Lars Östman i RÆSON:
Kærlighed og kristendom i Prodis Italien
I februar
foreslog den italienske regering at ugifte par – herunder
homoseksuelle – bl.a. skulle have lov at arve efter
hinanden. Men efter Prodi gik af og kom tilbage er forslaget
væk. Han har lavet en pagt: ofret reformen for at kunne
fortsætte udenrigspolitikken.
Af Lars
Östman
Til de mere
højtsvævende katolske dogmer har hørt påstandene om, at Jorden
er flad, at onani er massemord (kvinder onanerer nemlig ikke),
at kvinder ikke kan voldtages, at kondomer per definition er
defekte (samt at dén påstand ikke kan modbevises
videnskabeligt). Hertil, som bekendt, at jomfrufødsel er mulig,
at paven er udsendt af Gud, (Jesu genkomst lader tilsyneladende
vente på sig) og - i forlængelse heraf - at paven derfor er
udvalgt af Helligånden (skønt inkarneret i kardinalerne, men de
er blot en hensigtsmæssig praktisk foranstaltning).
Selvom
Vatikanet så småt har accepteret, at jorden altså er rund, at
det nok var lige groft nok at tale om massemord i forbindelse
med onani og at voldtægt nok er mulig, så gemmer der sig ikke
desto mindre bag morsomhederne og de tåbelige påstande én af
verdens mest magtfulde institutioner og stater med egen avis,
radio, journalister og en bragende politisk indflydelse,
Vatikanets spartanske budget til trods.
Polemikken
mellem Vatikanet og verdslig italiensk politik kulminerer i
disse dage i skikkelse af i Dico (Diritti e doveri dei
conviventi) - et lovforslag omhandlende registrerede
partnerskaber (seksuelle eller platoniske, hetero- eller
homoseksuelle). Men hvad drejer problemet sig om og hvorfor
skaber et lovforslag om udbygning af de civile rettigheder så
stor opmærksomhed, at det nu har præget italienske medier i over
én måned? Grundlæggende omhandler stridigheden spørgsmålet om
seksualiteten og det placerer sig derfor i zonen mellem kristen
religion og verdslig politik.
Sex og kristendom
Pave Benedict XVI alias Joseph
Ratzinger er qua pave apostlens Peters efterfølger. Paven er
ikke alene leder af den katolske kirke og Vatikanstatens sakrale
monark, men har desuden en række andre afgørende titler: Roms
biskop, Kristi stedfortræder på jord og ærkebiskop i Rom. Paven
er den eneste, der kan afgøre spørgsmål om tro og moral, samt
den eneste, der kan udnævne biskopper. Kardinalerne vælges ikke
nødvendigvis af paven, men ikke desto mindre er 111 af de 115
nuværende valgt af den tidligere Pave Karol Wojtyla, som
Ratzinger har arbejdet sammen med i adskillige år og hvis
synspunkter han deler i stort set alle henseender.
Vatikanet
refererer egentlig til Stato del vaticano
(Vatikanstaten). Det er verdens mindste monarki, med Ratzinger
som dens nuværende enevældige konge med lovgivende, dømmende og
udøvende magt. Den har egen bank med tilhørende bankautomater
med latin som valgmulighed, da latin er Vatikanstatens
officielle sprog. Den har egen valuta (skønt Euroen også kan
anvendes), hær, lovgivning (om end inden for rammerne af den
italienske konstitution), radiostation (Radio vaticana),
journalister og avis (L’Osservatore Romano). Med andre
ord alt, hvad et totalitært styre har brug for og så er dens
regeringsleder Pave Benedict XVI.
Den
katolske kirkes syn på seksualitet er enkelt. Seksualiteten skal
have ægteskabets form og dette af to årsager: 1) Det skriver
Paulus i sine breve og 2) Seksualiteten har et formål og det er
reproduktion, dvs. ”at manden og kvinden bliver ét kød” - en
form, der kun er mulig mellem en mand og en kvinde, som Giuseppe
Anfossi, Vatikanets familieminister (Presidente della
commissione Famiglia della Conferenza episcopale italiana),
så præcist gengiver naturens luner. Vatikanet tager derfor ikke
alene afstand fra den ½ mill. italienske coppie de facto
(parforhold uden for den ægteskabelige form) men også fra
homoseksuelle parforhold.
Især
sidstnævnte omstændighed bringer sindene i kog i Vatikanet. Ikke
nok med at parret ikke er gift, de er desuden ”faldet i
homoseksualitet”, de ”tilbeder det skabte og ikke skaberen”. Den
teologiske forklaring er nemlig, at homoseksualitet var Jahves
straf over jøderne, fordi de dyrkede guldkalven.
Den
historiske forklaring er naturligvis en anden. Religionen
jøderne fandt, da de kom til Kanaaens Land, var en
frugtbarhedsreligion, hvor de seksuelle relationer var både
homo-, hetero-, og biseksuelle. Det gjorde ikke sagen bedre for
det antikke jødiske samfund, dengang et stamme- eller
nomadesamfund, at guddommen blev dyrket netop via den seksuelle
akt. Man havde sågar statsansatte ludere - både mandlige og
kvindelige. Disse seksuelle fristelser havde jøderne
tilsyneladende svært ved at administrere og Moseloven indeholder
derfor klare retningslinier omkring seksuelle relationer.
Paulus, hvis breve udgør en stor del af Det Nye Testamente og
derfor kristendommens skriftlige og teologiske fundament, var
selv jøde og er derfor meget bevidst omkring de trusler og
farer, homoseksualiteten indeholder. Han er derfor tilsvarende
klar, når han fortæller hvem, der ikke kan komme i Guds rige:
”Hverken ægteskabsbrydere, tyve, griske mennesker, drukkenbolte,
røvere eller ”mænd, der ligger i med mænd”.
Forestillingen om den homoseksuelle på linie med kriminelle,
utroværdige og patetiske individer var skabt. Det er denne
konstellation af teologiske og historiske omstændigheder, der
fører til udformningen af en religion – kristendommen -
der reproducerer den gammeltestamentlige forestilling om
homoseksualitet som en underminering af samfundet og som en
direkte trussel mod dets grundvold, nemlig reproduktionen og
familien.
Mere end tomme dogmer
Der er ikke blot tale om tomme
dogmer med referencer til en fjern fortid, tværtimod. Idéerne er
desværre uhyrligt præsente i den katolske bevidsthed. I et
interview Anfossi giver til
La Republica
d. 12. februar, siger Vatikanets familieminister om lovforslaget
i Dico:
”Blandt unge i dag er der stor
usikkerhed - og det er ikke kun p.g.a. arbejde - der er en
følelsesmæssig usikkerhed, en vanskelighed angående et pars
konfrontationer. Denne udformning af loven udstyrer dem ikke med
støtte i et klart fundament, i det omfang dette angår en varig
forpligtelse og kærlighed. Derfor, projektet
[i Dico] præsenterer en
acceleration i usikkerhed.”
Lad mig slå Vatikanets position
omkring parforhold og seksualitet helt fast: Er man usikker på
sig selv, arbejdsløs og/ eller generelt kritisk ved samfundets
konstruktion, så flytter man automatisk sammen med sin kæreste
uden at gifte sig og endnu mere logisk er det, at man bliver
homoseksuel. Logikken er indlysende.
Blandt
katolske politikere i Senatet er sagen ligeledes klar. Paola
Binetti, der er uddannet mediciner og medlem af i Teodem
(også kaldet den katolske hær), kan derfor d. 4. marts i
La Republica
i et interview, hvis titel bl.a. lyder: ”Homoseksualitet - en
afvigelse” proklamere: ”Homoseksualitet er en
personlighedsforvirring”. Men senere i interviewet kommer
den afgørende bestemmelse af homoseksualiteten:
”Det er en meget anormal adfærd
indskreven i den genetiske, endokrinologiske
[læren om kroppens kirtler og
hormoner] og karakterologiske morfologi”.
Lad mig igen understrege:
Homoseksualitet er en genetisk defekt.
Problemet
som her præsenterer sig er derfor følgende. Det er ikke politisk
muligt at foreslå en medicinsk behandling af homoseksualitet, da
det umiddelbart vil lede tankerne hen på nazisternes tilsvarende
forsøg. Den katolske politik ser sig derfor forenet med
Vatikanet, det sakrale monarki, i bekæmpelsen af denne
seksualitet. Ikke desto mindre er det dog paradoksalt, at en
genetisk sygdom skal helbredes med religion.
Diritto e doveri dei conviventi
I Dico bliver fremsat som forslag d. 8.februar af familieminister Rosy Bindi (La
Margherita) og
ligestillingsminister Barbara Pollastrini (Ds). I al sin
enkelthed går den ud på at reformere definitionen af, hvad et
parforhold er – og give mulighed for familiekonstruktioner uden
for ægteskabets form.
Loven
består i sin grund af to dele og skal gøre det muligt for to
myndige personer (over 18 år), af samme eller modsat køn og som
lever sammen, at:
1) Efter 3 år opnå status af
tutele del lavoro: Dvs. hvis den ene part i det ugifte par
bliver arbejdsløs, har vedkommende ret til sociale ydelser,
fordi vedkommende anerkendes som havende forpligtigelser udover
sig selv. Disse kan omhandle partneren såvel som eventuelle
børn.
2) Efter 9 år opnå i diritti
di successione: Dvs. at arve efter den, man har boet sammen
med.
I Dico kræver derfor en forfatningsændring af den italienske konstitutions
artikel 29, der kun anerkender som familie, det "società
naturale fondata sul matrimonio" (det fællesskab, der er
funderet i ægteskabet).
Politikeren
Cesare Salvi (Ds) er udvalgt til at behandle
lovforslagets juridiske dimensioner og er for Binetti den bedste
til det job. Binettis kollega i i Teodem, Luigi Bobba, er
endnu mere begejstret og mener, at ”Salvis observationer er
mere end passende…” (La
Republica, 8. marts
2007). Men Salvi har siden forslagets fremsættelse d. 8. februar
gjort, hvad der har stået i hans magt for at forkaste forslaget.
I begyndelsen fordi han ifølge egen overbevisning ville redde
regeringen og til sidst p.g.a. tekniske og formale juridiske
komplikationer i selve lovforslaget. Salvi er derfor
hovedansvarlig for den gængse mistanke, at i Dico p.t. er
parkeret i Senatet. Det kan sagtens tage år for i Dico at
komme gennem Senatet - og det kan derfor lige så let lide samme
skæbne som lovene angående voldtægt, skilsmisse, abort, etc.
Både
skilsmisse, abort og voldtægt faldt i sin tid indenfor den
såkaldt sakrale lovgivning. Det betød, at den kirkelige jura - i
vores kontekst altså Vatikanets - og ikke den verdslige magt
afgjorde disse problemers juridiske dimensioner. Ydermere - og
næsten mere interessant – er derfor, at begrebernes betydning
også afgjordes af Vatikanet. Voldtægt var umulig, fordi den ikke
kunne begribes inden for den kirkelige jura. Ligeledes var
skilsmissen umulig, fordi den ikke var omtalt i den vatikane
jura – ægteskabet er evigt indtil døden ophæver det, som det
kristne ritual så rigtigt gengiver den kirkelige jura, den
repræsenterer. Abort strider imod hele forestillingen om
seksualiteten som en reproduktionsakt. Det er på den baggrund,
vi bør forstå, hvorfor italienske børn, der var født udenfor
ægteskabet, ingen rettigheder havde før 1975. Ikke fordi de var
mindreårige, men fordi den ægteskabelige form, som ville have
givet dem retsstatus, ikke eksisterede. De var simpelthen ikke
retssubjekter og forbrydelser imod dem kunne derfor kun svært
retsforfølges. De var - i helt bogstaveligste forstand - uægte
børn; de var bandlyste. For Vatikanet og de katolske politikere
tilhører i Dico samme kirkelige, juridiske sfære og den
genintroducerer i et vist perspektiv de tre nævnte problemer om
voldtægt, skilsmisse og abort, dvs. problemet om ægteskabets
form og betydning.
I Dico
falder mellem den verdslige og kirkelige jura. Når Højesteret d.
2. marts derfor beslutter at ophæve en fængselsdom på 2 måneder
imod en mand, der havde tævet sin samleverske og ændre dommen
til en bøde, skyldes ændringen præcis - argumenterer Il
Manifesto - at de italienske dommere i sagen finder vold
imod kæresten mindre alvorlig end hustruvold. Forklaringen
harmonerer i hvert fald med, at ægteskabet i en række andre
tilfælde giver juridisk særstatus i forbindelse med, hvad der
burde være rettigheder inden for den verdslige og ikke inden for
den kirkelige jura, som påvist i det foregående.
Det
synes som om, regeringen har lavet en indirekte pagt. Prodis
”træden-af-for-at-træde-til” har tilsyneladende haft som formål
at ofre i Dico for at kunne fortsætte udenrigspolitikken.
_______________________
Prodis Afgang
Formelt gik Italiens
premierminister Romano Prodi d. 21. februar af, fordi han ikke
kunne få flertal for regeringens udenrigspolitik i Afghanistan.
Men d. 8. marts vedtog kamrene et dekret om spørgsmålet med en
majoritet på 99,5 %.
Efter
Prodis gentiltrædelse er i Dico-forslaget langt uden for
regeringens interesse og er da heller ikke omtalt i Prodis
12-punktsplan, der blev præsenteret d. 23. februar. Prodi taler
nødigt om i Dico og helst ikke i det hele taget,
men regeringen har forsikret, at i Dico skam ikke er
smidt over bord. Når lovforslaget ikke er med i 12-punktplanen,
er årsagen ifølge regeringen, at det ligger hos Senatet. Efter
regeringen er trådt til, er den tydeligvis med ét blevet færdig
med arbejdet for at få loven igennem.
Det synes
som om, regeringen har lavet en indirekte pagt. Prodis
”træden-af-for-at-træde-til” har tilsyneladende haft som formål
at ofre i Dico for at kunne fortsætte udenrigspolitikken,
hvilket Alberto Custodero i
La Republica
d. 4. marts også foreslår som forklaring. Nuvel, sådan fungerer
realpolitik. Men med hvem er denne pagt indgået? Det er desværre
ikke så enkelt, at pagten er indgået mellem Vatikanet og
regeringen. I modsætning til Danmark har Italien en adskillelse
af stat og kirke, hvilket Mussolini fik gennemført overfor
Pietro Gasparri, Pave Pio X, i 1929 i de såkaldte Patti
lateranensi.
Det er
netop i den forbindelse, at det er interessant at dvæle lidt ved
Ratzingers strategi. I begyndelsen af problematikken omkring
i Dico er paven meget fremme i offentligheden og taler imod
lovforslaget med udgangspunkt i de traditionelle
kristne-katolske værdier: ægteskabet, familien, børnene etc. Men
det bliver hurtigt klart, at han må lade den nu afgåede
præsident for Cei - kardinal Camillo Ruini - overtage, da
problematikken blev mere og mere konkret, mere og mere
realpolitisk. Paven holder sig til det overordnede og det
generelle. Når det skal konkretiseres, hvad familie, kærlighed,
forhold etc. er i den såkaldt virkelige verden, dvs. hvad det
betyder politisk, lader paven sine soldater – kardinalerne -
tage kampen.
Når
paven for første gang er trådt i karakter efter de indledende
manøvrer, kan han det kun, fordi diskussionen om i Dico
ikke længere kan eller må have nogen betydning for regeringen.
_______________________
Når paven
for første gang er trådt i karakter efter de indledende
manøvrer, kan han det kun, fordi diskussionen om i Dico
ikke længere kan eller må have nogen betydning for regeringen.
Dagen efter
Prodi er vendt tilbage kan Pave Ratzinger således d. 24. februar
fortsætte sin insisteren på den kristne pietas og de
katolske værdier. Prodi skal ikke få sin tillidserklæring før d.
2. marts, så Vatikanet har god tid. Det gør ikke situationen
just bedre, at Tony Blair samme dag giver grønt lys til
stamcelleforskning, hvorfor paven kan dreje hele diskussionen,
der startede som et spørgsmål om registrerede partnerskaber, til
at handle om farer og risici ved at søge efter det perfekte
menneske. I Vatikanets optik er der in terminus technicus
ikke forskel på homoseksualitet, et heteroseksuelt forhold uden
ægteskabets form, genteknologi og fristelsen i at falde for en
anden (og derfor falsk) religion, fx islam. Alle er de udtryk
for en tilbedelse af det skabte - det menneskelige - eller af
det falske og derfor ikke af det guddommelige, dvs. Gud.
Efterhånden
som diskussionen stort set kun handler om homoseksuelle
parforhold, tager i Dico´s skabere Pollastrini og
Bindi stilling til dette konkrete spørgsmål i begyndelsen af
marts. I Teodem´s Bindi er imod, Pollastrini er
for. Ratzingers statssekretær kardinal Tarcisio Bertone, kan
således i et interview til
La Republica
d. 7. marts, let fastslå Vatikanets position, da det i
mellemtiden er blevet åbenlyst for enhver, at i Dico
virkelig er ofret. Bertone kan derfor med ro i sindet
lykkeønske i Teodem med deres arbejde. For Bertone har
den katolske kirke nemlig ret og pligt til at oplyse den
offentlige bevidsthed. Der findes værdier, fortsætter han, som
er ”… uden for forhandling, fordi de svarer til den sandhed,
som er objektiv, universel og ens for alle”. Fra et
lovforslag om registrerede partnerskaber over diskussionen om
hvorvidt man bør søge efter det perfekte menneske for at
kulminere i, hvad der er den objektive og universelle sandhed.
Alt inden for to uger.
Den
såkaldte Family Day – en demonstration imod i Dico
og for den traditionelle katolske familie og de katolske værdier
- skal finde sted d. 12. maj. Den er arrangeret af Vatikanet,
men også i Teodem og katolske politikere som fx
undervisningsminister Giuseppe Fioroni vil deltage.
Demonstrationen for i Dico fandt sted på Roms Piazza
Farnese d. 10. marts, hvor ca. 50.000 demonstrerede. Vatikanets
L’Osservatore Romano var hurtigt ude og skrev efter
demonstrationen: ”En tvivlsom maskerade, karnevalsagtig,
hysterisk optræden fra dem, som anråber anerkendelse og ikke
udtrykker respekt”. Vatikanet glemmer naturligvis ikke de
kære små og skriver derfor, hvorledes børn blev fremvist på
demonstrationen, misbrugt med det formål at kreditere billedet
af en rigtig familie – nogle demonstranter havde nemlig taget
deres børn med.
Det er dog
Rosy Bindi, medstifter af lovforslaget i Dico,
familieminister og medlem af i Teodem, hvis udtalelse til
La Repubblica
d. 13. marts på klareste vis indikerer i Dico´s fremtid –
i hvert fald den fremtid, der omhandler homoseksuelles
rettigheder fx i forbindelse med adoption.
”Det er bedre at et barn
forbliver hos sin stamme i Afrika, end at det vokser op med
homoseksuelle forældre, to mænd eller to kvinder”
Uddybningen to mænd eller to
kvinder er interessant. Vi må nemlig huske, at det ikke
ville forarge katolske politisk teologi, hvis et søskendepar
boede sammen, tog sig af deres meget yngre lillesøster og lod
hende flytte ind efter forældrenes død. Nej, hvad der for
katolicismen og Vatikanet gør to mænd eller to kvinder til
dårlige forældre, omhandler ikke måden, på hvilken de opdrager,
men at de har et forkert seksuelt forhold til hinanden.
Når også
politikere, medlemmerne af i Teodem og andre, deler
Vatikanets synspunkter omkring de nævnte objektive sandheder i
almindelighed og i Dico i særdeleshed, er den indgåede
indirekte pagt som sagt ikke mellem regering og Vatikanet – men
mellem regeringen og katolicismen, inkarneret i Vatikanet. Men -
i kraft af den indirekte indflydelse - hvilken magtform
repræsenterer Vatikanet så? Hvad denne magtform end måtte være,
hvor indirekte dens indflydelse og magt end er, så manifesterer
den sig i regeringens politik i en sådan grad, at den kan tvinge
regeringen til at træde tilbage. Den magt, der her er tale om,
er biopolitik.
Ægteskabet som magtstruktur
Det sidste store værk som den
franske tænker Michel Foucault skrev, hedder Historie de la
sexualité (Seksualitetens Historie). Det vigtigste
bind er uden tvivl det første og Foucault vier her godt
halvdelen, ikke til at definere men til at beskrive ét af de
mest centrale begreber i sin sene tænkning: le dispositif
(dispositiv). I samme kapitel formuleres på klareste vis, at
seksualitetens historie omhandler ”…en serie af studier
omhandlende magtens historiske tilstande og diskurser omkring
det seksuelle…”.
Inden for samme periode, 1977-1980, afholder Foucault desuden en
række forelæsninger på Collège de France, som man under
ét kan forstå som udkast til en teori om biopolitik.
”Dispositiv” kommer af det latinske dispositio, hvis
herkomst skal søges i det græske oikonómia (husholdning).
Det er det begreb, oldkirken betjener sig af, når den skal
forklare, hvordan Faderen, Sønnen og Helligånden forholder sig
til hinanden. Det står klart, at dispositiv i den forbindelse
omhandler magten som struktur. Når oldkirken mener, at magten
hverken ligger hos Faderen, Sønnen eller Helligånden hver for
sig men just i den forbindelse og struktur, der er mellem dem,
er magten et dispositiv. Dispositivet er den (politiske)
økonomi, der hersker mellem delene. Når magten ikke ligger ét
sted men i netværket mellem delene, betyder det ydermere -
ifølge oldkirken - at man må have en ny repræsentation for denne
magtstruktur, hvorfor oikonómia, eller den politiske
økonomi, bliver den teoretiske baggrund for kirken som
institution.
Foucault
gør sig ikke denne filologi bevidst, men hans omtale af magten
som et dispositiv er lig oldkirkens, idet han beskriver magten
som ”det generelle mønster eller den institutionelle
krystallisering [som] inkarnerer sig [prennent corps]
i statsapparatet, i formuleringen af loven, i de sociale
hegemonier”.
Når Foucault to år senere skal tale om biopolitik på Collège
de France, er det i lyset heraf naturligt, at analysen af
magten som et dispositiv, som en politisk økonomi, ender i
analysen af den teologiske styreform og institution.
I nærværende sammenhæng er det interessant for os, fordi
Foucault her indikerer, at det biopolitiske paradigme i sin
grund er teologisk. Vi kan derfor med Foucault komme nærmere en
forståelse af Vatikanets politiske teologi.
Denne
præsenterer sig således som en magtform, der ikke er direkte
relativ til dens institution, men derimod til dens
institutionalitet. Vatikanet er et dispositiv, en mængde eller
struktur af relationer, en politisk økonomi, der bliver
uadskillelig fra staten og fra det politiske og som i stedet
gennemsyrer det politiske. Som det svenske socialdemokrati (uden
sammenligning i øvrigt) forsøger den katolske kirke at integrere
og knytte til sig alle livets aspekter fra fritidsinteresser,
studenterforeninger og velgørenhedsorganisationer; enten direkte
eller i skikkelse af de uendelige interesseorganisationer, der
har tilknytning (direkte eller indirekte) til organisationen.
Ydermere finder vi helt konkret belæg for Foucaults teori, da
Vatikanet har påvirket regeringen i protesten imod loven om
registrerede partnerskaber i Dico. Når ægteskabet er en
af de mulige krystalliseringer magten som dispositiv kan antage,
når ægteskabets historie er korrelativ til seksualitetens
historie, udtrykker ægteskabet til syvende og sidst ikke
kærlighedens inkarnation, men lovens inkarnation som politisk
teologi til kontrol over menneskets konkrete liv.
Sammentænker vi Foucaults beskrivelse af magten som et
dispositiv, som en institutionel krystallisering inkarneret i
staten med den italienske regerings tilbagetrædelse, ligger
problemet om magten således ikke i spørgsmålet om suveræniteten.
Det ligger i hvem, der styrer. Når magten er et dispositiv,
bliver regeringen et problem: at regere bliver at gouvernere.
Hvad
betyder demokrati, når Europas eneste sakrale, fungerende
monarki med overvejende sandsynlighed tvinger Prodi og hans
demokratisk valgte regering i et EU-land til at gå af?
_______________________
Politik og Religion
D. 12. september 2006 afholder
Pave Benedict XVI en forelæsning i sit hjemland Tyskland på
Regensburg Universitet. I talen citerer han Kejser Manuel II
Palaiologos´ ord fra en samtale, der formodentlig stammer fra
1391: ”Vis mig dog, hvad nyt Muhammed har frembragt og du vil
da kun se det onde og det inhumane, sådan som han har
foreskrevet, at troen, som han prædikede, skal udbredes via
sværdet”.
Ratzingers citat skaber stor international tumult. Han
undskylder overfor alle verdens muslimer. Han rejser
efterfølgende rundt i den muslimske verden for at søge
forsoning.
Jeg skal på ingen måde begynde at
vurdere citatet, Ratzingers handlinger eller konflikten mellem
monoteistiske religioner. Men vi bør stille os selv tre
fundamentale spørgsmål:
1) Hvad betyder politik i det
hele taget, når omtale af en religiøs frontfigur eller tegninger
af denne, skaber international tumult samtidigt med, at katolske
kardinaler og katolske politikere kan omtale borgere og deres
seksualitet som resultatet af usikkerhed,
personlighedsforvirring og DNA-defekter?
2) Hvad betyder demokrati, når
Europas eneste sakrale, fungerende monarki med overvejende
sandsynlighed tvinger Prodi og hans demokratisk valgte regering
i et EU-land til at gå af?
3) Den største kulturelle
katastrofe moderniteten har ført med sig er splittelsen af
Europa i en henholdsvis katolsk- og protestantisk del. Hvis
løsningen er EU, må vi spørge os selv, hvorfor diskussionen om
forholdet mellem politik og religion altid drejer sig om Vesten
og islam og aldrig om det katolske og det protestantiske
Europa?
Lars Östman
(f. 1979) er BA i Filosofi og Religionshistorie fra Københavns
Universitet, var 2004 Sokrates-Erasmus-stipendiat ved Université
Paris-Sorbonne IV med henblik på Politisk Filosofi. P.t.
specialestuderende som kombineret studie- og
forsknings-stipendiat ved Università Iuav di Venezia, 2006-2007.
DOWNLOAD ARTIKEL
SOM PDF-FIL
TIL
FORSIDEN
Ordforklaringer
Verdslige:
Rosy Bindi, La
Margharita (f.
1951), uddannet i politologi, familieminister.
Paola Binetti, La
Margharita (f.
1943), uddannet i medicin med speciale i børneneuropsykiatri
og klinisk psykologi, medlem af i Teodem, Comitato
Nazionale di Bioetica (den nationale komité for
bioetik), er Presidente del Comitato Scienza & Vita
(komitéen for videnskab og liv), har publiceret artikler i
tidsskriftet Medical Education.
Giuseppe Fioroni, La
Margharita (f.
1958), uddannet i medicin, speciale i kirurgi, i sin ungdom
med i Democrazia Cristiana (Kristendemokraterne),
landsansvarlig for sundhedsområdet i Partito Popolare
(Folkepartiet- et forsøg på at reformere
Kristendemokraterne) i 1996 via støtte fra L’Ulivo-politikere,
medlem af nuværende parti siden 2001, arbejder fortrinsvis
med sociale spørgsmål, siden maj 2006 Ministro della
Pubblica Istruzione (undervisningsminister).
Barbara Pollastrini, Ds
(f. 1947), uddannet
i litteraturhistorie, ligestillingsminister.
Romano Prodi, L’Ulivo
(f. 1939),
professor i økonomi, regeringschef, leder af koalitionen.
Cesare Salvi, Ds
(f. 1948), uddannet
i jura, Presidente della commissione Giustizia del Senato
(Senatets retsordfører).
Kirkelige:
Giuseppe Anfossi
(f.1935), Presidente
della commissione Famiglia della Conferenza episcopale
italiana (Vatikanets Familieminister), Kardinal og
Biskop af Aosta.
Tarcisio Bertone
(f.1934), kardinal,
Vatikanets statssekretær.
Joseph Ratzinger
(f. 1927), doktor i teologi på baggrund af afhandlingen
Volk und Haus Gottes in Augustins Lehre von der Kirche,
som 31-årig (i 1958) professor i teologi (dogmatik), siden
19. april 2005 Pave Benedict XVI efter kun 26 timers
konklave.
Camillo Ruini
(f. 1931), kardinal, indtil d.
7. marts 2007 formand for Cei, efterfølges af
Kardinal Angelo Bagnasco.
Partier, udvalg m.m.:
Cei:Conferenza episcopale
italiana:
biskoppernes permanente union.
Corte di Cassazione:
højesteret.
Ddl: Disegno di legge:
lovforslag udformet af regeringen.
I Dico: Diritti e doveri
delle persone stabilmente conviventi:
lovforslag om registreret
partnerskab.
Ds - Democratici di
Sinistra
(Venstrefløjsdemo-
kraterne): politisk parti som er med i den nuværende regeringskoalition,
leder er Piero Fassino.
La Margherita: Margherita -
democrazia e libertà
(Margherita - demokrati og
frihed): politisk parti stiftet af Francesco Rutelli d. 24.
marts 2002, som stadig er leder.
I Teodem:
En gruppe af
politikere, der kæmper for katolske værdier, tæller bla.
Paola Binetti og Luigi Bobba som medlemmer, gruppen kaldes
L’Armata Cattolica (Den Katolske Hær).
L’Ulivo:
En
centrum-venstre-koalition, stiftet i 1995, leder i dag er
Romano Prodi.