Clemens Stubbe Østergaard i
RÆSON:
Den danske Kinadebat: 4 problemer
Af Clemens
Stubbe Østergaard, lektor ved Aarhus Universitet
Den danske debat om Kina har nogle svagheder, og det svækker
præcisionen i vores Kinabillede. Man kunne sætte dem op
som fire dikotomier, uforløste modsætningspar:
ARTIKEL I pdf
1)
Øjebliksbilledet vs. det historiske syn.
Historikere
er nok bedst til at undgå denne fælde, politologer og
økonomer måske en midtergruppe, mens antropologer og
journalister hver på deres vis, og på godt og ondt,
fremhæver øjeblikket og den enkelte, og lægger mindre
vægt på det længere historiske forløb. Ser vi på de
sidste 35 år er det helt overvældende, hvor store
forandringer, der er sket i Kina. Ingen ville have troet
det, og ingen forudsagde det. Tværtimod har der hele
tiden været et kor som i de græske tragedier, med
omkvædet: ”Det kan aldrig gå, om et øjeblik braser det
hele sammen!”. Udviklingen har også forbedret
menneskerettigheder og politiske rettigheder, læs blot
Amnesty’s rapporter. Hvordan kan man forestille sig, at
den udvikling pludselig skulle være slut? At nogen i
Kommunistpartiet har en ’freeze’-knap at trykke på?
Tværtimod må man, når man ser på alle de exponentielle
kurver der afbilder Kinas socioøkonomi, forvente at
udviklingen de næste 35 år bliver endnu mere
overraskende og svært forudsigelig. Det statiske syn på
Kina har stadig færre fortalere, fordi det ikke holder.
2) Det
etnocentriske synspunkt vs. accept af mangfoldighed.
Vi har haft lange opgør med det, men det dukker op i nye gevandter
igen og igen.
Fx i ”one-size-fits-all”-opfattelsen af demokrati: ‘The
West is the Best’.
Men som man kan se i Asien, er der virkelig mange andre måder end
vores hvorpå man kan inddrage befolkningen i landets
ledelse.
En af
grundene til at det kommunistiske parti stadig er ved
magten, er netop at det har været fermt til at
transformere sig selv, at respondere på verdens og Kina’s forandring ved at finde på kulturelt og nationalt
baserede svar, senest genoplivningen af Konfucius og
indførelsen af konsultative elementer i det autoritære
system. Undervurderer man denne forandringsevne, forstår
man ikke det sinologen Andrew Nathan kalder dets ’resilience’,
dets modstandsdygtighed. Uden den respons lå de allerede
på historiens skraldeplads. Som det er nu er de ’tålt’
af befolkningen. Som Sven Burmester efter mange år i
Kina skriver i ”Fred og Fare”: ”Kina har skabt en ny
regeringsform af oplyst autokrati – man kunne måske
kalde det sinokrati. Hvert femte år bliver et
hold grå, dygtige bureaukrater fredeligt afløst af et
andet. De har hidtil styret landet yderst kompetent med
økonomiske vækstrater uden sidestykke i
verdenshistorien. .. Måske ikke den værste styreform for
et udviklingsland.”
Englands
parlament var 800 år om at opnå sin magtposition.
Forandringer tager tid og de skal kunne vokse i den jord
landet og kulturen udgør. Der skal også kæmpes
vedholdende for dem.
3)
Utålmodigheden vs. den trinvise udvikling (eller måske
skulle jeg sige ”big bang”-præference vs. trinvise
forandringer).
Det er smukt
at ønske det bedste for de 20% af verdens mennesker, der
bor i Kina. Men det kan ikke kun gælde deres politiske
vilkår, deres økonomiske velfærd må også tælle. Kina
lavede inkrementale økonomiske reformer, trin for trin i
stedet for Ruslands ’Big Bang’. Foreløbig har det givet
verdenshistoriens længste og største ubrudte
vækstperiode. Der er stadig 130 mio. fattige – men 400
mio. er kommet ud af fattigdom.
Rusland
gennemførte også et ’big bang’ på det politiske
område, og vi kan alle se det lidet opmuntrende
resultat: det slog fejl. Ruslands økonomi er nu ca. på
størrelse med Perleflodsdeltaets i Kina, og dets
politiske system er på vej væk fra demokrati.
Alt taler for
at Kina bruger det inkrementale princip også i sin
politiske reform: at krydse floden ved at lede efter
trædestenene. Det indebærer ofte ’to skridt frem, et
tilbage’ ligesom det gjorde i økonomisk reform. Men til
gengæld rummer det større stabilitet og sikkerhed i
overgangen.
Det er netop
de små fremskridt, det som er ”lige om hjørnet”, der
tegner billedet. Derfor er det vigtigt at være opmærksom
dels på de overordnede tendenser, dels på også små
indikatorer på forbedring/forværring.
Fordi vi nu
har mange vestlige korrespondenter i landet og meget
større åbenhed, og fordi ”human interest” er et vigtigt
nyhedsprincip, får vi indblik i mange triste enkeltsager – og allerede det at
vi kender dem, viser jo at tingene forandrer sig. Nu om
dage får de kontakt med journalisterne (både kinesiske
og udenlandske), som også engagerer sig personligt i den
enkeltes skæbne. Det er ikke nær så let – om end de
dygtigste journalister kan og gør det – at rapportere om
fx øget brug af hørings-runder, forsøg med direkte valg
på xiang-niveau, professionalisering af
retspersonalet, ”dobbelt-valg” hvor der stemmes om en
lokal partileder både indenfor partiet og i den lokale
befolkning (han skal have opbakning begge steder), etc.
4) En
totalitær ’støbt i beton’-opfattelse vs. opmærksomhed på
debat/spredning.
En af de
ting, der gør det muligt for os at være mere
fintmærkende, hvis vi vil, er, at der faktisk er
en livlig debat i Kina. Der er et bredt spektrum af
politiske synspunkter, fra noget der ligner Vestens ”nye
venstre”, med en hård politisk kritik af elitens
udbytning af bønder og arbejdere, over en bred vifte af
social-demokratisk inspirerede modeller, til
markeds-fundamentalister, som ikke lader USA’s
libertarianerne meget tilbage. Mette Holm refererer et
af deres møder i RÆSON nr.2. Det som er vigtigt at
forstå, er at disse synspunkter ikke – som artiklen
siger - fremlægges i ’begrænsede eller helt lukkede
fora’. Man kan sågar skrive om flerparti-demokrati i
aviserne, hvis man har en vigtig analyse. (se fx Yu
Keping’s ”Demokrati er en god ting” i Beijing Dagblad).
Det er også en misforståelse at sige, at ingen
offentligt taler om nødvendigheden af retssikkerhed,
medbestemmelse, rettigheder og korruptionsbekæmpelse.
Det figurerer gang på gang i den nuværende (post-2002)
administrations taler, og vil med stor sikkerhed gøre
det i premierminister Wen Jiabao’s tale til
Folkekongressen i denne uge.
At tale om
det er selvfølgelig ikke nok, derfor må vi altid se på
om og i hvilket omfang der følger handling på ord.
I dag hvor
Kina bidrager med en tredjedel af klodens vækst, er det
meget mere end et akademisk spørgsmål, hvordan det vil
gå fremover for det kinesiske samfund. En af de måder
man kan forsøge at forudsige udviklingen er ved
at være opmærksom på, og tage alvorligt, de debatter som
foregår i fortrinsvis akademiske og politiske kredse, om
kommende politiske reformers udseende og ’timing’. Vil
man danne sig et indtryk af spændvidden kan man fx læse
den amerikanske sinolog Joseph Fewsmith, og også i
Danmark har vi sinologer som Peer Møller Christensen og
andre, som tager den tid, gør den indsats, og har de
forudsætninger som det kræver.
Sidst jeg var
i Beijing mødte jeg bl.a. den meget aktivt publicerende
professor på Peking Universitet Pan Wei, som har meget
vidtgående reformforslag, og Yu Keping, der leder en
tænketank på 600 forskere, og som løbende skriver i
pressen om nødvendigheden af demokrati. Men jeg mødte
også mange ’almindelige mennesker’ med stærke og ikke
særlig forudsigelige synspunkter på hvad samfundet har
brug for. Stabilitet og økonomisk fremgang ligger højt
på listen, forbedring af retssystemet derefter, og først
længere nede politisk reform – det er en ’bobler’ (en
nyudgivet plade, der endnu ikke er på hitlisterne,
red.).
Et indtryk af
mangfoldigheden kan man i øvrigt også få i de
udtalelser, som en af Kinas ihærdige demokrati-fortalere
Ren Wanding kommer med i avisen ’Le Monde’ i fredags:
”Ja til OL, nej til Kommunistpartiet. Jeg indrømmer, at
det lyder selvmodsigende, for Legene gavner også KKP.
Men det kinesiske folk går ind for OL, de er stolte over
dem. Så vores rolle er at minde om, at man ikke må
glemme at systemet er et diktatur.” (29.2) Og efter
dette frontal-angreb på partiet rejser han tilbage til
Kina, hvor han siden 1978 har arbejdet for øget
demokrati og været fængslet to gange.
Det er i
øvrigt heldigt at Ren ikke maner til boycot. Skulle en
dansker boycotte kinesiske varer, måtte han formentlig
begynde med at smide det meste af tøjet, og skoene.
Derefter måtte han kassere sin computer, sit kamera, sin
Ipod og mobiltelefon, for slet ikke at tale om det meste
af sine børns legetøj.
Forfatterens bog "Kinas eksperimenter. Reformer og
stormagtsstatus?" (Forlaget Columbus) kommer i ny og
udvidet udgave
i slutningen af denne måned.
ARTIKEL I pdf
TIL
FORSIDEN