Marie Dørup Olesen i RÆSONs
Kommentatorserie:
En fælles platform for S-R
Forår for
Thorning-Schmidt: R vender hjem til S, mens Lars Barfoed
angriber både DF og V. Har oppositionen et samlet program?
Har regeringen? RÆSON spørger Marie Dørup Olesen, studerende
og Roskilde-formand for den socialdemokratisk-baserede
studenterorganisation Frit Forum.
Af Marie
Dørup Olesen
Hvis venstrefløjen
har taget sig rodet ud indtil nu, er det blevet regeringens tur
til at kludre - med Lars Barfoeds i øvrigt helt reelle oplæg til
demokratisk debat om rene borgerlige varer. I en tid hvor
politik er kopier af kopier, hvor folks stemmer render i
pendulfart over det ganske politiske spektrum fra dag til anden,
er udmeldinger som Barfoeds vanskelig. Men hvis oppositionen
skal finde fælles fodslag, er det en forudsætning at man tør
gøre det samme: sige, hvor man vil hen.
Over påsken erklærede
Marianne & co. sig parat til at forhandle med Socialdemokraterne
om at genoplive SR-alliancen før næste valg. Efter Mariannes
mange frustrationer over ikke at blive hørt politisk, er dette
nu en måde at få Helle
Thorning-Schmidt til at fremstå ultimativ og ubøjelig, når det
gælder primært skattestop og 24-årsregel – mens de radikale, som
sidste år lagde ud med at beskrive deres politiske krav som
ultimative – nu vil fremstå som de forhandlingsvillige.
Er det rationalet bag
det nye signal fra den Radikale gruppe? ”Tja, bum, bum”, som en
radikal leder engang svarede på et oplagt spørgsmål.
Oppositionens troværdighed har skrantet siden Jelved lancerede
den ’Anden Vej’ og bød sig selv til som statsminister. Kan det
lykkes at genetablere det brogede fællesskab, der opstod i
1990’erne mellem Enhedslisten, SF, Socialdemokraterne og De
Radikale - og som flere målinger har vist, at de radikale
vælgere føler sig hjemme i?
Der er ingen slinger
i valsen blandt de radikale vælgere om, hvem der er den reelle
leder af oppositionen: en måling i ugebrevet Mandag Morgen viste
at hele 58 procent af dem mener, at Helle Thorning-Schmidt bærer
lederfanen.
At alliancen skal
etableres i god tid inden valget er sikkert fornuftigt. På den
måde kan der både komme en samlet opposition, et brud med
kopityranniet, og reelle politiske kompromisser og diskussioner
på skatte- og udlændingeområdet. Hvis det lykkes, har
oppositionen både ét regeringsalternativ, ét politisk program,
ét samarbejde og én leder.
En uge efter at Lotte
Bundsgaard kom med udtalelsen om at S støtter skattestoppet af
taktiske årsager, foretog ugebrevet A4 en måling der viste at
det ikke bare er S-vælgerne, der er utilfredse med
skattestoppet. Hele 61 procent af alle oppositionens vælgere
erklærede sig enige i at skattestoppet bør ophæves. Med andre
ord savner en god del af befolkningen mere skattepolitisk mod og
et reelt alternativ til skattestoppet.
Det er klart, at det
bliver et spændende kompromis. S kan på ingen måder give afkald
på hverken 24-årsregel eller skattestop. Det vil ganske enkelt
ødelægge alle chancer i en evt. regeringsmagt – også selvom
S-vælgerne generelt er imod skattestoppet. De radikale skal
naturligvis have et stort påskeæg for at bevare skattestop og
24-årsregel. Det må være op til S-ledelsen at finde det et sted
i hønsegården.
Og R og S er nu
tvunget til at finde et kompromis – hvis ikke de kan det, vil
regeringen med rette og ufortrødent fortsætte med at gøre
befolkningen opmærksom på at der ikke er et samlet alternativ.
Et fælles platform for S-R
En god løsning ville bestå i at R går med til at bevare
skattetoppet til og med næste valgperiode for så derefter at
indgå i seriøse bud og alternativer til en skattereform.
Yderligere vil det være oplagt at komme med fx fem fælles
fremtidige forslag, der kunne fremstå som en råskitse til
samarbejdet. (Gerne anført af nye ansigter, især fra R’s side –
Morten Østergaard, ville være et godt bud på en passende makker
til Thorning-Schmidt. Marianne og Helle har ikke en umiddelbar
god signalværdi på samme skærmbillede – der er for meget
powermor og -datter over det team). Et fælles velfærdsprojekt,
en offentlig sektor, der både indeholder tillid og
minimumsstandarder, fælles målsætninger på miljø- og
energiområdet, en human integrations- og socialpolitik og sidst
et sæt fælles europæiske visioner. Fælles for alle områderne, er
at S og R kan blive enige om meget.
Forskellen på S og R består i, at S har behov for at holde deres
løfter – R bryder alligevel hele tiden deres.
_______________________
En stor del af den danske befolkning er ansat
i den offentlige sektor og er efterhånden trætte af snæver
detalje- og detailstyring. En portion tillid til de offentlige
ansatte, herunder især folkeskolelærerne, vil kun give point på
plussiden. Offentligt ansatte har trods alt oftest en uddannelse
og vil gerne tænke selv, hvilket mange ikke har fået indfriet de
sidste 7 år. Minimumsstandarderne handler i høj grad om at sikre
nogle velfærdsrettigheder, på primært sundhedsområdet og i en
lang række institutioner, eksempelvis børnehaver og plejehjem –
hvilket sagtens kan kombineres med tilliden til at de ansatte
’kan selv’.
De fælles
målsætninger på miljø- og energiområdet appellerer både til den
grønne mode, men kan også ses som værende forudsætningerne for
at bevare en stærk velfærdsstat på langt sigt.
Det er nødvendigt for
S at fastholde den stramme udlændingepolitik, men der kan gøres
en hel del på integrationsområdet. Starthjælpen er et udmærket
udgangspunkt – især efter talrige undersøgelser har vist at den
ikke tvinger folk i arbejde, men nærmere virker stigmatiserende.
Det vil regeringen ikke indse, og bruger USA som det evige gode
eksempel på at starthjælpen virker. Det gør den også i USA.
Forskellen er bare, at indvandrerne skaber minisamfund i USA,
hvor minisamfundet tilbyder arbejde og hvor sproget ikke er
afgørende for at tage et arbejde. Sproget er i høj grad en
forudsætning for at tage et arbejde i Danmark. Derfor virker
starthjælpen ikke i Danmark.
Der kan tages en lang
række fælles indvandrervenlige initiativer. S og R er allerede
kvanteskridt foran regeringen og dens støtte – S og R skal ikke
som regeringen, forholde sig til indvandrerskeptiske DF, som i
den grad bidrager til den inhumane tone og dårlige stemning på
området. For at indfri og opfylde visionerne, kræver det en
europæisk indsats. Det gør især miljøproblematikken, fordi det
giver mening at problematikken ikke er national, men er
grænseløs – hvilket er til at forstå for selv den mest
EU-skeptiske del af befolkningen. Desuden viser målinger, at den
danske befolkning i stigende grad bliver mere og mere positive
for det europæiske samarbejde og S kan derfor med rette også
prale af deres fem ferme MEP’ere, herunder en tidligere
statsminister, som endda anfører hele den europæiske
socialdemokratisme – og som i øvrigt er en stemmesluger. De fem
i EP kunne passende få mere taletid. Sidst og ikke mindst er det
fuldstændig gratis for oppositionen at have en europæisk
dagsorden og nogle europæiske visioner – disse er ikke
eksisterende hos regeringen, primært grundet DF’s grundige
styring, også på dette område.
Sproget er i høj grad en forudsætning for at tage et arbejde i
Danmark. Derfor virker starthjælpen ikke i Danmark.
_______________________
Samlet set kunne
disse forslag fremstå som et egentligt langsigtet politisk
program, der både indeholder tillid og minimumsstandarder i den
offentlige sektor og fremtidige fælles visioner. Forskellen på S
og R består i, at S har behov for at holde deres løfter – R
bryder alligevel hele tiden deres. Pludselig ville oppositionens
valgoplæg være funderet på andet end håb om at Fogh vil fejle
indtil eller under valget.
I rationalismens navn og nutid er det populisme, hvis det handler
om mennesker og menneskelige forhold.
_______________________
Derfor kan R også kun
hilse Socialdemokraternes forslag om en forbedring af de
vilkår, man tilbyder asylansøgere i Danmark, velkomment. Nogle
har kaldt forslaget populistisk – som om det nu er breaking
news at S tager sig af udsatte samfundsgrupper, hvad enten
de kommer fra Thy eller Irak! I rationalismens navn og nutid er
det populisme, hvis det handler om mennesker og menneskelige
forhold.
Forklaringen på hele
asylopgraderingen kan også findes et helt andet sted. Der var
indkaldt til møde i Udenrigsministeriet mandagen inden påske for
at samle et bredt flertal til regeringens plan om at trække de
danske styrker ud af Irak og overflytte dem til den afghanske
Helmand-provins. Indsatsen ville være prydet med en bred
politisk opbakning, inkl. De Radikale. På mødet bebudede Jelved,
at den radikale opbakning kostede hjælp til irakiske tolke - og
krævede desuden, at forholdene for de irakiske asylansøgere i
Danmark skal forbedres. Det er en udbygning af dette forslag,
når S foreslår at asylansøgere ikke skal være stavnsbundne til
lejrene hvis de arbejder.
Det næste problem
består i at de asylsøgende ikke kan sendes tilbage til Nordirak.
Regionens udenrigsminister, Falah Mustafa Bakir sagde, at ’der
er ingen forhandlinger. Vi er imod enhver tvangsmæssig
tilbagesendelse. Sagen er lukket for os’.
I en tid hvor politik er
kopier af kopier er udmeldinger som denne vanskelig. Med
befolkningen som vetospiller er oplæg til debat det samme som
stilforvirring, der som bekendt ikke er moderne.
_______________________
Politik i en kopi-tid
Nogle vil mene at tiden ikke er gearet til demokratisk debat netop
lige nu. Men Barfoed mener at tidspunktet er det helt rigtige:
’Efter 2001 befandt vi os i en situation, hvor radaren skulle
indstilles efter, at vi nu skulle regere med Venstre og med
støtte fra Dansk Folkeparti, og vi havde en meget tæt dagsorden
af ting, vi skulle gennemføre sammen. Men nu er der plads til at
tænke tanker om, hvad der egentlig skal være den konservative
mission’. Det er ikke K der har valgt at være i regering med DF,
som han fortsætter i Berlingske. Man fristes naturligvis til at
spørge om der findes andre mulige valg? Nej, vel?Ideologiske
krumspring og standpunkter er både efterlyst, sympatiske og
ægte. Men i en tid hvor politik er kopier af kopier, hvor folks
stemmer render i pendulfart over det ganske politiske spektrum
fra dag til anden, er udmeldinger som denne vanskelig. Det er
masser af det pureste vand på den demokratiske mølle, men med
befolkningen som vetospiller er oplæg til debat det samme som
stilforvirring, der som bekendt ikke er moderne.
Barfoed erkender, at det ikke er uden risiko at udstille
forskellene internt i VKO-blokken, men nødvendigt fordi den
’konservative mission’, som undertiden indeholder borgerlig
anstændighed og ’et opgør med den socialdemokratiske tankegang’,
et opgør som Venstre kun er i gang med gradvist.
Barfoed har et klart sigte. Han har ikke glemt at rollerne var
omvendt i Schlüter-tiden – hvor K ejede Slotsholmen.
Hvis rollerne på sigt skal byttes og der snart skal findes en ny
leder i K, kræver det ideologisk markering.
_______________________
Men det kan undre, at Barfoed ikke har tålmodigheden i behold
til at indføre de ’gradvise ændringer’, som Fogh gentagende
formulerer det. Muligvis har Barfoed indset, at de gradvise
ændringer kommer til at tage lang tid og at tiden vil blive
forlænget og forstyrret af DF. Højst sandsynligt får Anders styr
på Barfoed og Pia inden valget. Men om K på sigt kan leve med at
den borgerlige anstændige politik ikke kan føres ud i livet er
til gengæld højst usandsynligt.
Barfoed har derfor naturligvis også et klart sigte med sit
interview i Berlingske. Han har ikke glemt at rollerne var
omvendt i Schlüter-tiden – hvor K ejede slotsholmen. Hvis
rollerne på sigt skal byttes og der snart skal findes en ny
leder i K, kræver det ideologisk markering.
Og apropos – gradvise ændringer, men mod hvad? For ægte liberale
betyder det gradvise ændringer mod et borgerlig liberalt Danmark
og frihed fra indblanding. For mere venstreorienterede – dem,
der gerne vil bevare en stærk offentlig sektor og frihed gennem
staten – kan gradvise ændringer også betyde gradvist forbedring
af det offentlige. Udtalelserne om de gradvise ændringer har
indtil nu været præcis upræcise. Man kan kun gisne om hvorvidt
det er kniven eller gaflen Fogh vil bruge til de næste gradvise
ændringer. Men ifølge de løbende poster er kniven det fortrukne
redskab indtil nu.
I en tid, hvor DF får lov til at bestemme alt lige fra rygeforbud på offentlige
steder til almindelige menneskers nationale bopæl og mangel på
samme, uden at have en eneste ministerbil, var DF’s Peter
Skaarup noget forvirret over Barfoeds udmeldinger. Skaarup
finder det underligt, at DF skal kæmpe mod partier i ’deres egen
blok’.
Peter Skaarup har naturligvis fat i den
lange ende, fordi Barfoed ikke bidrager til den samlede stil.
Men omvendt bidrager dette argument til den manglende debat, den
debat som DF helst er foruden. For når det kommer til snakken om
reelle politiske visioner, programmer, politikker på samtlige
områder, hvad er det så for et Danmark, DF egentlig vil have?
Udover rige ældre, en homogen national kristen befolkningsgruppe
og gode forhold for kæledyr? Hvad er den langsigtede politiske
idealistiske vision for DF egentlig? Den findes undertiden ikke
i cyberspace. Noget tyder på at Gud har taget over her og
DF-præsterne har overladt det til det hinsides.
Når det kommer til reelle
politiske visioner, hvad er det så for et Danmark, DF egentlig
vil have? Udover rige ældre, en homogen national kristen
befolkningsgruppe og gode forhold for kæledyr?
_______________________
Kunne S og V
fusioneres?
Dansk politik er både enormt kompliceret og på samme tid unægteligt
ukompliceret. Den komplicerede del består i at de to store
partier, S og V, kopierer hinanden - og det ubegribelige er, at
omkring år 2000 ville de to partier tilsyneladende noget
forskelligt, fuldstændig som de havde givet udtryk for de sidste
100 år. V ville have skattelettelser og en borgerlig-liberal
politik som indebærer en slanket offentlig sektor, et
frihedsbegreb, der består i frihed fra indblanding - hvilket
betyder minimalstat og lighed til at stemme. S ville bevare en
solid offentlig sektor, et frihedsbegreb, der rimer på frihed
gennem staten – dvs., frihed hvor alle er i stand til at stemme
og har haft samme forudsætninger for at gøre det, uanset ophav
og indkomst. Snæver lighed vs. bred lighed. Det liberales
demokrati krav om grænsedragning mellem kollektiv og privat var
ikke til at tage fejl af, men man skal ikke have læst meget om politik, før man er
orienteret om at verden på ingen måder ser sådan ud længere,
slet ikke i år 2007 i Danmark.
Man fristes til at spørge hvorfor V og S ikke bare går
sammen og danner en kæmpe stor konsensus, mødes på midten for
alvor og bliver enige om de sidste par småting – så når vi
Utopia i Danmark og bliver igen et foregangsland for alle andre?
Så kan vi alle sammen blive det, som alle gerne vil være -
trygge, tynde og mætte på samme tid, tilfredse med lidt velfærd
hist og lidt fladskærm her.
Hvorfor gør de så ikke det? Der må være en forskel, der
forhindrer det. Og den består naturligvis i det historiske
faktum, at S og V har kæmpet for to modsatte holdninger til
hvordan verden skal indrettes. Barfoed tør at tage debatten, om
det så koster regeringsmagten for en stund. Tør resten af de
folkevalgte gøre det samme? Og bliver debatten ikke nødvendig
hvis S og R skal finde en fælles løsning?
Barfoed tør at tage debatten,
om det så koster regeringsmagten for en stund. Tør resten af de
folkevalgte gøre det samme? Og bliver debatten ikke nødvendig
hvis S og R skal finde en fælles løsning?
Marie Dørup
Olesen er studerende ved RUC og Roskilde-formand for den
socialdemokratisk-baserede studenterorganisation Frit Forum.
Kommentatorserien offentliggøres hver fredag, og bringes
forkortet af Dato.