21. maj 2004 | 2. kvartal                                                                                < >

           

 

Henrik Werdelin er BA i Samfundsfag fra Aalborg Universitet og MA i journalistik fra University of Westminister. Han har været New Media Development Executive for MTV; medstifter og administrerende direktør for TripleDash; indtil fornylig kreativ direktør for MTV i Frankrig og nu: ansvarlig for MTV Games i London.

 

 

 
   
2. Werdelin: Fremtiden for public service

WERDELIN. Store europæiske lande er i stigende grad ved at lancere services, hvor folk kan få tv over deres telefonlinie: England har Video Network, Frankrig har Free. I England er jordbaseret digital-tv en enorm succes med 12 millioner husstande, mens det endnu ikke er lanceret i Frankrig. Hvordan vil tv-distribution udvikle sig i Danmark? Hvornår vil danskerne begynde at bruge video-on-demand over ADSL? Når, eller hvis, distributionsmodellen for tv ændrer sig - hvordan vil Public Service-kanalerne så blive sikrede? Og har TDC et samfundsansvar for at hjælpe til det?

DYREMOSE. En international undersøgelse udpegede for nylig Danmark til verdens mest it-parate nation, og ikke mindst vores ADSL-dækning blev fremhævet som enestående. TDC kan i dag levere ADSL til 95 procent af danskerne, og fra og med den 1. oktober 2005, vil vi nå en dækningsgrad på 98 procent. Video-on-demand, hvor ADSL-nettet bruges til fremføring af tv-signaler, vil gøre det muligt at distribuere et større antal tv-kanaler til flere steder i landet. I TDC er vi langt fremme i vores planer for Video-on-demand, og betragter det som en spændende udvikling af vores forretning, der vil bringe folk tættere på information og underholdning, ligesom det vil forøge fleksibiliteten og folks frihed til at se tv, når det passer dem. Vi kan optage alt, hvad der bliver sendt og gemme det eksempelvis i tre døgn, så hvis man som seer hører om et godt program, der blev sendt i går aftes, kan man i fremtiden gå hjem og se det via vores portal. Video-on-demand udgør naturligvis en udfordring for eksisterende og fremtidige tv-stationer. Hvis det er en ren licensfinansieret public service-kanal vil netløsningen ikke få en effekt på indtægtsgrundlaget. Men hvis der også er kommerciel finansiering inde i billedet, som i TV 2-casen, vil den ændrede distribution formentlig gøre det lettere for kunderne at fravælge reklamer. Dermed må man forvente, at f.eks. TV 2 må gentænke sin finansieringsmodel.

ARTIKLENS FORSIDE

                                                                     NÆSTE SIDE

TILBAGE