Johanne Schmidt-Nielsen i RÆSONs
Kommentatorserie:
Arven fra Jagtvej
SKYGGEN AF UNGDOMSHUSET. Flere end
800 arrestationer senere spørger RÆSON Johanne
Schmidt-Nielsen (aktivist, studerende, Folketingskandidat
for Enhedslisten): Er de danske unges oprørstrang en del af
en global tendens? Eller er det bare ekstremsport for
en overforkælet generation, der endnu aldrig har prøvet
krise og arbejdsløshed?
”Vi har 69 i hjertet, så I kan
bare komme an” - lyder omkvædet i en af de sange, der spilles
fra demo-vognene på Nørrebro. Sangen handler ikke om brosten,
men om tro på forskellighed og lyst til frihed. Genren er
poppunk med et strejf af efterskolerock, og tusinder af unge i
alle aldre synger med. På det, der nu kaldes Ungdomsgruset,
jager kampklædte betjente haveglade borgere, der planter
påskeliljer. Fra at have været en kamp om et enkelt hus, er
konflikten om Jagtvej 69 blevet til en bevægelse for frihed,
rummelighed og retten til at trække vejret – også selvom man
ikke passer ind i normen. Anti-normalisering om man vil. Ritt
har kaldt det et ungdomsoprør og det er ikke helt forkert. Som
ansvarshavende politiker uden vilje til at løse problemet, er
hun en af dem, ungdommen gør oprør mod.
Og Ritt burde vide, at
situationen afspejler nogle aktuelle samfundsproblematikker.
Her er så lavt til loftet, at nye ideer og generationer
er i fare for at blive kvalt. Med skiftende pointsystem og
millimetermål paces unge gennem alt fra børnehaver til
universiteter. Hvis ikke det lykkes, og man falder uden for
arbejdsmarkedet, placeres man i matchgruppe ét til fem med
dertil knyttede tvangsforanstaltninger – for det skal kunne
betale sig at arbejde. Illusionen om det frie og lykkelige liv
gennem markedet, begynder for mange at falde fra hinanden.
Sidste forår brændte franske forstadsunge sig fast på vores
nethinder, da de gik på gaden i frustration over
ungdomsarbejdsløshed og det politikerne kaldte ”nødvendige”
nedskæringer. I Danmark gik ungdommen hånd i hånd med
århusianske forældre mod Foghs velfærdsforringelser.
En global tendens? Måske. Et
udtryk for globale reaktioner mod ulighed og undertrykkelse?
Helt sikkert. Nogle har forsøgt at stemple min generation som
forkælede egoister. Men at kæmpe for det man brænder for, og at
gå imod de dominerende tendenser, har aldrig været den nemme
løsning. Det er langt lettere at blive liggende på sofaen, i
selskab med TV2 News og en nyhedshelikopter der aldrig sover. Er
det ekstremsport? Så absolut. Når 45 mennesker varetægtsfængsles
på baggrund af en enkelt betjents hukommelse, bliver det
ekstremsport at udøve sine grundlovssikrede demokratiske
rettigheder.
En
global tendens? Måske. Et udtryk for globale reaktioner mod
ulighed og undertrykkelse? Helt sikkert. Nogle har forsøgt at
stemple min generation som forkælede egoister. Men at kæmpe for
det man brænder for har aldrig været den nemme løsning. Er det
ekstremsport? Så absolut. Når 45 mennesker varetægtsfængsles på
baggrund af en enkelt betjents hukommelse, bliver det
ekstremsport at udøve sine grundlovssikrede demokratiske
rettigheder.
_______________________
MAN kan i den forbindelse undre
sig over, hvilke tanker der ligger bag en strategi, der
resulterer i anholdelse af over 800 unge. Mennesker, der aldrig før har været i berøring med retssystemet, har nu
oplevet en behandling, der af de fleste beskrives som
overraskende uretfærdig. En ung kvinde fik sit hjem ransaget,
fordi to udlændinge havde hendes adresse i lommen. Politiet
fandt en håndfuld klistermærker med teksten ”riot not diet”
(læs: oprør ikke slankekur), og valgte på den baggrund at tage
hende, hendes computer og klistermærkerne med på stationen.
Mærkerne var imidlertid en del af hendes eksamensprojekt på
pædagogseminariet – hvilket hendes Rektor venligt og velvilligt
har bekræftet. Politiet har valgt at tilbageholde hele opgaven,
og kvinden må nu gå til eksamen uden. Vil hendes kritik af den
verden hun lever i blive mindre efter denne oplevelse? Næppe.
Vil de mange unge der blev sendt i voksenfængsler, på trods af
at det er imod FN’s børnekonvention, få større tiltro til det
samfund de er en del af? Sandsynligvis ikke. Det har aldrig
været en god idé at løse politiske problemer med tåregas og
politi, og som den erfarne politiker overborgmesteren er, kan
det undre at hun har valgt den løsning. For hvad fører det med
sig når man fratager folk deres hus, og når unge bliver spærret
inde og oplever et retssystem som ikke er ret? Da Ritt
Bjerregaard traf sin beslutning og kaldte protesterne for et
ungdomsoprør, blev hun medskaber af en bevægelse.
Man kan
i den forbindelse undre sig over, hvilke tanker der ligger bag
en strategi, der resulterer i anholdelse af over 800 unge.
Mennesker, der aldrig før har
været i berøring med retssystemet, har nu oplevet en behandling,
der af de fleste beskrives som overraskende uretfærdig.
______________________________
Interessant er det, at bevægelsen
langt fra er begrænset til kongeriget Danmark. Over hele verden
ser vi aktioner og demonstrationer mod lukningen af
Ungdomshuset. Protesterne skyldes dels solidaritet og opbakning
til et hus og et politisk miljø, der har venner kloden over. Men
de globale protester er samtidig en måde at koble sig til et
oprør. Globaliseringsbevægelsen fra Seattle har forandret sig,
men ulmer stadig, og måske er det derfor der reageres globalt,
når kampene mod uretfærdighed sporadisk bryder ud.
Der er begået mange fejl fra
Rådhuset i denne sag. At huset i første omgang blev solgt, er
naturligvis en af de væsentlige. Selv Bondams venner,
turist-lobbyisterne i Wonderful Copenhagen, har opdaget at
modkultur er en god forretning. Men der findes løsninger lige
foran næsen på Bjerregaard, for byen er heldigvis fuld af
bygninger, som kommunen kan forære væk. Og helst flere end en
enkelt, tak, for efter disse måneder vil et enkelt hus
sandsynligvis ikke være stort nok. På den måde er en adresse der
blev besat for over tyve år siden, blevet generator for et oprør
af nye tanker, ny kritik og nye frihedselskende mennesker.
Der er mange forskelle fra dengang til i dag. Vi har forskellige
erfaringer og er vokset op i forskellige virkeligheder. Men
trangen til frihed er den samme. På den gule mur langs Assistenskirkegården på Nørrebro står der skrevet med graffiti:
Man tager da ikke en gave tilbage. Hvis man alligevel kommer til
det, må en officiel undskyldning og en erstatning være på sin
plads – både af hensyn til den gamle generation, der kæmpede en
brav kamp for deres hus, men i særlig grad af hensyn til de nye
generationer af ungdom, der mangler et sted at
være.
Ritt og Kramer troede de kunne lukke en kultur og et miljø, ved
at sælge et hus. I virkeligheden er de blevet fødselshjælpere
for en ny bevægelse, og verdens øjne er nu rettet mod København. I Berlin råber
demonstranter: Wir sind alles Ungdomshuset.
Oprørstrangen og håbet om frihed
er levende og til stede – for vi har 69 i hjertet.
Da Ritt
Bjerregaard traf sin beslutning og kaldte protesterne for et
ungdomsoprør, blev hun medskaber af en bevægelse.
_______________________
Artiklerne i
RÆSONs nye ugentlige Kommentatorserie offentliggøres på
raeson.dk hver fredag, og bringes samme dag i en forkortet
udgave af dagbladet Dato. Skribentpanelet tæller bl.a. Johanne
Schmidt-Nielsen (aktivist, studerende, Folketingskandidat for
Enhedslisten) og Simon Espersen (cand.scient.pol., tilknyttet
den borgerlige tænketank COIN).