Jonas Parello-Plesner
er diplomat ved den danske ambassade i Paris og studerer for tiden
ved Ecole nationale d'administration i Paris. JPP har brede
interesser – han har skrevet manuskripter til flere fiktionskortfilm
med støtte fra Filminstituttet; bl.a. vist på DR (og har endnu flere
liggende i skuffen). Han skriver også artikler, boganmeldelser og
lign. i tidsskrifter og aviser. I RÆSON skriver og spørger han
fuldstændig for sin egen regning.
|
|
|
|
|
1. Parello-Plesner: TDC om 10 år
PARELLO-PLESNER.
Hvad skal forhindre europæiske erhvervsskandaler? Hvad skal lovgiverne gøre og
hvad skal firmaerne selv gøre for at forbedre situationen? Parma, byen der fik
EU's fødevareagentur i julegave, men samtidig mistede sit største
fødevarefirma, Parmalat. Til gengæld fik EU sin hidtil største
erhvervsskandale. Er det et enkeltstående tilfælde, eller toppen af et
isbjerg? En sammenligning: USA reagerede hurtigt på Enron-skandalen.
Sarbanes-Oxley loven satte nye standarder for regnskabsførelse og revision. Er
vores regler tilstrækkelige eller er det firmaernes moral der skal styrkes?
DYREMOSE.
Set udefra
virker det, som om amerikanske virksomhedsledere har været udsat for et stærkt
og til tider usundt pres for at leve op til budgetter og forudsigelser. Det
forhold, kombineret med, at det amerikanske system er et et-strenget system,
der tillader arbejdende bestyrelsesformænd, har betydet, at kontrollen med
ledelsen i virksomhederne hidtil har været mindre end i Danmark. Herhjemme har
vi i en årrække haft et to-strenget system, hvor bestyrelsen ansætter,
vejleder, kontrollerer og afskediger direktionen.
Ikke desto
mindre er det værd at notere sig, at Enron-skandalen har ført til europæisk
selvransagelse. Europa-kommissionen barsler bl.a. med skærpede krav til
selskabernes revision. Det er for tidligt, at afgøre hvad der konkret kommer
ud af det initiativ.
I USA har man af
oplagte årsager reageret hurtigt efter Enron-skandalen. Sarbanes-Oxley-loven
er det mest velkendte svar; en lov, som TDC også er omfattet af, da vi er
noteret på Børsen i New York. Vi er glade for at være i front på området og
har en forventning om, at det vil inspirere til en form for best
practise-model.
TDC har altid
været optaget af god selskabsledelse, og både bestyrelsen og jeg har fra
starten valgt at imødekomme Nørby-udvalgets oplæg om god selskabsledelse. Vi
er overbeviste om, at god selskabsledelse er væsentlig for udviklingen af en
moderne virksomhed. Allerede i 1998 tog vi i TDC selv initiativ til at
formulere vort eget bud på god selskabsledelse i form af vor visionsmodel, og
vi opfylder i dag langt størsteparten af anbefalingerne fra Nørby-udvalget.
PARELLO-PLESNER.
For ti år siden, i monopoltidens glade dage, kunne et teleselskab leve af
fastnet. Så kom liberaliseringerne, men heldigvis også mobiltelefoni, der
kunne fylde pengekassen på ny. I dag kan telefoni i større og større grad
kombineres med digitale og internetløsninger. Der er vel egentligt lidt af et
arkaisk levn, at telefoni til stadighed sælges adskilt fra andre former for
kommunikation. Kan det ikke integreres i andre kommunikationsformer, der
bliver mere og mere interaktive; digitalt TV, internet? Derfor spørger jeg:
hvad laver TDC om ti år? Hvad for et type firma er det og hvilke produkter
sælger I?
DYREMOSE.
Den
klassiske telefon er stadig garant for forsyningssikkerhed og høj
samtalekvalitet. Og det er min forventning, at den har mange gode år foran sig
endnu. Men allerede i dag leverer vi i høj grad integrerede løsninger, hvor
almindelig fastnettelefoni leveres i sammenhæng med andre former for
kommunikation, såsom internet, mobil og senest IP-telefoni. Kabel-tv giver i
dag også en mulighed for hurtigt bredbånd, ligesom mobiltelefonen er ved at
udvikle sig til det mobile bredbånd. TDC har høstet fornemme priser og
anerkendelse for udviklingen af Duét-svar, som netop er integrationen af
fastnettelefoni og mobiltelefoni. Men det er rigtigt set, at fremtidens
forretningsmodel i høj grad findes i en stadig større integration af de
forskellige kommunikationsformer. Vi arbejder aktivt for at realisere den
synergieffekt, der er forbundet med en sådan teknologi-integration.
ARTIKLENS FORSIDE
NÆSTE SIDE
TILBAGE
|
|