem tid som præsident.
På reformfløjen opstiller også Mehdi
Karroubi. Han er tidligere formand for parlamentet
(1992-94, 2000-04), og én af Mohammad Khatamis
allierede. Som gejstlig har han gode forbindelser
til de moderat konservative, er medlem af
Hensigtsmæssighedens Råd og ses som en mulig mægler.
Desuden opstiller Mohsen Mehralizadeh, der er
vice-præsident for den nationale sportsorganisation.
Alt i alt tyder optakten til valget på,
at Irans politiske arena stadig kan rumme
overraskelser, men at behovet for reformer sætter
den overordnede agenda. ”Lige nu er det store
spørgsmål: Hvem skal vi tro på?” siger Amir Ali
Nourbakhsh, der mener, at der er tale om et valg
mellem to forskellige opfattelser. Den ene finder
man hos dem, der mener, at Khatami var for svag til
at gennemføre reformer, og at man derfor bør stemme
på en af de moderat konservative, der udgør de
’reelle magthavere’. Den anden tankegang rummer en
større skepsis: ”Hvordan kan de konservative, der
selv har blokeret reformerne, være i stand til
gennemføre de samme forandringer?” spørger
Nourbakhsh. For bortset fra en lille gruppe
konservative ønsker størstedelen af befolkningen
reformer, og deres overvejelser går derfor kun på,
hvem der reelt vil være i stand til at gennemføre de
enslydende valgløfter.
De konservatives strategi understreger, at behovet
for folkelig legitimitet er blevet langt væsentlige
i de sidste år for alle de politiske aktører.
_________________________
De konservatives strategi understreger, at behovet
for folkelig legitimitet er blevet langt væsentlige
i de sidste år for alle de politiske aktører.
”Legitimitet gør en forskel! Hvorfor tror du, de
alle sammen gør sig så meget umage?” spørger Siamak
Namazi. Alt i alt tyder udviklingen på, at en
decideret radikalisering af Irans politiske system
næppe vil finde sted, heller ikke med en konservativ
præsident.
Kursen ER lagt - mod en gradvis liberalisering
Hardlinernes magt er begrænset. Det er blevet
tydeligt, siden de overtog parlamentet i februar
sidste år. Der er skabt en konsensus i systemet, som
gør, at de mest radikale elementer bliver holdt i
kort snor. De nye neo-konservative har for eksempel
forsøgt at bremse økonomiske privatiseringer og
udenlandske investeringer, men det har
Hensigtsmæssighedens Råd (og med dét den religiøse
leder) korrigeret i retning af større åbenhed,
understreger Siamak Namazi. Deres korrigerende
procedurer betyder selvsagt ikke, at Iran kan kaldes
et demokrati – men de modbeviser dog de værste
skrækscenarier om, hvor Iran ville bevæge sig hen.
Som Amir Ali Nourbakhsh pointerer: ”De
centrale beslutningstagere i Iran har bestemt sig
for at åbne økonomien i en gradvis proces. Den
makroøkonomiske politik er blevet fastlagt, og den
næste præsident – hvem det end bliver – kan bestemme
detaljerne i den politik, hvordan den skal angribes,
hvilken rækkefølge og tempo, men ikke de overordnede
mål. Vi bevæger os langsomt mod en gradvis
liberalisering af økonomien, specielt nu, hvor vi
prøver at blive medlem af WTO. Og deltagelse i WTO
er ikke kun er en økonomisk pakke – det inkluderer
politiske indrømmelser, sociale udviklinger, en
gennemskuelig økonomi. Det ved de iranske ledere
godt, og de har besluttet sig for at ændre de ting,”
siger Nourbakhsh, der mener, den samme
makropolitiske konsensus gør sig gældende i
forholdet til USA. ”At genskabe relationerne til USA
vil ikke afhænge af hvem, der bliver præsident. I
dag er dét så vigtigt for Iran, at staten vil gribe
muligheden, så snart den byder sig. Staten har ikke
råd til at miste den mulighed én gang til på grund
af indenrigspolitiske faktorer.”
Måske er det bedste tegn på Irans
forandringsproces ikke det kommende præsidentvalg,
men et helt andet element: Fodbold. I sidste uge
kvalificerede det iranske fodboldlandshold sig til
VM, og det skabte sand eufori. I Teheran dansede
unge kvinder og mænd på tagene af bilerne, kvinder
smed deres tørklæder og festede til højlydt musik.
Og til trods for, at kvinder ikke har adgang til det
store Azadi- stadion, masede de sig alligevel vej
gennem afspærringerne for at overvære kampen.
Det mest overraskende ved alt dét er
ikke, at iranske unge har brændende lyst til at
feste, danse, drikke, se fodbold og klæde sig, som
de vil. Det overraskende er, at den vidtløftige
glædesrus kun i meget begrænset omfang endte i
sammenstød med de ultrareligiøse hizbollah- og
basij-militser. Måske har de konservative kræfter
faktisk lært af fortidens fejltagelser. Måske har de
indset, at de må indgå kompromisser for selv at
beholde magten, og at de bliver nødt til at
imødekomme et stort folkeligt krav om mere frihed.
DOWNLOAD ARTIKEL
SOM PDF-FIL
TIL
FORSIDEN
Janne Bjerre Christensen
(f.1973).
Amanuensis, skribent, underviser.
Cand.scient.anth. fra København og MA i Social
Anthropology fra School of Oriental & African Studies,
University of London. Forskningserfaring
fra Iran. Primær undervisningserfaring i forhold til køn,
kulturanalyse og islam samt Irans politiske udvikling. Erfaring
i politisk administration og strategi. 2003-4 amenuensis ved
Center for Komparative Kulturstudier, Københavns Universitet;
forskningsassistent ved Center for Mellemøststudier, Syddansk
Universitet, Odense. 2001-3 politisk konsulent for MF Naser
Khader. Freelanceskribent bl.a. for Berlingske Tidende’s
”Univers”; Mellemøst-information, Månedsbladet Press og
Weekendavisen.
Udvalgte artikler fx:
”Civilsamfundet: NGO’er et vendepunkt for Iran?” og
”Demokratiseringen: Studenternes bevægelse” i Jarlner & Jerichow
(red): Iran. Revolution – reform? Politikens Forlag og
Udenrigspolitisk Selskab (2004) og ’Vejen til demokrati er ikke
entydig’ En beretning om det iranske civilsamfund” I: Seeberg &
Erslev Andersen (red): Et nyt Mellemøsten? Syddansk
Universitetsforlag (2003).
Har i RÆSON
skrevet: ”Tilbage til fortiden? Konsekvenserne af Irans
parlamentsvalg” (25.06.04)
____
PRESSEMEDDELELSE:
Janne Bjerre Christensen i
RÆSON | Iran: Selv højrefløjen lover reformer
”I
morgen
afholder
Iran
præsidentvalg.
Landets
konservative
kræfter
gør alt
for at
generobre
posten
efter
otte år
med en
præsident,
hvis
reformforsøg
de har
modarbejdet
med alle
midler.
Men selv
de
konservative
kandidater
lokker
nu
befolkningen
med
større
frihed,
rettigheder
og
reformer.
Hvad
foregår
der
egentlig
i Den
Islamiske
Republik?”
Det
spørgsmål
stiller
antropologen Janne
Bjerre
Christensen
i RÆSON.
Hun
vurderer
kandidatfeltet
forud
for
valget,
hvor
iranerne
skal
finde
afløseren
for
Mohammad
Khatami
–
reformisten,
der
overraskede
verden
ved at
få
magten i
1997:
”Det er
en mand
med
prædikaterne
’vag’ og
’magtesløs’,
der nu
træder
tilbage.
De
fleste
iranere
vil i
dag
udtrykke
en stor
skuffelse
over
alle
hans
uopfyldte
løfter.
Men
samtidig
må man
understrege,
at
reformprocessen
har haft
reel
indflydelse
både
politisk,
socialt
og
økonomisk.
Og selv
hvis
Iran
vælger
en
konservativ
præsident
på
fredag,
vil det
ikke
stoppe
den
forandringsproces.”
Forandringen
er
tydelig
- selv i
valgkampen:
”At
skabe
reformer
er nu
det
eneste
saliggørende.
De
slogans,
som
Khatami
chokerede
med for
otte år
siden,
fremføres
overalt:
Ytringsfrihed,
menneskerettigheder,
social
kapital,
retssamfund,
anti-korruption,
økonomisk
liberalisering.
Sågar
tilnærmelse
til
Vesten.
I hvert
fald på
valgplakaterne
er det
ganske
svært at
kende
forskel
på det,
der for
få år
siden
var den
ærkekonservative
garde og
de
reformvenlige."
LÆS
ARTIKLEN
NU:
Janne Bjerre Christensen i
RÆSON | Iran: Selv højrefløjen lover reformer
APROPOS MELLEMØSTEN:
RÆSON har i 2005 bragt to artikler af Lars Erslev
Andersen: "Den hellige krig mod
terror -
upassende tanker i
anledning af en
rejse til Den
arabiske Golf"
(22.05.05) og
"Hvorfor er der så lidt demokrati i de arabiske lande?"
(07.02.05) samt et interview med ham: "Hvis USA bomber Iran..."
(07.02.05)
____
RÆSON er et uafhængigt nyhedsmagasin
forbeholdt de største spørgsmål i dansk og international politik: det
startede i 2002 og er siden udkommet på
www.raeson.dk,
hvor størstedelen af stoffet er annoncefinansieret og derfor gratis. For
mere information, kontakt RÆSONs ansv. chefredaktør, Clement Behrendt
Kjersgaard:
clement@raeson.dk. [EVERYBODY
WINS]
|
|
|
|
DOWNLOAD ARTIKEL
SOM PDF-FIL |
|