23. april 2004 | 2. kvartal | 4:6                                                                           < >

           
 

ON THE LAST PAGE THE INTERVIEW CAN BE DOWNLOADED IN DANISH AND ENGLISH BOTH

 

 

   
   

   

4.  Tiltrækningens politik

Bush afviser ikke at samarbejde med andre. Præsidentens foretrukne form for multilateralisme – som han giver efter for, når enegang synes umulig eller uklogt – er at skabe ad hoc-koalitioner af ”villige” nationer. Det, som Bushs rådgiver Richard Hass har kaldt for ”à la carte multilateralism”. Hvordan vil denne tilgang påvirke samarbejdet med NATO og FN, hvis Bush genvælges?

JN: Regeringen – og i særdeleshed Donald Rumsfeld – siger ofte, at den givne situation skal bestemme koalitionen og ikke, at koalitionen bestemmer, hvorledes situationen skal takles. Når man nedtoner institutionerne, skaber det det problem, at omverdenen ikke føler, den bliver hørt eller har medindflydelse, men at man kun bliver inviteret til at deltage i sidste øjeblik, når der er behov for hjælp. Over tid tror jeg, det vil skade USA. Institutioner har en tendens til at legitimere den politiske kurs, og en overlegen magt som USA burde bekymre sig om at få sin politiske kurs legitimeret. Så jeg tror, vores tilgang har en omkostning. Læg på den anden side mærke til, at Bush-regeringen søger tilbage mod et spor, der i højere grad involverer NATO og FN’s synspunkter. Det skyldes verden af i dag. Regeringen har ikke unilaterale muligheder i mange af de vanskelige spørgsmål som eksempelvis Nordkorea og Iran. I Irak har man opdaget, at hvis genopbygningen og demokratiseringsprocessen skal lykkes, kræver det større deltagelse af FN.

Bushs udenrigspolitik er blevet kaldt for en revolution. Er den revolution – med henblik på din sidste udtalelse – ved at dø ud?

JN: Jeg mener, der er to dimensioner i, hvorledes Bush ændrede udenrigspolitikken. Den ene var at nyorientere det udenrigspolitiske fokus, og den anden var, hvorledes han fik dette implementeret. Nyorienteringen betød, at der blev sat fokus på masseødelæggelsesvåben og terrorisme. Det, mener jeg, var rigtigt at gøre. Udtalelsen fra september 2002 var revolutionær med henblik på de udenrigspolitiske mål. Det, man ikke gjorde godt nok i udenrigspolitisk sammenhæng, var, at man negligerede de blødere magtmidler. Men regeringen er gradvist ved at indse, at man vil få bedre resultater ved at give institutioner og blød magt mere opmærksomhed. Så revolutionen fortsætter, hvad angår de udenrigspolitiske mål, men med hensyn til at lade alliancer, institutioner og blød magt ude af betragtning, er revolutionen ikke længere så radikal.

Igen og igen fokuserer du på blød magtanvendelse og magtmidler. Men blød magt kunne også støde europæerne og især muslimerne væk. Er det så nemt, at blød magt altid vil kunne bane vejen for amerikansk udenrigspolitik?

JN: Blød magt er din evne til at virke tiltrækkende på andre. Den vokser ud af din kultur, dine værdier og den politik, du fører. Der er steder, hvor amerikansk kultur ikke er tiltrækkende, og hvor blød magt ikke virker. For ekstremt konservative muslimer er amerikansk kultur (og vestlig kultur – inklusiv europæisk) helt igennem frastødende. At kvinder kan rende rundt i bikini og træffe deres egne valg angående indgåelse af ægteskab, finder de meget stødende. Så der er steder og situationer, hvor blød magt ikke virker.

 

Artiklens forside

                                                                     NÆSTE SIDE

TILBAGE