Jacob Højriis Bock og Esben Schjørring i RÆSON:
Fra
borger til forbruger, fra forbruger til ”dansker”
POLITIK I
DANMARK. Forbindelsen mellem samfundets indbyggere og det
politiske system er ikke længere politisk: borgerne
forstår deres liv ud fra markedets logik – ”det private marked”
og ”det offentlige marked”. Hvori består ”det politiske
så”? Kun i iscenesættelsen af den nationale identitet. Frem for
at forstå os selv i politiske termer som ”arbejder”,
”arbejdsgiver” eller ”landmand” er der kun tilbage at forstå sig
selv som ”dansker”.
Af cand. mag, Jacob Højriis Bock og
stud. mag. Esben Schjørring
Det klassiske politiske spektrum tegnet af socialisme,
konservatisme og liberalisme definerede det 20. århundredes
orienteringsrum. Det har for længst mistet sin relevans. I det
tilbageblevne politiske tomrum har en tiltagende trygheds- og
sikkerhedspolitik taget form.
Omdrejningspunkt er den
individuelle og nationale selvopfattelse. Det er i dette perspektiv,
at Ugebrevet a4’s fremhævelse af en politisk ”venstredrejning” må
forstås. Undersøgelserne af danskernes politiske observans, som
sidste år blev offentliggjort af Ugebrevet, skabte almen forvirring
blandt politiske kommentatorer. Ugebrevet frembragte et billede af
en ekstraordinært venstreorienteret dansk befolkning, både på det
fordelingspolitiske og det værdipolitiske spørgsmål. Det
tal-journalistiske resultat blev udråbt til at være et tegn på et
politisk ”skift af historiske dimensioner”. Det bidrager til den
mediefortælling, som formentlig vil præge det kommende
folketingsvalg: Fortællingen om statsminister Anders Fogh Rasmussens
modsætningsfyldte forhold til det danske vælgerkorps.
Men noget egentligt svar
på, hvad det vil sige, at danskerne er venstreorienterede, når det
kommer til fordelingen af skattekronerne og nu også
venstreorienterede, når det kommer til den værdipolitiske
diskussion, er der ikke fremkommet.
Måske skyldes det
manglende svar, at det ikke står os klart, hvad det i dag vil sige
at være ”politisk orienteret”. Allerede ved erkendelsen af denne
uklarhed bliver Epinions undersøgelse mistænkelig. For måske
orienterer vi os ikke længere efter de traditionelle målestokke.
Hvor finder vi overhovedet en politisk strid, som kan give os et
vink om danskernes politiske orientering?
Udlændingespørgsmålet
Epinions valg af emner og karakteren af de spørgsmål, der ligger
til grund for undersøgelsen, er i sig selv diskutabel. Her vil vi
alene henlede opmærksomheden på dét af undersøgelsens fire
værdipolitiske emner, som reelt siger noget om danskernes
politiske orientering: udlændingespørgsmålet. Det er det
eneste af de fire stillede spørgsmål, som stiller krav om en
ideologisk overbevisning og som har haft skelsættende
betydning i den politiske magtkamp: udlændingespørgsmålet har kunnet
afføde et nyt parti med afgørende politisk indflydelse, udløse
mærkbare ændringer i partiprogrammer og danne grundlag for en ny
regering.
Man må undre sig over
formuleringen af spørgsmålet: ”Udgør indvandring en alvorlig trussel
mod vores nationale egenart?”. Vores ”egenart”?! Spørgsmålet siger
langt mere end svarene. Måske husker nogle ordene fra det 20.
århundredes mest berømte og berygtede statsoverhoved: ”Det
kostbareste i denne verden er det egne folk”. Hvis et ”nej” til
dette spørgsmål per automatik placerer en vælger i kategorien
”venstreorienteret”, så er man som ”højreorienteret” mindst
nationalistisk, hvis da ikke højreekstremistisk. For
undersøgelsen udelukker altså både, at man som ”højreorienteret”
IKKE skulle være bekymret for den nationale ”egenart” – og at man
som ”venstreorienteret” SKULLE kunne være bekymret for den.
Endnu i slutningen af 60’erne kunne Socialdemokratiet forestille
sig velfærdsstaten som en reform, ikke bare af samfundets
institutioner eller af arbejderen, men af mennesket som sådan.
Højre eller venstre? Både og!
Undersøgelsen afslører indirekte, at udlændingepolitik er det
eneste område, hvor vi i dag kan dele os i ideologiske anskuelser.
Fordi al øvrig politik og politisk engagement er reduceret til
”tryghed ved velfærd”.
Men disse to parametre –
sikkerhed og tryghed – angiver ikke uden videre hverken et højre
eller venstre. A4’s undersøgelse viser – om noget – at danskerne
både er venstre- og højre-orienterede. Undersøgelsen
førte til udråbelsen af ”et historisk kursskifte” - men for at
forstå det rigtige kursskifte, må vi tage det historiske
alvorligt: Hvis A4’s artikler overhovedet skal ses som et udtryk for
noget af betydning, er det, at at vi har forladt det klassiske
skema, som har signaleret forholdet mellem socialisme og liberalisme
og defineret det 20. århundredes politiske orienteringsrum.
Historisk fulgtes værdipolitikken og
fordelingspolitikken nemlig ad. Hørte man til dem, som hævdede, at
samfundet var en kontrakt mellem selvansvarlige individer, så
mente man, at staten og fordelingspolitikken skulle minimeres; at
retfærdighed måtte afhænge af den økonomiske fortjeneste, man selv
havde oparbejdet på markedet. Var ideen derimod, at fællesskabet
er udgangspunktet og stedet man realiserer sin frihed, mente man
at fordelingspolitikken sikrer retfærdigheden ved at tage en ret så
stor del af den økonomiske profit af markedets hænder og genfordele
den.
Men forholdet mellem stat, fællesskab og
individ er blevet et andet. Ikke mindst er vores forestilling om os
selv som fællesskab er blevet en anden end dengang, vi var delt
mellem arbejdsgivere til højre, der mente at have ret til profitten,
fordi de ejede produktionsapparatet, og arbejdstagere til venstre,
der mente at have ret til profitten, fordi de skabte merværdien ved
at arbejde. Denne forandring sker i løbet af det 20. århundrede og
hænger uløseligt sammen med udviklingen af den danske velfærdstat.
Velfærdstaten svækker ikke økonomien
Når den politiske orientering er svær at aflæse, er det fordi
både liberalismen og socialdemokratismen har sejret ad helvede
til. Sejret, fordi velfærdstaten kombinerer udvidelsen af en
offentlig sektor med markedslogik og forbrugerisme. Ad helvede til,
da hverken menneske eller stat er blevet til de ”agenter”, man havde
forestillet sig. Hverken principperne i en venstreorienteret eller
en højreorienteret politik synes i det 21. århundredes velfærdsstat
at kunne opfyldes.
Man bør huske på den klassiske liberalismes
krav om en organisatorisk opdeling: De liberale dyder bestod først
og fremmest i at holde det politiske adskilt fra det økonomiske og
den private sfære adskilt fra den offentlige sfære. På den ene side
skulle det ”civile samfund” sikres mod statens indtrængen, og på den
anden side skulle den offentlige sfære sikres mod økonomiske
særinteresser; dens love skulle i overensstemmelse med
oplysningstanken bygge på almene normer, som gælder for alle.
På paradoksal vis er
velfærdspolitikken et fundamentalt brud med denne tankegang: Den
bryder på alle måder ind i ”privatlivets fred” gennem
markedsregulering, sundhedspolitik, skoling af børn og overvågning.
Og samtidig er den et udtryk for, at markedslogikken er trængt ind i
den politiske praksis.
Velfærdsstatens dannelse er ikke bare
historien om ophævelsen af arbejderklassens dårlige levestandard og
forøgelsen af offentlige goder som gratis læreanstalter og
universiteter, sygehuse og pension. Udviklingen siden Steinckes
socialreform fra 1933 henover 60’ernes og 70’ernes indførelse af en
regulær velfærdstat og frem til i dag er endnu mere historien om
forandringen fra klassesamfund til forbrugersamfund. Endnu i
slutningen af 60’erne kunne Socialdemokratiet forestille sig
velfærdsstaten som en reform, ikke bare af samfundets institutioner
eller af arbejderen, men af mennesket som sådan. Individet var
lænket til økonomiens jernhårde nødvendigheder; frigørelsen skulle
findes i tæmningen af arbejdspresset og den materielle jagt. Sunde
fritidsinteresser og en styrkelse af det sociale liv skulle udfylde
det efterladte tomrum: mennesket ville dermed for alvor blive frit.
I dag er det svært ikke at tilskrive selv de mest nøgterne
beskrivelser af denne forhåbning en skjult ironi.
Som det ser ud, er hverken de
socialdemokratiske eller de liberalistiske idéer om menneskets
frihed blevet realiseret; hverken den socialt etablerede borger
eller det spontant og autonomt ansvarsbevidste individ synes at
kunne spores i vor tids samfund. Og profit- og
mulighedsmaksimeringen af såvel private som offentlige goder er
blevet den generelle tilstand og den drivende motivationsfaktor for
både borgeren og den politiske administration.
Velfærdsstaten har på denne måde – imod
enhver liberalistisk profeti – været den økonomisk mest
velfungerende løsningsmodel: den har langt fra hindret den
økonomiske vækst, men derimod gjort Danmark til et af verdens
rigeste og økonomisk mest stabile lande. Den giver nemlig
ekstraordinært gode betingelser for at stabilisere markedet og styre
forbruget, ikke bare af ”almindelige” varer, men forbruget af
børnehaver, uddannelser etc. I dag får (næsten) alle – uanset
indkomst – passet deres børn i børnehaver, alle går på offentlige
gymnasier og universiteter, får pension, får SU og dagpenge. Alle er
blevet forbrugere i og af det offentlige, hvilket har stabiliseret
og forøget forbrugskraften i det hele taget. Parallelt med at
velfærdsstatens vokseværk siden midten af 60’erne fordobler Danmark
sit BNP. Resultat: Velfærdstaten gjorde alle borgere til trofaste
forbrugere.
Fra ”borger” til ”forbruger”
Hvor efterlader dette individet som borger? Hvilken form for
politisk eksistens forbliver tilovers, når den strid, som har
forbundet de politiske partier (Socialdemokratiet, Venstre,
Konservative) med arbejdere, landmænd og arbejdsgivere, ophæves? Det
gør forbrugeren. Borgeren og politikeren som ideologiske aktører i
et demokratisk samfund er gået til grunde og genopstået som hhv.
”politisk” forbruger og administrator af forbruget. Dette betyder,
at forbindelsen mellem samfundets indbyggere og deres selvforståelse
på den ene side og det politiske system på den anden ikke længere er
en politisk forbindelse. Samfundets borgere forstår ikke
deres liv ud fra traditionelle politiske termer, men ud fra
markedets logik. Modsat idealet om den politiske deltager, der
rodfæster sin selvforståelse i ideer om, hvordan hele samfundet skal
se ud, forstår forbrugeren sig ud fra sin individuelle ret både
på det private marked og på det offentlige marked. De talrige
forbrugerudsendelser på tv og demonstrationerne foran børnehaverne
vidner om denne selvforståelse. At demonstrationerne kastede
regeringen ud i sin anden krise siden karikaturdagene er et lille
vink om, hvor omfattende og betydningsfuld forvandlingen fra borger
til forbruger har været.
Når de politiske partier
derfor taler om at ”tage arbejdstøjet på”, går de i virkeligheden i
ringen for at overbyde hinanden i administrative
velfærdsforordninger. Politikeren henvender sig ikke med en vision
til borgeren, men med tilbud til forbrugeren.
Men hvori består ”det
politiske” så i dag? Hvordan kommunikerer system og fællesskab?
Hverken de socialdemokratiske eller de liberalistiske idéer om
menneskets frihed blevet realiseret; hverken den socialt etablerede
borger eller det spontant og autonomt ansvarsbevidste individ synes
at kunne spores i vor tids samfund.
______________________________
Fra ”forbruger” til ”dansker”
I velfærdsstaten er den vigtigste ”politiske” handling at kunne
definere sig selv. Når individet i sin egenskab af forbruger ikke
har andre mål end sig selv, gestalter tilværelsen sig i
velfærdsstaten som en biografi. Og når politiske partier ikke
længere agerer ud fra ideologisk overbevisning, forvandler politik
sig til selviscenesættende forvaltningsstrategier personificeret i
spindoktoren. Det er ikke, hvad vi faktisk er, tror på og gør, som
har interesse, men selve fortællingen og dens iscenesættelse.
Det er derfor heller ikke
underligt, at det eneste tilbageblevne politiske engagement skal
findes i iscenesættelsen af den nationale identitet. Frem for at
forstå os selv i politiske termer som ”arbejder”, ”arbejdsgiver”
eller ”landmand” er der kun tilbage at forstå sig selv som
”dansker”. Det vigtigste for os i dag er – ”os”.
Dette levner desværre
ikke realpolitisk rum til andre partipolitiske strategier end dem,
som skaber appel til folkets tryghed og sikkerhed. Når det politiske
system og vælgerne overhovedet kan forbinde sig med hinanden,
skyldes det de seneste års tiltagende italesættelse af et behov, som
kun en skærpet sikkerhedspolitik og den højest bydende
velfærdspolitik kan tilfredsstille. Velfærdsforbrugerisme og
national-protektionisme går på denne måde hånd i hånd. Det er på
denne baggrund, vi må forstå det, som a4 kaldte et politisk ”skift
af historiske dimensioner.” Her dukker fordelings- og værdipolitik
op – ikke i skøn forening, men som en kommunikationsstrategisk
bekvemmelighed.
I forlængelse af de
seneste små ti år, hvor sikkerheden mod det fremmede er blevet et
stadigt mere afgørende aspekt – der i 2001 kostede
”tryghedspolitikeren” Poul Nyrup Rasmussen statsministerposten – ser
det nu atter ud som om, trygheden bliver nøglen til regeringsmagten.
Derfor er Anders Fogh Rasmussen og den øvrige Venstre-ledelse alt
andet end glade for, at brugerbetalingsforslaget blev vedtaget på
Venstres landsmøde. Den øjeblikkelige reaktion kom med fyringen af
Leif Mikkelsen.
På den ene side beskytter
vi altså os selv fordelingspolitisk; velfærd drejer sig i dag ikke
så meget om at udjævne klasseskæl, men om at skabe ”tryghed”. På den
anden side fastholder vi en stærk kontrol med grænsen mellem ”os” og
”de andre”; her spiller begrebet ”sikkerhed” den afgørende rolle.
Den nationale kulturkanon, diskussionen om de danske værdier,
terrorlovgivningen, den stramme danske flygtninge-
indvandrelovgivning er alle eksempler på, at skabelsen og
henvisningen til afgrænsningen af et nationalt ”os” er blevet det
afgørende politiske mål. Tryghed og sikkerhed er altså
nøglebegreberne i fastholdelsen og konstruktionen af ”os, danskere”.
Samarbejdet mellem
regeringen og Dansk Folkeparti er derfor ikke bare et parlamentarisk
vilkår; det er udtryk for et politisk system, hvor vælgersegmentet
må opsøges i et nationalkulturelt teater af identitetssøgende
skuespillere. Det må vel indrømmes, at ”nationen” i højere grad kan
identificeres med et teater end med et politisk fællesskab,
når nu borgeren er forvandlet til konsument og politik er reduceret
til administration formidlet gennem de virtuelle medier. Vi synes på
paradoksal vis netop at blive nationalt fikserede i en tid, hvor
nationen ikke udgør en egentlig politisk realitet og staten
ikke udgør den eneste politiske aktør.
Snarere end at vidne om
et nyt politisk landskab i Danmark fortæller overskridelsen af
højre-venstreskalaen udløbsdatoen for et samfund, hvor det nationalt
definerede politiske fællesskab evner at tænke og handle politisk.
Det eneste tilbageblevne politiske engagement skal findes i
iscenesættelsen af den nationale identitet.
_______________________
DOWNLOAD ARTIKEL
SOM PDF-FIL
Jacob Højriis Bock er cand.
mag. i filosofi fra Københavns Universitet med speciale i nyere tids
politisk tænkning, nærmere betegnet forholdet mellem liv og politik
i suverænstaten; har herunder beskæftiget sig indgående med tænkere
som Martin Heidegger, Michel Foucault og Giorgio Agamben. Har
studeret på overbygningen ved Humboldt-Universität zu Berlin.
Underviser i øjeblikket ved Folkeuniversitet i København. Esben
Schjørring er speciale-studerende på filosofi (KU), specialet
handler om forholdet mellem liv og rum. Interesse-områder:
filosofihistorie og moderne tysk, fransk og italiensk filosofi og
politisk tænkning. Har boet, studeret og arbejdet i Galway i Irland
og i Berlin og Paris.
PRESSEMEDDELELSE
Jacob Højriis Bock og Esben Schjørring
i RÆSON | Fra borger til forbruger, fra forbruger til ”dansker”
”Forbindelsen mellem
samfundets indbyggere og det politiske system er ikke længere
politisk: borgerne forstår deres liv ud fra markedets logik –
”det private marked” og ”det offentlige marked”. Hvori består
”det politiske så”? Kun i iscenesættelsen af den nationale
identitet. Frem for at forstå os selv i politiske termer som
”arbejder”, ”arbejdsgiver” eller ”landmand” er der kun tilbage at
forstå sig selv som ”dansker”.”
Det skriver Jacob Højriis
Bock og Esben Schjørring i RÆSON.
I artiklen undrer de sig
over den undersøgelse i ugebladet A4, der sidste år blev udråbt som
tegn på et ”historisk kursskifte” i danskernes holdninger: ” ”Man må
undre sig over formuleringen af spørgsmålet: ”Udgør indvandring en
alvorlig trussel mod vores nationale egenart?”. Vores ”egenart”?!
Spørgsmålet siger langt mere end svarene.”
I stedet mener Bock og
Schjørring, at undersøgelsen illustrerer hvordan danskerne er både
”højre-” og ”venstreorienterede”: ”Både liberalismen og
socialdemokratismen har sejret ad helvede til. Sejret, fordi
velfærdstaten kombinerer udvidelsen af en offentlig sektor med
markedslogik og forbrugerisme. Ad helvede til, da hverken menneske
eller stat er blevet til de ”agenter”, man havde forestillet sig.
[…] Velfærdsstaten har på denne måde – imod ethvert liberalistisk
profeti – været den økonomisk mest velfungerende løsningsmodel.
Parallelt med at velfærdsstatens vokseværk siden midten af 60’erne
fordobler Danmark sit BNP. Resultat: Velfærdstaten gjorde alle
borgere til trofaste forbrugere.”
De fortsætter: ”Det eneste
tilbageblevne politiske engagement skal findes i iscenesættelsen af
den nationale identitet. Velfærdsforbrugerisme og
national-protektionisme går hånd i hånd. […] Samarbejdet mellem
regeringen og Dansk Folkeparti er derfor ikke bare et parlamentarisk
vilkår; det er udtryk for et politisk system, hvor vælgersegmentet
må opsøges i et nationalkulturelt teater af identitetssøgende
skuespillere.”
LÆS ARTIKLEN NU:
Jacob Højriis Bock og Esben Schjørring
i RÆSON | Fra borger til forbruger, fra forbruger til ”dansker”
|