Simon Espersen i
RÆSONs Kommentatorserie:
En plan for Liberalisterne:
til angreb på Venstre
”Liberalisterne” vil i Folketinget. RÆSON spørger
Simon Espersen (cand. scient.pol., tilknyttet den
borgerlige tænketank COIN): Hvordan skal de gribe
det an?
Hvis Liberalisterne
droppede personfikseringen, og i stedet fokuserede
på at opbygge liberalismen som et koncept i Danmark
kunne det nye parti stjæle masser af stemmer fra de
etablerede borgerlige partier. Frem til næste valg
bør man først og fremmest fokusere på det, der vil
gøre allermest ondt på Venstre, hvilket vil være at
tale om skattelettelser og om Venstres svigt i
forhold til den private sektor. Man bør ikke
forglemme en chance for at erindre borgerlige
vælgere om Venstres flugt mod midten. Det længere
sigt handler blandt andet om at tage opgøret med det
”kulturløse” image, som navnlig venstrefløjen (fra
og med Det Radikale Venstre) har prakket på
liberalismen. Liberalisme som
rettighedsliberalisme - hvor man forsvarer
økonomisk frihed ud fra moralske og samtidig
fornuftsorienterede grunde, og hvor man fokuserer
mindre på ”samfundskage” og nytteargumentation,
kunne på længere sigt sætte en helt ny dagsorden i
Danmark. Og dermed bidrage til at sætte tiltrængte
grænser for politik.
Af Simon Espersen
Ifølge mindst to politiske analytikere i Berlingske Tidende
i de sidste dage er der meget, der tyder på et
folketingsvalg om ikke så forfærdeligt længe. Siden
lanceringen i Maj har Ny Alliance har i kraft af
kendisser fået massiv opmærksomhed – uden rigtig at møde
kritik for manglen på politisk substans. Et parti uden
medlemmer i hverken Folketinget eller Europarlamentet er
derimod Liberalisterne, for hvem substansen på mange
måder er givet i kraft af navnet, men for hvem det at få
opmærksomhed har været en langt større udfordring. Så
valg eller ej, hvad skal Liberalisterne gøre for at
vokse sig større og sikre sig politisk indflydelse såvel
på det korte som det lange sigt?
Partiet
Liberalisterne – frihed og velstand har aktuelt ca.
320 medlemmer. De bliver i offentligheden stemplet som ”ultraliberale”.
Partiet er blevet modarbejdet af et af landets største
og ældste partier, det vil sige Venstre. Tidsånden
hævdes at være imod dem. Journalister borer i deres
manglende evne til at finde en karismatisk frontfigur.
Alligevel fortsætter ”Liberalisterne”, der fik
partinavnet godkendt ved at tilføje ”frihed og
velstand”, med at samle underskrifter til det
(eventuelt snarligt) kommende folketingsvalg. Man er nu
i færd med at opbygge en partiorganisation med
lokalforeninger, ungdomsparti, hjemmeside, partiprogram,
bestyrelser og dagsordner.
Når det
gælder politik afhænger vurderingen af sandsynligheden
for succes som bekendt også ofte af tilskuerens egen
indfaldsvinkel. Men partier har samtidig historisk vist
sig at kunne overraske - jf. begrebet ”jordskredssejr”,
som er noget ethvert etableret parti enten kan frygte
eller håbe på (Kommer valget lige straks bliver det dog
ikke fra den kant at man vil se noget sådant).
I tilfældet
Liberalisterne – frihed og velstand, kan en meget
stor del af modstanden mod partiet fra andre partier og
medier formodentlig derfor også findes i, at der med
Liberalisterne, i modsætning til eksempelvis
Rygerpartiet, potentielt set kunne blive tale
om en spiller i dansk politik hvis valget først kom
henimod 2009. I dag ligner Liberalisterne i kraft af
mediebilledet ganske vist noget fra sidelinien. Men
interessen er der – og med god grund, eftersom der er et
potentiale for appel og tilslutning. Det skyldes flere
faktorer:
Tilfælles med
Rygerpartiet er for det første naturligvis
protesten. Afsættet for Liberalisternes etablering
er utilfredshed med Systemdanmark, med tendensen til
offentlig indblanding og med statens gradvise afvikling
af det civile samfund, det vil sige med forvandlingen af
private dele af samfundet til noget, der er i stedet er
offentligt.
For det andet
består medlemmer af Liberalisterne vid udstrækning af
akademikere. Protesten mod det etablerede fra denne
side bakkes således op af indsigter fra politiske
tænkere - herunder mindst to nobelprismodtagere i form
af F.A. Hayek[i]
og Milton Friedman[ii].
Det nye er, at akademikere i Danmark organiserer sig for
at promovere liberalisme lige ud af posen.
Og bolden
kunne teoretisk set rulle hurtigt, hvis Liberalisterne
fik koblet sig til konkrete emner, som befolkningen i
forvejen og i almindelighed forbinder med noget
positivt, og som netop handler om liberalisme. Fx
frihandel (kontra EU’s landbrugsstøtte), fri
konkurrence (vs. protektionisme) og ikke mindst
skattetrykket; hvor Liberalisterne netop af de
etablerede borgerlige partier må frygtes at blive brugt
som en løftestang til at presse på med
skattelettelser fra V, K og DF’s vælgere.
Når det
gælder en kritisk indstilling til velfærdsstaten, EU og
FN kan Liberalisterne også tilbyde en ganske konsistent
og ensartet tilgang til sådanne institutioner i forhold
til de nuværende partier. Det sidste emne er dog noget,
der vil tage længere tid at forklare befolkningen, og
som man derfor på det korte sigt bør holde sig lidt på
afstand fra. Det er langt mere meningsfuldt at fokusere
på idegrundlaget og principperne, og hvorfor man i denne
forstand tilbyder noget andet.
Alle problemer udråbes til at være politiske, men ingen af de
etablerede politiske partier synes at tilbyde noget
bestemt.
_______________________
De gamle partiers svaghed
Men der kan ikke herske nogen som helst tvivl om, at opbakningen
til markedsøkonomien og også økonomisk internationalisme
(globalisering) rent faktisk er stor i Danmark[iii].
Og potentialet i at vinde stemmer ved at præcisere
sammenhængen mellem velstand og markedsøkonomi er rent
faktisk i vid udstrækning et uopdyrket territorium, hvor
partimedlemmer i Liberalisterne vel at mærke ikke
behøver at ”cleare” deres begejstring op imod andre og
modstridende interesser i deres eget parti. Det sidste
har netop været tilfældet i ikke mindst Venstre - jf.
ikke mindst landbrugsstøtten. Hos Liberalisterne er der
således ingen grund til at antage, at medlemmer vil
ønske at bevare en særrettighed, mens man udadtil siger,
at man har til hensigt at afvikle den, sådan som det
desværre har vist sig at det forholder sig hos Venstre
både med landbrugsstøtten og med erhvervsfremmestøtte
generelt.[iv]
Når det
gælder den politiske tidsånd, burde
Liberalisterne sagtens kunne formå at vende den
eksisterende til deres egen fordel. Er Christiansborg
ikke netop nu så absolut ”tæt på konsensus” og på
ensartethed, som man kan komme? Og er dette ikke noget,
der fylder en god del af befolkningen med lede, og gør
dem modtagelige overfor noget andet? Hvis politik
virkelig er så vigtigt, at det skal fylde stadigt mere
af tilværelsen for selv de upolitiske,[v]
hvorfor handler en så stor del af politikken så bare om
markeringer, ”spin”, kortsigtede positioneringer,
signaler, ”prøveballoner” og lignende?
Med andre
ord: Samfundet er blevet politiseret, mens de politiske
ideer og principperne i vid udstrækning er forsvundet
fra Christiansborg. Alle problemer udråbes således til
at være politiske, men ingen af de etablerede politiske
partier synes at tilbyde noget bestemt. At man som
islamist kan finde på at søge optagelse, og forsøge
karriere i henholdsvis Enhedslisten og det Konservative
Folkeparti vidner således om, at tolerance overfor
andres ideer i dag har nået hidtil usete højder,
hvor alle politiske grænser og skel er nedbrudt, og hvor
de politiske pejlemærker internt i partierne derfor er i
vid udstrækning er blevet udviskede.[vi]
Konsekvensen
er, at de nuværende partier skal passe på ikke at miste
stemmer til flere af deres nabopartier, eftersom
enkeltsager og detaljer spiller en stadigt større rolle.
En person, en dårlig sag, et uigennemtænkt
formulering kan derfor ødelægge meget, eftersom det
overordnede – principperne og ideerne - er blevet
underordnet. (Og det er i øvrigt også en af grundene
til at Ny Alliance med ikke ret meget substans kan gå
ind og ifølge meningsmålinger skabe frygt for en ændring
af det eksisterende partibillede).
Men
interessen for ideer og principper er under ingen
omstændigheder forsvundet ude i samfundet. Denne
tilstand betyder derfor også, at et parti med et stærkt
koncept netop kunne vinde meget fra de andre
forholdsvist hurtigt, ved at tilbyde den samme
ideologisk konsistente vare uanset personer, slipsefarve
og stil. Til dette kræves dog naturligvis som
udgangspunkt, at der kan skabes tilstrækkelig opbakning
til selve konceptet og ideen, som man promoverer. Det er
et langtidsprojekt. Men pludselig kunne det ensartede så
stå overfor noget, der var radikalt anderledes, og som
dermed i bedste fald (alt efter brillerne der ser)
formåede at vælte den gamle dagsorden og sætte en ny.
Ideen om at personer er det vigtigste er simpelthen en moderne
løgn, uanset hvor meget personfiksering, der præger
medierne.
_______________________
Personer er overvurderede
I sidste instans handler ovenstående ganske vist også om
markedsføring. Det handler dog ikke om at tilbyde
personer, men primært ideer og principper, der er
abstrakte - men som samtidig har praktiske konsekvenser.
Dette kunne netop være den styrke som Liberalisterne
kunne gøre til deres egen, præcis fordi det efterhånden
er gået hen og blevet samtlige af de ”nedgravede”
partiers svaghed at man ikke længere kan se en klar
ideologisk profil.
Det
overfladiske fokus skinner derfor også tydeligt igennem
i mantraerne fra medierne og de garvede politiske
analytikere, hvor sympatien ligger hos det bestående:
”Liberalisterne har ingen karismatiske personer”! ”De er
ufolkelige”! (Eller: ”Partiets stifter er ansat i
en bank”! ) I Weekendavisen brugte man således en
halv avis side på at lede efter den manglende
karismatiske frontfigur, som ellers har været det, der
har kendetegnet de sidste mange årtiers protestpartier.
Det forunderlige er blot, at lige så snart man fandt den
pågældende person ville det – i overensstemmelse med
tidsånden – sandsynligvis tilsvarende komme til at
handle om, hvorvidt den pågældende i kraft af sin person
nu kunne trække læsset eller ej; og hvorvidt han eller
hun så også var karismatisk nok. Man har nu engang lært
at substansen betyder så uendelig lidt.
Imidlertid
har hverken islam eller økologismen – eller for den sags
skyld socialisme – en bestemt person, der gør
forskellen. Ideen om at personer er det vigtigste er
simpelthen en moderne løgn, uanset hvor meget
personfiksering, der præger medierne. Det værste, der
kan ske for de indlejrede partier er samtidig, at
dette går op for befolkningen. Staunings styrke var
dermed også konceptet bag manden: At Stauning ville
omfordele til fordel for vælgeren – takket være
(socialistiske) teorier udviklet af nogle andre. Uden
eksistensen af socialisme ville mange politiske
demagoger aldrig have kommet til magten.
I vid
udstrækning er det derfor også demagogernes fortjeneste,
at liberalisme i en politisk henseende (men ikke
økonomisk) har haft så ringe vilkår i Danmark:
Liberalisme har rent faktisk aldrig konsistent er
forsøgt markedsført i Skandinavien, heller ikke af dem,
der har benyttet sig af liberalismens principper. I
Venstre, hos de Radikale og de Konservative tog man det,
man kunne bruge - uden at man syntes, man behøvede at
revidere alt det andet, man gerne ville promovere. Det
man beholdt handlede vel at mærke bare ikke dest
fjerneste om økonomisk frihed - men ofte i stedet om det
stik modsatte (diverse former for begunstigelse og
protektionisme).
Så ideerne,
principperne og det mere rendyrkede er derfor som
udgangspunkt Liberalisternes styrke. Det er derfor
logisk at der fra den anden side (en temmelig rød presse
og de etablerede partier) fokuseres på det, man ser som
svagheden: at man ikke har de dygtige sælgere.
For det
fjerde, og beslægtet med det tredje punkt: Præcis når
det gælder Liberalisternes politiske placering er det
også værd at hæfte sig ved, at netop Venstre (liberalisterne
med lille L) med Anders Fogh Rasmussen i spidsen -
men også i kraft af Pia Kjærsgaards og Bendt Bendtsens
midtersøgning - simpelthen har fjernet tilstedeværelsen
af et parti på højrefløjen; sådan at der nu i vid
udstrækning kun er midten - og det, der findes til
venstre – tilbage. Pladsen inde på Christiansborg er
derfor ledig. Spørgsmålet er derfor ikke, om
Liberalisterne kan bidrage med noget, der ikke findes på
de politiske hylder, men derimod udelukkende, om der er
opbakning i befolkning til, at pladsen til højre, når
det gælder Christiansborgpolitikken atter bliver besat.
Succes på kort sigt – og langt
Der er ydermere gode kortsigtede grunde til, at Liberalisterne
kunne få opbakning til næste valg i kraft af
protestfaktoren samt V, K og DF-vælgeres interesse i
at bruge partiet som løftestang, når det især
gælder skattetrykket og ønsket om lavere skatter.
På længere
sigt er der derudover et potentiale, hvis Liberalisterne
forstår at gøre liberalisme til noget nærværende og
vedkommende, hvilket således handler om at bryde
liberalismens image i Danmark, sådan som det er blevet
opbygget navnlig siden 1970’erne af mennesker, der ikke
ville liberalismen det noget godt.[vii]
Når det gælder det kortsigtede mål, er det
selvsagt en fordel at finde en stærk kommunikator, så
hurtigt som overhovedet muligt. Men når det gælder den
længere bane, kan den person, man vælger i dag, derimod
hurtigt blive en hæmsko, når man skal forsøge at vokse
og påvirke på det længere sigt. Indtil videre tyder
noget dermed også på, at Liberalisterne selv - en smule
uklogt - har ladet sig gribe af ovenstående
personfiksering, når man betænker den misforståede
promovering af Karsten Madsen[viii]
Men hvad skal
Liberalisterne gøre i en mere konkret forstand, hvis de
vil vinde pladser i Folketinget til næste valg, og
samtidig også gøre en forskel på den lange bane?
Det har været en af liberalismens allerstørste svagheder, at den i
modsætning til andre ’ismer kun i meget ringe grad
forholdt sig til den moralske side af sagen.
_______________________
Det moralske argument om individets frihed
William Shatner spillede den ledende hovedrolle i de allerførste
”Star Trek”-episoder[ix]
tilbage i 1966-69. Flere årtier efter at Shatner var
gået på pension fra sin rolle som James T. Kirk på
rumskibet ”Enterprise” svarede han meget præcist – og
ret beskedent på, hvorfor tv-serien Star Trek blev en så
langvarig succes, med produktionen af nye film og nye
tv-serier selv fire årtier senere. Svaret lød i al sin
nøgternhed at: ”Man kan gøre alt ud fra et koncept.
Et koncept kan bære en serie. Dialogen kan være dårlig,
skuespillerne ud af trit. Men hvis seeren får fat i
konceptet, bliver man båret på den bølge”.[x]
Netop dette er den eneste forklaring på, at 60ernes
lav-budget programmer - med masser af genbrug, og hvor
de amerikanske seere blev udsat for masser af
provokationer og eksperimenter - ikke førte til
Star-Trek-seriens død: Ideen om jordens civilisation,
der i form af et stjerne-skib udforsker og undersøger
universet – men i lige så høj grad møder og reflekterer
over sig selv (og hvor der er et stærkt fokus på
videnskab og fornuft) - har derfor kunnet overleve selv
de mest outrerede indslag. Det var med andre ord selve
grundideen, der gjorde Star Trek til en langvarig
og kommerciel succes.
Et andet
stærkt ”koncept” er således ideen om det selvstændige
og frie menneske, der har retten til at bruge sin egen
fornuft, og – i kraft af den private ejendomsret – er
givet mulighederne for at gøre det.
I denne
kontekst er det derfor interessant, at Liberalisterne
tilsyneladende ikke kun lægger sig op af den
traditionelle ”praktiske skole” indenfor
liberalismen, hvor man ignorerer normative og moralske
spørgsmål; og hvor man fokuserer på at liberalisme øger
”samfundskagen”. Det sidste var noget som den borgerlige
tænketank CEPOS især i begyndelsen fokuserede meget på
med diverse rapporter, der tørt pegede på samlede
”velfærdsgevinster” ved at sænke skatterne og
afregulere. Langt vigtigere i praksis for individers
handlinger, også når de sætter deres kryds hvert fjerde
år, er dog spørgsmålet om hvad der er rigtigt og
forkert. Spørgsmålet her kunne dermed eksempelvis
være om høje skatter og dermed udbredt konfiskation af
borgernes midler i det hele taget er moralsk?
Meget tyder
således på at en god del af Liberalisterne, er det man
kalder for ”rettighedsliberalister”, og altså
ikke ”nytteliberalister”. Den private ejendomsret og den
økonomiske handlefrihed forsvares derfor ud fra moralske
betragtninger ligeså meget som praktiske. I strid med
David Hume[xi]
(1711-76) er ER og BØR dermed blevet splejset sammen.[xii]
Det praktiske anses derfor også for at være det
moralske, og det moralske er så den centrale motivation
for rettighedsliberalister.
Det har
indtil videre derfor været en af liberalismens
allerstørste svagheder, at den i modsætning til andre
’ismer kun i meget ringe grad forholdt sig til den
moralske side af sagen, for det gør som bekendt såvel
kristelige, socialistiske og konservative tilgange til
politik. Og tilsvarende vil det derfor være en styrke,
at man meget eksplicit fokuserer på spørgsmålet. I det
nye partis principprogram kan man da også læse
konstateringen:
”At eje
sig selv og at være et frit menneske er to sider af
samme sag. Hver enkelt har ejendomsret til sin egen
person. Deraf følger frihedsrettighederne som
åndsfrihed, trosfrihed, ytringsfrihed, næringsfrihed,
frihed til at rejse, søge arbejde osv. Også retten til
resultatet af ens eget arbejde følger af ejendomsretten
til sin egen person. Beskyttelsen af den private
ejendomsret er derfor ikke alene en forudsætning for et
åbent samfund baseret på en fri markedsøkonomi, men også
udgangspunktet for beskyttelsen af hver enkelt individs
frihed og rettigheder som menneske […] Den enkelte ved
bedst, hvad der er i vedkommendes egen interesse. Lykke
og velfærd skabes af den enkelte og ikke af staten”.
Med ovenstående er man, hvis man tør forfølge ideen om at hvert
enkelt individ har retten til sit eget liv, derfor
godt på vej til at bygge et koncept op, der kunne gøre
en reel forskel i dansk politik, hvor liberalisme
pludselig ikke er noget abstrakt og samfundskage-agtigt,
men i stedet handler om forudsætningen for det gode liv
– hvilket ikke mindst handler om retten til at forfølge
sine egne ideer om dette liv.
Dermed ikke
sagt at der ikke er masser af moraliserende retorik at
finde hos alle de andre partier. Men typisk bruges moral
som et redskab til at tale skatterne op, hvor
ovenstående moral (der findes i rettighedsliberalismen)
kun kan bruges til at tale skatterne ned. Hvis
Liberalisterne således formår at formidle en ny og klar
opfattelse af ikke bare hvad økonomisk frihed er, men
også hvorfor frihed er noget, som man BØR forsvare i en
moralsk henseende, kan de på længere sigt så også formå
at sætte en helt ny dagsorden i dansk politik.
På den ene
side skal man i kraft af denne udfordring så pege på
nogle forbindelser mellem forskellige begreber, som ikke
tidligere er set i politik – herunder sammenhængene
mellem fornuft, moral og individuel frihed. På
den anden skal man tilsvarende nedbryde nogle fordomme
om, at liberalisme skal forbindes med - eller
afbalanceres af - nogle andre typer af ’ismer,
’domme og koncepter. Det er netop det sidstnævnte, de
traditionelle borgerlige partier har gjort.
Denne ”vare”
– det vil sige dette politiske koncept - sælger
imidlertid under ingen omstændigheder sig selv, og vil
også kræve af en slags tilgang til hvad der er
liberalisme vinder over en anden.
Flere vil
imidlertid mene at det netop er i retning hen imod
rettighedsliberalismen, at liberalismens teoretiske
bagland i almindelighed har bevæget sig i Danmark,
eksempelvis hvis man ser på, hvad der findes i kraft af
de frihedsorienterede grupperinger, der er udsprunget
navnlig af miljøet omkring foreningen Libertas[xiii]
- i form af Cepos, Punditokraterne, Liberator,
m.fl. (herunder også hvad man kan finde i Venstres og
Konservativ Ungdom) – samt også den nye borgerlige
netavis 180grader.dk.[xiv]
Libertas var som det første skridt en sluttet kreds med
et næsten rent teoretisk fokus, hvor de nye
grupperinger, der opstod omkring tusindskiftet er blevet
mere udadvendte og aktive i medierne (og med
180grader.dk er der så også kommet et decideret
liberalistisk medie). Nu er der så etableret et politisk
parti, det netop baserer sig på de tænkere, der blev
præsenteret via Libertas.
Hvis Liberalisterne formår at formidle en ny og klar opfattelse af
ikke bare hvad økonomisk frihed er, men også hvorfor
frihed er noget, som man BØR forsvare i en moralsk
henseende, kan de på længere sigt så også formå at sætte
en helt ny dagsorden i dansk politik.
_______________________
Sjovt er det
derfor, at der fra der fra dagbladet Informations side
gøres en del anstrengelser for at pointere at ”den
rene liberalisme er stendød”, og at ”det med at
mennesket er et mål i sig selv er noget fis”[xv],
mens ideerne fra Libertas-miljøet, hvor man mildt sagt
er uenig i dette, breder sig til en stadigt større
kreds.
Frihed
handler nu engang om respekt for det enkelte menneske,
og om retten til at man kan gå sine egne veje ikke
mindst i kraft af den private ejendomsret. Det er derfor
dén grundlæggende idé, Liberalisterne bør sprede – mere
end diverse programmer og tekniske forslag. Vælger man
således at tage afsæt i principprogrammets passage om at
mennesket ejer sig selv og har retten til sit eget liv,
ligger der derfor af samme grund en mulighed for med det
samme at skabe interesse hos dem, der i forvejen ønsker
at rettighedsspørgsmålene, de principielle, og normative
diskussioner kommer længere frem i den politiske debat.
Kampagnen mod Venstre
At promovere den private ejendomsret ud fra et moralsk afsæt er
derfor også den værdikamp, Venstre skulle have ført
efter valgsejren i 2001. Anbefalingen er derfor, at man
netop tager dette rettighedsliberalistiske afsæt, og at
man derefter som det primære går efter kritikken af
Venstre, som netop er det parti, der mere end noget
andet har bidraget til at fjerne forskellene mellem
partierne på Christiansborg. Venstre må derfor tage en
god del af ”æren” for, at politik er blevet noget
teknokratisk, uinteressant og samtidig som det værste
grænseløst. Og selv i Venstre ved man lige som alle
andre steder, at flanken til det frihedsorienterede
højre er den eneste flanke, man indtil videre ikke har
bekymret sig om at dække.[xvi]
Frem til det
næste valg bør man derfor fokusere på netop de emner,
som gør at utilfredse elementer kunne forventes at bruge
Liberalisterne enten som en generel protestmulighed
eller som en konkret løftestang, når det gælder
spørgsmålet om skattelettelser. Proteststemmerne i den
forbindelse kan vel at mærke hentes så langt til venstre
som de Radikale - men hvis man er meget dygtig også hos
de socialdemokratiske vælgere, der er bevidste om at
Liberalisterne har et slægtsfælleskab med
”Rygerpartiet”: i ønsket om at reducere graden af
politisk indblanding, som der også på venstrefløjen
efterhånden må være vælgere, der finder overdrevet. De
på venstrefløjen (tilhængere af forskellige former for
decentralisering), der ikke tror at oppositionen kan
vælte V&K, kunne derfor søge at modvirke det topstyrede
ved således at sende liberalistiske systemkritikere
ind på borgen, og på denne måde smide grus i det
konservative/borgerlige velfærds-maskineri.
Fokus bør derfor være på det, der indtil 2001
var Venstres mærkesager: på kritikken af
Systemdanmark, på skattetrykket og på den offentlige
sektors stigende indblanding i borgernes liv. Det
nye - i modsætning til Venstre før 2001 – bør så være,
at man går bort fra at forsvare sine synspunkter med
”uhensigtsmæssighed” ved statslig indblanding, og at man
i stedet betoner at borgerne har ret til at leve
deres eget liv, uden at blive opdraget på - af
selvbestaltede formyndere, der vil udstikke
retningslinier for sundheden, kulturen, om hvorvidt
trafikken skal være individualiseret eller kollektiv,
eller på hvor meget man må tjene og så videre.
Dette
overordnede fokus, der tager afsæt i et klart formuleret
koncept, vil så også kunne give partiets medlemmer
friheden til at agere selvstændigt, og selv rejse sager
uden at de skal frygte for ”venskabelige
partikammeratlige samtaler” med ledelsen. Et godt
koncept (jf. også Shatners bemærkning om Star Trek) kan
sagtens klare sig uden topstyring, netop fordi nogle
konsistente tanker sikrer, at det er det samme budskab,
der kommer igennem - uanset hvad emnet så i det konkrete
drejer sig om.
I kraft af
konceptet bør det, man fokuserer på, derfor også være at
påpege at rigdommen, der er skabt i Danmark - såvel som
den rigdom der er skabt i Hong Kong, Schweiz, USA,
Australien eller New Zealand - er skabt i kraft af den
økonomiske frihed, der er sikret takket være netop den
ideologiske liberalisme. Det handler om at påpege, at
denne frihed ikke mindst handler om individets ret til
at forfølge sine egne drømme og ideer om det gode liv;
og dermed også at selvstændige og stærke kulturer, de
netop er frie kulturer.
DOWNLOAD ARTIKEL
SOM PDF-FIL
TIL
FORSIDEN
Simon Espersen er cand. scient. pol. fra Aarhus Universitet (1991-1997)
og konsulent ved Copenhagen Institute (tidl. MarkedsCentret).
Han har tidligere været beskæftiget indenfor analysebranchen
samt med public relations & public affairs. I perioden i
1998-2002 var han aktivt medlem af det Radikale Venstre. Som
studerende beskæftigede han sig blandt andet med internationale
relationer herunder det europæiske samarbejde - samt i
forbindelse med et ophold i London med latinamerikanske forhold.
Det afsluttende speciale handlede om regionale samarbejdsformer
såsom EU, NAFTA, ASEAN samt den latinamerikanske toldunion
Mercosur. Om Copenhagen Institute: Copenhagen Institute
er en uafhængig og ikke-partipolitisk tænketank, hvis vision det
er, at bidrage til, at Danmark udvikler sig til et af de mest
innovative og dynamiske vækstsamfund i verden. Tænketanken
arbejder derfor for at fremme den personlige frihed, det fri
marked og det åbne samfund i Danmark. Copenhagen Institute blev
stiftet 1. august 2003 (dengang under navnet MarkedsCentret) som
det første af sin art i Danmark. Tænketanken modtager ikke
offentlig støtte, men drives udelukkende af donationer fra
virksomheder, fonde og privatpersoner. Hjemmeside:
www.coin.dk; nylanceret
blog på:
http://www.coin.dk/blogs.
DOWNLOAD ARTIKEL
SOM PDF-FIL
TIL
FORSIDEN
[iii]
Hvis man ønsker et eksempel på en stærk fortaler
for globalisering anbefales den svenske
forfatter og journalist Johan Norberg som man
kan opleve
her:
[iv]
Den korte måde at sige dette på er at
liberalisterne i høj grad mener det, de siger.
[v]
Jf. skattetrykket, den voksende mængde
lovgivning, og omfanget af den offentlige
sektor.
[vi]
Aktuelt har de konservative dog vist, at der dog
er nogle grænser ved klogeligt at
ekskludere en islamist.
[vii]
Det sidste handler også om at sætte liberalisme
ind i en anden kontekst end de, der indtil
videre har benyttet sig af liberalismen, har sat
den i: For blot at nævne et lille eksempel har
de konservative syltet liberalisme ind i nogle
helt bestemte værdier, der ikke nødvendigvis har
noget som helst med liberalisme at gøre, såsom
at liberalisme skulle være specielt forbunden
med Kristendom, eller at liberalisme som det
primære ikke handler så meget om individet, mere
end hvad konservative har af ideer om korporativ
”samfundsnytte”, hvor økonomisk frihed så bliver
noget, der afbalanceres op i mod det
modsatte. Tilsvarende har de Radikale bidraget
til at fremstille liberalisme, som noget der var
kulturløst, hvor de kulturelle værdier, så
skulle komme i kraft af noget, der tilsvarende
var en anti-tese til liberalisme: Det vil sige
at staten via funktionærer skulle folkeopdrage,
tage vare på og sørge for befolkningen; og hvor
markedet så kunne få lov til at levere goderne
dér hvor staten ikke havde monopoliseret
udbuddet. Som det sidste Christiansborg-parti
har man nu også i Venstre valgt at købe ind på
ideen om at økonomisk frihed er noget, der skal
holdes i stramme tøjler; men heller ikke her har
man på noget tidspunkt været særligt konsistent.
[viii]
Misforståelsen ligger blandt i, at Karsten
Madsen slet ikke ville promoveres eller kendes
ved Liberalisterne
[ix]
http://en.wikipedia.org/wiki/Star_trek
[x]
Citatet er fra et dokumentarprogram fra 2004 med
titlen ”Sci-Fci-Visionaries”.
[xi]
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Hume.
Ayn
Rand skriver om sammenhængen mellem viden/fakta
og værdier (ER og BØR) følgende: "In order to
live, man must act; in order to act, he must
make choices; in order to make choices, he must
define a code of values; in order to define a
code of values, he must know what he is and
where he is – i.e. he must know his own nature
(including his means of knowledge) and the
nature of the universe in which he acts – i.e.
he needs metaphysics, epistemology, ethics,
which means: philosophy. He cannot escape from
this need; his only alternative is whether the
philosophy guiding him is to be chosen by his
mind or by chance". Ayn Rand (“Philosophy and
Sense of Life,” 1966,
jf link).
[xii]
Dette har netop været liberalismens store
traditionelle svaghed: At den kunne levere
”varen” (økonomisk velstand), men ikke forklare
om det var godt eller skidt. Kapitalisme blev
dermed regnet for at være praktisk, men ikke
nødvendigvis et retfærdigt system. Siden ”Er og
bør” blev adskilt af David Hume har ingen, der
forsvarede den økonomiske frihed derfor været i
stand til konsistent at forsvare den også på et
normativt endsige filosofisk grundlag. -
Liberalister kunne derfor forklare at
kapitalisme førte til øget velstand for alle.
Men hvis nogen (socialister) sagde at lighed var
vigtigere end generelt stigende velstand med en
vis ulighed, eller at det gode bestod i ikke
at påvirke og forandre naturen, så havde
liberalisterne ikke noget at svare tilbage - i
kraft af den manglende normativitet. Det har de
vel at mærke i dag blandt andet takket være
forfatter-filosoffen Ayn Rand, som
Liberalisterne
henviser til på deres hjemmeside.
[xiii]
Besøger man
http://www.libertas.dk , der er en forening,
der blev oprettet i 1986 kan man således se, at
fokus ikke er på at økonomisk frihed
skaber velstand, men netop på at det gode er, at
man har frihed til at forfølge sine egne mål.
Det er dermed mennesket og dets ret til at være
fri, og ikke det økonomiske system (og
utilitarisme), der står i centrum.
[xiv]
Når man i Venstre lovede, at man ville føre
værdikamp, så var det således forventningen, at
man ville høre noget der blot mindede lidt om et
forsvar for individets ret til at
forfølge sine egne ideer om det gode liv. I
stedet har retorikken om samfundsnytte og
sammenhængskraft været dominerende. Og
liberalisme har i vid udstrækning mest af alt
været brugt som et lokkemiddel, der sikrede
baglandets opbakning til en midtersøgende
politik., som mange troede var at forstå som en
kortsigtet og taktisk manøvre. Men i dag kan man
ikke høre en Venstreminister uden en uopfordret
lovprisning af velfærdsstaten. De borgerlige
partier har dermed i kraft af denne retorik
flyttet Danmark tættere på et korporativt,
ensrettet og ikke mindst statsdomineret
samfund end det var før 2001, hvor der i
kraft af Venstre var nogle, der ville reducere
statens indblanding. Det korte svar på
hvorfor
i denne henseende kunne simpelthen være, at selv
om Anders Fogh Rasmussen skulle have ønsket sig
dette (jf. hans egne bidrag i Libertas og med
”Fra socialstat til minimalstat”, så formåede
han ikke at ændre et parti, med så indgroede
politiske traditioner for at søge magten på
frihedens bekostning, som de der - trods det
gode der kan siges om partiet - kendetegner
Venstre).
[xvi]
Her kunne forhalingen hvad angår godkendelse af
partinavnet derfor også ses som et udslag af en
slags desperation fra Venstres side.