Anders Stubkjær i
RÆSON:
Putin spiller højt spil med forholdet til Israel
Rusland og Israel har i dag
et relativt stærkt forhold. Det bygger på tre
grundpiller: En million russiske jøder i Israel,
en samhandel anslået til cirka $1.5 mia., et
strategisk samarbejde og en parallel forståelse
af Tjetjenien og Palæstina. Ruslands udbredelse
af sine økonomiske interesser til resten af
Mellemøsten risikerer dog at forbitre forholdet
til Israel. Det handler specielt om salget af
atomteknologi og konventionelle våben til lande
som Iran og Syrien - og om et stigende antal
racistiske overfald på jøder i Rusland.
Af Anders Stubkjær
cand. mag i Engelsk,
Internationale og Mellemøstlige Studier, MA in
International Studies
Økonomi, russiske
jøder i Israel og strategisk samarbejde udgør
grundpillerne i forholdet mellem Rusland og Israel i
dag. Israel genoprettede de diplomatiske
forbindelser med det daværende Sovjetunionen i 1989,
bl.a. fordi Mikhail Gorbatjov tillod russiske jøder
at udvandre til landet. I dag er der cirka 1 million
russiske jøder i Israel, og denne gruppe er en af de
vigtigste forklaringer på de relativt veludviklede
økonomiske forbindelser mellem de to lande. De
russiske jøder i Israel og deres relationer i
Rusland bidrager til en generel styrkelse af bl.a.
handelsforbindelser, kulturel udveksling og ikke
mindst turisme. De to lande samarbejder desuden om
udvikling af militær teknologi, specielt militærfly.
Det kan bl.a. forklares med, at flere af den
israelske flyindustris medarbejdere er tidligere
sovjetiske statsborgere med et godt kendskab til det
russiske militær. Siden 2001 har de to lande også
samarbejdet om bl.a. uddannelse af militær og politi
og grænseovervågningsstyrker.
Israel
ser relationerne til resten af Mellemøsten ud fra et
sikkerhedspolitisk perspektiv, hvorimod Rusland ser
det ud fra et økonomisk perspektiv. Vurderingen i
Kreml er således, at en iransk atombombe ikke udgør
en trussel for Rusland.
Gennem hele sit
præsidentskab har et af Vladimir Putins mål været at
styrke den russiske økonomi - et andet, at genskabe
noget af den indflydelse, der gik tabt ved
Sovjetunionens opløsning. Han har konsekvent forsøgt
at bruge våbensalg til at skaffe sig indflydelse i
bl.a. Mellemøsten, hvor man således har styrket to
af Israels fjender
Ruslands våbensalg
til Iran og Syrien
At Ruslands
atomenergiindustri har et voldsomt behov for
økonomiske saltvandsindsprøjtninger for at overleve
har gjort salg af atomteknologi meget oplagt for
Moskva. Derfor underskrev Rusland i 1995 en aftale
om leveringen af en atomreaktor og 2000 tons
nukleart brændstof til Iran, og i 2001 købte den
iranske præsident Muhammad Khatami militært udstyr,
bl.a. våben, for $7 mia.. I dag er det centrale
spørgsmål om Iran producerer en atombombe - og i
givet fald hvornår. En iransk atombombe vil åbne
ballet for et våbenkapløb i regionen, hvilket vil
gøre alt andet end at bidrage til den regionale
stabilitet. En bombe vil desuden styrke det iranske
regime og den shia-muslimske verden. Israel ser en
atombombe i hænderne på det iranske styre som en
alvorlig trussel mod landets sikkerhed. Man er også
bekymret over Ruslands salg af konventionelle våben
til Iran, der kan bruges til at beskytte reaktoren
mod angreb og vanskeliggøre en eventuel militær
aktion mod reaktoren. Professor ved George Mason
Universitetet Mark N. Katz påpeger, at Israel ser
relationerne til resten af Mellemøsten ud fra et
sikkerhedspolitisk perspektiv, hvorimod Rusland ser
det ud fra et økonomisk perspektiv. Vurderingen i
Kreml er således, at en iransk atombombe ikke udgør
en trussel for Rusland.
Konventionelle våben er e af de eneste
konkurrencedygtige eksportvarer, Putin har til
rådighed. Det gælder fx for Ruslands salg af våben
til Syrien, der også er en kilde til irritation og
bekymring for Israel. I 2005 afskrev Rusland $ 13,4
mia. af Syriens gæld, der var oparbejdet under den
Kolde Krig, og senere kom en aftale om leveringen af
missiler til Bashar al-Asad i hus. Ilan Berman fra
American Foreign Policy Council pointerer, at Israel
kritiserer aftalen ud fra den betragtning, at den
kunne rykke magtbalancen i regionen til Syriens
fordel. Efter sigende var Putins kommentar til den
israelske kritik i første omgang, at missilerne
alene forhindrede Israel i at overflyve Asads
palads. Ligesom det er tilfældet med den iranske
atomreaktor, udviser Rusland begrænset forståelse
for Israels sikkerhedsfokus.
Rusland som 'muslimsk
stat'
I Israel er der også
stigende bekymring over det øgede fremmedhad og de
ultra-nationalistiske organisationer i Rusland og
over, at der fra Kremls side ikke bliver reageret på
overgrebene. Forfatteren Ilya Bourtmann, der
tidligere har været tilknyttet bl.a. the American
Enterprise Institute og the Begin-Sadat Center for
Strategic Studies, skriver, at der i 2005 var en
række nyfascistiske demonstrationer i Moskva. I 2006
angreb en ung skinhead den jødiske synagoge i
Moskva. Vladimir Putin kommenterer ikke hændelserne
og tog dermed heller ikke afstand fra dem. Det er en
udvikling, der langtfra vækker begejstring i Israel.
Et andet spørgsmål
er, hvordan Vladimir Putin vil håndtere det stadigt
mere udtalte krav om politisk indflydelse fra den
voksende gruppe af muslimske borgere, og om dette
vil komme til at påvirke relationerne til Jerusalem.
Cirka 20 ud af landets 145 millioner borgere er
muslimer; fødselstallet blandt muslimske borgere er
stigende og en voldsom bølge af konversioner til
Islam er i ang, samt at.
Putin udtalte i 2003 i Malaysia, at ’Rusland var en
muslimsk stat, der håbede på at spille en rolle i
globale muslimske forhold’. Ilya Bourtmann påpeger,
at Putin også ved andre lejligheder har givet udtryk
for, at Rusland er en loyal forsvarer af islamiske
interesser.
Putin udtaler sig
givetvis positivt om Ruslands forhold til Islam ved
strategiske velvalgte lejligheder, fordi han håber
at sætte Rusland i et mere favorabelt lys i den
islamiske verden generelt. Set fra Moskva kan det
medføre mere politisk indflydelse. Det er også
tænkeligt, at Putin gør det for at stryge den
muslimske del af den russiske befolkning med hårene.
Men under alle omstændigheder er der en risiko for,
at Putins positive ’lyde’ overfor den islamiske
verden vil bidrage til mistænksomheden, som
Jerusalem begynder at nære til sin russiske partner.
Israel
udtrykker i relation til angrebene på Moskva
forståelse for Ruslands militære aktiviteter i
Tjetjenien. Det skete især under Israels daværende
premierminister Ariel Sharon, der selv var
russisk-født og talte russisk.
_______________________
Tjetjenien og
Palæstina-parallelen
Igor Khrestin og John
Elliot, forskere fra hhv. the American Enterprise
Institute og the Council on Foreign Relations peger
på, at Putin personligt oplever konflikten med
Tjetjenien på samme måde, som Israel oplever
konflikten med palæstinenserne. Som premierminister
blev Putin involveret i konflikten mellem Rusland og
Tjetjenien omkring 1999. Andre analytikere som
professor ved John Hopkins Universitetet Robert O.
Freedman fremhæver, at netop den gensidige
forståelse for kampen om et landområde, og indsatsen
mod terrorisme og religiøs ekstremisme, er med til
at cementerer relationerne - også fordi alt tyder
på, at det er Putin, der alene bestemmer kursen over
for Israel. Mange beskriver Ruslands fremfærd i
Tjetjenien som yderst brutal og påpeger
regelmæssigt, at der forekommer brud af
internationale konventioner og
menneskerettighederne. Parallelt kritiserer mange
Israels fremfærd over for palæstinenserne.
Efter
Tjetjenienkonflikten blussede op, oplevede Rusland
flere terrorangreb, bl.a. angrebet på
Dubrovka-teateret 2003, en skole i Beslan i 2004
samt flere bombninger af boliger i Moskva. Kreml
mener, at alle disse aktioner er tjetjenske
terroristers værk. Palæstinenseres hyppige angreb på
Israel møder samme reaktion fra Jerusalem.
Israel udtrykker i
relation til angrebene på Moskva forståelse for
Ruslands militære aktiviteter i Tjetjenien. Det
skete især under Israels daværende premierminister
Ariel Sharon, der selv var russisk-født og talte
russisk. Til gengæld har Putin undladt at kritisere
Israels fremfærd over for palæstinenserne, og han
har i stedet placeret ansvaret for den eskalerende
konflikt på ’ekstremistiske kræfter’, hvilket må
tolkes som bl.a. palæstinensiske grupper og
Hizbollah.
I FN er relationerne
mellem de to lande mere tvetydige. På den ene side
stemmer Rusland for resolutioner, der kritiserer
Israels fremfærd over for palæstinenserne. På den
anden side stemmer Rusland imod, eller undlader at
stemme for resolutioner, der handler om fx kritik af
den israelske ”sikkerhedsmur” eller udsendelse af en
evt. fredsbevarende styrke til de besatte
palæstinensiske områder.
Tvetydigheden kan
forklares med Tjetjenien-konflikten: Rusland ønsker
ikke at åbne for muligheden for internationale
fredsbevarende styrker i de palæstinensiske områder,
fordi det kunne skabe en præcedens, der vil åbne for
at noget tilsvarende kunne ske i Tjetjenien. På
samme måde istemmer Rusland ikke kritikken af den
israelske ”sikkerhedsmur”, fordi det er en strategi,
der formentlig bliver overvejet i forhold til
Tjetjenien. Ironisk nok er den russiske
stemmeafgivelse derfor ikke en direkte støtte til
Israel, men den indirekte støtte betragtes
formodentligt som et positivt spin-off set med
russiske øjne. Og den har de nok luret i Jerusalem.
Med
salget af atomteknologi og konventionelle våben til
problematiske stater som bl.a. Iran risikerer Putin
både relationerne til Israel, men også til en stor
del af det internationale samfund.
_______________________
Putin spiller højt
spil
Forholdet mellem
Rusland og Israel er i dag tilsyneladende stabilt og
positivt. Der er dog i Israel en stigende grad af
mistroiskhed over for Ruslands intentioner og
interesser i Mellemøsten. Prioriterer Rusland det
arabiske/persiske Mellemøsten eller den jødiske
relation? Hvornår vil Ruslands interesser gå i
direkte modstrid med Israels?
På den ene side har
Rusland og Israel en fælles fjende i de religiøse
grupperinger, der opfordrer til vold i både
Mellemøsten og Nordkaukasus. De to lande har også et
fællesskab gennem den relativt store del af den
israelske befolkning med russiske bånd. På den anden
side foretrækker en stor del af Ruslands politiske
elite, bl.a. udenrigsministeriet, at dyrke
relationerne til det arabiske/persiske Mellemøsten
frem for relationerne til Israel. Og så har Rusland
adskillige millioner muslimer i sin befolkning, der
kræver stadig mere opmærksomhed. Flere angreb på
jødiske personer og institutioner på russisk jord
vil ikke kunne undgå at blive problematisk for relationerne
mellem de to lande. Afhængig af hvordan Kreml
håndterer disse sager, har de potentialet til at
komplicere forholdet til Jerusalem.
Putin håber
formodentligt, at bl.a. salget af atomteknologi både
giver en substantiel økonomisk gevinst, men også at
det styrker Ruslands indflydelse i globale affærer.
Men Putin spiller højt spil. Med salget af
atomteknologi og konventionelle våben til
problematiske stater som bl.a. Iran risikerer Putin
både relationerne til Israel, men også til en stor
del af det internationale samfund. En iransk
atombombe eller en væbnet konflikt, fremprovokeret
af salget af konventionelle våben, vil uden tvivl
skade Ruslands position kolossalt.