Artiklen kan på sidste
side (s.3) downloades som Word-dokument, fx til udprintning
ark og ulands
EUROPÆERNE
HAR til fryd for amerikanerne demonstreret deres uenighed og afmagt
over for Irakkrisen, ikke mindst med de otte regeringschefers famøse læserbrev
den 30. januar. De betragtes med nedladenhed i Washington hvor
forsvarsministeren Donald Rumsfeld taler om det ‘gamle Europa’ som værende
uden betydning. Uden blusel afslører han den klassiske taktik: Divide et
impera! – del og hersk, når han peger på det ny Europa som trofaste
støtter. Han ved at mange i Central- og Østeuropa tvivler på om de kan stole
på Tyskland. De mistede tilliden til EU som et sikkerhedsfællesskab i løbet at
1990erne og søgte derfor ind i NATO hvor amerikanerne med glæde slog portene
op.
Man må have ondt af
Colin Powell der som krigsprøvet general ved hvad krig indebærer af ufattelige
lidelser og uforudselige konsekvenser. Han blev pålagt den 5. februar at
retfærdiggøre et angreb på Irak ved at sandsynliggøre at landet besad
masseudryddelsesvåben, men hans fremstilling gav intet svar på de to spørgsmål
som for ham og for alle os andre må være helt afgørende.
For det
første (som også påpeget i denne avis af Per Knudsen den 8. februar): Udgør
Saddam Hussein en sådan trussel mod international fred og sikkerhed at han må
udryddes med militær magt? At han er en ond diktator som hæmningsløst har søgt
at tilrive sig magt i Mellemøsten, er rigtigt; men han er ingen Khrusjtjov, og
Irak er ingen Sovjetunion.
For det
andet: Vil en sådan magtanvendelse efterlade verden i en tilstand af større
sikkerhed, eller vil truslen om international terrorvirksomhed med brug af
biologiske og kemiske våben ikke tværtimod vil blive forøget? Det sidste kan
meget vel være tilfældet.
I august 1914
ville Østrig-Ungarn, bakket op af Tyskland, give Serbien en læresteg med en
angrebskrig som alle mente hurtigt ville være overstået. Det udløste fire års
blodbad. Vil en præventiv krig mod Irak blive en klinisk operation som fjerner
Saddam i løbet af få uger, hvorefter Irak og det øvrige Mellemøsten vil
udvikle sig til stabile demokratier hvor menneskerettighederne respekteres?
Det er tilsyneladende hvad Bush, Cheney og Rumsfeld mener, og derfor kommer
krigen. Men det kan meget vel være en eventyrpolitik, og det bekræfter den i
Europa udbredte opfattelse af at USA efter 11. september lider af et
granatchok som bevirker at supermagtens udenrigspolitik er præget af naivitet
og forenkling.
Ifølge Bush
har USA en evangelisk mission i verden, men han ser dog helst at USA bliver
leder af en ‘alliance’ for at føre dette korstog for demokrati og
menneskerettigheder. Derfor anstrengelserne for at få opbakning i
Sikkerhedsrådet.
Havde europæerne
været værd deres salt, kunne de have udbyttet denne situation ved i det
mindste at have krævet større balance i amerikansk Mellemøstpolitik som
betingelse for ikke at anvende det europæiske (fransk-tyske) veto i
Sikkerhedsrådet over for en Irakkrig. USA burde acceptere at lægge et sådant
pres på Ariel Sharon at den israelske besættelse af de palæstinensiske områder
opgives og vejen dermed åbnes for en to-stats løsning. Herved ville risikoen
for udbredt terrorvirksomhed som reaktion på en krig mod Irak utvivlsomt være
markant mindsket.
Men den Europæiske
Union er ingen union. Den kan have formandskaber og måske ‘præsidenter’, men
den har ingen ledelse. Sagen er at vi europæere ikke stoler på os selv og
hinanden. Derfor er vi nødt til at stole på USA. Men kan vi det nu bedre end
vi kunne det i den kolde krigs tid?