Madeleine S. Williams (DGS): Regeringen svigter gymnasierne og efterlader eleverne i juridisk limbo
30.12.2022
RÆSONS KOMMENTARSERIE er gratis – takket være vores abonnenter: Magasinet er totalt uafhængigt og modtager ingen støtte. Klik her for at tegne abonnement: 12 måneder koster blot 250 kr./200 for studerende og pensionister
Tilmeld dig RÆSONs gratis nyhedsbrev her (udsendes kun, når vi bringer nye artikler)
Det er et klart løftebrud, når Mette Frederiksen har valgt at droppe en af de mest markante uddannelsespolitiske aftaler, der er blevet lavet længe – en ignorant tilgang, der viser, at man tror, man kan løse verdens problemer, hvis man bare fjerner dem. Men virkeligheden er, at vi ikke løser polariseringen på gymnasierne ved at lukke dem.
Kommentar af Madeleine Steenberg Williams, Forkvinde for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
DET HAR IKKE VÆRET en nem valgkamp for os som gymnasieelever. Når vi endelig har diskuteret gymnasiernes forhold, har vi ikke kunnet tale om, hvordan 2 pct.-besparelserne stadig mærkes på kvaliteten, og vi har ikke kunne tale om det uddannelsessystem, der presser unge til det yderste. Vi har heller ikke kunnet tale om, hvordan 13 pct. af landets gymnasier vil være udfordret på elevgrundlaget i 2030, hvilket kan forårsage en reel uddøen af ungdomsuddannelser i Danmarks udkant.
Nej, når vi endelig fik lov til at tale om gymnasiet, skulle vi udelukkende diskutere elevfordelingsaftalen. Og den diskussion har ikke engang kunnet foregå på et sagligt grundlag. Vi skulle i stedet høre på vilde postulater, halve sandheder og bevidste misforståelser fra folk, som ingenting vidste, om hvad der reelt foregår ude på landets gymnasier. Ting som at færre ville få deres førsteprioritet alle steder, og at polarisering kun er en dårlig ting, når det omhandler ressourcesvage folk, og ikke hvis det gælder de ressourcestærke.
I politikernes øjne var elevfordelingen en krænkelse af det frie valg. Men hvilket frit valg har der været i de tidligere systemer?
_______
Vi står reelt overfor to store udfordringer. Vi har gymnasier, der er lukningstruede, og gymnasier, der har så skæv en elevsammensætning, at de ikke afspejler den virkelighed, der er i samfundet. I politikernes øjne var elevfordelingen en krænkelse af det frie valg. Men hvilket frit valg har der været i de tidligere systemer? Når vi har konfronteret politikerne med, hvordan de vil håndtere de polariserede gymnasier, har det eneste svar været, at de jo bare kan lukkes. Vi tror dog ikke på, at lukninger er løsningen for polariserede gymnasier. Det vil jo bare betyde, at problemet rykker et andet sted hen.
Nu er regeringsgrundlaget blevet fremlagt, og vi kan konkludere, at bekymringerne ikke stopper der. Uden nogen konkret plan for, hvordan man fordeler eleverne, står de kommende gymnasieelever i et juridisk limbo. Elevfordelingsaftalen ville have løst mange af de markante udfordringer, vi står overfor mht. lukningstruede og polariserede gymnasier. Derfor er det dybt uansvarligt, at den nye regering tilbageruller en så vigtig aftale uden at have en ny plan klar, og det giver en nedslående indikation på, hvor vi unge og vores uddannelse står på den nye regerings prioriteringsliste.
Forskning viser, at mangfoldig elevsammensætning er bedre, da eleverne bliver mere imødekommende og lighedssøgende. De bliver mindre diskriminerende overfor andre, om det er ift. religion, etnicitet eller en der kommer fra dårligere sociale kår end dem selv. Det gør de, fordi de møder diversiteten i klasselokalerne, hvor de indgår i dialog og fællesskaber med hinanden.
Polariseringen er en realitet, som skal håndteres, og elevfordelingsaftalen lagde op til at benytte sig af de rette værktøjer.
Når Mette Frederiksen har valgt at droppe en af de mest markante uddannelsespolitiske aftaler, der er blevet lavet længe, er det både et klart løftebrud og et symptom på den hysteriske skræmmekampagne fra blå blok, som vi har set under valgperioden, og som er en konsekvens af, at man bare fokuserer på fordelingskonsekvenserne i en lille geografisk velhavende del af Nordsjælland – en ignorant tilgang, der viser, at man tror, man kan løse verdens problemer, hvis man bare fjerner dem. Men virkeligheden er, at vi ikke løser polariseringen på gymnasierne ved at lukke dem.
Så mit ønske er, at den nye regering sætter sig for at lave en mere ambitiøs fordelingsaftale end den, der står i regeringsgrundlaget nu. Vores uddannelsers udfordringer er mange, og det haster med at finde en løsning! ■
Polariseringen er en realitet, som skal håndteres, og elevfordelingsaftalen lagde op til at benytte sig af de rette værktøjer
_______
Madeleine Steenberg Williams (f. 2003) er forkvinde for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
ILLUSTRATION: 179 udvalgte elever fra 60 skoler i landet, Grønland og Færørerne fylder op i Folketinget på Christiansborg til Ungdomsparlamentsdag, hvor de unge selv skal give svar på, hvad de ville ændre i samfundet, hvis det var dem, der bestemte, 27. januar 2020 [FOTO: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix]