“Erstat ‘disruption’ med opsmøgede ærmer” – Christoffer H. Malling og Christian Villum

“Erstat ‘disruption’ med opsmøgede ærmer” – Christoffer H. Malling og Christian Villum

01.06.2017

.

Digitaliseringen er over os og disruption er over det hele. Skræmmebilleder og robotter, der tager vores jobs. Fremtiden er usikker. Danmark er truet. Men digitaliseringen er ikke en stor, truende sky over Danmark – ej heller en lyserød én af slagsen over Californien, som måske akkurat kan strækkes henover Danmark, hvis vi gør os umage. Det handler i bund og grund om, at vi i fællesskab smøger ærmerne op og kommer igang!

Kommentar af Christoffer H. Malling og Christian Villum

Det er tid til at tage skridtet videre. Det gavner ingenting, når medier og politikere maler et unuanceret billede af en hyperdigitaliseret fremtid, hvor teknologien enten arbejder for os som lydig slave – eller har taget vores arbejdspladser og invaderet al privatliv. Det er bestemt ikke forkert, at vi står overfor store udfordringer, men vi glemmer alt for ofte mellemregningerne og det konkrete, der sker i Danmark i dag, når vi med dommedagstone debatterer Uber og deleøkonomi, robotter og kunstig intelligens, der stjæler vores jobs – eller når vi kigger med store øjne på den fagre nye verden i Silicon Valley og på Elon Musk og hans projekter med at kolonisere Mars eller få bygget Hyperloop. Digitaliseringen er ikke en stor, truende sky over Danmark – ej heller en lyserød én af slagsen over Californien, som måske akkurat kan strækkes henover Danmark, hvis vi gør os umage.

Lyt til dem på gulvet; dem der handler og gør tingene på en ny måde
Det bliver let et ekkokammer, hvor medier, politikere og kommunikationsfolk går i selvsving, men helt glemmer, hvordan vi konkret når ud til fremtiden. Hvad sker der i dag nede på gulvet, hvor virksomheder og græsrodsorganisationer (og de unge, der ikke ytrer sig synderligt i debatten, der er domineret af de tre førnævnte) konstant og fokuseret arbejder med, deler viden om og involverer sig på nye måder i teknologi, digital udvikling og design? Når de arbejder, finder fællesskaber og dygtiggør sig, gør de det ofte helt uafhængigt af traditionelle institutioner som universiteter, fagforeninger, erhvervsorganisationer, regioner og kommuner. Vil de lære at programmere, at designe eller bygge en startup, bruger de ikke et regionalt væksthus, et efteruddannelseskursus i en fagforening eller en A-kasse, eller tager en kandidatuddannelse. De smøger ærmerne op og gør det selv, ved at finde ligesindede online og i den fysiske verden, som har gjort det før – og lærer af dem. De kigger ikke blot på det digitale, eller taler om det – de gør det!

 

De brede nyhedsmedier har groft sagt fejlet med at finde og – konstruktivt, nuanceret – fortælle historierne om, hvordan vi som danskere og som samfund tackler den digitale transformation og får mest muligt ud af potentialerne i teknologien.
_______

 

Danske medier fejler i dækningen af dansk teknologi, forretningsudvikling og digitale designmetoder
Der bliver i det brede mediebillede skrevet meget om Google, Apple og Uber, om deleøkonomi og de store mulige samfundsmæssige konsekvenser. Erhvervsmedierne har primært fokus på, hvem der investerer i danske virksomheder og hvor meget de investerer – eller om Apple lægger et datacenter på en dansk mark. I langt mere beskedent omfang dækker og forklarer man selve teknologien og metoderne til at bemægtige sig den – eller de startups, som for alvor har en radikal anderledes måde at arbejde med teknologi, prototyper, organisering, medarbejderudvikling og design. I det brede mediebillede, som når ud til hele den danske befolkning, står det bundsolide TV-program So Ein Ding sammen med de dybdegående radioprogrammer Harddisken, Elektronista og De 6 Hatte ret alene med formidlingen af teknologi og det digitale. De brede nyhedsmedier har groft sagt fejlet med at finde og – konstruktivt, nuanceret – fortælle historierne om, hvordan vi som danskere og som samfund tackler den digitale transformation og får mest muligt ud af potentialerne i teknologien.

Hjælp virksomhederne med bedre rammer og danskerne med teknologiske og digitale kompetencer
Der er mange gode folk, som gennem årene har efterlyst handling, men det virker som om vi først lige er begyndt at overveje de mulige veje, vi kunne gå ned ad. Det går desværre for langsomt. Lad os tage de gode anbefalinger fra både Regeringens Digitale Vækstpanel og #CPHFTW og IT-Branchens “Vind Verden”-manifest, og lad os få medier og politikere til at tale med de mindre tech- og designvirksomheder, med græsrodsinitiativerne – med dem, de sjældent taler med og lytter til. Lad os få teknologi, det digitale og design på skoleskemaet for alle – fra børnehaveklasse til PhD-niveau – og især på Christiansborg, i staten, regionerne og kommunerne. Endnu bedre, lad ikke et kompetenceløft af danskerne blive en systemsnak og årelang policydebat om uddannelse og efteruddannelse, men lad den handle om, at teknologi IKKE er brain surgery og rocket science. Teknologi er noget, den enkelte bemægtiger sig på en nem og underholdende måde, som man lærer at cykle. Det er socialt og “noget man gør”, uanset om man er 3 eller 83 år.

 

Lad ikke et kompetenceløft af danskerne blive en systemsnak og årelang policydebat om uddannelse og efteruddannelse, men lad den handle om, at teknologi IKKE er brain surgery og rocket science. Teknologi er noget, den enkelte bemægtiger sig på en nem og underholdende måde, som man lærer at cykle.
_______

 

Smøg ærmerne op og sørg også for at skabe handling nu, i dag: Skab prototyper, eksperimenter og frizoner for og med teknologisk udvikling, kompetenceudvikling og fællesskaber. Understøt græsrodsinitiativerne og involver dem FØR I søsætter store projekter. Hér kan designtænkningen – med hurtig prototyping og brugerinvolvering – som vi er gode til i Danmark, hjælpe os, hvis vi ellers finder ud af at anvende den til andet end møbler. Gode eksempler på nyere faglige fællesskaber og initiativer i krydsfeltet mellem teknologi, samfund, forretning og netværk m.m. er Coding Pirates, Techfestival, Women in Tech, #CPHFTW, de mange og gode makerspaces, fablabs, meetups, coworking spaces, faglige netværk, events og organisationer landet over. Giv også de bedste rammebetingelser for de små og mellemstore skalérbare tech-virksomheder, som Det Digitale Vækstpanel også foreslår. De virksomheder har potentialet vokse sig til store internationale spillere, som danske Unity Technologies, Tradeshift, Universal Robots, Siteimprove og Zendesk – lige her i Danmark, hvis bare vi vil hjælpe dem. Kender du de virksomheder? Nej, det tænkte vi nok.

Drop frygten og forkærligheden for Silicon Valley – se hellere på miraklet i Sverige
Politikere og embedsmænd bør glemme frygten og på tværs af politiske partier og offentlige strukturer vedtage, at det er helt i orden at fejle, især når man lærer af fejlene. Medier og toplederne bør holde igen med at besøge den fjerne fremtid i Silicon Valley og tro, at hvad der sker derovre, kommer til at ske her. Sammen med politikerne og embedsmændene kunne de i stedet se nærmere på byer, det er mere relevant at sammenligne os med, som f.eks. Stockholm. Hér hersker der en udpræget teknologibegejstring i alle ender af samfundet, hvor unge ingeniører og business school graduates drømmer om at skabe den næste Spotify, King, Mojang, Klarna eller Skype, hvor den risikovillige kapital flyder og understøttes af offentlige fonde, landsdækkende vækstinitiativer fra regeringens side, og støtte fra de store svenske virksomheder. Svenskerne mener selv, at det hele går for langsomt, og hvis vi i Danmark er flere længder bag dem, hvad betyder det så for os? Vi burde have en ambitiøs og konkret plan for, hvordan vi kunne slå broderfolket i venlig konkurrence. Vi kunne begynde med at undersøge, hvad de har gjort og så gøre det bedre.

 

Svenskerne mener selv, at det hele går for langsomt, og hvis vi i Danmark er flere længder bag dem, hvad betyder det så for os? Vi burde have en ambitiøs og konkret plan for, hvordan vi kunne slå broderfolket i venlig konkurrence. Vi kunne begynde med at undersøge, hvad de har gjort og så gøre det bedre.
_______

 

Lad the talking heads tale og sæt fokus på dem, der handler
Om få uger eksploderer befolkningstallet i Allinge under Folkemødet på Bornholm, hvor alle de førnævnte meningsdannere, beslutningstagere og kommunikationsfolk mødes for at tale – meget. Egentlig burde talerne og paneldebatterne fokusere lige så meget på, hvad vi konkret GØR i dag og kan GØRE i morgen, som på deep learning og selvkørende biler. Bring de mennesker, organisationer og virksomheder i fokus, som allerede i dag GØR noget. Dem, som i mange tilfælde har for travlt med at handle og udvikle til at prioritere Folkemødet.

Forandringerne kommer fra dem, der gør noget med den nyeste teknologi – og gør det hurtigt. I hele Danmark er der iværksættere, udviklere og designere af alle typer med kommercielt, socialt eller miljømæssig fokus, som benytter teknologi, det digitale og design, som det mest naturlige i verden. Disse iværksættere er ikke specielle eller begavede eller elitære, de har blot en virkelyst og er ikke bange for at eksperimentere. Men de skal ikke arbejde alene: Danmark, herunder politikere og medier, men også alle os andre, skal se at komme i gang – med at GØRE det.

Lad os droppe den paradoksale kombination af angst for og fascination af den fagre nye verden, erstat “disruption” med opsmøgede ærmer, kom ud hvor læring, fællesskaber og teknologien er i spil og hvor vi gør os vores erfaringer ved at prøve det. Og lad os gøre det i dag.

Christoffer H. Malling (f. 1980) er programleder i Dansk Design Center. Her undersøger han, hvordan Danmarks tech startups og digitale virksomheder opnår bedre og hurtigere produkt- og serviceudvikling samt vækst ved at benytte designtænkning. Han har en baggrund som leder af og adm. direktør for tech startup-organisationen #CPHFTW.

Christian Villum (f. 1978) er programleder i Dansk Design Center, hvor han leder husets arbejde med digitalisering. Han har en baggrund indenfor maker-kultur, open source forretningsudvikling og iværksætteri – og udforsker fremtiden for nye teknologier gennem et strategisk designperspektiv.


ILLUSTRATION: Christoffer H. Malling (foto: Simon Skipper) & Christian Villum (foto: Henning Hjorth)