30. april 2004 | 2. kvartal | 4:4                                                                            < >

 

DOWNLOAD SOM WORDDOKUMENT | SOM PDFDOKUMENT         

 
 

 

   

 

 

 

 
   

Illustrationsfoto: Dept. of Defense

  1. Usbekistan i terroristernes planer

Den europæiske unions interesse og fokus på området har altid været begrænset. Området ligger fjernt fra de fleste europæiske lederes nethinder, og interessen er ikke vokset efter selvstændigheden i 1991. Tværtimod har EU overladt området til amerikanerne og russernes strategiske interesser. Den europæiske støtte til økonomisk genopretning og transition mod markedsøkonomi har været mindre end forventet. Enkelte europæiske firmaer opererer i Usbekistan, men bestemt ikke på markedsøkonomiske vilkår.

Den russiske indflydelse er ganske typisk for området. Den politiske kultur er nedarvet fra det sovjetiske imperium, og har vist sig særdeles holdbar i de østlige tidligere sovjetrepublikker. Til gengæld forsøger lederne i hele området at distancere sig selv fra Moskva. Denne distancering sker ved at skabe en nationalistisk modkultur. Dette er især tilfældet i Usbekistan, hvor man har genoplivet gamle hærførere fra området og udråbt dem til nationale helte – selv om Usbekistan som nævnt er et nyt land, og de gamle historiske helte ikke kan placeres i noget bestemt område i Centralasien. Andre centralasiatiske lande forsøger at skabe et tværnationalt samarbejde i Centralasien, inkluderende ophævelse af visumkrav, opbygning af toldsamarbejde o.l., men indtil nu har Usbekistan holdt sig udenfor disse forhandlinger.

Usbekistans forhold til USA er baseret på en quid pro quo tankegang. Usbekerne lægger territorium til amerikanske baser langs den sydlige grænse til det nordligste Afghanistan og støtter op omkring den såkaldte krig mod terror. Til gengæld bygger amerikanerne infrastruktur omkring baserne, og accepterer stiltiende den undertrykkelse af menneskerettigheder og ytringsfrihed der foregår i landet. Den strategiske værdi af de baser som er opbygget i landet har dog haft svindende værdi for amerikanerne i takt med at de overtog kontrollen med større og større dele af Afghanistan. Dette betyder at den amerikanske støtte til Karimov er neddroslet.

Denne udvikling gjorde at Karimov gik imod amerikanerne da kampagnen mod Irak kom på tegnebrættet.

Mange spørger sig selv hvorfor Usbekistan er blevet det primære mål for den grænseoverskridende terrorisme i centralasien. Skyldes det Karimovs støtte til vesten og accept af amerikanske styrker på usbekisk jord efter 11. september? Dette vil være aldeles oplagt, men netop med det nedkølede forhold til USA efter invasionen af Irak in mente, virker det overraskende at terroristerne slår til nu. Forklaringen er nok snarere en anden. Usbekistan har den stærkeste nationale opbygning i området, med en velfungerende centralmagt og er følgelig det ledende land i området. Kan de muslimske terrorister få skabt en islamisk republik i Usbekistan er forventningen den, at de omkringliggende nationer vil følge efter i en dominoeffekt.

Konflikten mellem styret og de muslimske oprørere blev yderligere optrappet ved marts måneds blodige bombeangreb på Tasjkent og Bukhara, og den deraf følgende guerillakamp i Tasjkents gader mellem terrorister og militæret. Dette er blot endnu et tegn på de øgede spændinger i Usbekistan. Opstanden endte med mindst 20 døde terrorister, men roen har ikke sænket sig i de større byer i Usbekistan. Tværtimod venter mange blot på det næste anslag af uroligheder, og frygten er iboende i hver enkelt usbeker.

Ved samtaler med almindelige usbekere er denne frygt tydelig. Da usbekere hører at man studerer politik, og de bliver spurgt om deres forhold til styret, tier de og udviser stor agtpågivenhed. Det er tydeligt at usbekerne er et folk der håber på en lysere fremtid. En mandlig borger i den gamle Khan by, Khiva, som forsøger at klare sig til dagen og vejen ved at åbne sit hjem for gennemrejsende, udtrykker det således: ”Vi venter tålmodigt på en forandring – enhver forandring vil være en forbedring i forhold til situationen i dag”. Dette var det mest kritiske udsagn om forholdene i et moderne Usbekistan, et land hvor politisk apati, frygt for fremtiden og længsel væk er dagens orden.

 

UDGIVET 30.04.04 kl. 14.32 CET

DOWNLOAD SOM WORDDOKUMENT | SOM PDFDOKUMENT

ARTIKLENS FORSIDE

                                                                     RÆSONS FORSIDE

TILBAGE