|
|
A (DSU): Landsformand Jacob Bjerregaard Jørgensen: Som udgangspunkt
mener jeg, at embedsmænd i almindelighed og efterretningsfolk i særdeleshed
har en meget udbredt pligt til at være loyale over for deres chefer. Men
hele Frank Grevil-sagen viser, at vi både har behov for en skarpere kontrol
med, hvordan vores efterretningsorganisationer arbejder – og også at har
brug for at få afdækket regeringens grunde til at gå i krig i Irak. Når
Anders Fogh Rasmussen føler, at det er nødvendigt at kaste Danmark ud i en
krig med så snævert et flertal i folketinget, så har han også en pligt til
åbent at lægge sine begrundelser frem for hele befolkningen. |
|
Jacob Bjerregaard Jørgensen |
|
B (RU): Landsformand Zenia Stampe Mortensen:
Grevils afsløringer gjorde os hverken meget
klogere på statsministerens beslutningsgrundlag eller på sandsynligheden
for, at Saddam Hussein besad masseødelæggelsesvåben. Til gengæld afslørede
hans udsagn, at vi har en efterretningstjeneste, der ikke har formået at
omstille sig til den nye trusselssituation, og som er lidt følsom overfor
politikernes holdninger. Forhåbentligt vil Grevils kritik medvirke til, at
der bliver strammet op på FE’s metoder og uafhængighed, så vi får en mere
professionel efterretningstjeneste. Men en læk kan også være farlig: F.eks.
hvis efterretningstjenesten bliver stillet i et så dårligt lys, at andre
lande ikke vil videregive oplysninger til den. |
|
Zenia Stampe Mortensen |
|
D (CDU): Landsformand Anna Sigrid Pii Svane:
Vi mener at embedsmænd har pligt at handle når de mener at der er foregået
noget forkert. Men det er først og fremmest inde i systemet og til de
overordnede man skal henvende sig. Hvis alle gik i pressen med det samme,
ville mange interne og personfølsomme sager blive kendt i offentligheden,
uden at der var egentligt belæg for det.
Grevils sag viser først og fremmest at vores
efterretningstjeneste ikke lever op til den professionelle
efterretningstjenestes standard anno 2004. Det burde ikke have været op til
en enkelt mands samvittighed, om de oplysninger kom frem.
|
|
|
|
F(SFU): Landsformand Thomas Medom:
Selvfølgelig kan man komme i en situation hvor man må sige fra overfor løgn
og manipulation. Om det så gør landet bedre eller mere sikkert er et åbent
spørgsmål. Det gør i hvert fald Danmark dårligere eller mere usikkert. Der
er selvfølgelig brug for en hvis grad af fortrolighed i
efterretningstjenesterne, men det var netop ikke denne sags kerne.
Regeringen har igen og igen hævdet at man byggede krigsgrundlaget på åbne
kilder, men der er jo rejst alvorlig tvivl om grundlaget og om regeringens
brug af FE's vurderinger. Det kan hverken offentligheden, Folketinget eller
regeringen leve med. Regeringen hævder, at de baserede sig på åbne kilder
men bruger i realiteten den påstand som et skjold imod adgang til
beslutningsgrundlaget. Det hænger slet ikke sammen.
|
|
Thomas
Medom |
|
K (KDU): Landssekretær Jens Christian
Kirk: Der bør være flest muligt
informationer tilgængelige for offentligheden, og så bør Frank Grevil slet
ikke være nødvendig. Forhåbentligt undgår vi situationer, hvor det er
nødvendigt at holde beslutningsbærende informationer tilbage fra borgerne. |
|
Jens Christian Kirk |
|
M (MPU): Carsten Stage og Signe A.E.
Larsen: Det er klart, at
embedsmænd i en vis grad er nødt til at tilsidesætte egne præferencer og
støtte den linje, der bliver dikteret. Det er således ikke betryggende
eller gavnligt for sikkerheden, hvis alle embedsmænd har deres egen
personlige dagsorden. Ikke desto mindre er det dog endnu mere
skræmmende, hvis disse embedsmænd per definition frarøves deres ret til
at reagere på åbenlyse uretfærdigheder og fordrejninger af sandheden. I
tilfælde, hvor det drejer sig om deciderede fordrejninger, må det derfor
være ethvert menneskes ret at sige sin mening og bringe sandheden for
dagen. Danmark bliver i hvert fald ikke et mere retfærdigt og sikkert
land, af at alle embedsmænd blot blindt parerer ordrer og fuldstændigt
tilsidesætter deres egen retfærdighedsfølelse. |
|
Carsten Stage og Signe
A.E. Larsen. |
|
O (DFU): Politisk næstformand Morten
Messerschmidt: Der er to sider af denne sag: Frank Grevil og
pressen. Hvis alle embedsmænd handlede som Frank Grevil, ville Danmark
næppe kunne kaldes et civiliseret samfund. At en underordnet embedsmand
udtalelser sig om forhold, som han givet ikke har en jordisk chance for
at have hele overblikket over, er beskæmmende. At han oveni købet gør
det til en velvillig presse, er utåleligt. Frank Grevil har ikke været i
en position, der muliggør, at han kan have kendskab til alle sagens
akter eller til alle udenlandske efterretninger. Han fortjener derfor
kun foragt for ikke at gå kommandovejen, der er en forudsætning for, at
hele vort samfund kan fungere.
|
|
Morten
Messerschmidt |
|
V (VU): Landsformand Claus Horsted: Eftersom tiden er gået er det
blevet klarlagt at Frank Grevil var en ustabil person, der allerede på
det tidspunkt hvor han lækkede sine såkaldte fortrolige oplysninger til
Berlingske Tidende havde sikret sig et nyt job. Frank Grevils anklager
og oplysninger har på ingen måde gjort Danmark et hverken bedre eller
sikrere sted at opholde sig. Cirkusforestillingen med Grevil i
hovednummeret som klovn har tværtimod givet en masse stof til eftertanke
og må ligge op til selvransagelse hos blandt presse og opposition. I
dagene efter Grevils identitet blev landskendt var der ikke grænser for
hvad man brugte Grevils person til i kampagnen mod Danmarks deltagelse i
Irakkrigen. Men efterhånden som det langsomt blev klarlagt hvad Grevil
var for en personlighed, og hvor meget der var i hans fortrolige
oplysninger, trak såvel presse som opposition følehornene til sig. Hvis
presse og politikere har lært noget af den her historie, ja så er
Danmark måske alligevel blevet et bedre sted efter Grevil når man tænker
over det. |
|
Claus Horsted |
|
Ø (SUF): Mikkel E. Larsen: Ja. Alle mennesker, der kan afsløre
løgne eller uretfærdigheder, og som kan bidrage til, at offentligheden
bliver klogere på sine magthaveres krumspring, skal selvfølgelig
fortælle alt - og have lov til det. Man bliver ikke sikrere af, at ens
regering kan lyve i fred. Når noget bliver hemmeligstemplet, er det ofte
fordi det ikke er helt fint i kanten. |
|
Mikkel E. Larsen
|
UDGIVET 28.05.04 KL.XX
DOWNLOAD SOM
WORDDOKUMENT | DOWNLOAD SOM
PDFDOKUMENT
ARTIKLENS FORSIDE
RÆSONS FORSIDE
TILBAGE
|
|