Artiklen kan på sidste
side (s.3) downloades som Word-dokument, fx til udprintning
ark og ulands
DET
LIGGER meget dybt i amerikanernes bevidsthed at USA er exceptionel. De
dybeste rødder i deres politiske kultur rækker tilbage til de første pilgrimme
der landede med Mayflower i New England i 1620. De så den ny verden som
det forjættede land i gammeltestamentlig forstand, som et sted givet til dem
af Vorherre. Mange af de senere indvandrere, der flygtede fra fattigdom og
undertrykkelse i Europa, var eller blev ligeledes dybt religiøse, hvilket ikke
er overraskende fordi de havde vendt ryggen til deres hjemstavn og dermed
skåret båndene over til den del af deres identitet. Det gælder i endnu højere
grad dem der kom til Amerika mod deres vilje, afro-amerikanerne. Religionen
kom til at udfylde dette tomrum, og den har siden spillet en særdeles
væsentlig rolle i amerikansk politik – noget som europæere har svært ved at
forstå og acceptere.
Efter 1776
opbyggede amerikanerne et politisk system som de siden har anset for en model
også for den øvrige verden. Det er et system der bygger på myten om USA som en
kulturel smeltedigel, hvor individuel frihed, lighed og initiativ er de
afgørende værdier. I den amerikanske bevidsthed er der ikke grobund for de
politiske ideologier – nationalisme og socialisme – som har plaget Europa i de
sidste to hundrede år. Som en klog amerikaner har sagt: ‘Det har været vor
skæbne ikke at have, men at være en ideologi.’ USA er ikke en nationalstat i
europæisk forstand, men en ‘idé-stat’. Demokrati og markedsøkonomi er blevet
den sekulære ideologi alle er fælles om. Styrket af det religiøse element i
den politiske kultur anser amerikanerne deres nation for at være en
redeemer nation, en frelsernation som har til opgave at frigøre verdens
folk fra undertrykkelse og tyranni. ‘Vor nation er udvalgt af Gud og har af
historien fået til opgave at være en model for verden’, sagde George W. Bush
under valgkampen sidste efterår.
Den gammeldags
isolationisme og protektionisme har i dag ingen chance i amerikansk politik.
Den kommer kun til udtryk hos ekstreme figurer som Ross Perot og Patrick
Buchanan. Spørgsmålet for Europa er hvilken politik det brede flertal,
internationalisterne, vil føre.
Blandt dem har
idealisterne som regel overtaget blandt demokraterne, mens realisterne
dominerer hos republikanerne. De fleste europæere har som nævnt en
tilbøjelighed til at foretrække demokraternes politik. Men der er god grund
til som europæer netop nu at forholde sig kritisk til den idealistiske
demokratiske tradition som den tegner sig gennem
Wilson-Roosevelt-Kennedy-Clinton. Der er her tale om en form for
internationalisme som resulterer i en politik hvor USA aktivt, militært og
økonomisk, påtager sig ‘sin forpligtelse’ til at udbrede deres
samfundsideologi, også til Europa. Det var velkomment at de gjorde det efter
den anden verdenskrig, hvor Europa var økonomisk knust og politisk splittet.
Når de fortsat mener at de må tage ledelsen i europæisk sikkerhedspolitik,
skyldes det især at europæerne har været forvirrede og ude af stand til at
samle sig om en relevant politik under de ny forhold efter murens fald.
Man skal ikke
lade sig vildlede at demokraternes politik siden Roosevelt er blevet
præsenteret som ‘multilateral’. USA har altid sikret sig mod at blive
underlagt en international organisation. FN-systemet har kun kunnet fungere i
det omfang det har haft USA's støtte, og det skyldes ikke blot vetoretten i
Sikkerhedsrådet. Ethvert forsøg på at få USA til at bøje sig for en
FN-resolution er blevet blokeret, hvad enten det gjaldt forbud mod landminer
eller oprettelse af en International Domstol. Ligeledes har det amerikanske
finansministerium altid sikret sig kontrol med Valutafonden. Multilateralismen
har været en strategi hvor amerikanerne gennem forhandling, som tilfældet var
under Golfkrigen for ti år siden, søger at skaffe sig tilslutning til deres
egen politik, men heller ikke mere. I tilspidsede situationer kommer denne
holdning klart til udtryk som unilateralisme. Derfor foreslog Madeleine
Albright også i et tv-interview for nogle år siden at man skulle holde op med
at tale om multilateralisme. ‘Lad os kalde det byrdefordeling’, sagde hun. Det
var da ærlig snak.
NATO
ER principielt en multilateral
organisation. Men ingen har været i tvivl om hvem der bestemte når
forhandlingerne var i gang. Ganske vist spiller atomvåbnene ikke den samme
rolle nu som under terrorbalancen mellem USA og Sovjetunionen, men efter
Golfkrigen og især efter Kosovokrigen er det helt åbenbart at amerikanerne
besidder højteknologiske våben og informationssystemer, som europæerne ikke
har nogen chance for at hamle op med. Det har gjort de sidstnævnte meget
ydmyge og har stort set blokeret for udviklingen af en selvstændig europæisk
sikkerheds- og forsvarspolitik.
USA har været
meget på vagt over for de europæiske planer i så henseende. Allerede på NATO
mødet i Rom i november 1991, få uger før undertegnelsen af
Maastricht-traktaten, blev det fremhævet at NATO-alliancen ‘er det afgørende
forhandlingsforum for medlemmerne og stedet for enighed om en politik der har
betydning for de allieredes sikkerheds- og forsvarsforpligtelser under
Washington-traktaten (NATO-traktaten)’. Amerikanerne frygtede at EU-landene
med Maastricht ville etablere deres eget forum for en fælles sikkerheds- og
forsvarspolitik, så de ville komme til forhandlinger i NATO i enighed med et
færdigt forslag, som de ikke kunne ændre på. USA har lige siden 1991 holdt et
vågent øje med at noget sådant ikke ville ske. Så sent som på NATO-mødet i
Washington i april 1999, et par uger efter NATO gik i krig i Kosovo, blev det
noteret at ‘udviklingen af en fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (i EU)
omfatter den fortsatte tilrettelæggelse af en fælles forsvarspolitik. En sådan
politik, som der lægges op til i Amsterdam-traktaten, vil være i
overensstemmelse med den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik der etableres
inden for rammerne af Washington-traktaten.’