11. juni 2004 | 2. kvartal                                                                                < >

           
       
 

                               
 
   

                            

                                                                
  Aimée Kjær (Cambodia) Klaus Langhoff-Roos (Schweiz) Henrik Werdelin (England) Jonas Parello-Plesner (Frankrig) Morten Spenner (England)
 

  R Æ S O N S  G L O B A L E  P A N E L

   
 
 

Henrik Werdelin er BA i Samfundsfag fra Aalborg Universitet og MA i journalistik fra University of Westminister. Han har været New Media Development Executive for MTV; medstifter og administrerende direktør for TripleDash; indtil fornylig kreativ direktør for MTV i Frankrig og nu: ansvarlig for MTV Games i London.

 

        

 

 

 
   

4. Werdelin: Uddannelse til nye industrier

WERDELIN. Hvorfor lykkes det ikke at forudse hvilke uddannelser, der er behov for i Danmark? Danmark halter konsekvent bagud når det gælder om at uddanne unge til nye industrier, som blomstrer op. Seneste er det synliggjort af manglen på spil-udviklere (hvor der nu er flere spillekonsoler i Europa end der er DVD-afspillere, widescreen-tv og digitale kamera'er tilsammen...) 

I en dynamisk markedsøkonomi kan man ikke sidde for enden af et skrivebord i centraladministrationen og planlægge sig ud af problemerne. Kreativitet og innovationskraft kommer fra markedet, og det er netop heri markedets overlegenhed frem for central styring viser sig. DØR har i deres rapport fra efteråret 2003 bekræftet, at central styring og planlægning ikke er vejen frem for de videregående uddannelser.

 Uddannelser opstår efterhånden, som der er behov for dem. IT-Universitetet er desuden blevet styrket under denne regering, bl.a. ved at ændre dets status til at blive statsanerkendt som universitet. I dette og i andre kreative miljøer ligger mange muligheder for at udstyre unge med kvalifikationer på allerhøjeste niveau, der gør dem egnet til at arbejde med disse særligt løfterige teknologier. Jeg forventer tilsvarende, at de nye ledelser og bestyrelser også er deres opgave voksen i forhold til, at vi ikke uddanner unge til ledighed.

 

ARTIKLENS FORSIDE

                                                                     NÆSTE SIDE

TILBAGE