Mach vs.
Mchangama i RÆSON:
Hvor er beviserne for, at udviklingsbistand hjælper
Den Tredje Verden?
”Der bliver årligt
overført 300 milliarder kroner fra den rige til den
fattige verden. Afrika er ifølge den amerikanske
professor i økonomi William Easterly blevet givet
mere end 568 milliarder dollars i bistand i perioden
1960–2003 - et beløb, der langt overstiger hvad
europæiske stater modtog i Marshall-hjælp. På trods
heraf er Afrika syd for Sahara kontinuerligt blevet
relativt fattigere i forhold til øvrige
kontinenter.” Dét skriver juristen Jacob Mchangama i
et af sine svar til Mellemøstekperten Trine Pertou
Mach, der til den nye duel mellem de to har valgt
emnet: ulandsbistand.
I
den globale landsby kan man ikke være sig selv nok. Mach
skriver: Det helt grundlæggende princip omkring udviklingsbistand er
omfordeling fra den rige til den fattige verden. Kun
gennem en massiv omfordeling af denne verdens rigdom kan
vi sikre en mere lige og mere retfærdig klode for flest
mulige af verdens borgere. Det er en politisk kamp at
ændre på den uretfærdighed og skæve magt- og
ressourcefordeling, der hersker globalt, både i en lang
række samfund, såvel som mellem lande. Det er vores
ansvar at gøre op med de strukturelt betingede dårligere
livsbetingelser i den fattige. Det koster. Politisk og
økonomisk. Ved at give absolut fattige lande chancen for
at løfte sig ud af fattigdom, kan man understøtte
muligheden for at stadig flere mennesker får indflydelse
på deres eget liv og udviklingen af deres samfund. Og
ikke mindst: at de bliver en del af verdenssamfundet -
fremfor at være kørt ud på et ødelæggende sidespor.
Bistand gør det ikke alene. Der skal også en ændring af
strukturelle magtforhold til. Men bistand er nødvendig,
fordi der er en lang række opgaver, som de fattige lande
ganske enkelt ikke er i stand at løfte: fx uddannelse,
sundhed, adgang til rent vand og lægehjælp, udvikling af
civilsamfund, fremme af rettigheder.
Dertil kommer
et ansvar og en moralsk forpligtelse. At tidligere
kolonimagter har et særligt ansvar er i mine øjne et
lidt fortærsket argument, al den stund opgaven ligger
hos alle stater i den rige verden, ikke kun tidligere
kolonimagter. Men en del af argumentet har fortsat
gyldighed: der påhviler os et ansvar - moralsk,
politisk, økonomisk og socialt – for at skabe
betingelser for, at fattige menneskers ret til et
anstændigt og rimeligt liv bliver opfyldt. Fordi vores
rigdom, livsvilkår og magt i stort omfang er på
bekostning af den fattige del af kloden
Har man behov
for det, er der endog et egeninteresse-argument: Kun
gennem en sikring af udvikling i den fattige verden kan
massive flygtningestrømme, økonomisk betinget migration
samt konflikter begrænses. Der er dermed også et stænk
af elementær sikkerhedspolitik i det.
Konklusionen
er, at udviklingsbistand er en pligt og et ansvar. Den
er et redskab til omfordeling i kampen for en mere lige
verden og en helt nødvendig forudsætning for at rette op
på globale uligheder. I den globale landsby kan man ikke
være sig selv nok.
Bistand
duer ikke. Mchangama skriver:
Lad os først
være enige om, at den tredje verdens fattigdom er et
globalt problem, der ikke kun medfører ufatteligt hårde
levevilkår for de fattigste mennesker på jorden, men
også har konsekvenser for folk i udviklede lande i form
af migrationsstrømme, øget risiko for terror, udbredelse
af religiøs fundamentalisme m.v. Men ansvaret for
at ændre udviklingen i landene i Den Tredje Verden
ligger først og fremmest hos deres egne borgere.
Problemerne kan ikke løses af velmenende vestlige
regeringer og NGO’er: en forudsætning for at ændre
tingenes tilstand er det lokale og personlige ansvar.
Det er dog
klart, at vi i Vesten kan og bør hjælpe
verdens fattigste lande på vej. Spørgsmålet er blot
hvordan? Du påstår, at den Tredje Verden kun kan hjælpes
gennem ”massiv omfordeling af denne verdens rigdom”,
ligesom du taler om en ”skæv magt- og
ressourcefordeling”.
Men hvor er
beviserne for, at udviklingsbistand hjælper den tredje
verden?
Der bliver
p.t. årligt overført 300 milliarder kroner fra den rige
til den fattige verden. Afrika er ifølge den amerikanske
professor i økonomi William Easterly blevet givet mere
end 568 milliarder dollars i bistand i perioden
1960–2003 - et beløb, der langt overstiger hvad
europæiske stater modtog i Marshall-hjælp. På trods
heraf er Afrika syd for Sahara kontinuerligt blevet
relativt fattigere i forhold til øvrige kontinenter.
På basis af
en sammenligning af over 100 forskningsstudier af
effekten af udviklingsbistand, konkluderer
økonomiprofessor Martin Paldam, at der i bedste fald er
en marginal og i værste fald ingen sammenhæng
mellem udviklingsbistand og fattige landes udvikling.
Han fastslår endvidere, at der ingen langsigtet
udviklingseffekt er af udviklingsbistand. Easterly er
endnu mere pessimistisk: han mener, at udviklingsbistand
rent faktisk har gjort skade, bl.a. ved at fjerne
fattige menneskers incitament til - via markedet - at
løse de problemer, de befinder sig i, samt ved at
ignorere den viden, som kun den lokale befolkning
besidder.
Grunden til
den fejlagtige idé om bistand er som oftest, at folk
antager at økonomisk velstand er et nulsumsspil - dvs.,
at der kun findes en vis "velstand" i verden, som vi må
deles om: hvis ét land er rigt må andre lande
nødvendigvis være fattige. Det er forkert: at et land
oplever vækst betyder ikke, at dette land får en større
del af den samlede eksisterende velstand, men derimod at
den samlede velstand blot bliver større. I 1950 var
asiatiske lande som Singapore, Sydkorea, Taiwan og Hong
Kong uviklingsmæssigt på niveau med afrikanske lande som
Uganda -idag er de på niveau med flere EU-lande. Det er
lykkedes med beskeden eller ingen udviklingsbistand.
Ligeledes har Kina og Indien de seneste 10-20 år oplevet
eksplosiv vækst, hvor hundreder af millioner er løftet
ud af fattigdom. Hvilke lande er blevet fattigere af
denne vækst?
Når visse asiatiske lande har udviklet sig
mens de afrikanske lande er gået i stå skyldes det i høj
grad, at asiatiske lande har åbnet deres markeder for
udenlandske investeringer og frihandel og at de har
reformeret deres finansielle sektorer. Man har med andre
ord smidt de kollektivistiske ideer, som mange
afrikanske lande stadig bruger, på historiens mødding og
vendt sig mod den løsning, vestlige lande brugte for at
blive rige: frie markeder og kapitalisme.
At manglen på
kapitalisme er en af de vigtigste årsager til fattigdom
har den peruvianske økonom Hernando De Soto
demonstreret. De Soto har - baseret på mange års
feltarbejde i fattige lande - påvist hvorledes manglen
på veldefinerede og beskyttede ejendomsrettigheder – den
kapitalistiske økonomis pulsåre - holder de fattigste
menneskers potentiale tilbage. Når fattige mennesker
ikke kan få skøde eller andet bevis på (og dermed
juridisk sikkerhed for) deres ejendom og ejendele, er de
tvunget til at operere i en sort økonomi. Her er det
bl.a. umuligt at opnå lån til at videreudvikle sine
aktiviteter, og at opdele sin virksomhed i anparter
eller aktier til potentielle investorer. Den usikkerhed
er en kæmpemæssig bremse på de fattigste menneskers
økonomiske aktivitet. De Soto anslår, at verdens
fattigste sidder på 9,3 trillioner dollars i 'død
kapital', der ikke kan anvendes eller investeres på
grund af manglende eller usikre ejendomsrettigheder. Et
beløb, der - hvis de fattigste kunne få gavn af summen -
ville medføre en eksplosiv reduktion i antallet af
verdens fattige mennesker. Derfor ligger nøglen til
udvikling bl.a. i at styrke den private ejendomsret,
således at de fattigste i verden ikke længere er
ekskluderet fra det internationale marked, der mere end
nogen anden mekanisme har elimineret fattigdom på
verdensplan.
Når visse asiatiske lande har udviklet sig mens de afrikanske lande
er gået i stå skyldes det i høj grad, at asiatiske lande
har åbnet deres markeder for udenlandske investeringer
og frihandel og at de har reformeret deres finansielle
sektorer. - Mchangama
_______________________
Vækst springer ikke bare frem. Mach skriver:
Det er vigtigt at være i stand til at se forskel på
fattige lande - fx de sydøstasiatiske tigerøkonomier
(før det økonomiske boom) og afrikanske lande. De
asiatiske lande stod i en ganske anden udgangssituation
(udover at flere er byøkonomier): De havde de politiske
institutioner (statens rolle var central) og nogle
gunstige handelsforhold. Der var udenlandsk interesse
for at investere. Dette gør sig ikke gældende i
væsentlige dele af verdens fattige lande.
Den manglende
udvikling af en kapitalistisk økonomi i en lang række
afrikanske lande er blandt andet betinget af det
forhold, at overklassen - både under kolonitiden og med
de nye magthavere - ikke har investeret deres rigdom i
produktion i Afrika. Dette forhold forstærkes af, at en
stor del af den værdi, der skabes i Afrika, flyttes ud
af landene - enten som profit, køb af vestlige
luksusgoder eller, vigtigst, ved at der historisk
betales relativt lave priser for primærprodukter
[råvarer, der ikke er forarbejdede, red.]. Dette
betyder, at der er færre penge at investere i Afrika og
færre penge til afrikanerne. Fraværet af kapitalisme i
Afrika bunder ikke i u-landsbistanden - som du mener gør
folk dovne, forstår jeg? - men i dårlige bytteforhold og
manglende politiske institutioner (herunder, som du
påpeger, sikkerhed omkring ejendomsretten). Disse
dårlige bytteforhold fastholdes og forstærkes for en
række fattige landes vedkommende af de globale
forandringsprocesser. Oveni lider mange under en enorm
gæld. Det låser landene fast i en negativ
fattigdomsspiral.
Paldams
stærkt omdiskuterede bog om u-landsbistand rummer en del
problemer. Hans lommeregner-aktiviteter er en ret
ensidig analyse, der på ingen måde kan sige noget om den
kapacitetsopbygning, der kan være forekommet hos
individer, lokalsamfund og institutioner. Den kan heller
ikke sige noget om ændrede sociale strukturer i de
konkrete lokalsamfund, hvor de vurderede projekter er
gennemført. Det betyder ikke, at vi ikke skal forholde
os kritisk til, hvordan u-landsbistanden virker. Det
skal vi. Men Paldam leverer ikke svaret.
Jeg har
forståelse for, at du føler dig nødsaget til normativt
[på basis af værdier, red.] at forsvare kapitalismen.
Men problemet er ikke manglen på kapitalisme men fravær
af to andre faktorer: Politiske institutioner og
rimelige bytteforhold. Så kan systemet være stalinisme,
den socialdemokratiske model eller løbsk kapitalisme.
Økonomisk vækst springer ikke bare frem. Der skal være
nogen, der sikrer en bestemt form for ejendomsret og der
skal være politiske institutioner til stede. I mange
fattige lande mangler den tilstedeværelse, og den er
svær at skabe med fattige uuddannede borgere. Bistand
kan netop bruges til dels at fremme en politik, der gør
landene attraktive for investeringer, dels at løfte
opgaver, landene ikke kan - og som hverken handel eller
investeringer i sig selv gør noget ved. Fx. udvikling af
stærke civilsamfund, fremme af rettigheder, opbygning af
en statslig administration, der lever op til god
regeringsførelse. Fravær af demokratiske institutioner
og usikre/skæve ejendomsforhold fremmer heller ikke
udviklingen. Oprettelsen af disse ting er netop målet
for mange udviklingsprojekter.
Det er
centralt at forstå, at bistand ikke gør det alene:
investeringer og handel er nødvendige. Men den
kapitalisme, du brænder så varmt for, leverer ikke de to
forudsætninger, der må være opfyldt for at skabe
udvikling: Politiske institutioner og rimelige
bytteforhold.
Alt det gode, der gøres med bistanden, undermineres med især EU’s
og USA’s krav om liberaliseringer. - Mach
_______________________
Der er
endvidere en række strukturelle problemer, bl.a. den
rige verdens handels- og landbrugspolitiske
egeninteresser, der er en eksternt given betingelse for
u-landene. Alt det gode, der gøres med bistanden,
undermineres med især EU’s og USA’s krav om
liberaliseringer (som vi insisterer på trods ekstremt
ulige konkurrenceforhold) og med fx eksportstøtte, der
gør vestligt produceret pulvermælk i stand til at
udkonkurrere frisk mælk fra den lokale bonde.
Det er ingen
hemmelighed, at der bruges mange milliarder på
u-landsbistand, men spørgsmålet er, om det overhovedet
er nok? Selvfølgelig ligger en del af ansvaret for, at
der sker noget (eller ej) hos u-landene selv. Men der er
afgørende strukturelle barrierer for, at den økonomiske
vækst kan komme. Tallet for landbrugsstøtte i
OECD-landene er således 330 mia $ på årsbasis - det er
godt 5 gange den globale u-landsbistand!! Det vurderes,
at det årligt giver et tab for u-landene på et beløb
svarende til 40% af bistanden. De er fanget i en
fattigdomsspiral. Hvordan skabe økonomisk udvikling, med
disse skæve bytte- og handelsforhold, der netop
ekskluderer landene fra det globale marked?
Jeg er derfor
fundamentalt uenig med dig i, at man blot kan skyde
ansvaret over på den enkelte fattige. Nok skal demokrati
og udvikling i stort omfang komme indefra, men hvis
forudsætningerne ligger uden for den enkelte fattiges
påvirknings-rum, så er det jo en ligegyldig
konstatering, der er med til at opretholde status quo.
Så længe Afrika tolererer typer som Mugabe og kriser som Darfur, er
jeg bange for, at fremtiden er dyster.
- Mchangama
De
asiatiske lande stod IKKE specielt stærkt. Mchangama
skriver: Det er ikke rigtigt at de afrikanske og asiatiske lande havde
markant forskellige udgangspunkter udover de forskelle,
der altid vil eksistere mellem alle lande. Som nævnt var
flere af de asiatiske lande på niveau med visse
afrikanske lande i 1960’erne. Og hvad tilsagde, at Hong
Kong uden nogen naturlige ressourcer overhovedet skulle
blive et af verdens rigeste samfund? Hvilke fordele
besad Taiwan, politisk isoleret som landet var og med
den overhængende trussel fra Kina?
Men lad os
for argumentets skyld så udelade tigerøkonomierne. Lad
os kigge på Vietnam, Indien, Indonesien, Malaysia,
Thailand og Kina. Alle disse lande – der ikke er
bysamfund - har ligesom tigerøkonomierne oplevet stor
økonomisk fremgang. Ikke via socialisme eller
udviklingshjælp men ved hårdt arbejde og ved at udnytte
de komparative fordele – såsom lave lønninger - den
internationale arbejdsdeling medfører i en globaliseret
verdensøkonomi baseret på kapitalisme. Og det er derfor,
disse lande tiltrækker udenlandske investeringer.
Det giver
således ikke mening at tale om at nogle lande på forhånd
har ”gunstige handelsforhold”. Investeringer søger
nemlig derhen, hvor investeringsklimaet er sundt, hvor
ejendomsretten bliver beskyttet, bankvæsnet fungerer,
det politiske liv afholder sig fra for mange vilkårlige
indgreb - kort sagt, hvor markedet får lov til at
fungere.
At EU's
landbrugspolitik er skadelig for u-landene er jeg
rørende enig i. At subsidiere egne producenter og stoppe
varer ved landegrænserne er et godt eksempel på
konsekvenserne af kollektivistisk politik. Frihandel –
der jo er helt central i en kapitalistisk økonomi -
medfører, at de fattige lande kan øge deres velstand ved
at eksportere de varer, de kan producere, billigt på
grund af lave lønninger. Det er klassisk kapitalistisk
tankegods, og et godt bevis på at såkaldte ”skæve
konkurrenceforhold” kan udnyttes til både fattige og
rige landes fordel. Hvordan du kan kombinere din
modstand mod vestlige landes landbrugsstøtte med
modstand mod handelsliberaliseringer – der jo netop
fjerner sådan støtte - overgår dog min forstand og
hænger ganske enkelt ikke sammen..
At politiske
institutioner er centrale er jeg faktisk fuldstændig
enig med dig i. Her spiller den private ejendomsret også
en rolle. Respekteres denne rettighed er man nået et
langt stykke vej med at hæmme statens vilkårlige og
skadelige indgreb i det økonomiske liv, idet
ejendomsretten hindrer sådanne, så markedet – indenfor
visse rammer – får lov til at udfolde sig frit. Om
ejendomsretten respekteres er således et tegn på, om et
land har god regeringsførelse eller ej. Det demonstreres
af det internationale ejendomsretsindeks, der overordnet
viser, at de lande hvor den private ejendomsret
respekteres bedst er rige og frie mens lande, hvor denne
rettighed ikke respekteres er fattige og ufrie.
De uafhængige
og effektive politiske institutioner, vi begge
efterlyser, kan afrikanerne imidlertid kun selv skabe og
vedligeholde. Vi kan ikke stemme på deres vegne, skrive
deres politiske partiers programmer eller vedtage deres
love. Så længe Afrika tolererer typer som Mugabe og
kriser som Darfur, er jeg bange for, at fremtiden er
dyster. Det er i den forbindelse absurd at påstå at
udviklingshjælp skulle bidrage til at styrke effektive
politiske institutioner - al den stund udviklingshjælp
mere end nogen andre midler holder korrupte i styrer i
live, finansierer deres forbrug og fjerner
incitamentet for de herskende styrer til at foretage
nødvendige reformer.
Din kritik af
Paldam klinger endvidere noget hult i fraværet af en
eneste videnskabelig undersøgelse, der modsiger Paldams
konklusioner. Hvor dårlig en sag, fortalerne for mere
udviklingsbistand har, demonstreres af dit argument om,
at man - efter at have givet mere end 570 milliarder i
bistandshjælp siden 60’erne uden resultater – måske slet
ikke giver bistand nok! Udviklingsbistandens tilhængeres
væsentligste argumenter synes således at være baseret på
oppustede moralske bandbuller og ublu forsøg på at
indgyde dårlig samvittighed.
I en periode er protektionisme nødvendig. Mach skriver: Det er absurd at lave en modsætning mellem ’socialisme’ og
’udviklingsbistand’ og på den anden side ’hårdt
arbejde’. Kom ned fra dit ideologiske elfenbenstårn og
se på den virkelige verden. Udviklingsbistand er jo ikke
gavebod, hvor pligterne forsvinder. Jeg bliver også
forstemt, når du påstår, at bistanden har været
resultatløs. At resultaterne ikke er store nok, kan vi
godt blive enige om. Men du ignorerer de
kapacitetsopbyggende resultater, den har hos
myndigheder, lokalsamfund og de enkeltindivider, du
fokuserer så inderligt på. Svaret er ikke ’stop for
bistand’, men at ændre på dens form og indhold. Derfor
har udviklingsbistanden netop gennemløbet en række
paradigmeskift henover årtierne.
Hvis vi lader lærebøgerne ligge et øjeblik og ser ud på den
virkelige verden, bliver tingene mere komplicerede. Kan
du pege på bare ét udviklingsland der siden Anden
Verdenskrig har udviklet sig uden tilstedeværelsen af
ihvertfald protektionisme, diktatur eller særlige
handelsmæssige præferencer? - Mach
_______________________
Dit svar til
den manglende udvikling er øget liberalisering og
indførelsen af et sundt investeringsklima. Hvis vi lader
lærebøgerne ligge et øjeblik og ser ud på den virkelige
verden, bliver tingene mere komplicerede. Kan du pege på
bare ét udviklingsland der siden Anden Verdenskrig har
udviklet sig uden tilstedeværelsen af ihvertfald
protektionisme, diktatur eller særlige handelsmæssige
præferencer? Ofte er det en kombination. På et vist
tidspunkt kan det være hensigtsmæssigt at skabe et
gunstigt investeringsklima og udsætte sine hjemlige
virksomheder for international konkurrence. Men inden
noget land er kommet så langt, er der en række ting, der
skal være på plads, som tidligere nævnt: Politiske
institutioner og gunstige forhold på verdensmarkedet.
Lad mig
derfor opsummere: Udviklingsbistand er nødvendig. På den
ene side til helt basal fattigdomsbekæmpelse,
adgang til rent vand, uddannelse og sundhed. Den er ofte
målrettet de svageste grupper. Dét kan hverken
handel eller investeringer i verdens fattigste lande
frembringe. Bistanden kan være nødvendig for at bryde
den negative fattigdomsspiral, de er låst fast i. På den
anden side til at opbygge de politiske institutioner,
vi begge mener er afgørende for udvikling og økonomisk
vækst. Altså bistand målrettet statslige institutioner
for at fremme good governance og retsstatsinstrumenter
(herunder sikre klare ejendomsretsforhold) og
korruptionsbekæmpelse. Parallelt skal den målrettes
civilsamfundsaktører og udvikling af et stærkt
civilsamfund, så der nedefra og indefra netop
kan bidrages til at skabe forudsætningerne for en
demokratisk omvæltning.
Dernæst er
det rigtigt, at frihandel virker positivt under bestemte
forhold. Men det er også rigtigt, at frihandel - hvis
visse betingelser ikke er opfyldt - blot forstærker den
negative fattigdomsspiral. Således den dobbelte kritik
af dels landbrugsstøtte og toldmure, dels
liberaliseringer der, når de påduttes de fattige lande,
vil smadre deres potentiale for vækst, fordi landene
slet ikke er konkurrencedygtige. Når EU og USA, bl.a.
gennem WTO, presser på for liberaliseringer (særligt,
hvor det gavner eget erhvervsliv) uanset disse landes
konkurrenceevne, så knækker filmen fuldstændig. Specielt
fordi man ikke selverlever den.
Min
gennemgående pointe er, at bistand er nødvendig men ikke
tilstrækkelig. De globale strukturer skal ændres.
Der er brug for endnu et paradigmeskift, nemlig i
handelspolitikken: Det, der er brug for, er
assymetrisk frihandel. De fattige lande skal have
mulighed for at vælge at beskytte deres markeder i en
vis overgangsperiode.
Du viger til
stadighed uden om to centrale spørgsmål:
Sålænge den
rige verden insisterer på at fastholde magten i
internationale institutioner og gennemtvinge politik og
regelsæt, der understøtter dens fortsatte økonomiske
hegemoni - og sålænge dens politiske ledere insisterer
på fortsat at kræve liberalisering og frihandel i den
fattige verden, altimens den gemmer sig bag en cocktail
af landbrugs-, handels- og toldpolitik... hvordan skal
udvikling så kunne finde sted? Og hvordan skal det lade
sig gøre for de fattigste lande, der selv uden den
vestlige verdens landbrugsstøtte og under et perfekt
frihandelsregime, ikke er i stand til at konkurrere?
Endelig er
global omfordeling gennem bistand en langsigtet
investering, som – forudsat at de eksterne vilkår for de
fattigste lande forandres – på sigt skal overflødiggøre
bistanden. Ved at skabe grundlæggende forandring, der
løfter landene ud af en negativ spiral, kan de på sigt
blive i stand til at profitere af de globale
markedsstyrede udviklingsdynamikker.
Global
omfordeling er en pligt. Moralsk er det forkert, at den
rige verden reducerer de fattigere egne af kloden til
råvareleverandører, billig arbejdskraft og markeder. Du
kan godt lide tal: Der dør 12 børn i minuttet pga. sult
og underernæring. Har vi ikke et medansvar for at ændre
det?
Problemet er
ikke, at argumenterne for udviklingsbistand - udover det
oplagte politisk og økonomisk fornuftige og bæredygtige
argument - også rummer det moralske. Problemet er, at
liberalismens fremmeste forsvarere hverken kan nåes med
egeninteresse eller sikkerhedspolitiske, økonomiske
eller moralske argumenter. Det er den klassiske forskel
mellem den socialistiske ideologi, der rummer et ansvar
for fællesskabet og den liberalistiske, hvor enhver er
sin egen lykkes smed.
Når vi, som du opfordrer til, kigger på ”virkelighedens verden”,
bekræfter den altså, at verdens fattigste har brug
for mere globalisering og kapitalisme, ikke
bistandshjælp og socialisme. - Mchangama
Jo
mere protektionisme, jo mindre velstand. Mchangama
svarer: Den kapacitetsudvikling du nævner, har jeg svært ved at se
dokumenteret som andet end et buzzword, der skal sløre,
hvor dårlige resultaterne af udviklingsbistand har
været. Det samme gør sig gældende for de paradigmeskift,
du også nævner. Hvad enten udviklingsbistand har skullet
være ”bæredygtig”, ”empowering” eller
”rettighedsbaseret” er resultaterne udeblevet.
Den årlige
rapport om verdens økonomiske frihed bekræfter, at vejen
frem er liberaliseringer og globalisering – ikke
bistandshjælp. De lande, der ligger øverst hvad angår
økonomisk frihed, har et bruttonationalproduktet per
indbygger på 24.402 dollars mod 2.998 for de lande der
har mindst økonomisk frihed. Også når det kommer til
gennemsnitlig levealder, indkomst for den fattigste del
af befolkningen, arbejdsløshed og reduktion af
børnearbejde klarer lande med en højere grad af
økonomisk frihed sig langt bedre end de lande, der har
lukkede og protektionistiske økonomier. Det gælder også
for børnedødelighed, et emne som også berører mig dybt.
Indien og Kina havde i 1950’erne en børnedødelighed på
190 ud af 1000 nyfødte. I dag ligger tallet på
henholdsvis 62 og 26, et slående eksempel på hvor langt
mere effektiv globalisering er i fattigdoms- og
sygdomsbekæmpelse end bistandshjælp.
Ikke
overraskende er de lande, som har de mest lukkede og
protektionistiske økonomier i overvejende grad
afrikanske. Dit argument om mere asymetriske
handelsvilkår ignorerer således, at afrikanske lande syd
for Sahara rent faktisk allerede er de mest
protektionistiske i verden og langt mere
protektionistiske end udviklede lande – op til fire
gange mere målt på en række faktorer ifølge en
undersøgelse fra 2005. Et godt eksempel herpå er, at
udviklede lande i perioden 1983–2003 gennemsnitligt
nedsatte handelstariffer med 84% mod 20% for afrikanske
lande.
Når vi, som
du opfordrer til, kigger på ”virkelighedens verden”,
bekræfter den altså, at verdens fattigste har brug for
mere globalisering og kapitalisme, ikke
bistandshjælp og socialisme, hvis de på sigt skal blive
rigere, som du og jeg trods alt deler et brændende ønske
om at de skal blive.
Med hensyn
til din afsluttende moralistiske svada vedrørende
modsætningen mellem liberalisme og socialisme ved jeg
ikke om jeg skal grine eller græde. Du indtager en
ophøjet moralsk position på basis af din tilslutning til
en ideologi, som måske lyder tillokkende, men som ingen
effekt har haft med hensyn til at skabe udvikling for
verdens fattigste og som har betydet døden for flere
mennesker end nogen anden ideologi. Samtidig skælder du
ud på den ideologi og samfundsform, som suverænt og uden
sammenligning har befriet flest mennesker fra fattigdom,
sult, håbløshed og tyranni. Den østrigske politiske
filosof Friedrich Hayek skrev engang: ”Det synes som om
at overbevisningen om, at man argumenterer i en god sags
tjeneste, producerer mere sjusket tænkning og endog
intellektuel uhæderlighed end nogen anden sag”.
DOWNLOAD ARTIKEL
SOM PDF-FIL
TIL
FORSIDEN
Mach
er cand.scient.pol., programmedarbejder i
Mellemøstafdelingen hos Folkekirkens Nødhjælp, aktiv i
SF og i Udfordring Europa. Mchangama er jurist,
ekstern lektor i menneskerettigheder og en af bagmændene
bag det liberale webradio-program Djævelens Advokat.