Henrik
Werdelin er BA i Samfundsfag fra
Aalborg Universitet og MA i journalistik fra University of
Westminister. Han har været New Media Development Executive for MTV;
medstifter og administrerende direktør for TripleDash; indtil
fornylig kreativ direktør for MTV i Frankrig og nu: ansvarlig for
MTV Games i London.
|
|
|
|
|
2. Werdelin: Fremtiden for public service
WERDELIN.
Store
europæiske lande er i stigende grad ved at lancere services, hvor folk kan få
tv over deres telefonlinie: England har Video Network, Frankrig har
Free. I England er jordbaseret digital-tv en enorm succes med 12 millioner
husstande, mens det endnu ikke er lanceret i Frankrig. Hvordan vil
tv-distribution udvikle sig i Danmark? Hvornår vil danskerne begynde at bruge
video-on-demand over ADSL? Når, eller hvis, distributionsmodellen for tv
ændrer sig - hvordan vil Public Service-kanalerne så blive sikrede? Og har TDC
et samfundsansvar for at hjælpe til det?
DYREMOSE.
En
international undersøgelse udpegede for nylig Danmark til verdens mest
it-parate nation, og ikke mindst vores ADSL-dækning blev fremhævet som
enestående. TDC kan i dag levere ADSL til 95 procent af danskerne, og fra og
med den 1. oktober 2005, vil vi nå en dækningsgrad på 98 procent.
Video-on-demand, hvor ADSL-nettet bruges til fremføring af tv-signaler, vil
gøre det muligt at distribuere et større antal tv-kanaler til flere steder i
landet. I TDC er vi langt fremme i vores planer for Video-on-demand, og
betragter det som en spændende udvikling af vores forretning, der vil bringe
folk tættere på information og underholdning, ligesom det vil forøge
fleksibiliteten og folks frihed til at se tv, når det passer dem. Vi kan
optage alt, hvad der bliver sendt og gemme det eksempelvis i tre døgn, så hvis
man som seer hører om et godt program, der blev sendt i går aftes, kan man i
fremtiden gå hjem og se det via vores portal. Video-on-demand udgør
naturligvis en udfordring for eksisterende og fremtidige tv-stationer. Hvis
det er en ren licensfinansieret public service-kanal vil netløsningen ikke få
en effekt på indtægtsgrundlaget. Men hvis der også er kommerciel finansiering
inde i billedet, som i TV 2-casen, vil den ændrede distribution formentlig
gøre det lettere for kunderne at fravælge reklamer. Dermed må man forvente, at
f.eks. TV 2 må gentænke sin finansieringsmodel.
ARTIKLENS FORSIDE
NÆSTE SIDE
TILBAGE
|
|