Andreas Weidinger (K): Medieverdens nytænkning er håbløs forældet

Andreas Weidinger (K): Medieverdens nytænkning er håbløs forældet

16.12.2018

.


Kan I huske, da den reaktionære taxabranche med sædefølere og taxametersikkerhed som våben kæmpede imod teknologisk fremskridt og brugervenlige transportløsninger? Den samme historie ser vi udfolde sig hos den danske mediebranche, som er præcis ligeså fodslæbende. Det er katastrofalt, fordi der er et stort behov for, at medierne leverer public service-indhold til fremtidens generationer i en ny medievirkelighed. Berlingske Medias seneste skud på stammen viser med al tydelighed, at der er brug for nytænkning i den reaktionære danske mediebranche.

Kommentar af Andreas Weidinger, Kommunalbestyrelsesmedlem i Gentofte, tidl. landsformand for Konservativ Ungdom

I RADIO 24SYVs mediemagasin Q&A kunne man høre Berlingske Medias Rasmus Bjerre fortælle om den nye store podcast-satsning, der med Radio 24syvs gode navn i ryggen skal være en nyskabende platform for podcasts. Platformen skal ”samle al dansk kvalitetslyd i én app”. Igennem ti minutter af programmet kunne man høre Rasmus Bjerres lovprisning af sin egen app, der med al respekt ikke adskiller sig fra dem, man ellers finder på markedet. Der hvor det nye initiativ skulle adskille sig, var til gengæld ved at tilbyde kvalitetssikrede podcasts. Og det er lige her, at medieverdens manglende forståelse for fremtidens medieunivers ligger gemt.

 

Der hvor det nye initiativ skulle adskille sig, var til gengæld ved at tilbyde kvalitetssikrede podcasts. Og det er lige her, at medieverdens manglende forståelse for fremtidens medieunivers ligger gemt
_______

 

I den nye medievirkelighed med succesfulde platforme som Youtube, Spotify og lign. er det netop ikke en parnas af kvalitetsbevidste smagsdommere, der sidder og udvælger indholdet. Nej, det gør brugerne, der dels gennem rating, men mest af alt gennem deres forbrug af tjenesterne er med til at give udbyderen værdifuld information, der tilpasser og udvælger indholdet til den næste bruger.

FOR RASMUS BJERRE var målet tydeligt: ”Vi vil skabe noget stabilt, som vi selv har fuldstændig styring over”, kunne man høre ham sige i programmet. 24syv vil stille krav til bl.a. lydkvalitet og en accept af deres kommercielle sponsor-setup.

Berlingske Medias hensigt om at skabe en ”stabil platform” for ”kvalitetsindhold” er et fremragende eksempel på den mangel på fremsynethed og forståelse for udviklingen i medieverden. Ikke ét ord om hvordan podcasten vil anvende algoritmer til at tilbyde brugeren relevant indhold, ikke ét ord om hvorfor folk dog skulle vælge en app med begrænset indhold frem for en app, der indfanger alt indhold. Og ikke én eneste stillingtagen til, at de populære mediekanaler som Youtube og Spotify mv. netop er kendetegnet ved, at de ikke udelukker bestemt indhold ud fra kvalitetskriterier. De populære platforme tillader alt indhold, men lader brugerne – gennem veludbyggede algoritmer – bestemme, hvilket indhold der er mest relevant.

AT HØRE MEDIEVERDENENS kamp for at ekskludere bestemt indhold i en ”velfungerende og brugervenlig app” er som at høre taxachaufførerne fortælle om alle dårligdommene, hvis bilerne ikke var udstyret med sædefølere og taxameter.

 

At høre medieverdenens kamp for at ekskludere bestemt indhold i en ”velfungerende og brugervenlig app” er som at høre taxachaufførerne fortælle om alle dårligdommene, hvis bilerne ikke var udstyret med sædefølere og taxameter
_______

 

Mediebranchens mangel på innovation oplevede man også sidste efterår i det store slagsmål om DR, der som bekendt endte med en nedskæring af statsradiofonien på 25 pct. Her var debatten komplet blottet for en seriøs drøftelse af, hvordan fremtidens medieplatforme ser ud. Det afgørende spørgsmål i mediedebatten burde være, hvordan den kommende generation af unge eksponeres for oplysende og tilstræbt objektiv journalistisk i en verden, hvor algoritmerne ned på individniveau kan tilpasse indholdet til den enkelte bruger med en forsvindende lille fejlmargin. Med Berlingskes tankegang kommer man til at skabe endnu en niche-app for nørderne i stedet for at lave en seriøs strategi for, hvordan public service bringes ud til en større del af danskerne. Vel at mærke i en medieverden på platforme, hvor der ikke i fremtiden vil være et journalistisk filter.

JEG FORSTÅR BEHOVET for kvalitetssikring af fremtidens medieplatforme. Jeg ser det som en af de helt store samfundsproblemer, at vi på fremtidens platforme – hvis vi ikke gør noget ved det – kun bliver eksponeret for det, vores eget uoplyste sind finder sjovt eller det, de store virksomheder kan betale for. Dermed vil vi i forsvindende lille grad møde den vigtige kritiske tænkning, der er et af fundamenterne for et velfungerende og frit samfund.

Side om side med taxabranchen må medieverden være den mindst fremadskuende og visionære branche. Det er ærgerligt, fordi vi har brug for medier, der i fremtiden kan levere public service til danskerne i en ny virkelighed, hvor etablerede medier leverer indhold på lige fod med små nye medier og private brugere. Berlingskes nye 24syv-app skal da nok få nogle brugere og måske endda kommerciel succes i et par år. Men det er kun et spørgsmål om kort tid, før den lider samme skæbne som papiravisen er på vej til. Den danske mediebranche skal acceptere den teknologiske udvikling og opgive deres idé om ”kvalitets”-platforme. De skal skabe kvalitetsindhold, der er oplysende og seværdigt i en grad, der kan overleve på platforme, der i modsætning til 24syv’s nye satsning, ikke ekskluderer bestemte typer af indhold.
Underholdning og public service-indhold må gå side om side på samme platforme, hvis vi også i fremtiden skal have oplyste og dannede samfundsborgere. ■

 

Side om side med taxabranchen må medieverden være den mindst fremadskuende og visionære branche
_______

 



Andreas Weidinger (f. 1992) er Kommunalbestyrelsesmedlem i Gentofte (K) og tidl. landsformand for Konservativ Ungdom. ILLUSTRATION: Andreas Weidinger [Officielt pressefoto]