|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trine Pertou Mach
er cand.scient.pol. fra Århus Universitet.
Hun arbejder som programkoordinator i
Mellemfolkeligt Samvirke på Det Arabiske
Initiativ (Nordafrika og Mellemøsten), er
talsperson for organisationen Udfordring
Europa og medlem af SF. Sidder i styrelsen
for tænketanken NyAgenda. Specialist i den
arabiske verden, menneskerettigheder,
demokratisering og civilsamfundsudvikling.
Beskæftiger sig en del med kvinders
rettigheder i den arabiske verden. 1998-2001
ansat som politisk akademisk medarbejder i
EU-parlamentet med fokus på EU's
institutionelle forhold (åbenhed,
integration, komitologi,
traktatforhandlinger og
regeringskonferencer). 2001-3 ansat på
EU-kommissionens delegation i Kairo,
Ægypten, med ansvar for NGO-bistand,
civilsamfund, demokrati og
fattigdomsbekæmpelse; dækkede
menneskerettigheds-situationen i landet.
2003-4 ansat i WWF Verdensnaturfonden,
København, som leder af et
demokratiudviklingsprojekt i Kaliningrad. Er
tidligere talsperson for Junibevægelsen
(2000-2005). Har skrevet en række
debatindlæg og bidrag til bøger (bl.a.
"Udfordring Europa", Forlaget Politisk Revy
(2002); "Scenarier for europæisk samarbejde.
Hvidbog om fire mulige udviklinger af det
europæiske samarbejde" (2004); "Smag på
Europa" med Ellen Trane Nørby (2004). Hun er
foredragsholder og debattør, og har bl.a.
været kommentator for Dagen og dagbladet
Information.
LINKS:
www.trinemach.dk
www.udfordringeuropa.dk
www.nyagenda.dk
|
|
|
|
|
|
Trine Pertou Mach:
Regeringens
rolle i krisen
"Regeringen har skabt den politiske
situation, hvor 12 tegninger kan få bægeret
til at flyde over." Det mener Trine Pertou Mach, der skriver:
"Danmark maste sig selv ind i et politisk
hjørne, da Statsministeren valgte en spinstrategi, som gjorde sagen til et
spørgsmål om ytringsfrihed. Et stærkt træk i
Venstres igangværende kommunalvalgkamp - men
en katastrofe i den efterfølgende
internationale konflikt, fordi Danmark ikke
havde nogen mulighed for at komme ud af
sagen, uden at undsige ytringsfriheden."
__________________________________________________
Af Trine Pertou
Mach
DANMARK gennemlever den mest betydningsfulde
politiske krise i nyere historie: landet, der
var kendt som ’the country of cheese’, er nu del
af en ny ondskabens akse – bestående af os, USA
og Israel. Dannebrog var i årtier en formidabel
døråbner, når man rejste rundt i verden.
Udenrigs- og udviklingspolitisk var flaget
forbundet med åbenhed, engagement, udsyn,
demokrati, tolerance og frihed fra store
værdiimperialistiske koalitioner. Nu er det et
trist og falleret kors over Dansk Folkepartis
åndelige indtog på regeringstaburetterne og
besættelse af regeringens sjæl - og et logo for
et arrogant, islamofobisk vedhæng til en
militariseret amerikansk udenrigspolitik.
Vredens kilder
Regeringen har forsøgt at placere ansvaret for
krisen hos et par håndfulde imamer m.fl., der
har været på rundrejse med en mappe, der bl.a.
indeholdt Jyllands-Postens tegninger. En ret
komisk tanke: 5 mand og en mappe skaber en
uslukkelig vrede, får sat ambassader i brand og
titusinder af demonstranter ud på gader og
stræder! Nok en overvurdering af de pågældende
imamers politiske indflydelse - hvis det er den
magt, de har, har det ihvertfald interessante
perspektiver for det næste Folketingsvalg. Det var ikke
tegningerne alene, som der blev reageret på –
hverken fra de muslimske landes ambassadører,
fra de danske muslimske borgere eller fra de
danske imamer (som for nogles vedkommende er
voldsomt reaktionære - så er dén besværgelse
leveret!). Tegningerne skal betragtes i
sammenhæng med fx udfaldene fra Radio Holger,
Louise Frevert og Brian Mikkelsen som eksempler
på en stigmatiserende kampagne mod islam og
vores muslimske mindretal. Og for de danske
imamer blev de dråben, der fik dem til at kaste
sig ind på den politiske scene.
Det var ikke tegningerne
alene, der skabte bølgen af vrede. I mange
muslimske lande var vreden og frustrationen der
i forvejen og fandt blot endnu et afsæt.
Frustrationen bunder blandt andet i lokale,
indenrigspolitiske forhold - og tegningerne har
samtidigt været nyttige i interne magtkampe i
stater, der langtfra er demokratiske. Men vreden
har også rod i en international politisk
kontekst, som Danmark har bidraget til at gøre
endnu mere ustabil og stabil og stabil og konfrontatorisk: Siden 11.
september 2001 er dæmoniseringen af islam taget
til. Ofte har man verbalt koblet islam og
terrorisme, og i stigende grad har Vesten
betragtet sin politik overfor muslimske lande
som et led i terrorbekæmpelse (f.eks. i den
danske regerings Arabiske Initiativ). Læg hertil
Afghanistan-angrebet, Guantanamo, den ulovlige
krig mod Irak, og fortsættelsen af den
årtier-lange laissez-faire-politik overfor
Israels besættelse af Palæstina.
Statsministerens spin
Men
Danmark maste sig selv ind i et politisk hjørne,
da Statsministeren valgte en spinstrategi som
gjorde sagen til et spørgsmål om ytringsfrihed.
Et stærkt træk i Venstres igangværende
kommunalvalgkamp - men en katastrofe i den
efterfølgende internationale konflikt, fordi
Danmark ikke havde nogen mulighed for at komme
ud af sagen, uden at undsige ytringsfriheden.
Ja, sagen handler om ytringsfrihed - men den
handler lige så meget om respekt for andre
mennesker, om viljen til demokrati i en
globaliseret verden og om skabelsen af et
ordentligt og værdigt samfund, i mange
forskellige lande men hvilende på fælles
politiske værdier. Foghs
respektløse og utidige afvisning af både de
muslimske ambassadører og af Den muslimske
Verdenskongres - der favner 57 lande og over en
milliard mennesker - har et direkte ansvar for
eskaleringen. Den muslimske Verdenskongres
krævede ikke, at Fogh skulle gribe ind
overfor Jyllands-Posten, men viste stærk
bekymring over sagens betydning for den ’sociale
integration af danske muslimske borgere’. Hermed
viste kongressen stor indsigt i den vestlige
verdens problemer og udfordringer – en indsigt,
som desværre ikke er blevet den danske regering
til del.
Alligevel lykkedes det
Foghs effektive spindoktorer at gøre krisen til
et spørgsmål om ytringsfrihed – hermed vandt de
første omgang, og sikrede sig ro på
Christiansborg. Det syntes rimeligt at
regeringen havde behov for arbejdsro i de dage,
hvor situationen var mest alvorlig. Men
derudover var borgfreden ude af trit med
situationens alvor. Udvisning af solid
opposition, en afvisning af den falske præmis om
ytringsfrihed, et krav om at statsministeren tog
afstand på vegne af det officielle Danmark, et
brud med billedet af ’et Danmark der står
sammen’ – alt dette ville have kunnet gøre andre
udfald mulige. Hvorfor udløste det ikke massiv
kritik, at Fogh’s eneste svar på
ambassadeangrebene var at appellere til USA om
hjælp - for øjnene af en arabisk verden, der ser
amerikansk udenrigspolitik som et af
hovedproblemerne? Dén appel gjorde kun Danmarks
anseelse endnu mere flosset. Vi ved jo godt, at
det er farligt at give regeringen arbejdsro. Det
er en løsgående regering, som sammen med Dansk
Folkeparti har indført institutionaliseret
diskrimination. Og det var
denne politik, der fik krisen skubbet ud over
kanten. Loyalitet overfor regeringen er i
virkeligheden absurd, med mindre man deler Foghs
krigslyst i Irak; glæden ved en ensidig
amerikansk orienteret udenrigspolitik;
nedskæringer i u-landsbistanden; den stadigt
mere diskriminerende og bekymrende
udlændingepolitik; hetzen mod minoriteter af
anden etnisk herkomst end Pia-dansk; den
reaktionære alliance med Dansk Folkeparti; den
stadigt mindre virkelighedsnære beskrivelse af
Danmarks fortrinligheder; værdikampen nationalt
og globalt; arrogancen overfor krænkelser af
andres kulturelle baggrund og
evolutionsteoretiske forklaringer på hvorfor
muslimer ikke forstår ’den demokratiske
vesterlændings’ trang til at fornedre det
kæreste, muslimer har. Regeringen har skabt den
politiske situation, hvor 12 tegninger kan få
bægeret til at flyde over.
Hvorfor udløste det ikke massiv kritik, at Fogh’s eneste svar på
ambassadeangrebene var at appellere til USA om
hjælp - for øjnene af en arabisk verden, der ser
amerikansk udenrigspolitik som et af
hovedproblemerne?
_________________________
Hvem ville Jyllands-Posten hjælpe?
Konflikten kan ikke blot forklares ved
Jyllands-Postens behov for at manifestere
overmagt over en minoritetsgruppe, som vi alle
ved er magtesløs i den konfrontation.
Når man indleder ’krig’ mod en åbenlyst langt
svagere part, bliver resultatet aldrig nyttig
dialog, men derimod: en mental massakre og en
uforsonlig polarisering af befolkningen, hvor
sejren deles af de ekstreme positioner. Taberne er de sædvanlige – de almindelige
mennesker, der ønsker et værdigt liv med
familie, arbejde og respekt i centrum; og
kvinderne, ikke mindst de muslimske medsøstre,
der er midt i en hård frigørelseskamp (den kamp,
som end ikke er slut for den pæredanske del af
mit køn). Sejrherrerne er de reaktionære kræfter
i og omkring regeringen og DF, samt i religiøse
mindretalsmiljøer med Hizb ut-Tahrir og imamen
Ahmed Akkari i centrale roller. Samtidig har
Foghs spin om ”ytringsfrihed” vanskeliggjort
arbejdet med demokratisering og
menneskerettighedsprojekter – et arbejde, der må
og skal udføres i ligeværdighed med de millioner
af systemkritikere, der lever et stadigt hårdere
liv mens Vesten er passivt publikum til
autoritære regimers overgreb.
Sammenligningen med den
hollandske instruktør Theo van Goghs film om
undertrykte kvindelige muslimer er derfor at
vende tingene på hovedet. Van Goghs ærinde var
at vise støtte til en undertrykt minoritet, mens
Jyllands-Posten bidrog til den fortsatte og
stadigt stærkere diskrimination mod en
minoritet. Hvis man havde villet dialogen om
retssamfund, ytringsfrihed og demokrati, hvorfor
da angribe profetens skønhed? Hvorfor ikke
angribe de kræfter, der udfordrer demokratiet:
Sortsjælede imamer, der prædiker kvindens eget
ansvar for voldtægt, fordi hun ikke bærer
tørklæde - eller som opfordrer nydanskere til
ikke at deltage i valgene? Sortsjælede Dansk
Folkepartister, der kræver udvisning af
anderledes tænkende, og omtaler muslimer og
islam som ’folk på lavere civilisationstrin’, en
’kræftknude’, og som ’en direkte trussel mod
Vesten, [der] æder os op indefra og
destabiliserer vores samfundsstruktur på ægte
gøgeungemaner’?
Det er ikke heroisk at
håne, blot fordi man kan. Det er til gengæld
modigt at bruge ytringsfriheden til at udfordre
dér, hvor det er farligt: At turde slås mod
tortur og undertrykkelse, for kvinders
rettigheder og journalisters ret til at skrive
sandheden. Det gør man mange steder i
Mellemøsten med fare for sit liv.
Jyllands-Posten ’mod’ og modenhed er på niveau
med et barn, når det tør råbe frække ord.
Søndag d. 26 angreb Fogh en række grupper for at svigte
ytringsfriheden. Logikken var simpel:
Angrebet skulle flytte opmærksomheden bort
fra de store problemer.
Regeringens rolle
Vi ledes af den mest højreorienterede regering
siden 1920’erne. Det koster. V og K dannede
regering på baggrund af en usædvanlig barsk
valgkamp hvor ’en hårdere linie overfor muslimer
og de fremmede’ spillede en central rolle. Dansk
Folkepartis politik er åbenlyst islam-hadsk og
regeringen lægger ikke afstand til partiets
holdninger og ytringer. Og siden valget har
VK-regeringen forladt sig både på den yderste
højrefløjs støtte – og dens politik. Hermed er
en vind af skræmmende magtfuldkommenhed blæst
ind over landet.
Ved kommunalvalget byggede Venstres valgkamp i
København på et slet skjult budskab om, at folk
med anden etnisk baggrund end dansk er
kriminelle. Statsborgerskab er ikke længere en
ret man nyder, men noget man skal gøre sig
fortjent til. Udlændingepolitikken
undergår voldsomme stramninger, og udlændinge
smides ud af landet efter forgodtbefindende. Med
den såkaldte ”startløn” er der indført
forskellige rettigheder for indvandrere og
danskere. Man kan ikke længere uden videre
gifte sig med den man elsker. Og Dansk
Folkeparti foreslår, at folk skal kunne vælge
”hvid hjemmepleje”. I andre lande ville dét
blive kaldt institutionaliseret racisme. Fra dag 1 førtes en
generel kulturkamp mod mennesker og
institutioner, der kunne tænkes at ytre sig
selvstændigt. Nedlæggelse af Det Danske Center
for Menneskerettigheder, pure afvisninger af
enhver kritik fra internationale instanser (der
er sat i verden til at holde øje med, at stater
ikke laver overgreb på borgerne) - herunder FNs
menneskerettighedskommissær, Europarådet og Den
Europæiske Kommission mod Racisme og
Intolerance. Samme magtfuldkomne
afvisning af kritik som vi oplever i disse uger,
hvor Statsministeren prædiker kæft, trit og
retning. Alle har blot at rette ind bag den
elitære fortrop. Søndag d. 26 angreb Fogh en
række grupper for at svigte ytringsfriheden.
Logikken var simpel: Angrebet skulle flytte
opmærksomheden bort fra de store problemer. Med
sit registrerede partnerskab med Dansk
Folkeparti sidder regeringen på en næsten
absolut magt med sit automatiske flertal. Magt
korrumperer som bekendt; absolut magt
korrumperer absolut. Det er betænkeligt, at den
største udfordring for demokratiet i Danmark
kommer fra dets midte: Regeringen selv. Samtidig erklærer
integrationsminister Rikke Hviilshøj, at hun vil
forsætte regeringens tradition med at dele penge
ud til vennerne og bruge millioner af
skattekroner på ”moderate muslimer”.
Det viser, at regeringen fortsat ikke har
forstået, at man ikke behøver være
’mønsterperker’ (Jyllands-Postens navn for Naser
Khader) for at være en god demokrat. Og det
viser, hvordan regeringen bekvemt vil glemme at
der i årevis HAR været muslimske organisationer,
der har arbejdet socialt, politisk og religiøst
og dermed praktiseret islam og demokrati i
forening. Men når Naser Khader vil være marionet
for Fogh og Kjærsgaard, så har regeringen
selvfølgelig heller ikke behov for at vide mere. Her melder sig
spørgsmålet: Ledes vi i virkeligheden af en
regering, der kynisk udnytter krisen til -
gennem frygten for den ydre fjende - at få folk
til at klappe hælene sammen og følge trop?
Profettegningerne er blot det seneste eksempel
på en fortsat stigmatisering og negativ
fremstilling af det muslimske mindretals tro –
og dermed: på det politiske, kulturelle og
demokratiske skred, vi er vidne til i disse år. Andre så
tegningerne som typiske for fremstillingen af
islam som et problem og en barriere for Vestens
’kamp’ for demokrati og fred. Det var det, Den
muslimske Verdenskongres påpegede. Det var det,
der var argumentet i brevet fra de 11 muslimske
ambassadører. Men Fogh valgte, mod
Udenrigsministeriets anbefaling, at mis-handle
og fordreje henvendelsen i pressen.
Statsministeren, der har en fortid som chef for
ministeriet for kreativ bogføring! Krisens
voldsomhed ville næppe have overrasket så meget,
hvis man havde lyttet til den linde strøm af
advarsler, ikke mindst fra ’det intellektuelle
parnas’, som er Statsministerens betegnelse for
forskere og eksperter med viden og indsigt i
Mellemøsten, islam og udenrigspolitik.
Danmarks ansvar
Det er evident, at den stærkt fundamentalistiske
og anti-demokratiske brug af islam er en reel og
alvorlig udfordring, og at opstandelsen i de
muslimske lande derfor ikke handler om de 12
tegninger som sådan. Men bag vreden ligger der
også en længe opsparet og fuldstændig rationel
vrede, der formodentlig rummer et behov for
”pay-back-time” overfor det Vesten, der i årevis
har ført en retorik og politik, der i stort mål
satte lighedstegn mellem islam og terrorisme, og
som ikke uden grund anses for dobbeltmoralsk og
egeninteressestyret magtudøvelse. For den
almindelige, ikke-fundamentalistiske araber
eller muslim er bægeret formodentlig ved at være
fyldt – og det gør det nemmere for politiske
aktører at mobilisere protester i så stort tal.
Desværre er det lykkedes for medierne at
fremstille arabere, der udtrykker sig politisk
imod Danmark, som brølende uciviliserede
folkemasser med hang til ekstremisme. Måske er
det nemmere med en sort-hvid verden - men det
har intet med virkeligheden at gøre.
Man kan ikke ignorere, at Danmark har del i en ulovlig angrebskrig
– udført i en uhellig alliance med USA. Eller at
Danmark har lanceret Det Arabiske Initiativ, der
taler om demokrati og dialog, men som er et
sikkerhedspolitisk redskab mod radikalisering og
terrorisme og et strategisk redskab til at få
styr på Mellemøsten.
_________________________
Man kan ikke
ignorere, at Danmark har del i en ulovlig
angrebskrig – udført i en uhellig alliance med
USA. Eller at Danmark har lanceret Det Arabiske
Initiativ, der taler om demokrati og dialog, men
som er et sikkerhedspolitisk redskab mod
radikalisering og terrorisme og et strategisk
redskab til at få styr på Mellemøsten. En yderst
problematisk cocktail. Fortjener arabere kun
demokrati, fordi Danmark og Vesten anskuer dem
som potentielle terrorister?
Alligevel ville det være
forkert at kritisere Statsministerens
”udenrigspolitik”. Han fører nemlig slet ikke
”udenrigspolitik” - af den simple årsag, at han
åbenlyst ikke begriber internationale politiske
sammenhænge, endsige den arabiske verdens
politiske, sociale eller kulturelle
dimensioner. Formodentlig har det heller ingen
interesse. I stedet føres kultur- og værdikampen
ud over grænserne. Statsministeren har
centraliseret vigtige udenrigspolitiske
beslutninger i sit eget ministerium mens
Udenrigsministeriet og Per Stig Møller, der
tydeligvis er den eneste i regeringen med
forstand på international politik, er blevet
kørt ud på et sidespor.
Regeringen, og ikke mindst
Fogh personligt, bærer et direkte ansvar for
krisens omfang og dybde. Et ansvar, der ikke kan
tørres af på nok så irriterende imamer eller på
en ægyptisk ambassadør. Det er et politisk valg
at binde Danmark så tæt op på USAs politik. Det
er et politisk valg at lyve sin befolkning op i
ansigtet og kaste sit land ud i en ulovlig krig.
Det er et politisk valg at skille fårene fra
bukkene, så statistikkens 1. og 2.
generationsindvandrere for altid er
religions-bærere og ikke medborgere af kød og
blod. Det er uendeligt uansvarlige valg. I en
globaliseret verden kan en demokratisk valgt
statsminister ikke nøjes med at regere for
flertallet. Han må regere for helheden.
For, som hun siger, at ”sende et signal
om at islam og demokratiske samfund ikke
er uforenelige”. I øvrigt: Når nu Naser
Khaders nye netværk Demokratisk Muslimer
lover at ”kickstarte integrationen”
betyder det så, at regeringen aldrig har
sat den igang?
DOWNLOAD ARTIKEL
SOM PDF-FIL
Trine Pertou Mach
er cand.scient.pol. fra Århus Universitet. Hun
arbejder som programkoordinator i
Mellemfolkeligt Samvirke på Det Arabiske
Initiativ (Nordafrika og Mellemøsten), er
talsperson for organisationen Udfordring Europa
og medlem af SF. Sidder i styrelsen for
tænketanken NyAgenda. Specialist i den arabiske
verden, menneskerettigheder, demokratisering og
civilsamfundsudvikling. Beskæftiger sig en del
med kvinders rettigheder i den arabiske verden.
1998-2001 ansat som politisk akademisk
medarbejder i EU-parlamentet med fokus på EU's
institutionelle forhold (åbenhed, integration,
komitologi, traktatforhandlinger og
regeringskonferencer). 2001-3 ansat på
EU-kommissionens delegation i Kairo, Ægypten,
med ansvar for NGO-bistand, civilsamfund,
demokrati og fattigdoms-bekæmpelse; dækkede
menneskerettigheds-situationen i landet. 2003-4
ansat i WWF Verdensnaturfonden, København, som
leder af et demokratiudviklingsprojekt i
Kaliningrad. Er tidligere talsperson for
Junibevægelsen (2000-2005). Har skrevet en række
debatindlæg og bidrag til bøger (bl.a.
"Udfordring Europa", Forlaget Politisk Revy
(2002); "Scenarier for europæisk samarbejde.
Hvidbog om fire mulige udviklinger af det
europæiske samarbejde" (2004); "Smag på Europa"
med Ellen Trane Nørby (2004). Hun er
foredragsholder og debattør, og har bl.a. været
kommentator for Dagen og dagbladet Information.
TIL
FORSIDEN
Trine
Pertou Mach i RÆSON | Regeringens rolle i krisen
”Regeringen har skabt den politiske situation, hvor 12
tegninger kan få bægeret til at flyde over.”
Det mener Trine Pertou Mach, der skriver: ”Danmark maste
sig selv ind i et politisk hjørne, da Statsministeren
valgte en spinstrategi, som gjorde sagen til et
spørgsmål om ytringsfrihed. Et stærkt træk i Venstres
igangværende kommunalvalgkamp - men en katastrofe i den
efterfølgende internationale konflikt, fordi Danmark
ikke havde nogen mulighed for at komme ud af sagen, uden
at undsige ytringsfriheden.”
Hun fortsætter: ”Søndag d. 26/2 angreb Fogh en række
grupper for at svigte ytringsfriheden. Logikken var
simpel: Angrebet skulle flytte opmærksomheden bort fra
de store problemer. Det er betænkeligt, at den største
udfordring for demokratiet i Danmark kommer fra dets
midte: Regeringen selv.”
Integrationsministerens lovede støtte til ’demokratiske
muslimer’ ”viser, hvordan regeringen bekvemt vil glemme
at der i årevis HAR været muslimske organisationer, der
har arbejdet socialt, politisk og religiøst og
praktiseret islam og demokrati i forening. Men når Naser
Khader vil være marionet for Fogh og Kjærsgaard, så har
regeringen selvfølgelig heller ikke behov for at vide
mere. Her melder sig spørgsmålet: Ledes vi i
virkeligheden af en regering, der kynisk udnytter krisen
til at få folk til at klappe hælene sammen og følge
trop?”
Og hun fortsætter: ”Det ville være forkert, at kritisere
Statsministerens ”udenrigspolitik”. Han fører nemlig
slet ikke udenrigspolitik af den simple årsag, at han
åbenlyst ikke begriber internationale politiske
sammenhænge. I stedet føres kultur- og værdikampen ud
over grænserne. Statsministeren har centraliseret
vigtige udenrigspolitiske beslutninger i sit eget
ministerium mens Udenrigsministeriet og Per Stig Møller,
der tydeligvis er den eneste i regeringen med forstand
på international politik, er blevet kørt ud på et
sidespor.”
”Krisens voldsomhed ville næppe have overrasket så
meget, hvis man havde lyttet til den linde strøm af
advarsler, ikke mindst fra ’det intellektuelle parnas’,
som er Statsministerens betegnelse for forskere og
eksperter med viden og indsigt i Mellemøsten, islam og
udenrigspolitik.”
LÆS ARTIKLEN NU:
Trine Pertou Mach i RÆSON |
Regeringens rolle i krisen ____
RÆSON er et uafhængigt nyhedsmagasin
forbeholdt de største spørgsmål i dansk og international politik: det
startede i 2002 og er siden udkommet på
www.raeson.dk,
hvor størstedelen af stoffet er annoncefinansieret og derfor gratis. For
mere information, kontakt RÆSON ved at svare på denne mail. [EVERYBODY
WINS]
|
|
|
|
DOWNLOAD ARTIKEL
SOM PDF-FIL
|
|