Morten Spenner
arbejder med hedge fond investeringer hos International Asset
Management i London (www.iam.uk.com).
Efter uddannelse paa Oxford University (Philosophy, Politics and
Economics) og London School of Economics (International Relations)
var han aktiv indenfor 'mergers and acquisitions' i en årrække hos
Putnam Lovell Securities. Han
har skrevet artikler om investeringer for en række internationale
udgivelser; og hans andre interesser omfatter international
miljøpolitik og arkitektur.
|
|
|
|
|
5. Spenner: Hvis vi får
private universiteter…
SPENNER. Vil fremtidens globale
integrationssamfund umuliggøre universitetsuddannelser, der kun foregår på et
enkelt universitet?
LN. Nej, i hvert fald ikke i
overskuelig fremtid. Men det vil være et kvalitetskrav, at der i
uddannelsen er medtænkt muligheden for at kandidaterne kan få en international
kompetence. Det vil være et krav, at uddannelsen sætter dem i stand til at
arbejde med deres fag i en global konkurrencesituation. Lad mig tage et
eksempel fra min egen verden: Juraen. Selvfølgelig skal en kandidat have
kendskab til dansk ret og retsforhold, men han eller hun skal også kunne
formidle denne viden for klienter i forhold til andre landes lovgivning, og
dermed kræver det kendskab til anden national lovgivning. Nu er der mange
muligheder, hvorpå en uddannelse kan give international kompetence, så selvom
den fysiske mobilitet nok vil forstærkes, så skal man huske på, at
informationsteknologien gør det muligt at tage kurser gennem fjernundervisning
ved meget attraktive universiteter. Så alt i alt vil jeg svare, at uddannelser
nok stadigvæk som hovedregel vil foregå på ét universitet, men der vil være
krav om, at der er livliner ud til andre attraktive universiteters tilbud.
SPENNER. Private virksomheder fokuserer
i stigende grad på personaleundervisning både i form af salgsvarer (for
eksempel softwarekurser) og personalegoder (for eksempel
teammanagement-træning). Private virksomheder er derfor i stigende grad i
stand til at yde kvalificeret undervisning og til at bedømme undervisning
(mange Fortune 500 firmaer har undervisningsafdelinger). Giver det
forretningsmuligheder for Københavns Universitet?
LN. Ja, de undervisningsaktiviteter, du
nævner i private virksomheder, giver nye muligheder, og vi oplever også en
konkret efterspørgsel fra virksomheder og virksomhedsuniversiteter. Jeg
opfatter efterspørgslen som et udtryk for, at virksomhederne ønsker at give
deres medarbejdere en mere reflekteret undervisning.
Som
universitet kan vi bidrage ad tre veje:
- gennem uddannelse af undervisere
til virksomhedsintern uddannelse,
- ved at levere kvalificeret
undervisningsmateriale og
- ved - mod betaling - at stille
vores undervisere til rådighed for virksomhedsuddannelser.
Samarbejde med private udbydere er en ny brudflade,
hvor vi først er ved at finde vores egne ben. Der er spændende perspektiver i
de nye forretningsmuligheder. Samtidig med at vi udvider vores
omverdenskontakt, kan vi lære noget af private udbydere om at kapitalisere på
viden. Universitetet har en lang tradition med certificering, men alene på
vores uddannelser. I virksomhedsundervisning er det normalt at certificere
både koncepter og metoder.
Vi er imidlertid også opmærksomme på de problemer,
samarbejdet rejser. Det er f.eks. en udfordring at sikre, at vores bedste
undervisere ikke placerer al deres undervisning i de nye forretningsområder og
helt forsvinder fra fuldtidsuddannelserne.
Desuden spiller universitetet efter andre regelsæt
end private virksomheder. Fx er vores undervisere ikke omfattet af
konkurrenceklausuler. Vores interne organisation skal derfor geares
anderledes. Det bliver en af de mange udfordringer, vi skal tage fat på sammen
med vores nye bestyrelser, der tiltræder 1. januar 2005.
SPENNER. Giver det grund til bekymring
hvis store udenlandske universiteter - fx er de amerikanske meget
business-orienterede - en dag opretter filialer i Danmark for at konkurrere
med offentlige universiteter og private virksomheder? Især hvis man antager,
at de ligesom privathospital vil kunne få del i statsstøtten?
LN.
Nu
ligger det ikke til mig at være meget bekymret. Den konkurrence, du her
refererer til, vil formentlig væsentligst ligge inden for uddannelsesområdet.
I den netop udkomne regeringsredegørelse for internationalisering
er regeringens politik endnu engang fremhævet: Videregående uddannelse er et
offentligt gode og ikke en vare.
Derfor kan det da godt være, at vi en dag får en konkurrencesituation med
private universiteter, der specialiserer sig på bestemte områder. Og her viser
erfaringerne fx fra Tyskland, at disse private universiteter får meget gode
evalueringer specielt i forhold til de studerendes tilfredshed med
undervisning og andre serviceydelser. De gamle traditionelle tyske
universiteter ligger noget længere tilbage i den slags undersøgelser. Det er
naturligvis et vink - vi skal ikke vente til konkurrenterne er i landet, men
allerede nu arbejde på at gøre både kerneydelser og serviceydelser til de
studerende endnu bedre. Og vi er i gang med at kvalitetsudvikle hele vores
uddannelsessystem, mens side- og servicetilbuddene bl.a. af resursegrunde
prioriteres lavere. Måske er det på dette område, at vi vil opleve den
største forskel, hvis udenlandske universiteter opretter filialer her i vores
lille land.
UDGIVET 12.05.04 kl. 9.40 CET
DOWNLOAD SOM WORD-DOKUMENT
DOWNLOAD SOM PDF-DOKUMENT
ARTIKLENS FORSIDE
RÆSONS FORSIDE
TILBAGE
|
DOWNLOAD SOM WORD-DOKUMENT
DOWNLOAD SOM PDF-DOKUMENT
|