12. maj 2004 | 2. kvartal                                                                                < >

           
 

 

        

Jonas Parello-Plesner er diplomat ved den danske ambassade i Paris og studerer for tiden ved Ecole nationale d'administration i Paris. JPP har brede interesser – han har skrevet manuskripter til flere fiktionskortfilm med støtte fra Filminstituttet; bl.a. vist på DR (og har endnu flere liggende i skuffen). Han skriver også artikler, boganmeldelser og lign. i tidsskrifter og aviser. I RÆSON skriver og spørger han fuldstændig for sin egen regning.

 

 

 

 
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Parello-Plesner: Er det akademikerne, der efterspørges?

PARELLO-PLESNER.  Akademikere: er det virkelig dem arbejdsmarkedet efterspørger? Det er et gængs argument, at arbejdsmarkedet leder efter de generalistegenskaber, som et universitetsstudie giver. Men en ny undersøgelse fra Oxford Universitetet tegner et andet billede. Mange af de egenskaber, firmaer faktisk efterspørger i rekrutteringsøjemed, har ikke meget med formelle uddannelsesmæssige kriterier at gøre. Det handler i stedet om besiddelse af en spændende personlighed, evnen til at skabe tillid, om at være positiv og fleksibel, have humor og godt humør. Et kig i danske jobannoncer bekræfter det. Og den slags kvaliteter behøver man ikke at gå på universitetet for at lære. Efter 6 år i et 12 m2 indelukket tænkekammer er sandsynligheden større for at man ikke har fået udviklet den slags egenskaber. Er det en grund til den overvældende AC-arbejdsløshed? 

LN. Jeg tror, det hører til sjældenhederne at leve sit studenterliv i et 12 m2 indelukket tænkekammer. Undervisning fra lærer til elev er erstattet af nye undervisningsformer, der lægger mere vægt på samarbejde. Du har da ret i, at man ikke behøver at gå på universitetet for at få en spændende personlighed og et godt humør. På den anden side mener jeg ikke, universitetet er noget dårligt bud på et sted hvor du kan tilegne dig de egenskaber du fremhæver. Faglige kvalifikationer er forudsætningen. Gennem både faglig dybde og faglig bredde skal universiteterne danne de unge til at være flexible og omstillingsparate.

Egentlig forretningsforståelse læres nok bedst i erhvervslivet, men en praktisk forståelse af fagligheden – det kan vi blive bedre til at give vores studerende med i bagagen.

Den høje akademikerledighed opfatter jeg i høj grad som et midlertidigt strukturelt problem både demografisk og i forbindelse med overgangen fra industri- til vidensamfund. Den årvågenhed og interesse, problemet tillægges og følges med overalt fra regeringen til arbejdsmarkedsråd, tager jeg som et udtryk for en erkendelse af, at vi ikke har råd til at tabe nogen akademikere på gulvet i denne overgangsfase.

PARELLO-PLESNER.  Hvordan skal Danmark holde på kvalificeret arbejdskraft?

LN. Noget af det vigtigste i den sammenhæng er målrettet at satse på attraktive videns- og forskningsmiljøer. Det handler ikke kun om at kunne konkurrere på lønninger, men nok især om at afsætte de ressourcer, som skal til for at udføre banebrydende forskning. Og her er det ikke mindst vigtigt, at vi fastholder vores niveau inden for grundforskning, og ikke flytter alle penge over til de områder, som på kort sigt kan forventes at give kommercielt udbytte.

ARTIKLENS FORSIDE

                                                                     NÆSTE SIDE

TILBAGE