Janne Bjerre
Christensen (f.1973). Amanuensis, skribent, underviser.
Cand.scient.anth. fra København og
MA i Social
Anthropology
fra School of Oriental & African Studies, University
of London. Forskningserfaring fra Iran. Primær
undervisningserfaring i forhold til køn, kulturanalyse og islam samt
Irans politiske udvikling. Erfaring i politisk administration og
strategi. 2003-4 amnuensis ved Center for Komparative Kulturstudier,
Københavns Universitet; forskningsassistent ved Center for
Mellemøststudier, Syddansk Universitet, Odense. 2001-3 politisk
konsulent for MF Naser Khader. Freelanceskribent bl.a. for Berlingske
Tidende’s ”Univers”; Mellemøst-information, Månedsbladet Press og
Weekendavisen.
Udvalgte artikler fx:
2004:
”Civilsamfundet: NGO’er et vendepunkt for Iran?” og ”Demokratiseringen:
Studenternes bevægelse” i Jarlner & Jerichow (red): Iran. Revolution
– reform? Politikens Forlag og Udenrigspolitisk Selskab.
2003: ”’Vejen til
demokrati er ikke entydig’ En beretning om det iranske civilsamfund” I:
Seeberg & Erslev Andersen (red): Et nyt Mellemøsten? Syddansk
Universitetsforlag.
Links:
Center for Komparative
Kulturstudier
|
|
|
|
|
Af Janne Bjerre Christensen
1. Magtens demaskering
2. De stridende konservative
fraktioner
3. Sikkerhed, stabilitet,
kontrol
4. Krav om økonomiske reformer
5. Et opgør med ideologi
1. Magtens demaskering
Den 26. maj blev et nyt
parlament konstitueret i Iran, efter et valg i februar, hvor over 2000
reformvenlige kandidater på forhånd blev diskvalificeret af Vogternes Råd -
det udpegede, ærkekonservative organ. Valget skabte international furore og
blev betegnet som et ’ublodigt kup,’ der ville bringe Iran i en fæl
legitimitetskrise, både nationalt og internationalt.
Men
muligvis markerer valget ikke det store brud. Den så omtalte
legitimitetskrise har ikke rigtig indfundet sig, og om end reformbevægelsen
som helhed er blevet stærkt svækket, skal vi snarere forvente kontinuitet i
landets reformproces. Det skyldes dels, at parlamentets indflydelse er
begrænset i den indviklede, iranske politiske struktur, dels at man blandt
et utal af stærkt modsatrettede røster finder ret moderate holdninger hos de
nye parlamentsmedlemmer.
Men
hvad var der egentlig sket, hvis de reformvenlige kandidater ikke var blevet
diskvalificeret? Ville de konservative have vundet valget alligevel? Det
store spørgsmål i februar var, om den reformivrige befolkning ville boykotte
valget i protest, men med en stemmedeltagelse på 51 procent må man
konstatere, at de konservative faktisk fik en vis opbakning. Det skyldes en
massiv skuffelse over reformisternes manglende gennemslagskraft hos store
dele af befolkningen. Reformisterne har ikke skabt reel politisk pluralisme,
de har lavet deres egne monopoler, og både de reformvenlige MPer og
præsident Khatami har truet med at træde tilbage adskillige gange, uden at
gøre alvor af det.
Da jeg i april besøgte Iran,
hvor jeg bl.a. talte med en række analytikere, intellektuelle og NGOer, var
de fleste meget kritiske overfor de konservatives udemokratiske
fremgangsmåde. Men når valget i februar ikke skabte en national opstand, er
det fordi, reformisterne ikke længere udgør et klart alternativ. Selvom man
ikke kan spore decideret accept af valgresultatet, så udtrykker mange folk,
at magten nu er blevet demaskeret: at det er de reelle magthavere, som nu er
kommet til, og at de - trods deres kup - vil kunne imødekomme kravet om
økonomiske reformer. At få dagligdagen til at hænge sammen økonomisk er
blevet det vigtigste. ”Ønsket om politiske reformer er nu først og fremmest
et krav fra eliten,” påpeger Jaleh Shaditalab, der er leder af Centre for
Women’s Studies på Teherans Universitet.
2. De stridende konservative
fraktioner
Det er dog ikke særlig klart,
hvad vi skal forvente os af de nye parlamentsmedlemmer. Der er mange nye
ansigter, som ingen ved, hvem er. Og det står hen i det uvisse, hvordan de
forskellige konservative fraktioner skal finde fælles fodslag. For en ting
er sikkert: Deres samlede valgsejr dækker over massive, indbyrdes
modsætninger, understreger Siamak Namazi, der er direktør for
konsulentfirmaet Atieh Bahar Consultants i Teheran: ”Uanset om det er social
politik, udenrigspolitik eller indenrigspolitik, er der stor, stor forskel
på deres holdninger. Så længe de er i opposition og ønsker at blive fri for
reformisterne, klumper de sig sammen, men når de kommer til magten, træder
deres forskelle tydeligt frem.” Eller som Amir Ali Nourbakhsh, der er
redaktør for Iran Focus, udtrykker det med himmelvendte øjne: “Nej, de
konservative har ikke en plan!”
Groft sagt kan man dele de
konservative i tre grupper: Tættest på midten finder vi de moderate
konservative, eller pragmatikerne som de også kaldes. En gruppe, der knyttes
til den tidligere præsident og stenrige forretningsmand Rafsanjani, og hvor
en ny teknokratisk gruppe, Abadgaran, har konstitueret sig. De ønsker
økonomiske reformer i form af privatisering og udenlandske investeringer, de
arbejder for en progressiv udenrigspolitik, og ret beset førte de valgkamp
med en række reformivrige slogans (”kvinderettigheder”, ”personlig frihed”),
der ikke var til at skelne fra reformbevægelsens. Forskellen er,
understreger de moderate, at de - i modsætning til reformisterne - kan
levere varen, fordi de har den fornødne indflydelse.
Den anden gruppe kan kaldes de
kulturelt konservative. Den centrerer sig omkring den religiøse leder Ali
Khamenei, og tæller gruppen ’The Third Way,’ der omtales som Irans
neo-konservative. De er stadig tæt forbundet med bazarkøbmændene, ønsker en
begrænset kontakt med udlandet og vil tillade nogle få sociale og kulturelle
reformer - i et omfang som kan kontrolleres, og hvor Irans islamiske
identitet fastholdes. Khamenei har dog i de senere år talt en del om
‘islamisk demokrati’ og har gjort det iranske år 1383 (der begyndte d. 21.
marts 2004) til ‘Year of Accountability’. “Det kunne for så vidt have været
et produkt af en reformvenlig præsident eller leder,” påpeger Bijan
Khajehpour, der er forretningsmand, seniorkonsulent for Atieh Bahar
Consultants og medredaktør af det velestimerede tidsskrift ‘Goftogu.’ “De
mainstream-konservative er også blevet påvirket af de reformvenliges
temaer,” pointerer han.
Den
tredje gruppe er de ærkekonservative hardlinere, personificeret af Vogternes
Råd, der ledes af Ahmad Jannati. De prædiker stærk kontrol på alle felter,
ønsker at isolere Iran fra resten af verden, ville forhindre at Iran
underskrev ikke-spredningsaftalen i forhold til atomvåben, og ønsker bestemt
ikke nogen form for demokrati. Et af de væsentligste spørgsmål i magtkampen
er, hvorvidt den religiøse leder Khamenei har vilje og magt til at
kontrollere hardlinerne, hvilket selv Ayatollah Khomeini havde sine
problemer med.
De
fleste analytikere tipper dog, at midtergruppen omkring Khamenei vil få
størst indflydelse i en form for samarbejde med de moderate. Det vil styrke
den religiøse leders magt, men også gøre regimet mere stabilt, fordi der vil
blive færre slagsmål mellem Vogternes Råd og parlamentet. At den mere
moderate fløj vandt første runde understøttes af, at den nyvalgte formand
for parlamentet, Gholamali Haddad-Adel, tilhører den moderate
Abadgaran-gruppe. Han har en Ph.d. i filosofi, er ikke religiøst lærd (i
modsætning til de tidligere formænd) og har udtalt, at Iran ikke vil vende
tilbage til fortiden.
3. Sikkerhed, stabilitet,
kontrol
Trods de konservatives
uenighed har de dog også sammenfaldende interesser. Det, de kan blive
enige om, er, at Iran fortsat skal være en islamisk republik under den
religiøse leders myndighed (hvilket de mest progressive reformister fandt
mod til at kritisere). Desuden er de enige om at skabe stabilitet og bevare
kontrollen. Pluralisme kan være ganske udmærket, men stabilitet og kontrol
er vigtigere. “Jeg tror, der vil komme nogle reformer,” understreger Bijan
Khajehpour, “men elementet af politisk kontrol vil altid have den højeste
prioritet. Og lige i øjeblikket, på grund af den regionale situation og den
amerikanske politik, kan de gøre det i stabilitetens navn. Ligegyldigt hvad
der sker, vil der være to overordnede temaer, det ene er sikkerhed og
stabilitet, det andet er - i sikkerhedens og stabilitetens navn - intern
politisk kontrol.”
Den regionale situation
indvirker dermed på den legitimitetskrise, de fleste så som valgets
utvetydige konsekvens, men som ikke rigtig har indfundet sig. Set fra
Teheran synker amerikanerne længere og længere ned i det irakiske kviksand,
og det gør det iranske styre mindre modtagelig overfor kritik af deres
demokratiske spilleregler. Desuden ses krigen – trods amerikanernes
retoriske afstand til Iran som del af Ondskabens Akse - som en mulighed for
at blive anerkendt som et regionalt magtcentrum.
Som Khajehpour siger: “Verden
er drevet af sikkerhedspolitiske spørgsmål. Den første prioritet for alle er
at bekæmpe terrorister, og i den sammenhæng føler Iran, at det har en meget
konsolideret position. Ingen af terroristerne har været fra Iran, der kommer
ikke en terroristtrussel herfra, og Iran er faktisk det mest stabile land i
den her problemfyldte region. Så hvad vil man gøre? Vil man lægge pres på
Iran, vil man destabilisere landet, så hele regionen bliver endnu mere
ustabil? Hvad skal EU og USA sige? Skal de sige, at fordi I ikke er
demokratiske, vil vi indføre sanktioner mod jer? Iranerne vil grine af dem,
og USA vil bare få endnu flere døde soldater i Irak, for lige nu hjælper vi
dem faktisk med at kontrollere nogle af de her elementer.”
Krigen i Irak har også
konsekvenser på den hjemlige iranske scene. De konservative kan bruge krisen
som et argument for større politisk kontrol, og krigen påvirker også
iranernes eget behov for stabilitet. Den amerikanske ide om, at en
intervention i Irak ville skabe en demokratisk domino-effekt i resten af
Mellemøsten, er derfor ikke gået i opfyldelse. Tværtimod, understreger
Siamak Namazi: “Billederne fra et ustabilt Irak har mindet os om vores egen
ustabilitet i begyndelsen af revolutionen i 1979 - selv for mig, der var syv
år gammel dengang. Det gør dig klogere og mere tålmodig. Det får dig til at
indse, at en ekstern magt ikke kan løse dine problemer. Så længe der er kaos
i Irak, så er ideen om, at amerikanerne vil komme og redde os - hvem der end
var så idiotisk at tro det! - forsvundet.”
4. Krav om økonomiske reformer
Spørgsmålet er, om de
konservative kan bevare den politiske kontrol og samtidig skabe økonomiske
reformer. Med andre ord: kan Iran gennemføre en kinesisk reformmodel? Udover
at påpege det komiske i, at Den Islamiske Republik Iran skal bruge
kommunistiske Kina som sit forbillede, fastholder skeptikerne, at Iran er
mere afhængig af udenlandske investeringer end Kina og derfor langt mere
skrøbelig overfor den amerikanske og europæiske kritik – bl.a. af
menneskerettigheder og den demokratiske udvikling.
Der er dog næppe tvivl om, at
de moderate konservative har fundet en vis forståelse med USA, hvilket også
blev tydeligt i februar. Alt imens Vogternes Råd flittigt diskvalificerede
de kritiske røster, førte den amerikanske kongres intense forhandlinger med
Irans FN-ambassadør Zarrif og var parat til at sende en delegation til Iran.
Om den episode siger Siamak Namazi: ”Zarrif, som er tilknyttet den religiøse
leders kontor, ville teste, om USA var parat til at handle med Iran. Midt i
diskvalificeringen, midt i al snak om Ondskabens Akse og de udpegede få,
ville Washington da være villig til at handle med hardlinerne? Og de sagde:
”Selvfølgelig kommer vi”. Det, regimet hørte fra USA, var: ”Kør løs,
diskvalificer – vi vil stadig handle med jer, hvis I kan lokke os med de
rette interesser”.
Hvorvidt det i det lange løb
vil føre til en kinesisk reformmodel er som sagt usikkert, men valgløftet om
økonomiske reformer vil blive fulgt op - også for at imødekomme den lurende
nationale legitimitetskrise. Som en taxachauffør sagde til mig: “De ved
godt, at de skylder os. De bliver nødt til at give os noget igen økonomisk.”
Den største udfordring er at imødekomme de 70 procent af befolkningen, som
er under 25 år, og som er hårdt ramt af arbejdsløshed. Den anden udfordring
er at tackle den sociale forandring, som allerede er fundet sted – ikke
mindst i forhold til de unges nyvundne frihed. Men da de konservative har
brug for at vinde præsidentvalget næste sommer, hvor Khatamis periode
udløber, vil de næppe være specielt konfrontationssøgende lige nu. Selvom
der især blandt journalister og NGO’er er reel bekymring for den potentielle
kontrol, styret kan genindføre, forventer man ikke dramatiske udsving. Som
en NGO-repræsentant udtrykker det: “Vi holder vejret det næste år.”
5. Et opgør med ideologi
Skrækvisionen om genkomsten af
et Iran som det, vi så det under Ayatollah Khomeini, er derfor ikke
realistisk. End ikke de mest skeptiske mener, at Iran vil vende tilbage til
tiden før Khatami. Der er sket for meget i det iranske samfund, et nyt,
selvbevidst og sekulariseret civilsamfund er vokset frem. Som Amir Ali
Nourbakhsh pointerer: “Det nytter ikke, at vi kun kritiserer Khatami for
det, han ikke gjorde. Vi bør se på det, han faktisk fik gjort. Han har helt
fundamentalt været med til at ændre den iranske tidsånd”.
Der er skabt et hidtil uset
post-ideologisk og pluralistisk offentligt rum, båret af folks tro på
demokrati og deres kritik af ideologi som styreform. Denne bevægelse sker
primært med udgangspunkt i den unge generation. De har ikke bare fået bedre
uddannelse, de har også med internettet og satellit-tv en ganske klar viden
om verden omkring dem. Den udvikling, som Iran har gennemgået i
reformbevægelsens forløb, afspejler sig tydeligt i forskellen på de unge,
der er i begyndelsen af 30erne og de, der er omkring 20. De yngste har haft
lidt lettere ved at flirte med det modsatte køn, er ikke helt så
traumatiserede af krigen mod Irak, der stod på fra 1980 til 1988, og de er
langt mindre autoritetstro. Deres opgør med autoriteter - hvad end det er
staten eller deres forældre - markerer, at en ny individualisme og kritisk
bevidsthed tager form. Men det stiller også store krav til de konservative,
for hvis de farer for hårdt frem mod de unge, kan det skabe enorme
konflikter.
Desuden er der en række
sociale problemer, som konstant er med til at bryde sociale og religiøse
tabuer, og som også fremover vil presse de konservative. I Iran er der i
øjeblikket to millioner narkomaner, 300.000 prostituerede, en lurende
HIV/AIDS-epidemi og et stigende antal skilsmisser, hvilket udfordrer de
ideologiske, islamiske normer både i befolkningen og på politisk niveau.
En
kvinde-NGO, jeg besøgte i Teheran, har netop gennemført et kursus i
seksualoplysning for 2500 unge, ugifte kvinder, hvilket er udtryk for en
markant forandring. For få år siden var den officielle holdning, at ugifte
kvinder ikke har et seksualliv, og at de kan vente med den oplysning til de
bliver gift. Det interessante er, at mange af de sociale tiltag ofte bliver
gennemført af meget religiøse mennesker, som i deres arbejde konstant tolker
islam i lyset af deres professionelle viden. De brud, der finder sted med
sociale og religiøse tabuer, er derfor ikke et opgør med islam, men med en
rigoristisk læsning af islam. Og det er samtidig udtryk for en trend mod
professionalisering, som ses på mange niveauer i samfundet – bl.a. hos
embedsmænd og i medierne.
Den professionalisering underminerer revolutions-ideologien som det
uomgængelige sociale og politiske afsæt, og er også med til at begrænse
parlamentsvalgets fatale konsekvenser. “En af de interessante faktorer i
Iran er, at der nu er flere og flere professionelle teknokrater, som har
udviklet deres egen agenda. De er veluddannede, de er
ægte
teknokrater. Der er stadig nogle
islamiske og revolutionære ansættelser i forskellige organisationer, men det
er fair at sige, at den bærende kraft er ekspertise, og det er efter min
mening de gode nyheder i øjeblikket. Det er ikke længere et spørgsmål om,
hvad venstre- eller højrefløjen vil sige. Den teknokratiske tanke bag
dagsordenen er den samme, ligegyldigt hvem der regerer,” understreger Bijan
Khajehpour.
Selvom valgskandalen i februar
med god grund skabte forargelse og bekymring, vil parlamentsvalget ikke
sætte en stopper for reformprocessen. Forsøget på at skabe en velfungerende
administration, båret af eksperter og teknokrater, er en afgørende faktor i
den sammenhæng, og det er ganske sigende, at det faktisk var den tidligere
præsident Rafsanjani, som i begyndelsen i 1990’erne lancerede den
teknokratiske trend. Den udvikling startede derfor lang tid før Khatami kom
til i 1997 og vil utvivlsomt fortsætte efter hans politiske karriere.
DOWNLOAD SOM PDF-FIL
UDGIVET 25.06.04
RÆSONS FORSIDE
TILBAGE
Kilder:
Amuzegar,
Jahangir: “Iran’s Prospect Under the 7th Majlis” I: Middle
East Economic Survey, vol. XLVII, no. 17, 2004
Esfandiari,
Golnaz: “What Does Conservative Victory in Parliament Mean For Future?” I:
Payvand’s
Iran News,
27. april 2004
Hooglund, Eric
(red.): Twenty Years of Islamic Revolution. Political and Social
Transition in
Iran since 1979,
New York: Syracuse University Press, 2002
Iran Focus:
”Iran’s conservatives: a history of division”, vol. 17, no. 4, April 2004
IRNA:
”Haddad-Adel elected as Iran's parliament speaker for one year”, 6. Juni
2004
Jahanbegloo,
Ramin (red): Iran: Between Tradition and
Modernity.
Rowman & Littlefield Publishers, 2003.
Reed, Stanley:
“Iran: The Mideast’s Model Economy?”
I: Business Week, May
24, 2004 |
DOWNLOAD SOM PDF-FIL
UDGIVET 25.06.04
kl.xx CET
|