19. april 2004 | 2. kvartal | s.4:7                                                                  < >

           
   
   
   
   

 

 

 

4. Den militærteknologiske revolution

Er det militærteknologien - de økonomiske interesser osv., der driver oprustningen frem, eller er det omvendt? Hvis militærindustrien stod virkelig stærkt ville Bush da han kom til i 2000 vel ikke have talt for troppereduktioner osv. Eller? Du er inde på at han på det tidspunkt talte om at 'springe en generation af våben over', dvs. at han havde en højteknologisk prioritet?

BH: Det er en dyb diskussion, men jeg skal gøre det kort. Der er jo hele teorien om det militær-industrielle kompleks - at det hele udvikler sig af sig selv osv. Ja - selvfølgelig til en vis grad: der er altid noget bureaucratic politics i det, men når det kommer til stykket, så er der alligevel begrænsede ressourcer. En stat vil hele tiden se på, 'hvad er det vi bruger pengene til?' Vi så det under Nixon: han skar voldsomt ned på militærbudgettet - det kunne lade sig gøre. Man kan gøre det. Og når der nu er en voldsom oprustning i USA, så mener jeg det har én afgørende forklaring: USA's langsigtede strategi, hvor vi netop igen ser at teknologien spiller en rolle - af politiske grunde:

Det, man nu gør, er i virkeligheden at man siger: Hvor kommer truslerne fra? Og hvad er det, i sidste instans vi skal bevare? Der er ingen tvivl om, at USA er fuldstændig klar over, at det, man skal bevare nu, er positionen som ene-supermagt. Hvordan kan vi blive frataget den, spørger amerikanerne? Hvis vi på et eller andet tidspunkt bliver taget med bukserne nede - rent ud sagt. Hvor vi ikke har været opmærksomme på det, der af politiske grunde er det vigtigste her i det 21. århundrede: teknologiens udvikling - også militærteknologien. Derfor ofrer vi så mange penge på at lave både det ene og det andet projekt. Det er jo det ene kæmpemæssige Manhattanprojekt [udviklingen af atombomben under 2. verdenskrig, red.], der bliver kørt af efter det andet: nu har USA et militærbudget på over 400 mia. årligt og der kommer stadigvæk flere midler til - måske bliver det til $500 mia. i løbet af nogle år.

Det er både en militærteknologisk men i meget, meget høj grad også en civilteknologisk ting. USA vil ikke overhales teknologisk. Derfor ofrer man gigantiske summer på research and development - og derfor mener man også de er givet godt ud. Fordi man jo dermed siger - og det gælder mange forskellige områder: ’Vi vil ikke tåle nogen konkurrenter’. Det ligger faktisk direkte i strategien – jf. nogle formuleringer, man kan læse direkte fra USA's nationale sikkerhedsstrategi fra september 2002: ”Vore militære styrker vil være stærke nok til at overbevise potentielle modstandere om ikke at gennemføre militær opbygning i håbet om at kunne overgå eller komme på niveau med ’the power of the United States’”. Ingen bør under nogen omstændigheder nå op på siden af USA. Og hvis man siger dét, så må man jo også følge det op - på det økonomiske, teknologiske og militære område. Det er jo det, man gør ved at bruge så mange penge på militære udgifter, som ingen andre følger med i. Der er et widening gap [en voksende kløft] mellem Europa og USA; mellem Kina og USA - på det teknologiske og også på det militære område. Mellem Europa og USA jo faktisk også på det økonomiske område i øjeblikket. Det gælder selv sagt også for andre stater, Rusland, Japan, Indien. Der er en afgrund mellem USA og de andre - og det er det gap, man fra USAs side stadigvæk ønsker skal blive større og større.

Der ligger et element af afskrækkelse i det ---

BH: Ja, klart.

---de ønsker ikke bare at undgå at blive overhalet, men når de formulerer ønsket så eksplicit er det netop for at afskrække andre. Når du før talte om at Danmark har et åbent handlingsrum, mens USA ikke har det - de er strukturelt bundet op på en masse opgaver---

BH: Vi er jo så også strukturelt bundet op ved at vi simpelthen siger, 'Nåmen - hvis vi skal eksistere som stat så bliver vi altså nødt til at have gode relationer til USA, fordi det er den eneste supermagt'. Faren er at vi ryger ud og bliver isoleret. Også økonomisk: dér ville vi også blive svækket som stat, hvis vi blev isoleret.

Men der ligger i det at for USA er den militære dimension flersidig: hvor Bush tidligere talte om tilbagetrækninger nærmer man sig snakken om nationbuilding, i hvert fald ift. Irak.

BH: Der er interessant hvad Rumsfeld sagde for 3-4 måneder siden, med udgangspunkt i Clausewitz´mantra om at ’krig er en fortsættelse af politik med militære midler’. Han sagde: Yes, men der skal en tilføjelse til: 'ikke alene militære midler - netop også økonomiske, finansielle, sociale, kulturelle midler'. Rumsfeld er jo ikke dum - han ved udmærket godt, at selvfølgelig kan hans militær vende op og ned på verden, men uden alt det andet virker det ikke. Det er det brede spektrum, som USA trods alt, kan sætte i værk, når det kommer til stykket. At de så måske ikke i tilstrækkelig grad har udnyttet det er en anden side af sagen. Men de har en eller anden forestilling om - i modsætning til Europa, som i øjeblikket er meget, meget indadvendt - at man kan forandre verden. Verden er til at forandre. Fred er selvfølgelig en meget fin ting, men også noget negativt - det er ikke blot stabilitet: man kan sagtens have fred og samtidig dyb undertrykkelse. Så fred er ikke i sig selv noget positivt - krig kan netop løse nogle problemer og dermed ændre verden.

Hvis man argumenterer i forlængelse af Kagan: europæerne står på de civile midler, og bruger kun de militære i forlængele heraf - exceptionelt. Mens det, som måske ligger i Rumsfelds formulering, er det omvendte: man står på det militære, og bruger det civile når det er nødvendigt. Når vi europæere blander de to områder betragter vi det som meget moralsk, men når Rumsfeld refererer til 'økonomiske midler' - eller man afdækker, som du gør, hvad der er af forskningsmæssige interesser fx i Missilskjoldet - så betragter vi det som dybt mistænkeligt: at amerikanerne sammenblander økonomiske og militære interesser.

BH: Og det er jo meget, meget mærkværdigt. Der tror jeg egentlig også at man skal gribe i egen barm fra Europas side. Er vi så fredelige, når det kommer til stykket? Hvem er det, der kan lave interventioner? Hvem er det, der har gjort det? Det er jo Frankrig. Det er England. Alle kritiserer Sikkerhedsrådet og siger, det er gammeldags. På mange måder stammer det fra en helt anden situation - med multipolaritet. Men prøv at se hvad det er for nogle lande, der sidder der: lande, der kan gøre det, som kræves for international fred og sikkerhed, nemlig: militære interventioner. Det er England, Frankrig, USA. Rusland har selvfølgelig meget travlt med sit eget, og Kina er så ikke interesseret. Men der er faktisk en vis ræson i at det fungerer på den måde – og det er jo også det, der gør, at man ikke kommer til at ændre Sikkerhedsrådet i mange, mange år fremover.

At vi fra europæisk side er så hellige at sige, 'vi har kun de civile midler' - det er jo nok rigtigt, at når vi i en samlet sammenhæng ser på det, men når vi ser på det enkelte land så er fx Frankrig parat til at satse ret meget på militær - og det er England også. Samlet set er Europa ikke villig til at give noget til militære midler - hvis vi sammenligner med USA, så er kontrasten meget, meget stor: USA på omkring 3,7% af BNP, Europa omkring 1,6%. Man er ikke villig til at investere - og der kan man selvfølgelig sige: Hvorfor skulle man også gøre det? Hvor kommer truslen fra? Ingen kan overbevise nogen internt i Europa om at man skal opruste - det kan man så i USA, fordi man jo har det der ansvar for hele verden og siger, 'jamen, vi er på en eller anden måde politibetjent. Vi bliver nødt til at gøre det'. Og den modenhed har EU af gode grunde ikke fået endnu - og vil måske aldrig få det.

 

ARTIKLENS FORSIDE

   NÆSTE SIDE

TILBAGE