Jens Christensen, Jan Holm
Ingemann og Mogens Ove Madsen:
Staten har inddraget universiteternes frihed
Vidensberedskab. Efter at have
fungeret i tusinde år er kontrakten om afstand mellem
samfundsmagt og universitet de facto opsagt af
den danske stat. Frihedslogikken er afløst af en
styringslogik. Samlet set mister forskningen hermed sin
sande samfundsnytte og samfundsrelevans.
Den bliver i stedet reduceret
til kun at være et nyttigt redskab for samtidens
aktuelle magthavere.
Af
Jens Christensen, Jan Holm Ingemann og Mogens Ove Madsen
I DANMARK betragtes viden som det afgørende grundlag for samfundets
fortsatte udvikling. Ikke desto mindre udsættes
universiteterne i stadig højere grad for statslig
detailstyring. Umiddelbart kan det synes nærliggende - 'at
den, der betaler, bestemmer musikken'. Vi vil imidlertid
hævde, at man ikke kan styre universiteter på dette
grundlag, hvis de skal leve op til deres samfundsnyttige
formål.
Universiteternes
mission er for det første at uddanne kandidater til højeste,
faglige niveau. For det andet at udvikle viden, der bedst
muligt tilnærmes det ubetvivlelige. Og for det tredje at
udvikle og opretholde et beredskab af viden som samfundet –
måske/måske ikke – får brug for i fremtiden. Disse opgaver
kan kun varetages, hvis universiteterne sikres akademisk
frihed. Derfor har et princip om armslængde mellem
universitet og statslige magthavere historisk været
respekteret - naturligvis med visse undtagelser, hvor
autoritære regimer har søgt at knægte princippet.
Samtidens
tiltagende styringslogik indebærer imidlertid, at
universiteternes formål omdefineres til kortsigtet,
økonomisk nytte bestemt af samfundets aktuelle magthavere.
Herved negligeres princippet om armslængde, og den
akademiske frihed stækkes. Resultatet er intellektuelt armod
og dermed utilstrækkelige muligheder for, at universiteterne
kan leve op til deres mission.
Derfor finder vi
det nødvendigt, at der åbnes en ny, visionær debat om
universiteternes fremtid. En debat, hvor den frie tanke, det
levende ord, fordybelse, kreativitet, pluralisme og kritisk
stillingtagen bør være nøgleord.
1870erne: En lektion i konkurrenceevne
I 1870’erne var dansk økonomi helt og aldeles afhængig af
landbrugets produktion og eksport af korn. Da kornpriserne
faldt dramatisk, bredte der sig en krise af et omfang, som
vi nutidige velfærdsdanskere kan have meget svært ved at
forstå. Men krisen blev modgået. Dansk landbrug blev ændret,
så der kunne produceres animalske produkter. Hermed blev
andelsmejerierne – samt en lang række supplerende
andelsvirksomheder – grundstenen for udviklingen af et
velstands- og velfærdssamfund. Gennem denne omstilling trak
bønderne og deres intellektuelle støtter så at sige sig selv
og hinanden op ved håret.
For at dette
projekt kunne lykkes, krævedes der – med et nutidigt udtryk
– sociale kompetencer. Borgerne skulle være i stand
til at arbejde sammen, og de skulle tro på at det nyttede.
Og de besad faktisk – som historien dokumenterer – de
nødvendige kompetencer. Dem havde de ikke mindst fået gennem
det grundtvigske frigørelsesprojekt samt det
Grundtvig-Kold’ske uddannelses- og dannelsesprojekt med den
frie tanke og det levende ord som centrale grundpiller.
Dannelseshistorien for det danske velstands- og
velfærdssamfund er hermed en vigtig påmindelse om, at det er
afgørende for et samfund at have et tanke- og vidensmæssigt
beredskab, som er både menneskeligt og socialt vedkommende.
Udviklingen af et
sådant beredskab fordrer imidlertid intellektuel frihed. Det
kan ikke fremtvinges ved, at staten sætter detailstyrende
rammer for forskningen. Til forskel fra 1870’erne er det
ikke den økonomiske armod, der aktuelt er mest presserende
for vores land. Tværtimod! På trods af retorikken om et
videnssamfund, om universiteter i verdensklasse, osv., er
netop udviklingen på universiteterne med til at fremme en
intellektuel armod.
Gennem en
1000-årig historie har universiteterne opretholdt det, man
kunne kalde et vidensberedskab. Idegrundlaget for
universiteterne har nok forandret sig i samspil med
forandringer i samfundet, men to fikspunkter har altid været
centrale. Det ene er, at universiteternes formål er at
frembringe viden, som er tilnærmet sandheden, og at formidle
denne viden gennem uddannelse af akademikere. Det andet, at
dette formål kun kunne indfries ved at universiteterne
sikres et vist mål af selvstyre, dvs. en relativ
uafhængighed af tidens dominerende magtforhold. Disse
fikspunkter blev i 1810 klart formuleret af den tyske
forsker Wilhelm von Humboldt, og hans navn har siden været
knyttet til forestillingen om universitetsdrift.
I den nuværende
universitetslovs formålsparagraf står der, at
”universitetet har forskningsfrihed og skal værne om denne”.
Lovens ordvalg kan forlede borgerne til at tro, at idealerne
om sandhedssøgende videnskab og akademisk frihed er holdt i
hævd. Vores pointe er imidlertid, at de institutionelle
rammer, der nu er sat om universiteternes virke, er i strid
med de idealer, som ordene tilkendegiver. Vor påstand er, at
efter tusinde års funktion er den mere eller mindre klart
formulerede kontrakt om armslængdes afstand mellem
samfundsmagt og universitet de facto opsagt af den
danske stat. Frihedslogikken er afløst af en styringslogik.
Målet om sandhedssøgen knægtes og erstattes af et pres for
konstruktion af på forhånd definerede resultater bestemt af
magthavere.
_____________________________
Fødekæden er vendt på hovedet
Eksemplet med andelsbevægelsen og Humboldts idealer for
forskningsfrihed minder om nogle vigtige, almene pointer.
Grundstenen er den frie tanke. Fra den udledes to
konsekvenser. For det første er den en betingelse
for, at forskerne kreativt forfølger et mål om sandhed:
Gennem udfoldelse af den frie tanke søger tænkerne – i
kritisk dialog med deres fagfæller – bedst muligt at
tilnærme deres ræsonnementer til det ubetvivlelige. For
det andet sikrer den, at tænkningen er bred og
omfattende: Gennem udfoldelse af den frie tankes kreativitet
fastholdes og udvikles viden inden for en bred vifte af
felter, som samfundet ikke på forhånd kan forudse at få brug
for.
Den styrede forskning prioriteres højest - på bekostning af den
frie grundforskning. Dette er en uholdbar situation.
_________________________
Under denne
grundsten ligger også centrale antagelser om sand
samfundsnytte og sand samfundsrelevans. Samfundet har brug
for viden, der ikke er konstrueret på grundlag af snævre
interesser hos tidens magthavere, men som bedst muligt er
tilnærmet sandheden - for samfundet kan ikke på forhånd
vide, hvilken viden der måtte blive brug for. Derfor er det
samfundsnyttigt at fastholde og udvikle et beredskab af
viden – også på felter, som man ikke umiddelbart kan se
nytten af. Disse universelle overvejelser illustreres på
bedste vis af historien om andelsbevægelsen. Det var hverken
Tietgen eller Estrup, der fandt det Grundtvig-Kold’ske
frigørelsesprojekt nyttigt!
Når forskningen
reguleres ud fra en styringslogik, sigtes der mod kortsigtet
nytte for givne interessenter. Herved indskrænkes tankens
frihed. Målet om sandhedssøgen knægtes og erstattes af et
pres for konstruktion af på forhånd definerede resultater
bestemt af magthavere. Og mulighederne for at opretholde og
udvikle et bredt og omfattende beredskab undermineres.
Samlet set mister forskningen hermed sin sande samfundsnytte
og samfundsrelevans. Den bliver i stedet reduceret til kun
at være et nyttigt redskab for samtidens aktuelle
magthavere.
I medfør af
styringslogikken er der en række forhold, der yderligere
øger det intellektuelle armod på universiteterne. Der er
pres på de frie grundforskningsmidler, og i stedet skal
midler søges i stadig større konkurrence. Samtidigt er der
taget initiativ til, at sektorforskningsinstitutionerne
fusioneres med universiteterne. Sammenlagt indebærer det
øgede krav til forskningen om at være nytteorienteret – vel
at mærke i en yderst snæver og kortsigtet forstand.
Traditionerne fra sektorforskningsinstitutionerne indlejres
som anvendelsesorienteret forskning, og den politiske
styring vil efterhånden fjerne den frie grundforskning.
Således er
relationen mellem den frie forskning og den styrede
forskning ved at blive vendt på hovedet, idet den styrede
forskning prioriteres højest på bekostning af den frie
grundforskning. Dette er en uholdbar situation. På langt
sigt går fødekæden i forskningen fra grundforskning til
anvendt forskning – selv om anvendt forskning ind i mellem
kan inspirere grundforskningen. En ensidig satsning på det
kortsigtede nytte- og anvendelsesorienterede vil hermed på
sigt udtørre den samlede forskningsindsats.
Publiceringskravet fører let til repetitionsforskning - dvs.,
serier af artikler med få nuanceforskelle. Hermed placeres
nu- og fremtidens forsker i en ny type elfenbenstårn.
_________________________
Fra disciplinering til selvdisciplinering
Idealet om den frie tanke og den frie sandhedssøgen er under
afvikling. Incitamentet til sandhedssøgen fordrejes og
perverteres i vor tid på tre måder.
For det
første
gøres universiteterne i stigende grad til et instrument for
samfundets herskende magtforhold og ideologier.
Universitetsforskningen skal, som vist ovenfor, være
nytteorienteret i et kortsigtet perspektiv og på en måde som
stemmer overens med statens økonomiske politik og
erhvervspolitiske mål. ”Fra tanke til faktura” er slagordet,
som i 2003 blev udmeldt fra regeringen. Forskningen skal
målrettet bidrage til teknisk innovation, materiel vækst og
økonomisk konkurrencekraft. Universiteterne gøres til en
forretningsbaseret produktionsvirksomhed, der på grund af
bevidst underfinansiering af grundforskningen motiveres til
at søge EU-midler og private forskningsmidler, og viden
gøres til et markedsført produkt. Det gælder ikke blot den
umiddelbart tekniske og erhvervsøkonomiske forskning.
Humanistisk forskning, som er rettet mod at afdække
perspektiver på mening og sammenhæng i den menneskelige
tilværelse, risikerer let at blive udrangeret som nytteløs.
Det samme gælder enhver kritisk orienteret samfundsvidenskab
og tillige den rent forklarende naturvidenskab, som
uafhængigt af dens umiddelbare nyttevirkning sigter mod
udforskning af verdens gåder. Denne holdning har allerede
givet sig udslag i, at de nytteorienterede forskningsområder
alene har fået tildelt flere midler til forskeruddannelse
(ph.d.-stipendier).
Forskningens
samfundsrelevans, forstået i et kortsigtet perspektiv og
betinget af økonomiske rationaler og markedsmekanismer, er
imidlertid en pervertering af begrebet samfundsrelevans.
Samfundsrelevans er ikke noget absolut givet, der kan
afstikkes på forhånd, på basis af en politisk ideologi, men
må bero på fordomsfrie overvejelser om det gode liv og det
gode samfund.
Stadig mere gennemgribende har statsmagten held til at regulere
universitetsansattes tænkning og adfærd. Skridt for skridt,
og uden at de fulde konsekvenser straks bemærkes,
internaliseres systemtænkningen hos de enkelte forskere.
_________________________
For det
andet
udsættes universiteterne via udviklings- og
resultatkontrakter for stadig mere detailstyring.
Forskningen
spindes ind i et væv af bureaukratiske systemer og en
industrialistisk tankegang omkring frembringelse af
forskningsbaseret viden. Frem for at spørge til sandhed og
mening animeres forskerne til at spille op mod juraen og
anvendelsesorienteringen. Frem for at søge kvalitet i
forskningen animeres forskerne til kvantitativ produktion,
ja til at formidle før de har udført dybtgående forskning.
Frem for at publicere, hvor det efter den pågældende
forsknings karakter er mest meningsfuldt, animeres ensidigt
til at publicere i bestemte højt estimerede internationale
tidsskrifter. Dette udvirker en specialisering af
forskningsindsatsen, hvor publiceringskravet let fører til
repetitionsforskning - dvs., serier af artikler med få
nuanceforskelle. Hermed placeres nu- og fremtidens forsker i
en ny type elfenbenstårn.
For det
tredje
tvinges de universitetsansatte til at tilpasse sig et
regime, hvor viden gøres til objekt for markedsorienteret
nytte og baseret på et sæt af styringsmekanismer.
Stadig mere
gennemgribende har statsmagten held til at regulere
universitetsansattes tænkning og adfærd. Skridt for skridt,
og uden at de fulde konsekvenser straks bemærkes,
internaliseres systemtænkningen hos de enkelte forskere.
Umærkeligt omsættes de udefra kommende bestræbelser på
disciplinering til selvdisciplinering. Uanset, at der lyder
spredte røster imod universitetspolitikken, er der ingen
ansatser til fælles mobilisering blandt intellektuelle med
henblik på klar protest og konstruktiv nytænkning.
Universitetsloven fra 2003 afskaffede de fælles ansvarlige
fora for forskerne og overlod ledelsen til eksterne og
professionelle. Dermed har staten kraftigt reduceret
forskernes muligheder for at forholde sig aktivt og
ansvarligt.
Der er ingen ansatser til fælles mobilisering blandt intellektuelle
med henblik på klar protest og konstruktiv nytænkning.
Universitetsloven fra 2003 afskaffede de fælles ansvarlige
fora for forskerne og overlod ledelsen til eksterne og
professionelle. Dermed har staten kraftigt reduceret
forskernes muligheder for at forholde sig aktivt og
ansvarligt.
________________________________
En anden strategi
HVAD KUNNE være en vision for et alternativ omkring
universiteternes fremtidige udvikling? Vi vil tillade os at
opsummere det i følgende punkter:
Videnskabelig
oplysning bør spille sammen med livsoplysning.
Det
bedste fra den akademiske tradition, det Humboldt’ske
projekt, nemlig den frie tanke, bør gå hånd i hånd med det
bedste fra dannelsestraditionen, det Grundtvig-Koldske
projekt med dets opmærksomhed omkring det levende ord. Det
indebærer, at sandhedssøgen og praktisk anvendelighed af
viden bør gå hånd i hånd med den meningssøgen, som udgår fra
spørgsmål om det gode liv og det gode samfund. Vigtigt i vor
globaliserede tidsalder er også opmærksomhed om de
potentialer, som mødet mellem klodens forskellige kulturer
kan indebære. Først hermed realiseres universitetslovens ord
om universitetet som kulturbærende institution.
En kritisk
indstilling bør være et indbygget led i universiteternes
virke.
I hverdagssproget anvendes ordet kritik ofte om en negativ
indstilling. I videnskabelig sammenhæng er kritik
ensbetydende med skelneevne. Det er en central opgave for
den universitære forskning at bringe tilsyneladende
selvfølgeligheder frem i synligheden, til kritisk afprøvning
– ja, at udfordre vanetænkning og fasttømrede ideologier.
Orienteringen
mod praksis bør gå hånd i hånd med grundlagsforskning.
Der er ikke noget forkert i, at forskningen kan have
praktisk betydning - tværtimod. Men som modspil til den
målrettede, nytteorienterede forskning er det vigtigt at
fremme den forskning, der udfordrer de givne tankemønstre.
Udfaldet heraf kan ikke målrettes. Resultaterne af
grundlagsforskning kan netop ikke besluttes på forhånd –
udfaldet må nødvendigvis være uvist.
Refleksionen
over forskningens samfundsrelevans bør være et anliggende
for den frie tanke.
Afgørelsen af, hvad der er relevant for samfundet, beror på
en værdiorienteret diskussion. Frem for at samfundsrelevans
besluttes af samfundets aktuelle magthavere, bør
refleksionen over relevans og nytte være et indbygget led i
selve den frie forskning, ja netop et anliggende for den fri
tanke.
Problemorientering og tværvidenskab bør opdyrkes.
F.eks. kan vor tids globale udfordringer, som også universiteterne
må forholde sig, ikke blot omdefineres til, at løsningen er
teknologisk innovation, materiel vækst og øget økonomisk
konkurrencekraft. Problemerne må udforskes i al deres
kompleksitet, og med blik for at virkeligheden ikke er
opdelt i discipliner. Helhedsorienterede tilgange er
vigtige, både når det gælder afdækning af problemerne og når
det drejer sig om at søge nye former for løsninger.
En
pluralistisk tilgang i forskningen bør respekteres.
Det
erkendende og handlende menneske er et alsidigt væsen, hvis
kreativitet forflygtiges ved krav om ensretning. Der må være
plads til mange former for forskning på universiteterne og
mange udslag af den frie forskning – f.eks. alt fra den
umiddelbart nytteorienterede forskning til den dybtgående
grundlagsforskning, som kan give nye og ganske uventede
indsigter.
Rammerne om
universiteternes virke bør respektere et princip om
armslængde.
Som
det gælder for den kunstneriske kreativitet, kan heller ikke
den frie tankes kreativitet udfolde sig ved detaljeret og
målrettet styring. Det må erkendes, at ledelse af et
vidensintensivt virke - som det er kendetegnende for
universiteterne - er noget ganske andet end gammeldags
former for industriel management. Både de politisk bestemte
rammer om universiteterne og forskningsledelsen på
universiteterne må indrettes på en måde, som stimulerer
forskernes eget incitament til kvalitativ og dybdegående
forskning.
Forskningsfrihed
fungerer ikke, hvis den blot er ord – sådan som det er
tilfældet i universitetsloven. Der må handling og praksis
bag. Derfor bør vor tids magthavere indlede et tilbagetog og
udstede et frihedsbrev, hvorefter forskerne – i dialog med
landets øvrige borgere – kan igangsætte den visionære debat
om universiteter, forskning og samfund.