17. maj 2004 | 2. kvartal                                                                                < >

           

 

 

   

  

 

 
 

 

        

 

 

 
 

 

3. Irak: Hvordan Blair opnåede det modsatte af hvad han ønskede

Irak. Sidste år var der fornemmelsen af, at Tony Blair gik med under opfattelsen af, at han ønskede at bygge bro mellem USA under Bush-regeringen og FN - tilbyde en form for dække; indbygge eller nedfælde dette projekt i et international kontekst. Er det lykkedes ham at forbinde USA med verdenssamfundet?

KM: Nej, det er ikke lykkedes ham. Jeg tror på argumentet om at Blair oprindeligt bandt sig til Bush i håbet om at overtale ham til at vente på FN’s godkendelse – en anden resolution. Hvis han havde opnået det ville der være blevet sat et meget stærkt fortilfælde – som ville have gjort det meget, meget mere vanskeligt for noget land at handle unilateralt– dvs. erklære krig på egen hånd.

Så du siger at han gik ind med strategien om at opnå præcis det modsatte resultat af det, mange mener han har fået. I stedet for at krig skulle være noget, USA kunne beslutte på egen hånd, havde Blair faktisk idéen om at dette var en lejlighed til at gøre enhver krig udenfor FN illegal eller ligefrem: umulig?

KM: Det er min fortolkning af det. Det er altid svært. Efter at have slået ind på den kurs opdagede Blair at han var låst fast i den. Til sidst kunne de ikke få den anden resolution - og besluttede de havde nok legitimitet til at gå ind. Og under alle omstændigheder var de militære grunde til at gå ind ganske stærke. Mit synspunkt er, at det var ekstremt fjollet af både Bush og Blair at forsøge at sælge denne her politik til deres befolkninger ved at tale om masseødelæggelsesvåben. Jeg kan ikke vurdere hvor sandsynlige efterretningsindberetningerne virkelig virkede før krigen, men det forekommer mig at der var ganske mange gode grunde til at invadere Irak og vælte Saddam Husseins regime. Blandt dem behovet for regional stabilitet i Mellemøsten; det faktum at Hussein så ud til at ønske at øge sine muligheder for atomvåben - den magt, der ville give ham midler til at intimidere alle staterne i det område og olie-kontrol. Der var en hel serie af aldeles fornuftige grunde for at invadere Irak - inklusiv det faktum at amerikanerne havde en hær i Kuwait, klar til at gøre arbejdet og de kunne ikke ligefrem trække den hær tilbage uden at give Hussein en sejr - og de kunne ikke lade den vente i al fremtid. Så der var efterhånden mange gode grunde til at overveje denne beslutning - og gå ind. At gøre det til et spørgsmål om masseødelæggelsesvåben viste sig i det lange løb at være en stor ydmygelse - og, mener jeg, en unødvendig ydmygelse.

Dette har at gøre med essensen af artiklen om 'den nationale interesse' og din klare holdning om at den skal forblive eller blive genindsat som---

KM: Et kriterium for at drive offentlig, international politik, ja.

Som EN legitim basis eller endog som DEN legitime basis for enhver udenrigspolitik?

KM: Well, det er delvis et konceptuelt spørgsmål. Hvis du forstår 'den national interesse' i bredeste forstand inkluderer den selvfølgelig respekt for moralen, for internationale aftaler man har tiltrådt; for at tage internationale organisationer perfekt alvorligt. Men den inkluderer også ganske mange andre ting. Så i den bredeste forstand kan du sige at 'den nationale interesse' er den fundamentale basis for at træffe alle beslutninger - men det er vigtigt at understrege at dette ikke betyder "den nationale interesse" i en meget snæver forstand.

Altså ikke som en ren refleksion af traditionel magtpolitik?

KM: Ja. Traditionel magtpolitik havde bestemt sine begrænsninger. Men der var et læserbrev i The Times i går, hvor en eller anden tilhænger af EU ['some believer in Europe'] protesterede mod spørgsmålet, 'Hvad får vi i Storbritannien ud af det europæiske fællesskab?' Han sagde, ”Dette er et kriterium baseret på egoistisk national interesse. Vi skulle hellere spørge, med afdøde Præsident Kennedy, 'Spørg ikke hvad dit land kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for dit land'”. Med andre ord: briterne bør gøre hvad de mener at kunne for at hjælpe det Europæiske Fællesskab.

Men det Europæiske Fællesskab er jo selvfølgelig en meget suspekt organisation [a very dodgy organisation] med meget korruption - og jeg mener det er fuldstændig legitimt og slet ikke egoistisk at spørge, 'Hvad får Storbritannien ud af det?'

 

ARTIKLENS FORSIDE

                                                                     NÆSTE SIDE

TILBAGE