Interview med
UNICEFs Christian Balslev-Olesen:
Situationen i Somalia:
"Brud på alle former for konventioner”
”De seneste to ugers kamphandlinger er
simpelthen det værste, befolkningen i Mogadishu har set.”
Det fortæller UNICEFs repræsentant i landet, danskeren Christian
Balslev-Olesen, i telefonen til RÆSON.
I denne uge fastslog FN, at
de fordrevne beboere fra Mogadishu
nu udgør verdens største
flygtningestrøm. Balslev:
”Det allerseneste tal, jeg lige har printet ud, er
321.000 registrerede
flygtninge ud af byen. Det er folk, der er flygtet ud siden
1. februar.”
Af Aimée Kjær, medlem af RÆSONs
chefredaktion
BLANDT de 46 lande, der officielt klassificeres som ”failed
countries”, er Somalia. Et land, der siden 1992 har været uden
centrale myndigheder, og dermed kvalificerer sig som verdens
nutidige længst-varende anarki. Landets
overgangsregering kæmper mod en række
oprørere - bl.a. De Islamiske Domstole (UIC).
Kampen om Mogadishu
Hvad er årsagen til konflikten?
Det, vi ser nu i
Mogadishu, er det værste vi har set i 16 år. Vi har mere end
200.000 eller nærmere 300.000 flygtninge som er flygtet fra
kamphandlingerne i byen. Vi har bombardementer af civile. Vi har
ødelæggelser i et omfang, som ikke er set før - også selvom
Somalia har set meget de seneste 16 år. Vi har, hvad der i
Sikkerhedsrådet i går blev beskrevet som den værste
flygtningesituation globalt set, omkring Mogadishu i øjeblikket.
Vi er i en situation, hvor regeringen og de etiopiske styrker er
i et voldsomt krigsopgør med en række grupper i Mogadishu. Det
er enten fødselssmerter eller dødskamp fra de seneste
fredsforsøg, som vi desværre er vidner til i øjeblikket - med i
hundredetusinder af somali-civile som ofre.
En kilde taler om at 250 døde i
søndags i gaderne – det lyder lavt ift. de tal, du bringer frem?
Det er tal, vi skal
være meget varsomme med, fordi de bliver misbrugt og brugt af
alle parter i konflikten. Men hvis du på hospitalerne tæller
dem, som bliver bragt ind som sårede og tæller dem, som man
lokalt får bragt ind som sårede eller døde, så er det tusinder.
Det allerseneste tal, jeg lige har printet ud, er 321.000
registrerede flygtninge ud af Mogadishu, og det er folk, der er
flygtet ud siden 1. februar. Det er altså i øjeblikket den
værste flygtningestrøm globalt set.
Det ene part i konflikten prøver
at få kontrol med Mogadishu – at få ryddet byen for militser,
nogle af dem med forbindelser til ”De islamiske domstole”; nogle
af dem med forbindelser til klaner, som ikke føler de er blevet
tilgodeset; nogle af dem med forbindelser til business,
som føler de har fået begrænset deres forretninger fordi man er
ved at etablere en regering. Det er et meget komplekst billede i
øjeblikket, og mest ligner det noget man har set tidligere:
klanmagtkampe. Og at folk, der har haft magt og penge i det
vakuum, som anarkiet har skabt, er i direkte konfrontation med
en regering, som er ved at etablere sig.
Man kan frygte, at man er tilbage
i det kaos med klaner, som man har set alt for meget af
de seneste 16 år - at det skulle være den
væsentligste forklaring på det,
der sker i øjeblikket. Og derfor er det en dramatisk forværring.
De seneste to ugers kamphandlinger er simpelthen det værste,
befolkningen i Mogadishu har set. Det er så grove overgreb på
civile, at der er brud på alle former for konventioner. Og
derfor har vi også stærkt påpeget det overfor de krigsførende
parter. FN's generalsekretær er netop gået ud med en meget stærk
appel til de krigsførende parter om at overholde konventionerne,
som gælder også i krigsområder.
Hvad er situationen ift. FN’s
opbakning til den fredsstyrke, som den Afrikanske Union (AU) har
stillet til rådighed?
Så sent som tirsdag gentog Sikkerhedsrådet, at de prioriterer
Somalia meget højt. Men den Afrikanske Unions styrker på 1500
ugandere kan intet gøre i den nuværende situation. De er der,
men har ikke mandat til at gå ind. Etiopien var dem, der drog
ind for at drive de islamiske domstole på flugt sammen med
regeringen. Der er ikke noget gyldigt officielt mandat til
etiopiernes indsats (fordi de er et naboland). Det er klart, at
der har været bekymring fra Sikkerhedsrådets side – ville der
blive et vakuum, hvis etiopierne trak sig ud? Men det ændrer
ikke på at deres opfordring til at få de fredsbevarende styrker
ind.
Men man kan frygte, at de lande
som har lovet styrker (lande som Burundi, Nigeria, Ghana) vil
være meget tilbageholdende og meget lidt tilbøjelige til at
sende dem. Det er meget svært at komme som fredsstyrke og
beskytte en fred, der ikke eksisterer og ser mere usandsynlig ud
lige i øjeblikket end den gjorde for nogle få måneder siden.
Erfaringsmæssigt giver fredsstyrker kun mening der, hvor
parterne er blevet enige om at slutte fred. Derfor ser vi også i
øjeblikket et forsøg fra lokale ledere på at gribe ind – fx fra
den tidligere præsident Ali Mahdi Muhammed (der var præsident
efter Siad Barre) som nu er formand for den forsoningskongres,
der er indkaldt til juni. Etiopierne prøver også at få folk som
repræ-senterer de krigsførende parter i tale. Jeg tror, der
foregår rigtig meget i øjeblikket, fordi folk kan se, at det er
fuldstændigt vanvittigt, det, der foregår af overgreb på
civil-befolkningen.
Grænsen,
som den er trukket, er meget kunstig. Derfor er Etiopien altid,
og vil altid være, dybt involveret i Somalia.
_______________________
Det eneste spinkle håb
Hvad er der gået galt siden FN’s
Sikkerhedsråd i januar besluttede at sætte fredsstyrker ind og
man troede på den her overgangsregering med præsident Abdullah
Yussef i spidsen? Jeg
tror ikke der er gået noget galt. Der var ikke den
internationale opbakning som skulle til for at levere
fredsbevarende styrker.
I form af penge?
I form af, at etiopierne skulle
have været ude omgående, i januar. For det er etiopierne, der er
så stor en historisk provokation. Nu, hvor de bliver direkte
involveret i konflikten, nu, hvor etiopiske soldater bliver
slæbt døde igennem gaderne som de amerikanske soldater blev det
i begyndelsen af 1990’erne, har man forværret situationen for
overgangsregeringen ved ikke at sætte neutrale soldater ind.
Somalia og Etiopien har
traditionelt ikke haft en varm relation. Hvad er der i det for
Etiopien? Det så vi
desværre illustreret i denne uge – hvor der, i et område hvor
der bor somaliere, var et voldsomt angreb på et
etiopisk-kinesisk drevet olieprojekt med masser af dræbte.
Etiopien har så meget
egen-interesse i at pacificere Somalia: Somalia har jo ikke
nogen naturlig etnisk grænse, der hvor landegrænsen går – der
bor også somaliere i Etiopien og Kenya. Grænsen, som den er
trukket, er altså meget kunstig. Derfor er Etiopien altid, og
vil altid være, dybt involveret i Somalia. De ønsker at undgå
den risiko, der hviler latent – om at somalierne skulle ønske at
flytte grænsen. Det var jo motivet for at gå ind sammen med
overgangsregeringen for at drive De Islamiske Domstole på flugt.
Det var nok også motivet for at trække sig hurtigt ud igen.
Det er den ene faktor, som har
fået følelserne til at blusse op - og som har kunnet samle ikke
bare den hårde kerne omkring de tilbageblevne af De Islamiske
Domstole men også en hel række andre, som nu kan se at
etiopierne kommer ind som herre-folk. Skyder deres folk,
bombarderer deres kvarterer ødelægger deres by osv. Og det har
skabt en voldsom modstand mod regeringen. Det er den ene faktor
bag uroen.
Den anden er, at man ikke har
formået at få alle parter med ombord i den her
forsoningsproces. Den er udsat indtil juni.
Hvem er det, man mangler at få
med? Det er en del –
de grupper, der identificerer sig med De Islamiske Domstole (UIC).
Oven i købet har de formået at etablere sig som en størrelse,
der nu har slået sig ned i Asmara i Eritrea. Det er både en
række parlamentsmedlemmer, der sympatiserer med UIC, enkelte
ministre, og ledelsen af UIC, som nu har slået sig ned der.
Kort og godt er det ikke lykkedes
over-gangsregeringen troværdigt at få alle med i
forsoningsprocessen.
Men der er håb, fordi denne Ali
Mahdi - præsidenten fra begyndelsen af 1990’erne - er meget
insisterende på, at han er uafhængig og at han kan få alle med.
Der skal man bakke meget stærkt op bag ham, så det må lykkes.
Det er vores eneste spinkle håb om at få tingene stabiliseret i
Mogadishu.
Selvom
vi ser nogle tilbagefald - som i de her dage - så slipper det
internationale samfund ikke Somalia igen.
_______________________
Al-Qaeda er ikke konfliktens
årsag
De islamiske Domstole beskyldes
for at være tilknyttet terror-netværket Al Qaeda – er det derfor
de har vist sig så svære at få bugt med?
Der er nogle ekstreme elementer,
men sikkert få personer med tilknytning til et internationalt
terrornetværk. Men fakta på jorden har jo vist at det her
fortrinsvist er en traditionel klan-konflikt. Det er ikke bare
fordi UIC nægter enhver berøring eller støtte fra Al-Qaeda. Det
er også fordi det, da første del af krigen var overstået hen
over nytår, viste sig at der ikke var det antal udenlandske
deltagere - pakistanske, afghanske - m.v. som nogle havde ment:
det var først og fremmest somalierne selv. Men det var også en
meget broget gruppe af alt muligt, der var samlet bag UIC. Der
var også meget moderate - og der var først og fremmest en
binding blandt dem, fordi de tilhørte en klan, som fandt at den
var underrepræsenteret i den måde regeringen var sat op på. Så
man skal næppe tolke for stærkt – konkludere, at det her det er
styret fra ekstreme terrorgrupper fra udlandet. Det er først og
fremmest anarkiet i Somalia og klan-dynamikken, der er den
egentlige årsag til konflikten som vi også er vidner til i de
her dage.
Vi har
lært af erfaringerne fra begyndelsen af 1990’erne: man kan ikke
kæmpe sig frem og skabe en fred, som de lokale ikke selv vil.
_______________________
Lektien fra 90erne
USA beskyldes for kun at kere sig
for Afrika, når der tegner sig opportune motiver – således slap
det internationale samfund med USA i spidsen i 1993 tøjlerne og
forlod Somalia i brand. Hvem er motiveret for stabilitet i
Somalia i dag og hvor dybt rækker solidariteten? Hvad er
garantien for den somaliske befolkning i knæ for, at de
fredsbevarende styrker ikke stikker halen mellem benene igen?
Det, vi lige ser i de
her dage, understreger risikoen for det sidste scenarie. Det ER
svært at overbevise landene om at sende fredsbevarende styrker.
Men under ét er det i Somalias og
i befolkningens interesse, at vi har fået Somalia så højt op på
dagsordenen. At vi har fået vilje til at støtte en politisk
proces og at investere i en forsoningsproces. At sikre at vi så
i hvert fald gør det, vi kan gøre. Somalia har været et lukket
land af traumatiske grunde pga. det, der skete i 1990’erne.
Lykkeligvis er det internationale samfund og USA nu tilbage og
vil investere og prøve at skabe lov og ordnede forhold i Somalia
igen. Det tror jeg også betyder, at selvom vi ser nogle
tilbagefald - som vi ser i de her dage - så slipper det
internationale samfund ikke Somalia igen. Man HAR nu mobiliseret
- både finansielt og politisk – for at få skabt ordnede forhold,
så man bliver ikke væltet omkuld. Selvom det vi ser i øjeblikket
er voldsomt.
Hvordan skal det gå AU i denne
konflikt? Det er klart
et vigtigt spørgsmål - også når vi ser på det bredere billede,
Darfur osv.
De afrikanske fredsbevarende
styrker har en umulig opgave. De er dårligt udrustede, de er
dårligt uddannede, de er ikke nær nok til at løse den opgave,
det er meget forkert det ser ud som om vi har en fredsbevarende
styrke til stede, som ikke kan beskytte civil-befolkningen. Men
det er altså fordi, vi har lært af erfaringerne fra begyndelsen
af 1990’erne: man kan ikke kæmpe sig frem og skabe en fred, som
de lokale ikke selv vil. Derfor ser uganderne også passivt til i
øjeblikket på det som sker. Men de er også fuldstændigt rede
til, når der er en enighed mellem somalierne - og etiopierne for
den sags skyld - så at træde ind og cementere den fred som
somalierne selv vil. Derfor tror jeg også, at hvis det kan
lykkes - hvis det scenarie forhåbentlig snart udfolder sig - vil
også andre afrikanske lande være rede til at træde til og levere
det, som de har lovet. Og at en egentlig
FN-fredsbevarende-styrke kan tage over i løbet af kort tid. Hvis
vi kan få det forløb til at lykkes, så har man helt klart et
mere realistisk greb om hvordan man griber fredsbevarende
indsatser an.
Lige nu drejer det sig om at
skabe fred – stoppe blodbadet i Mogadishu. Få parterne til at
indse at der kun er en løsningsmodel - den, som Ali Mahdi er
blevet sat i spidsen for.
De seneste tre uger har
slidt voldsomt på overgangsregeringens legitimitet. Her har
hundredetusinder fået nedbrændt deres hjem, dræbt deres familier
og er blevet drevet på flugt. Det ser mange i befolkningen som
regeringens skyld - derfor er der slidt hårdt på dens
kreditkonto.
______________________________
Addis Ababa, Etiopien 29/1 2007:
Præsident Abdullah Yussuf møder FNs generalsekretær Ban Ki-moon
Overgangsregeringens troværdighed
på spil
Har Overgangsregeringen
tilstrækkelig legiti-mitet? Hvor stærkt står den nuværende
leder, Abdullah Yussuf?
Det er helt klart at
grundsubstansen her er klanerne og de warlords, som har
regeret og misregeret Somalia i 16 år. Det er dem vi er oppe og
handle med - og ikke fredsbevarende styrker. Derfor afhænger det
af somalierne selv. Den nuværende præsident, som selv er gammel
warlord og har været en del af det spil nu i så lang tid, en af
de få, som har den autoritet, den baggrund og kultur osv., der
skal til at håndtere det her.
Men forløbet de seneste tre uger
har slidt voldsomt på overgangsregeringens legitimitet. Her har
hundredetusinder fået nedbrændt deres hjem, dræbt deres familier
og er blevet drevet på flugt. Det ser mange i befolkningen som
overgangsregeringens skyld - derfor er der slidt hårdt på
overgangsregeringens kreditkonto. Og derfor er det utrolig
vigtigt, at der indfinder sig fred og normalitet. Ellers er
måske også dette 14. fredsforsøg i sin sidste fase. Det kan man
frygte.
Det er overgangsregeringen, der
sidder med de sidste kort - ved at kunne spille modigt og
konstruktivt ud. Der er Abdullah Yussuf en helt afgørende
spiller pga. hans baggrund.
Lige nu er der for FN en
dagsorden, der ikke handler om andet end at komme de 100.000’er
af ofre til undsætning. Hvad enten de er flygtninge eller dem,
der i hundredvis dør af kolera hver eneste uge. Vores dagsorden
er blevet en anden: det er simpelt hen at holde befolkningen i
live. Så det er meget svært at holde fast i det grundlæggende,
der hedder at etablere institutioner. Det er regeringen, der
skal garantere om man kan leve op til den internationale støtte
som mange er parate til at give. Den er på spil i øjeblikket.
Er udviklingen gået fra et ønske
om sikkerhed over imod mere humanitær bistand?
Set fra vores mandat - fra FN’s side - er det meget svært. For vores
folk bliver også beskudt. Vi har store lagre i varehuse i
Mogadishu, vi ikke kan komme frem til pga. kamphandlingerne. Og
derfor bruger vi nu alle vores kræfter på at få hjælp til
flygtningene. Og på overfor regeringen at insistere på, at den
gør alt hvad den kan for at beskytte nødhjælpsarbejdet – opgive
den form for hærgen, vi har set når kolonner af fødevarer skal
igennem roadblocks osv. Så på grund af det, vi har set de
seneste uger, er vi i en meget anderledes kritisk dialog med
regeringen.
Det er
overgangsregeringen, der sidder med de sidste kort - ved at
kunne spille modigt og konstruktivt ud. Der er Abdullah Yussuf
en helt afgørende spiller.
_______________________
Nærområdeindsatsen får ikke
flygtningene hjem
SIDSTE
efterår rettede Balslev-Olesen en skarp kritik af regeringens
såkaldte nærområde-indsats:
”Man snyder de
danske skatteydere ved at argumentere for, at hjælp i
flygtningenes nærområder kan bremse flygtningestrømmen til
Europa og Danmark […] En brønd her og en skolebog der får ikke
en eneste flygtning til at vende hjem”.
Han uddyber sin
vurdering: ”Der
ER virkelig grund til at gøre mere for flygtninge i ikke mindst
de områder - som fx i Somalia - og hurtigt. Og der ER virkelig
grund til at gøre det effektivt for flygtningene hurtigt at
kunne vende tilbage til deres hjemland.
Men det, jeg har gjort
opmærksom på, er, at en række undersøgelser af erfaringer fra
donorlande og FN siger, at der ved det at lave
enkeltprojekt-indsatser ikke er nogen simple, enkle løsninger på
at få flygtningene tilbage.
Der er en erkendelse af, at man
har forsømt og gjort alt for lidt i ”failed states” -
kaos-staterne, som vi populært kalder det. Og dermed har man
lavet alt for meget punktindsats/enkeltprojekt-indsats. Man har
kort og godt investeret for lidt samlet set i lande som Somalia
sammenlignet med bedre udviklede lande. Hvis man vil gøre noget
for at sikre at flygtningene kommer tilbage til de lande, er man
nødt til at have nogle langt mere omfattende og systematiske
indsatser i de lande.
Hvis man
vil gøre noget for at sikre at flygtningene kommer tilbage til
de lande, er man nødt til at have nogle langt mere omfattende og
systematiske indsatser.
_______________________
Handler det mere om metoder end
om donationer? Det
handler om penge, men også om metoder. Om at være parat til at
løbe nogle risici for at lave nogle langsigtede investeringer i
lande, som ikke har en infrastruktur. At holde ud og blive i de
lande, som alt for ofte er præget af kortsigtede bevillinger,
hvor donorerne går ind og ud. At investere meget mere i
kaos-lande.
Det er man ved at erkende i en
række store bistandslande, som fx Storbritannien, der her i
weekenden allokerede masser af mio. netop til lande som Somalia,
fordi man har erkendt at med mindre man sikrer fx skolegang i de
lande, stabiliserer vi dem ikke. Så får vi ikke lov og orden
tilbage. Det involverer fem- og ti-år lange bevillinger. Præcis
til de allersværeste kaos-lande som Somalia. Det er sådan, vi er
nødt til at håndtere de her lande, hvis vi vil have lov og orden
- og flygtninge til at vende tilbage.
Vi har
leveret kortsigtede indsatser/ nødhjælp – men vi har ikke
investeret i at nogen kommer ind og tager over på de skoler, der
dog eksisterer i Somalia.
_______________________
Bevæger vi os væk fra nødhjælp
over imod udviklingshjælp på et tidligere tidspunkt i kriserne.
Er det tendensen? Ja.
Vi skal først og fremmest bruge den nødhjælp, der er der i lande
som Somalia mere strategisk og langsigtet – dvs. levere nødhjælp
ind i en samlet langsigtet strategi. Vi kan ikke lave en
sektor-plan, som vi kan i et land som Kenya. Men vi kan godt
lave en langsigtet ramme for, hvad vi vil på sundheds- og
uddannelsesområdet. Lad mig prøve at illustrere det meget
konkret med det vi oplever i øjeblikket:
Vi har en dramatisk forværret
situation med konflikt og krig – masser af flygtninge og sårede
under behandling på de få hospitaler, der er. En af de læger,
som i øjeblikket kæmper i Mogadishu, fortalte os forleden ’Jeg
er ikke bekymret for, om vi får forsyninger og udstyret og
medicinen – det skal vi nok få, for vi har nødhjælpsbevillinger.
Jeg er heller ikke bekymret for at jeg ikke har sygeplejersker.
Men jeg ER bekymret - for når jeg dør, er der ikke nogen ny
generation af læger til at tage over’. Vi har investeret i
udstyr og medicin. Men vi har ikke nogen til at stå for
behandling og operationer, når denne generation af læger falder
bort. Og det er fordi vi ikke har investeret langsigtet – vi har
leveret kortsigtede indsatser/ nødhjælp – men vi har ikke
investeret i at nogen kommer ind og tager over på de skoler, der
dog eksisterer i Somalia.
Det illustrerer vældig godt
hvorfor det er, at vi også med nødhjælp i kaos-lande uden
centrale institutioner og myndigheder er nødt til at lave
langsigtede investeringer. Og det er heldigvis det, som langt de
fleste donorer nu har indset: i og med at vi har brugt alt for
få kræfter og penge på kaos-lande som Somalia er vi nødt til at
finde nogle metoder, hvor vi kan komme ind og levere en mere
langsigtet genopbygningsindsats.
I
Somalia - som er det land i verden, der har eksisteret længst
uden centrale myndigheder – har man altså inden for de sidste 10
år formået at få mere end 200.000 flere børn i skole.
_______________________
Så altså helhedsorienterede
sektorprogram-indsatser, der involverer landbrug, skole og
sundhed osv. uden at myndighederne på plads. Hvad er
forhåbningerne i en sådan ambition?
Jamen, det er svært – men
heldigvis viser erfaringerne fra marken, at det kan lade sig
gøre. I Somalia - som er det land i verden, der har eksisteret
længst uden centrale myndigheder – har man altså inden for de
sidste 10 år formået at få mere end 200.000 flere børn i skole.
Dvs. de lokale communities, de private institutioner, religiøse
institutioner har - uden at have penge fra en regering eller en
regering - banket skoler op og forældre har fundet de penge det
koster at få børn i skole. Samtidig kan jeg også se, at der hvor
det går bedst med at få børn i skole er der, hvor vi trods alt
har en eller anden lokal institution. Så vi er nødt til at følge
et dobbelt spor: (i) at støtte de initiativer, der er i gang af
private osv., (ii) i samme strategi forsøge at opbygge lokal
administration, så vi kan få et centralt led på hvordan man
styrer undervisningen - udvikler curriculum osv.
Men i andre lande har man også
set, at det kan lade sig gøre at få børn i skole uden at man har
systemet på plads. Det er radikalt anderledes end den tilgang,
der er hyldet på bjerget - som hedder, ’at først må vi have de
centrale myndigheder, et ministerium og så den centrale
administration’. Erfaringer fra Congo, Sudan m.fl. viser, at det
kan lade sig gøre at gøre noget nu og her – noget, der har
langsigtet betydning, endnu inden vi har alle de centrale
myndigheder på plads.
Bliver man snydt hvis man tror at
man med nærområdeindsatsen kan afhjælpe flygtning-ene fra at
tage hele vejen til Europa?
Det er jo klart, at man skal gøre
alt hvad man kan for at forbedre forholdene for flygtningene som
er hernede. Der er meget at hente ved at forbedre forholdene i
lejrene: skole og sundhed i lejrene giver megen mening. Og der
er brug for mange flere penge.
Det jeg siger er blot, at man får
ikke flygtningene til at vende tilbage fra Europa ved blot at
følge en enkelt flygtning, lejr eller landsby. Vi er nødt til at
stabilisere landet under ét for at gøre det til en magnet som
trækker folk tilbage. Folk er jo ikke sådan, at de pludselig -
fordi der er et enkelt klasselokale eller en enkelt brønd - så
kommer tilbage. Man beror på en total vurdering af hvordan
forholdene er under ét før man bringer sine børn tilbage. Det er
derfor, donorerne har indset, at der skal gøres meget mere under
ét for at bringe flygtningene tilbage.
Nogle gange giver det
komplikationer, at folk indenfor i flygtningelejrene egentlig
har det bedre end i omgivelserne udenfor?
Det er ikke bare min erfaring –
det er desværre veldokumenteret ved en engelsk undersøgelse. De
siger, at ikke bare er bistanden for lille - den er også dårlig
og skaber nogen gange konflikt, fordi den meget punktvist giver
nogen, der måske i forvejen er privilegerede, nogle bedre
muligheder og dermed skaber konflikt til det omgivende samfund.
Vi havde det meget synligt her ved Tsunamien, hvor man fik en
masse penge til de landsbyer, der lå langs kysten. Mens de
landsbyer, der lå blot fem kilometer længere inde i landet, ikke
fik noget. Og pludselig blev landsbyerne udstyret med skoler og
klinikker og vandposter og mad. Det skabte krig mellem to
landsbyer, som stort set var lige fattige før Tsunamien.
Vi har tilsvarende oplevet det
med nogle projekter, hvor man insisterede på at levere
uddannelse til børnesoldater: folk så, at der var muligheder ved
at man blev barnesoldat og dermed blev lovet skole – det blev en
pull-factor.
Der er desværre for mange
eksempler på dårlig bistand i kaos-lande, fordi indsatserne er
alt for styret af donorlandenes egne interesser og ikke af en
helhedssituation i det land som man skal hjælpe. Man er alt for
interesseret i det politisk korrekte mål – som dermed får en
opmærksomhed og ressourcer, som det omgivne samfund ikke får.
Det er et mønster nogle steder, at man kaster benzin på et bål.
Erfaringerne fra Somalia
Hvad kan man gøre i Somalia – har
I taget nogle skridt for at modarbejde den tendens?
Ja, lige nu. Vi har netop i går
lagt sidste hånd på et to-årigt program, hvor FN har samlet alle
sine indsatser under fem overskrifter, der dækker over to ting:
vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at få en troværdig central og
lokal administration op og stå. Vi skal have myndigheder,
institutioner og politi op at fungere. Samtidig skal vi hurtigt
levere en forbedring af den lokale civilbefolknings tilværelse:
hurtigt få flere børn i skole, hurtigt få nogle
sundhedsinstitutioner til at fungere, lave kampagner til at
forbedre børns sundhed.
Det er et dobbeltspor. Vi skal
ikke først have myndighedsstrukturerne på plads.
Dobbelt-sporet skal vise befolkningen, at der er nogle bedre
forhold og muligheder i og med myndighe-derne er på plads. Det
betyder også at hvis Somalia kollapser, kan vi stadig holde de
her institutioner i live. Vi kan bare scale up på de
ting, som forhåbentlig kommer til at fungere. Det har vi gjort
færdigt i går, og det skal vi have donorerne til at donere penge
til for de næste to år. Dvs. det er en meget mere fokuseret
indsats, hvor man gør begge ting på en gang. Det er det, man har
lært, af at studere 40 kaos-lande i hele verden, hvor Somalia er
den bedste case i den kategori.
Er de fem fokuspunkter
gennemgående for alle landene eller er det noget, man går ind og
tager individuel stilling til?
Det er en lang proces som er
blevet færdigt – et studie, hvor FN og Verdensbanken har
studeret Somalia i to år med konsultation af alle. Hvad er det,
der skal til, for at få det her land på fode igen - og få
nationale institutioner etableret? Så har man ud fra det samlede
projekt spurgt: hvad er det, FN skal gøre for at genetablere
staten og få genetableret institutioner, der har troværdighed?
Det er en stor del af den samlede strategi.
Der er ting, som vi ikke er så
gode til - havneanlæg og infrastruktur. Det lader vi andre om.
Vi koncentrerer os om at få de basale sociale ydelser og den
lokale administration op. Når vi skal opbygge de lokale councils
er de basale opgaver fx at få børnene i skole. Det er ikke at få
fine rammer osv. – men at hjælpe befolkningen og være den lokale
institution, der får skole og sundhed på skinner.
Indsatserne er alt for styret af donorlandenes egne interesser
og ikke af en helhedssituation i det land som man skal hjælpe.
Man er alt for interesseret i det politisk korrekte mål.
______________________________
DOWNLOAD ARTIKEL
SOM PDF-FIL
TIL
FORSIDEN
Christian
Balslev-Olesen
er uddannet
teolog, tidl. bl.a. generalsekretær i Folkekirkens
Nødhjælp og landechef
for Unicef i Eritrea.
Aimée Kjær
er medlem af RÆSONs chefredaktion. MA i Offentlig Administration
og Geografi fra RUC; fra 1999-2000 arbejdede hun sideløbende med
sine studier for Udenrigsministeriet. Hun er særligt
interesseret i internationalisering og regional udvikling og har
bl.a. arbejdet for NGO’en International Coorporation Cambodia
– bl.a. med human resources, public relations og
organisationsudvikling.
Politiken 10/9 2006, hvor CBO bl.a. også sagde:
”I øjeblikket er den
danske – og europæiske – hjælp præget af donorlandenes
egen dagsorden: nemlig at der er for mange somaliere i
Europa og Danmark”. Udviklingsminister Ulla Tørnæs er
ifølge artiklen ”helt uenig” i vurderingen af
nærområdeindsatsens
effektivitet: ”Faktisk
bliver jeg altid meget berørt over, hvor lidt der ofte
skal til for at ændre en situation fra håbløs til i
hvert fald tålelig”. Politiken var med, da Tørnæs sammen
med integrationsminister Rikke Hviilshøj besøgte et af
verdens største flygtningeområder i det nordlige Kenya.
I området have 150.000 somaliere søgt tilflugt (i
hovedstaden Nairobi var der ifølge Kenyas regering
500.000 somaliere).
Hanne Fall-Nielsen,
”FN-kritik af dansk ulandsbistand til nærområder” og
”Ministre med ryggen mod muren” begge i Politiken 10/9
2006.