|
Joseph S. Nye, Jr. er
uddannet ved Princeton, Oxford og Harvard. Han er Harvards
Sultan of Oman Professor indenfor Internationale
Relationer og dertil dekan ved universitetets Kennedy
School. Han arbejdede i en periode som Assistant Secretary
of Defense for International Security Affairs under præsident
Clinton (og vandt her to medaljer for Distinguished Service)
og har bl.a. også været formand for The National Intelligence
Council.
Nye har arbejdet ved Harvard siden 1964. I år
har han allerede udgivet “Soft Power: The Means to Success
in World Politics” (2004) samt antologien ”Power in the
Global Information Age” (2004). Måske er hans mest
indflydelsesrige værk den forlængst klassiske ”Power
and Interdependence”, som han og Robert Keohane
oprindeligt skrev sammen i 1977 (de udsendte en tredje udgave
i 2000). |
|
|
|
|
|
Illustrationsfoto: Dept. of
Defense
Portrætfoto: Harvard
|
23. april 12.46 CET |
"Det
er ironisk, at Præsident Bush under valgkampen i 2000 sagde, at vi ville blive
respekteret af andre, hvis vi var en ydmyg nation og netop ikke var arrogante
– især fordi Bush’s egen regering har ignoreret dette råd."
Men nu er Bush-regeringen gradvist ved at
genopdage behovet for 'soft power' (blød magt) - efterhånden som den når
grænserne for hvad den formår på egen hånd. RÆSON har mødt Harvard-professoren
Joseph Nye, som indiskutabelt er en af verdens ledende tænkere indenfor
international politik. Nye, der også var vice-forsvarsminister under Clinton,
blev tidligere på året interviewet af Mads Fuglede om Bushadministrationens
udenrigspolitik i både et historisk og et teoretisk pespektiv.
1.
Irak: Den rigtige krig, forkert tidspunkt, forkert tilgang 2.
Roosevelts lektie 3.
Clintons arv 4.
Tiltrækningens politik 5.
Globaliseringens mørke side 6.
Mars, Venus og friheden på de syv have
1.
Irak: Den rigtige krig, forkert
tidspunkt, forkert tilgang
MADS FUGLEDE [MF]: Lad os
begynde med krigen i Irak: Hvad var din holdning til den?
JOSEPH NYE [JN]: Jeg mener, at
Bush-regeringen skulle have brugt mere tid på at samle en bredere koalition og
skulle have arbejdet inden for FN’s rammer. Jeg er enig i, at Saddam Hussein
udgjorde en fare i det lange løb, og at han var en tyran, som man kunne
forsvare at fjerne med magt. Men ikke uden en bred koalition eller en
institutionel ramme. Derfor har jeg ind imellem opsummeret situationen
således: ”Den rigtige krig på det forkerte tidspunkt på den forkerte facon”.
Colin Powell, der tidligere
havde samlet en bred anti-terrorkoalition, udtalte ikke desto mindre for
nyligt i Foreign Affairs, at: ”frem for alt handler præsidentens strategi om
partnerskaber, hvor NATO og USA’s andre alliancer spiller en central rolle –
inklusiv FN”. Sådan så Colin Powell sikkert gerne USA’s udenrigspolitik, men
det ligner en udtalelse, der kun kan bruges som en beskrivelse af operationen
i Afghanistan og ikke om tiden derefter. Er du enig heri?
JN: Jeg tror, det er rigtigt,
at Powells udtalelse er et udtryk for, hvorledes USA’s politik burde
være, snarere end hvordan den var i forbindelse med krigen i Irak. At
vi ikke tog os tid til at samle en bred koalition og arbejdede inden for FN’s
rammer var en fejl, som vi betaler prisen for nu, hvor vi forsøger at skabe
sikkerhed og politisk stabilitet, samt påbegynder en demokratiseringsproces i
Irak. Vores optræden i forbindelse med krigen er skyld i, at vi nu selv må
gøre det meste af arbejdet. Det ville have været prisværdigt, hvis vi havde
handlet efter ånden i Powells udtalelse, men som du ved, har Bush-regeringen
været splittet mellem Powells udenrigsministerium og forsvarsministeriet, der
ønskede at handle unilateralt.
Med Colin Powell, Donald
Rumsfeld og Paul Wolfowitz i samme regering har man tre meget forskellige
tilgange til amerikansk udenrigspolitik. Hvis man ser tilbage i historien, har
dette været kilde til megen uro. Jimmy Carters regering led under den
uforsonlige strid mellem daværende sikkerhedsrådgiver Zbigniew Brzezinski og
udenrigsminister Cyrus Vance. Under Ronald Reagan skabte konstante
stridigheder mellem daværende forsvarsminister Caspar Weinberger og
udenrigsminister George Schulz utallige problemer. Har Bush samlet det rette
hold?
JN: Jeg synes, han har en
dygtig gruppe, men jeg tror, han ville være bedre tjent med en
forsvarsminister, der i højere grad var en holdspiller. Det må have været
vanskeligt for Powell at samle en koalition samtidig med, at
forsvarsministeren [Donald Rumsfeld, red.] fornærmede de samme europæere, som
Powell søgte at rekruttere. Jeg tror, det ville have bedre med et andet, mere
sammenhængende hold. Præsident Bush’s far, George H. W. Bush, var et
forbillede med hensyn til, hvorledes udenrigspolitik burde implementeres. Der
havde man stærke personligheder som James Baker, Dick Cheney og Brent
Scowcroft, men der var ikke de interne brydninger, som har kendetegnet George
W. Bush’s embedsperiode.
Angående
krigen i Irak: James Baker – en nær ven af den ældre Bush og dennes første
udenrigsminister – ønskede at bruge FN-sporet. Henry Kissinger var modvillig.
Brent Scowcroft argumenterede, at: ”Et angreb på Irak på nuværende tidspunkt
vil underminere, om ikke ødelægge den globale anti-terror kampagne”. Lawrence
Eagleburger, der afløste Baker som udenrigsminister, var enig heri. Tidligere
general Norman Schwarzkopf udtalte: ”En ny krig med Irak er ikke blevet
retfærdiggjort”. Der er ingen venstreorienterede fredsduer i denne gruppe.
Hvorfor fik deres synspunkter ingen indflydelse på den yngre Bush’s regering?
JN: Der er dem, der påstår, at
[vicepræsident] Cheney – som har tjent i begge regeringer – havde ændret
standpunkt; favoriserede et mere aggressivt syn på fjernelsen af Saddam
Husseins og fortrød, at man ikke havde fjernet ham tidligere.
[Viceforsvarsminister] Paul Wolfowitz havde samme synspunkt. Det bliver sagt
om Præsident Bush, at han ynder at hans ansatte er uenige, så han kan høre
alle sider i en sag. Der er en stor forskel i stil fra fader til søn. På mange
måder minder sønnen George W. Bush meget om Franklin D. Roosevelt. Roosevelt
satte ofte sine kabinetsmedlemmer op mod hinanden, og lod dem forblive i det
uvisse om sin politik. Faderen George H. W. Bush lagde meget mere vægt på
samarbejde.
NÆSTE
SIDE
TILBAGE
|
|