11. juni 2004 | 2. kvartal                                                                                < >

           
 
 

 

        

 

 

 
   

PRESSEMEDDELELSE:

Helge Sander vs. Det Globale Panel | Kreativiteten kommer fra markedet

”I en dynamisk markedsøkonomi kan man ikke sidde for enden af et skrivebord i centraladministrationen og planlægge sig ud af problemerne. Kreativitet og innovationskraft kommer fra markedet, og det er netop heri markedets overlegenhed frem for central styring viser sig.”

Videnskabsminister Helge Sander møder i dag RÆSONs Globale Panel af unge udlandsdanskere. Han bliver bl.a. spurgt:

- 'Pay or decay!' Så nøgternt og dikotomisk gav tidsskriftet The Economist deres bidrag til den britiske debat om indførelse af differentierede tuition fees på engelske universiteter. Har The Economist ret, eller er der en farbar vej uden om betalingsuniversitet?

- Hvad skal der til for at køre EU's forskningsniveau op i verdensklasse? Flere penge ville hjælpe, men er det nok?   

- Bør danske elever blive flersprogede på et tidligere tidspunkt end nu for at fremskynde "dansk" viden?

- Danmark halter konsekvent bagud når det gælder om at uddanne unge til nye industrier, som blomstrer op. Hvorfor lykkes det ikke at forudse hvilke uddannelser, der er behov for i Danmark?

 

LÆS SVARENE NU:

Helge Sander vs. Det Globale Panel | Kreativiteten kommer fra markedet

I de sidste uger har panelet interviewet Linda Nielsen, Henning Dyremose og Bjørn Lomborg. Serien fortsætter.

ARTIKLENS FORSIDE

                                                                     

TILBAGE