Esben
Schjørring i RÆSON:
Alliancen
– og genåbningen af den politiske situation
Foghs adgang til magten var at opstille en
situation, hvor udlændingespørgsmålet betød, at
Socialdemokratiet enten ville støde sine
humanistiske vælgere fra sig (ved at følge den
stramme kurs), eller støde det største vælgersegment
fra sig (ved IKKE at følge den). En lignende
”lose-lose situation”, som den S har været i, kan
Fogh meget vel komme til at befinde sig i efter
dannelsen af Ny Alliance.
Af Esben
Schjørring
DANNELSEN
af
Ny Alliance kan betragtes som kulminationen på to
kriser - krisen i oppositionen i almindelighed og krisen
hos de Radikale i særdeleshed. Men paradoksalt nok kan
den virkelige krise meget vel blive Anders Fogh
Rasmussens. Lykkes det for Ny Alliance at blive
opstillet omdannes de brudlinier i dansk politik, som
Fogh kom til magten ved at formulere.
Det nye
Venstre
I hele
anden halvdel af det 20. århundrede tilhørte dansk
politik Socialdemokratiet. Og da Anders Fogh Rasmussen
erobrede regeringsmagten i 2001, var det ikke via en
sejr over socialdemokratismen. Hans centrale bedrift var
ikke at overbevise danskerne om et liberalt program, men
at reformulere Venstres mission i forhold til de nye
globale forandringer af den politiske kampplads. Vi
kender forandringen som overgangen fra Uffe
Ellemann-Jensens klassiske liberale internationalistiske
linie, der var defineret af erfaringerne fra den kolde
krig, til Anders Fogh Rasmussens administrationspolitik
af velfærdsstaten centreret omkring beskyttelsen af
national identitet og nationale værdier i en global
verden med vagabonderende grænser.
Alt for
ofte udlægges Foghs reformation af Venstre som et
simpelt kommunikationsstrategisk valg. Men bagved
accepten af velfærdsstaten ligger et forandret syn på
forholdet mellem marked, individ og stat. Den klassiske
liberalisme handlede om forholdet mellem en national
stat og et nationalt marked. Den må opgives, fordi
markedet ikke længere kan betragtes som et nationalt
marked over for andre nationale markeder. Markedet er i
dag overnationalt og globalt. Og det liberale projekt
lokaliseres ikke længere i forholdet mellem national
stat og nationalt marked, men mellem nationalstaten og
det globale marked. Ifølge denne optik forsvinder
nationen forsvinder ikke: den forandres til en
organisation i konkurrence med andre
nation-organisationer om tiltrækningskraften på det
globale marked. Snarere end at være en kolonialisering
af socialdemokraternes dagsorden ligger Fogh-regeringens
succes i at have forskudt det liberale projekt i forhold
til denne udvikling. Fra at handle om forholdet mellem
statens magt og individets frihed, kommer det til at
handle om ”den lille mands” sikkerhed og autonomi i en
global verden, hvor marked og stat er gledet sammen.
Nationen
forsvinder ikke: den forandres til en organisation i
konkurrence med andre nation-organisationer om
tiltrækningskraften på det globale marked.
_______________________
Overfor
denne nye situation har Foghs politik udformet sig ved
på den ene side at understrege nationalorganisationens
nationale selvbevidsthed. På den anden side ved at
centralisere og forfine detaljerigdommen i
styringsmekanismerne for at optimere nationens
økonomiske kompetencer. Udlændingepolitikken er blevet
strammet helt op til - eller lige under - de globale
konventioners minimumskrav, universiteterne er blevet
til centre for vidensservice, befolkningens navigation
på arbejdet og i forbruget af offentlige ydelser styres
gennem kontraktforanstaltninger og overvågning.
Med DF som
velfærdsgarant for den nedre del af middelklassen, kunne
Fogh på det strategiske plan demontere
Socialdemokraterne. På den ene side ved at udstille
partiets manglende evne til at beskytte
nationalorganisationens identitet og indre stabilitet
overfor indvandringen. På den anden side enten ved at
overbyde velfærdstilbudene eller ved at anklage
socialdemokratiet for manglende evne til ansvarligt
lederskab af organisationens overlevelse på det globale
marked.
Fogh
valgte af historiske, strukturelle og strategiske
årsager – og som Rune Lykkeberg påpegede i den første
trykte udgave af RÆSON ud fra en gennemgående personlig
politisk sympati for den ”lille mand” – et nationalt
svar på globaliseringens udfordringer. Og dette - det
nationale svar – er mere end noget andet det, Ny
Alliance kommer til at bryde med.
Opgives
skattestoppet derimod for udsigten til parlamentarisk
opbakning til skattelettelser og en mere humanistisk
karakter, støder Fogh de nye venstrevælgere fra sig og
ødelægger samarbejdet med DF. Og hvad værre er: han
ville dermed give Socialdemokraterne det velfærdskort på
hånden, som han fratog dem i 2001.
_______________________
Fogh-regeringens akilleshæl
Problemet
– som ind til nu har været kontrollabelt for Fogh – var,
at den strategiske pris for den førte politik var at
slette liberalismen fra registret i dansk politik i
almindelighed og hos Venstre i særdeleshed. Foghs
liberalisme angår den ”den lille mand” og ikke bedre
markedsbetingelser for de store spillere i dansk
erhvervsliv. Denne latente uenighed blev til en regulær
konflikt i karikatur-dagene. Her anklagede Venstre Arla
og indirekte DI for at være en Judas, der var villige
til modtage islamistiske sølvpenge på demokratiets
bekostning. Og omvendt anklagede Lars Kolind og Niels
Due Jensen Fogh for at føre en defaitistisk politik med
nationalistiske undertoner, der skadede Danmarks
økonomiske brand. Ikke overraskende nævnes både Lars
Kolind, Asger Aamund og Flemming Østergaard som støtter
for Ny Alliance.
Fogh
efterlod et politisk tomrum, for dem som mener, at
Danmark som organisation ikke nødvendigvis overlever
bedst ved at fastholde sin identitet på mere eller
mindre nationalistiske betingelser, men ved et globalt
værdisæt med udspring i menneskerettighederne og i EU;
og at velfærdspolitikken kan og bør reformeres mod et
mere slankt system, hvor især skatten på arbejde skal
minimeres. Den plads har Fogh kunnet lade stå tom fordi
de eneste, der kunne finde på at indtage den, var inden
for egne rækker og kun kunne takke ham for at kunne nyde
regeringsmagten. Socialdemokratiet har af indlysende
grunde ikke kunnet ikke indtage den – og så længe de
Radikale med Marianne Jelved i front fastholdt et
S/R-samarbejde, var de også forhindret.
Foghs
adgang til magten var den politiske evne til at opstille
en situation, hvor udlændingespørgsmålet betød, at
Socialdemokratiet enten ville støde sine humanistiske
vælgere fra sig ved at følge den stramme kurs, eller
støde det største vælgersegment fra sig ved ikke at
følge den. En lignende ”lose-lose situation”, som den
Socialdemokraterne har været i, kan Fogh meget vel komme
til at befinde sig i efter dannelsen af Ny Alliance.
Forsvares skattestoppet og det fortsatte samarbejde med
DF over for mulige skattelettelser og nye
parlamentariske muligheder sender han gamle kernevælgere
både hos V og K direkte i armene på Ny Alliance.
Opgives skattestoppet derimod for udsigten til
parlamentarisk opbakning til skattelettelser og en mere
humanistisk karakter, støder han de nye venstrevælgere
fra sig og ødelægger samarbejdet med DF. Og hvad værre
er: Fogh ville dermed give Socialdemokraterne det
velfærdskort på hånden, som han fratog dem i 2001.
Med et
muligt liberalt alternativ til samarbejdet med DF
åbenbares regeringens og Foghs akilleshæl: det nationale
svar på de globale udfordringer, som har gjort Fogh så
succesfuld, kan med dannelsen af Ny Alliance ende
med at blive selvundergravende og med at kaste Venstre
og Konservative ud i sammen selvdestruktive proces som
Socialdemokratiet har været igennem. Dette krisetegn
har, med Gitte Seeberg som den tredje grundlægger af
Ny Alliance, faktisk allerede vist sig. Hun åbner et
dræn fra de Konservative, hvor de, der sympatiserer med
Connie Hedegaard og som længe har lidt under det
værdifællesskab mellem Venstre og DF, Claus Hjort
Frederiksen udråbte sidste år, kan finde en ny
platform.
Foghs
strategi har haft sin hemmelige strategiske
alliancepartner hos sin mest udtalte modstander – det
Radikale Venstre.
_______________________
Den
hemmelige alliance
Navnet ”Ny
Alliance” henviser jo til bruddet med en gammel
alliance. Vi skal forstå, at der henvises til alliancen
mellem R og S og mellem Venstre, Konservative og DF. Og
vi skal forstå det som et brud med en gammel orientering
og begyndelsen på en ny. Men set gennem linsen af
udviklingen af dansk politik siden 89 henviser navnet
også til en helt anden alliance. Foghs strategi har haft
sin hemmelige strategiske alliancepartner hos sin mest
udtalte modstander – det Radikale Venstre. Alliancen
bestod i, at de Radikale som det eneste midterparti
skulle blive ved at støtte Socialdemokratiet; dermed
kunne Venstre overtale sine egne mere liberale vælgere
til at acceptere at det liberale projekt allerhøjest
kunne blive til en skattestop-klausul i en verden
gennemsyret af det socialdemokratiske velfærdsprojekt.
Og de Radikale kunne fremføre sig selv som det eneste
genuine oppositionsparti. Den nye alliance mellem de
tidligere modstandere – Gitte Seeberg på den ene side og
Anders Samuelsen og Naser Khader på den anden – afslører
den hemmelige alliance mellem Venstre og de Radikale ved
at bryde den. Dermed genåbnes den politiske situation.