|
Jacob Mchangama vs.
Trine Pertou Mach:
For mange
menneskerettigheder
IDEOLOGISK DUEL
#3. Mchangama skriver: ”I FN-regi er de konkrete
menneskerettigheder blevet forladt til fordel for et aldeles
abstrakt og uforankret rettighedsbegreb. Ved at introducere
såkaldt socio-økonomiske rettigheder (til sundhed, en stigende
levestandard, bolig m.v.), er fokus ikke længere udelukkende på
at forsvare borgernes frihedssfære mod vilkårlige indgreb, men
indeholder også en opskrift på, hvorledes samfundet skal
indrettes. Dette på trods af, at historien gang på gang har
vist, at det er umuligt at bibeholde et frit samfund, såfremt
staten skal være ansvarlig for stort set alle aspekter af
borgernes liv.”
Mach er uddannet cand.scient.pol. og
programmedarbejder i Mellemøstafdelingen hos Folkekirkens
Nødhjælp, aktiv i SF og i Udfordring Europa. Mchangama er
jurist, ekstern lektor i menneskerettigheder og en af bagmændene
bag det liberale webradioprogram Djævelens Advokat.
For mange menneskerettigheder.
Jacob
Mchangama skriver: Når det internationale samfunds aktører - det
være sig stater, organisationer eller NGO’er – udtaler sig, er der
ofte en henvisning til menneskerettighederne. Men
menneskerettighedernes prominente rolle i disse aktørers retorik
dækker over, at menneskerettighedsbegrebet siden det opstod er
undergået fundamentale ændringer. Menneskerettighederne trækker på
en arv, der kan spores tilbage til det gamle Grækenland og Rom,
ligesom de også rummer elementer af katolsk naturrettighedstænkning.
I deres nuværende juridiske form trækker de særligt på
oplysningstidens konstitutionalisme, som vi kender det fra den amerikanske uafhængighedserklæring
fra 1776 og den (første) franske menneskerettighedserklæring fra
1789. Men allerede i det gamle Grækenland opstod tanken om individet
mod statens vilkårlige indgreb, således, at hvert menneske nyder en
frihedssfære, som staten er uberettiget til at invadere. I et
liberalt demokrati udøver menneskerettighederne derved en dobbelt
funktion. Dels sikrer de – via rettigheder som ytrings- og
forsamlingsfrihed – politisk pluralisme,
hvorfor den politiske beslutningsproces bliver legitim og
gennemskuelig. Dels – og vigtigst af alt – fastsætter
menneskerettighederne grænser for, hvad der i selv en legitim
politisk beslutningsproces kan vedtages og gennemføres af tiltag
overfor borgerne.
Derimod foreskriver
menneskerettighederne ikke en bestemt retning samfundet skal styres
i eller indrettes på. De indeholder ikke et endemål, intet utopia.
Det er således op til os borgere selv at bestemme, hvordan vi vil
leve vores liv, og hvordan samfundet skal oprettes indenfor den
ramme, menneskerettighederne opstiller.
Men i FN-regi er de
konkrete menneskerettigheder blevet forladt til fordel for et
aldeles abstrakt og uforankret rettighedsbegreb. Ved at introducere
såkaldt socio-økonomiske rettigheder (til sundhed, en stigende
levestandard, bolig m.v.), er fokus ikke længere udelukkende på at
forsvare borgernes frihedssfære mod vilkårlige indgreb, men
indeholder også en opskrift på, hvorledes samfundet skal indrettes,
og dermed netop et utopia. Dette på trods af, at historien gang på
gang har vist, at det er umuligt at bibeholde et frit samfund,
såfremt staten skal være ansvarlig for stort set alle aspekter af
borgernes liv, sådan som de socio-økonomiske rettigheder
foreskriver, såfremt de tages for pålydende. Fordi de i praksis gør
statens magt total er de socio-økonomiske rettigheder er dermed
uforenelige med de klassiske frihedsrettigheder, som det vestlige
retsstat er bygget på.
Hertil skal lægges, at FN
har alvorlige troværdighedsproblemer på det institutionelle plan. En
række islamiske og tredjeverdenslande, der har flertal i FNs
Menneskerettighedsråd, underminerer aktivt FNs bestræbelser på en
effektiv beskyttelse af basale menneskerettigheder. Vestlige landes
forslag om beskyttelse af ytringsfrihed og religiøs tolerance, samt
om undersøgelse af menneskerettighedskrænkelser i lande som Sudan og
Sri-Lanka, nedstemmes rutinemæssigt i Menneskerettighedrådet, der
således misbruges til at holde hånden over de værste af FNs
medlemsstaters menneskerettighedskrænkelser.
Hvis
menneskerettighederne skal reddes, kræver det derfor både et opgør
med den erodering af menneskerettighedsbegrebet, som de
socio-økonomiske og kollektive rettigheder er udtryk for, samt
erkendelsen af, at FN er en hindring snarere end en bannerfører, når
det gælder respekten for basale menneskerettigheder.
Liberalismens falske frihed.
Mach skriver:
Renere fås liberalismen vist ikke. Som Margaret Thatcher sagde: Der
findes ikke noget en sådan ting som et ”samfund”, der findes
individer. Det giver interessante perspektiver, når man udstiller
forskellen mellem humanistisk rettighedstænkning og den
fundamentalisme, som liberalismen er, når argumenterne køres ud i
principper i stedet for at handle om mennesker.
Ultraliberalisten har et
ideologisk problem med menneskerettighederne, dels fordi de
garanterer alle borgere retten til at stille krav til staten om at
sikre en vis levefod (sikre klæder, hjem og lægehjælp). Dels fordi
de betyder, at staten skal blande sig i, hvordan den enkelte borger
lever sit liv (ikke leve i fattigdom). Det liberalistiske
frihedsideal handler om begrænsning af statens legitime tiltag
overfor den enkelte borger. Det er også kernen i
rettighedstænkningen og udvikling af moderne retsstater og samfund.
Det humanistiske
frihedsideal bygger på det samme tankesæt, og føjer hertil sociale
og økonomiske rettigheder. I dette skisma kan der opstå en konflikt,
hvor liberalisten vælger ideologisk fundamentalisme frem for
menneskeret. Rettighedsbegreber kan i samfundsmæssig praksis
konflikte, hvis der skal overføres ressourcer mellem grupper i
samfundet for at sikre de basale rettigheder: Hvad gør man, hvis den
ene gruppe ikke vil afgive ressourcerne? Hvis staten opkræver
skatter for at sikre borgernes basale rettigheder, kan det i sin
yderste konsekvens være et brud med liberalismens rettighedsbegreb,
hvis nogle borgere ikke ønsker at betale. Herved kobles
rettighedsdiskussionen med en diskussion om den enkeltes
ejendomsrettigheder.
Menneskerettigheder skal
tilstræbes; det er en proces. Derfor er det misvisende at tale om et
utopia.
At hævde, at
socio-økonomiske rettigheder er ukonkrete, uforankrede og abstrakte
er ganske forunderligt. De er præcis så forankrede i en
FN-konvention som de borgerlige og civile rettigheder. Og de
efterlader statens borgere med fuld frihed til at vælge måden – og
samfundsindretningen - hvorpå de vil sikre rettighederne. Hvorledes
kan man ellers tale om fællesskab og demokratiske samfund? Frihed
til at bestemme, hvorledes man vil leve sit liv, er jo en illusion,
uden fysisk sikkerhed, mad på bordet, ret til uddannelse og til
arbejde.
Den lige ret til at vælge
at sove under broerne er ikke frihed. Det er liberalismens falske
frihedsidé, som netop opstår, når fokus alene er på negative
rettigheder: Frihed FRA noget. Fra statslig undertrykkelse,
ensretning, tvang og kontrol. Denne frihed forudsætter et
demokratisk samfund, der sikrer borgerne rettigheder til at ytre
sig, forsamles, organiseres og til at handle og vælge. Men
frihedsbegrebet har, som moralfilosofien påpeger, også en positiv
dimension: Friheden TIL noget. Den forudsætter et samfund, der
skaber velfærd, lighed – og som tilvejebringer mulighed for borgerne
til at forfølge livsdrømme, uanset oprindelse og baggrund. Altså
skaber rammerne for, at alle borgere får chancen for at opnå den
menneskelige frigørelse, der ligger i at skabe betingelserne for ens
eget liv.
Socio-økonomiske
rettigheder er ikke ensbetydende med, at staten skal blande sig i
alt og udgør ikke kernen i den totalitære stat. Hvorfor skulle
staten ikke have til opgave at fremme befolkningens vel? Pointen i
menneskeretten er, at stater er forpligtede på at fremme de enkelte
borgeres rettigheder. Det er kernen i det politiske fællesskab: At
finde en måde at leve sammen på, der sikrer fællesskabets udvikling
og det enkelte menneskes udvikling, liv og værdighed.
Menneskerettigheder skal tilstræbes; det er en proces. Derfor er
det misvisende at tale om et utopia.
– Mach
_______________________
Der er afgørende forskel på de to slags rettigheder.
Mchangama skriver:
Kære Trine, jeg synes din
– ukarakteristiske - usaglige brug af uflatterende adjektiver og
slidte klicheer frem for saglig argumentation, demonstrerer, hvor
dårlig en sag tilhængerne af socio-økonomiske rettigheder har.
Udover at de beskytter individet mod staten har de klassiske
borgerlige og politiske rettigheder nogle helt essentielle
karakteristika. De er universelle i den forstand, at der ikke
er nogen øvre grænse for antallet af rettighedshaverne, idet de blot
kræver, at staten skal afstå fra visse handlinger, der også
universelle i den forstand, at de gælder for enhver uden hensyn til
indkomst eller social status. De er enten absolutte -
således, at de under ingen omstændigheder kan indskrænkes - eller
har form af forbud, der kun under visse på forhånd angivne
omstændigheder kan tilsidesættes. De er umiddelbart gældende og
dermed justiciable - dvs. de er juridisk anvendelige og kan således
pådømmes og beskyttes af domstolene. Endelige er disse rettigheder
med få undtagelser omkostningsneutrale, dvs. staten har ingen eller
få udgifter forbundet med deres opretholdelse. Hvis de
socio-økonomiske rettigheder er ”præcis lige så forankrede” som de
borgerlige og politiske rettigheder må de altså dele disse
karakteristika, hvilket dog notorisk ikke er tilfældet. Lad mig give
et konkret eksempel.
Den helt
centrale rettighed i FNs Konvention om socio-økonomiske rettigheder
fastslår, at ethvert menneske har ”ret til en levefod, som er
tilstrækkelig for vedkommende selv og vedkommendes familie, herunder
passende ernæring, beklædning og bolig og til fortsat forbedring af
vedkommendes levevilkår”. Hvordan definerer du ’en rimelig levefod’?
Er det ud fra menneskelige behov – og i så fald en danskers eller en
gambianers? Hvordan sikrer man en fortsat bedring af en rimelig
levefod? Hvis din påstand om de socio-økonomiske rettigheder skulle
stå til troende, så ville domstole skulle kunne tage stilling til
disse spørgsmål uagtet, at der ikke eksisterer noget princip, der
kan fortælle om en levefod er rimelig eller ej. Og på trods af, at
en domstol i et liberalt demokrati naturligvis ikke kan give den
udøvende eller lovgivende magt detaljerede og bindende instruktioner
om hvorledes individer skal opnå en rimelig levefod. Endnu mere
absurd bliver denne ”rettighed” – hvis den skal forstås, som
umiddelbar og juridisk bindende – når den ifølge sin ordlyd så vil
give enhver – uagtet hvor rig eller fattig, en ret til en stigende
levefod. Er jeg blevet fyret, eller får jeg ikke en lønforhøjelse i
år er mine menneskerettigheder blevet krænket og staten må betale
mig ved at tage midler fra andre! Endelig: hvem skal betale, når
alle blot læner sig tilbage i forventning om, at deres
”menneskerettighed” til en rimelig levefod bliver opfyldt?
Når det kommer
til universalitet kan vi vel være enige om, at enhver udlænding i Danmark ikke må
anholdes uden grund, ikke kan dømmes uden en retfærdig rettergang og
ikke må tortureres. Du må så også mene, at enhver udlænding i
Danmark – om de har fast ophold eller ej - har krav på skolegang, at
blive forsørget, et arbejde, sundhed og sågar en bolig. Men det er
ganske åbenlyst, at det ikke er – og aldrig kan blive tilfældet. For
det første har selv danskere ikke en absolut ret til disse goder.
For det andet er det klart, at en udlænding uden fast ophold i
Danmark naturligvis ikke har et krav på at danske borgere skal
forsørge vedkommende – lige så lidt som en dansker uden fast ophold
i Mozambique har krav på, at borgerne i landet skal forsørge den
dansker, der måtte opholde sig her.
Disse realiteter
er grunden til at INTET velstående demokrati i den vestlige verden
har forfatninger, der indeholder individuelle og justiciable
socio-økonomiske rettigheder. Alligevel har disse lande - hvis
styreform er baseret på de klassiske borgerlige rettigheder - i de
sidste 200 år rent faktisk formået at forøge deres befolkningers
levefod på dramatisk vis uden sidestykke i menneskets historie. Rent
faktisk startede denne udvikling da de borgerlige og politiske
rettigheder gav disse landes borgere hidtil ukendt frihed til –
alene og sammen med andre – at forfølge deres mål uden
undertrykkelse, et forhold jeg skal vende tilbage til i min sidste
post.
Er jeg blevet fyret, eller får jeg ikke en lønforhøjelse i år er
mine menneskerettigheder blevet krænket og staten må betale mig ved
at tage midler fra andre!
– Mchangama
_______________________
Hvad de socio-økonomiske rettigheder vil sige i praksis.
Mach skriver:
Kære Jacob, et par afklaringer: ”Forankring” betyder, at de er del
af international menneskeret, at stater (kan) ratificere og
tilslutte sig.
Lad mig dernæst
sige, at din evne til at dreje til det absurde (eksemplet med at
ville klage over manglende lønforhøjelse) ikke bidrager til
diskussionen. Det er rigtigt, at vestlige lande er ret valne i
forhold til at gøre socio-økonomiske rettigheder juridisk bindende
og dermed sanktioner-bare. Vi er ikke uenige i, at der for disse
rettigheder gør sig nogle anderledes forhold gældende end ved
politiske og civile rettigheder. Men det er ikke et argument for at
afvise disse rettigheder, endsige politisere dem, som du gør. Hele
visionen om menneskerettigheders universalitet bliver naturligvis udfordret af de magthavere, som de måtte gå
imod (diktaturstater, besættelsesmagter, vestlige lande osv). Netop
derfor er det så afgørende, at stater forpligter sig på disse
rettigheder, så man som borger ikke efterlades ubeskyttet.
Rettighederne hører til på niveauet over denne politisering! De blev
netop i sin tid blev formuleret på basis af en – måske aldrig realisabel
– vision om fred, værdighed og retfærdighed for alle verdens
borgere.
Endelig: Dit
eksempel med ’en udlænding uden fast ophold i Danmark’ er et rigtig
godt eksempel på en af forskellene mellem politiske og
socio-økonomiske rettigheder. Kravet om socio-økonomiske rettigheder
henhører til den stat, hvori man bor/har statsborgerskab. Det gør
dem ikke mere abstrakte eller mindre universelle.
Som du rigtignok
påpeger, er der stor forskel på de to rettighedstilgange (ligesom
der er forskel på socio-økonomiske rettigheder og borgerløn, som du
åbenbart forveksler). Hvor de traditionelle menneskerettigheder har
været standardskabende for mange samfund, er de
socio-økonomiske rettigheder standardfremmende. Der er, som
jeg skrev tidligere, tale om en proces - ikke noget absolut. Det er
evident, at traditionelle frihedsidealer, som beskytter borgeren i
forhold til staten, er justiciable på en anden måde end de
socio-økonomiske menneskerettigheder. Det gør imidlertid ikke de
socio-økonomiske menneskerettigheder uanvendelige. Det er heller
ingen overraskelse, at ”en rimelig levefod” er vanskelig at definere
som noget absolut. Der er forskel på hvorledes vi ser på det i
Danmark og i Gambia. Det gør termen ”kontekstafhængig”, ligesom
dommen i de klassiske menneskerettighedssager ”følger med tiden”.
Det efterlader
følgende principielle spørgsmål. 1) skal socio-økonomiske
menneskerettigheder være justiciable? 2) hvis ja, hvad skal lægges
til grund for domstolenes vurdering af eventuelle sager?
I det første
spørgsmål må der skelnes mellem lov og menneskerettigheder. FNs
Menneskerettighededserklæring er ikke juridisk bindende for en stat
med mindre den er indføjet i statens love. Herved gøres det ulig
meget lettere at definere sociale standarder og det argument du
fremfører om danske vis-a-vis gambianske standarder svækkes
betragteligt. I Danmark har vi en sådan lov, således at den
Europæiske Menneskerettighedskonvention skal indkorporeres i
dansk lovgivning. Ligeledes er der mulighed for at prøve en sag ved
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Hvis sociale rettigheder
var en del af Den Europæiske Menneskerettigheds-konvention ville jeg
mene, at den samfundsmæssige konvergens ville være stor nok til, at
regler ville være justiciable – altså, at de europæiske lande er så
ens, at de ved domstolen kan holde hinanden fast på hvad standarden
burde være. Tilsvarende kan etableres regionalt andre steder i
verden.
Tilbage er, hvad
der skal lægges til grund for juridisk vurdering af sagen. Et
udgangspunkt kunne være, at ny lovgivning ikke må forringe
menneskers sociale og økonomiske vilkår. Derved gøres rettighederne
justiciable. Lad mig give dig to tænkte eksempler:
1) Et u-land har
underskrevet en handelsaftale med EU, hvori EU kræver, at u-landet
skal skærpe sin patentlovgivning, så det ikke bliver lovligt at
importere (billig) kopimedicin. Dette vil forringe adgangen til
medicin i u-landet og forringe borgernes socio-økonomiske
rettigheder betragteligt.
2) I et samfund
ejer staten en række ejendomme, der er bygget for at tilgodese
fattige menneskers behov for boliger. På et tidspunkt beslutter et
politisk flertal, at boligerne skal privatiseres. En række beboere
har så få penge, at de ikke er i stand til at købe boligerne selv og
i stedet sælges de som investeringsobjekt til en investor. I sådanne
tilfælde ville socio-økonomiske rettigheder sikre, at beboernes hjem
ikke måtte gøres til genstand for spekulation og tvinge dem fra hus
og hjem.
Samtidig skal
rettighedsbegrebet som sagt opfattes som standardskabende, hvilket
betyder, at borgere skal kunne bruge det til at diskutere
fordelingsmæssige aspekter i det samfund, de lever i. Denne del er
følgelig ikke justiciabel som ovenstående.
Endelig: At
liberale demokratier har opnået at skabe udvikling for deres borgere
understøtter ikke din påstand om, at socio-økonomiske rettigheder er
ødelæggende. Tværtimod. De socio-økonomiske rettigheder omfatter
retten til frihed fra fattigdom, retten til at organisere sig i
fagforeninger, ret til undervisning, ret til hvile og fritid, ret
til en levefod, der sikrer klæder, bolig og lægehjælp. Det er
eksempelvis gennem disse kampe, at fagbevægelsen i europæiske lande
har bidraget til ideen om et europæisk velfærdssamfund – og det er
hele tiden målestokken for disse liberale demokratier, om de kan
bringe folk ud af fattigdom (derfor har man fastlagt de officielle
fattigdomsgrænser).
Kunne man forestille
sig et kontekst- og kulturafhængigt og relativt
forbud mod tortur?
– Mchangama
De socio-økonomiske rettigheder er en elitær utopi.
Mchangama skriver:
Jeg drejede
bestemt ikke de socio-økonomiske rettigheder i en absurd retning,
jeg tog dem blot for pålydende. Min fortolkning følger klart af
rettighedens ordlyd, hvis den skal forstås som en rettighed. Men jeg
kan nu forstå, at du rent faktisk anerkender, at der er afgørende
forskel på borgerlige og politiske rettigheder og socio-økonomiske
ditto. Du erkender nu, at de sidstnævnte hverken er absolutte,
universelle eller justiciable i gængs forstand (hvis blot resten af
menneskerettighedsbevægelsen besad samme intellektuelle ærlighed!)
Men uden disse egenskaber er menneskerettigheder meningsløse.
Hvordan kan en relativ, kontekstafhængig og ikke-justiciabel
rettighed udgøre en håndgribelig rettighed, som ethvert menneske har
krav på at få respekteret? Hvis det samme gjorde sig gældende for de
borgerlige og politiske rettigheder ville de intet være værd. Kunne
man forestille sig et kontekst- og kulturafhængigt og
relativt forbud mod tortur?
At du kan affeje det
forhold, at de vestlige lande har udryddet absolut fattigdom ved
hjælp af borgerlige og politiske rettigheder uden anvendelse af
socio-økonomiske rettigheder er ubegribeligt. Særligt når det tages
i betragtning, at de lande der har forsøgt sig med socio-økonomiske
rettigheder ikke blot er blevet fattige men tillige totalitære og
undertrykkende - som Cuba, Sovjetunionen (hvis forfatning
inkluderede socio-økonomiske rettigheder), og Venezuela under Chavez
er på vej til.
Når du siger, at
menneskerettigheder skal hæves over politiseren så er det jo lige
netop, hvad de borgerlige og politiske rettigheder har opnået. Der
er vel ikke et parti i folketinget der ville pille ved disse. De er
ukontroversielle fordi der er politisk konsensus om, at de udgør det
liberale demokratis spilleregler. De sikrer mod kommunistiske,
fascistiske og fundamentalistiske regimer, men om landet skal være en velfærdsstat eller en
minimalstat afgør de ikke.
De socio-økonomiske
rettigheder er derimod per definition politisk kontroversielle. Og
dine forslag omkring hvordan disse rettigheder skal gøres til lov –
som er klassisk socialistisk tankegods - demonstrerer dette til fulde. Hvorfor skal
borgere i statsejede boliger stilles bedre end dem, der må gå fra
privatejede hus og hjem på grund af en krise eller fyringer? Hvad
med de millioner af mennesker, som i fremtiden vil lide af sygdomme
og måske dø fordi den tvungne kopimedicin medfører færre
investeringer i ny medicin? Positive rettigheder, som de
socio-økonomiske, involverer ALTID valg mellem forskellige
prioriteter, ønsker og krav, der ikke alle kan opfyldes. De må
derfor afgøres efter fuldstændig vilkårlige principper - i praksis:
politisk gunst - der ikke er en retsstat værdig. Dine eksempler på
justiciabilitet er derfor intet andet end skabelsen af en række
privilegier for en vilkårlig udvalgt samfundsgruppe, som i din optik
fortjener særbehandling i forhold til andre. Det er et fundamentalt
opgør med den måske væsentligste menneskelige opdagelse, nemlig den
formelle lighed for loven, som er det bærende princip for de
borgerlige og politiske rettigheder.
At skelne mellem
menneskerettigheder og staters love, som du gør, er en
fundamental underkendelse af, at de borgerlige og politiske
rettigheder i hundreder af år har udgjort selve fundamentet for al
lov og ret. Menneskerettighedernes historie begynder således IKKE
med FN. De borgerlige og politiske rettigheders store styrke er, at
de ikke er udtænkt af noget eller nogen mennesker. De er resultatet
af en spontan retsorden, der over mange hundreder af år og
generationer – men baseret på en række fundamentale principper – har
udviklet sig både i takt med og som resultat af konkrete
menneskelige erfaringer med hvilken basal samfundsindretning, der er
nødvendig for ikke blot at sikre mennesket mod tyranni, men også
for, at mennesket kan skabe velstand og fremskridt. De
socio-økonomiske rettigheder derimod er resultatet af bevidst
menneskeligt design udtænkt af en lille elite (fra de tidligere
socialistiske stater) og løsrevet fra enhver konkret erfaring. De er
udtryk for menneskets drøm om at kunne indrette det perfekte
samfund, hvor den menneskelige fornuft sætter naturens love ud af
kraft. Men som alle utopier, hvor mennesket blindt sætter ideerne
før virkeligheden, er de socio-økonomiske rettigheder vejen til
trældom.
Afskaffelse af de socio-økonomiske rettigheder vil sende et
politisk signal om, at stater kan botanisere i Menneskerettighederne
samt at (ekstrem) fattigdom er acceptabelt.
– Mach
_________________________________
Ingen rettigheder er naturlige – alle blev skabt politisk. Mach
skriver:
Du lyder nærmest som om, at politiske rettigheder er gudgivne,
’spontane’ som de er - i modsætning til de socioøkonomiske, der er
udtryk for ’socialistiske staters elite’. Sandheden er, at Vorherre
intet havde med det at gøre (det siger jeg som socialist og som
tilhænger af sekulært demokrati). Hele rettighedsregimet kom til som
resultat af en politisk proces, der fandt sted mellem staternes
eliter. At socio-økonomiske rettigheder til tider behandles mere
stedmoderligt skyldes en bekymring (hos eliterne i alle lande, samt
generelt i de vestlige lande/i-landene) for rækkevidden af at
erkende et ansvar for, at folk ikke lever i den mest ødelæggende
fattigdom. Det er en af de forskelle, der er på de to typer af
rettigheder. Men for alle menneskerettigheder gælder, at de er
folkenes værn mod magtfulde eliter.
I din argumentation for,
at socio-økonomiske rettigheder skulle være (særligt)
kontroversielle gør du i øvrigt en stor ting ud af noget alment
anerkendt. Jeg har allerede nævnt, at socioøkonomiske rettigheder
har været standardfremmende – som du kan læse i grundbøger om emnet
– og det er de ikke blevet uden uenighed. For virkeligheden
foreskriver, at socioøkonomiske rettigheder er noget, der skal
tilstræbes gennem en politisk proces. Denne proces er - som du selv
rigtigt påpeger - vanskelig af flere grunde.
Men tilbage til
udgangspunktet: Din politisering af menneskerettighederne er
klassisk borgerlig argumentation. Men socioøkonomiske rettigheder ER
anerkendte universelle rettigheder. Din ambition er at fjerne dem.
Hvorfor skulle verdenssamfundet pludselig – i en verden med stor
strukturel og magtmæssig betinget fattigdom og undertrykkelse –
afskrive en hel blok af rettighedsfundamentet som ubrugelig og
ikke-universel? Det vil være vejen til Menneskerettighedernes
endeligt og til kaos. Til dét formål skal der leveres bedre
argumenter.
Når vi alligevel
diskuterer, om de skal bevares eller ej, så er svaret selvfølgelig
ja. De eksisterer i FN-regi. Afskaffelse vil sende et politisk
signal om, at stater kan botanisere i Menneskerettighederne samt at
(ekstrem) fattigdom er acceptabelt. Dertil kommer, at rettighederne
kan bruges til at fastholde den politiske og økonomiske elite på
kravet om, at (ekstrem) fattigdom er uacceptabel og skal bekæmpes
gennem daglig politik. Fraværet af en levefod, der er tilstrækkelig
til at sikre passende ernæring, beklædning og bolig, er destruktiv.
Mennesker dør af det (i strid med retten til liv). Det er, hvad jeg
beder dig om at undlade at politisere – selvom resten af
diskussionen jo i sagens natur er ganske politisk.
Menneskerettighederne
under ét udfordres løbende. Naturligvis, de er jo et udtryk for
(forandring af) magtforhold. Det gælder således også politiske
rettigheder, desværre endog i demokratier. Se blot diskussionen om
dødsstraf, brug af tortur, ytringsfrihed, især bragt frem af
borgerligt-liberale partier. Terrorpakker har siden
11.9.2001 systematisk indskrænket den enkelte borgers frihed og anfægtet
ideen om en retsstat.
Lande er, som du selv
fremhæver, kun forpligtede, hvis de indskriver respekt for (FN’s)
Menneskerettigheder i grundloven eller love. Men du nævner ikke, at
HVIS en forfatning bekender sig til bestemte rettigheder er det
oplagt for landets politikere at efterleve dem ved at lave
lovgivning, der udmønter dem i praksis (f.eks. straf for at begrænse
ytringsfriheden, love om anklagedes rettigheder og retssagers
afholdelse osv.) Udmøntning af socioøkonomiske rettigheder til
politisk praksis kan netop ske via lovgivning, jf. de eksempler jeg
gav ovenfor. I den forbindelse er det lidt forstemmende, at du ikke
anerkender, hvorledes en række stater, inkl. Danmark, er indrettet i
dag. Mener du i fuld alvor, at Danmark ikke er en retsstat, fordi
der udbetales SU og vi har en lejelov? Disse ting er nemlig, med
dine ord ”skabelse af en række privilegier for en vilkårlig udvalgt
samfundsgruppe”, der får særbehandling i forhold til andre. Med
mindre idealet er et samfund, hvor alle tager vare på sig og sine,
synes jeg med al respekt at du har argumenteret dig ud på tynd is.
Ja, økonomisk og social
fremgang i industrialiserede lande bunder i stort omfang i
borgerlige frihedsidealer – men den er også udtryk for de
landvindinger, som er opnået gennem klassekamp og dens indbyggede
kamp mod elitens privilegier. Bærende for dette har været ønsket om
at udrydde fattigdom, og visionen om ret til et anstændigt liv
baseret på et minimum af velstand og ret til medbestemmelse.
Om fattigdom kan udryddes
uden socioøkonomiske rettigheder: Historien viser, det er muligt at
komme langt. Danmark er et godt eksempel. Det skyldes til dels
nævnte klassekamp. Men det betyder ikke nødvendigvis, at borgerlige
rettigheder vil være nok i alle lande. I flere tilfælde vil
socioøkonomiske rettigheder være mere håndgribelige, når det gælder
om at bekæmpe fattigdom. Væsentligst af alt er, at retten til ikke
at skulle leve et liv, med underskud af ernæring og husly er en
absolut værdi i sig selv.
Lad mig til sidst påpege,
at der ikke er en konstateret sammenhæng mellem dét at fastholde
socioøkonomiske rettigheder og at lande er blevet fattigere.
Overtrædelse af borgerlige rettigheder betyder heller ikke, at et
land ikke kan udvikle sig hurtigt og forbedre levestandarden. Blandt
de stater, der har udviklet sig hurtigst i verdenshistorien, er
Sovjet under Stalin, Sydkorea under militærdiktaturet og nu Kina,
der undertrykker en række borgerlige rettigheder.
Socio-økonomiske
rettigheder er – når de som andre principper ikke anvendes
fundamentalistisk – vejen til at give flest mulige mennesker
muligheden for at vælge frit. En klassisk frihedsdyd, som i Danmark
kun efterhånden venstrefløjen forsvarer omhyggeligt.
DOWNLOAD ARTIKEL
SOM PDF-FIL
|
DOWNLOAD ARTIKEL
SOM PDF-FIL
|
|